Βρετανία: Έρχεται η χρέωση ανά μίλι για τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου εξετάζει νέο φόρο χρήσης δρόμων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να καλύψει τις απώλειες εσόδων από τα καύσιμα - με κόστος περίπου 3 πένες ανά μίλι, ή περίπου €285 ετησίως για τον μέσο οδηγό.
Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο ενδέχεται σύντομα να δουν το πλεονέκτημα της μηδενικής εκπομπής ρύπων να μειώνεται, καθώς η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ανακοινώσει νέο φόρο χιλιομετρικής χρέωσης.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Υπουργός Οικονομικών Rachel Reeves σχεδιάζει να εισαγάγει ένα σύστημα «pay-per-mile» για τα EV, ώστε να αντισταθμίσει τη μείωση των εσόδων από τον φόρο στα καύσιμα.
«Οι δρόμοι δεν φτιάχνονται μόνοι τους, αλλά ούτε και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση πρέπει να γίνει ακριβή για τους οδηγούς», σχολιάζουν κύκλοι του Λονδίνου
Με την ταχεία στροφή των Βρετανών οδηγών προς την ηλεκτροκίνηση, τα δημόσια ταμεία έχουν αρχίσει να χάνουν δισεκατομμύρια λίρες από τα τέλη που παλαιότερα προέρχονταν από τη βενζίνη και το ντίζελ. Έτσι, το Υπουργείο Οικονομικών αναζητά νέους τρόπους για να εξασφαλίσει σταθερές εισροές, σε μια περίοδο που το οδικό δίκτυο απαιτεί συνεχείς επενδύσεις.
Η προτεινόμενη χρέωση υπολογίζεται γύρω στις 3 πένες ανά μίλι, ποσό που για έναν οδηγό που διανύει περίπου 8.000 μίλια (12.900 km) τον χρόνο αντιστοιχεί σε ετήσιο κόστος περίπου €285. Ακόμη κι έτσι, οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα συνεχίσουν να πληρώνουν λιγότερα από εκείνους των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων, οι οποίοι δαπανούν κατά μέσο όρο περίπου €715 τον χρόνο μόνο σε φόρους καυσίμων.
Η είδηση έρχεται μετά την ήδη επιβληθείσα υποχρέωση καταβολής του ετήσιου Vehicle Excise Duty (VED) και από τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάτι που ίσχυε έως πρότινος μόνο για τα θερμικά. Συνυπολογίζοντας το VED ύψους €230, ένας οδηγός EV που διανύει 8.000 μίλια τον χρόνο θα μπορούσε να πληρώνει έως και €515 περισσότερα το 2028 σε σχέση με το 2024, όταν αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το νέο μέτρο.
Στον αντίποδα, η κυβέρνηση των Εργατικών προσπαθεί να εξισορροπήσει την πολιτική της, επαναφέροντας επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ύψους έως €4.400 – τρία χρόνια μετά την κατάργηση του αρχικού προγράμματος ενίσχυσης.
Προς το παρόν δεν είναι σαφές πώς θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα παρακολούθησης. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι οδηγοί θα δηλώνουν εθελοντικά τα ετήσια διανυόμενα μίλια, με δυνατότητα εκ των υστέρων εκκαθάρισης -είτε με επιστροφή, είτε με επιπλέον χρέωση- αν τα πραγματικά χιλιόμετρα διαφέρουν από τα δηλωμένα.
Ωστόσο, η προοπτική αυτή έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις στον κλάδο. Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), που εκπροσωπεί τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, αναγνώρισε την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της φορολογίας, αλλά χαρακτήρισε τη χρέωση ανά μίλι «λανθασμένο μέτρο, τη λάθος στιγμή».
Όπως σημείωσε, θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους καταναλωτές από την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να υπονομεύσει την επίτευξη των στόχων του Zero Emission Vehicle (ZEV), επηρεάζοντας παράλληλα την εικόνα της Βρετανίας ως τόπου επενδύσεων.
Το σενάριο μιας τέτοιας χρέωσης δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η μείωση των εσόδων από φόρους καυσίμων αποτελεί πρόβλημα για πολλές ευρωπαϊκές χώρες που προωθούν την ηλεκτροκίνηση. Όμως στη Βρετανία, όπου οι οδηγοί ήδη επιβαρύνονται με υψηλό κόστος συντήρησης και ασφάλισης, μια επιπλέον χρέωση κινδυνεύει να πλήξει τη δυναμική μετάβασης προς τα EV.
Όπως παραδέχονται και κυβερνητικοί κύκλοι, «οι δρόμοι δεν φτιάχνονται μόνοι τους», ωστόσο, η ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη για φορολογικά έσοδα και την προσιτή, καθαρή μετακίνηση ίσως αποδειχθεί δυσκολότερη απ’ ό,τι υπολογίζει το Λονδίνο.




