Test drive: Volvo XC40 D3 Geartronic

Ένα προσθιοκίνητο XC40 με κινητήρα ντίζελ και αυτόματο κιβώτιο δεν είναι το πιο συναρπαστικό μοντέλο της γκάμας, ίσως όμως να είναι το πιο συμφέρον.

Με δεδομένο ότι πολλά premium SUV δεν αγοράζονται για τις ικανότητες κίνησής τους εκτός δρόμου, αλλά για να γράφουν πολλά και ξεκούραστα χιλιόμετρα στην άσφαλτο, κάποια οικονομική εκδοχή τους με κίνηση εμπρός είναι συχνά η προτιμότερη της γκάμας. Στην περίπτωση του Volvo XC40, η έκδοση D3 θέτει σοβαρή υποψηφιότητα γι’ αυτή τη θέση.

Σύμφωνα με την ονοματολογία της Volvo, ο κωδικός D3 μεταφράζεται σε ένα δίλιτρο, 4κύλινδρο κινητήρα ντίζελ με ένα τούρμπο, αντί για τα δύο των εκδόσεων D4, που αποδίδει 150 PS και 32,6 kgm. Πρόκειται για το XC40 με τη μεγαλύτερη ποικιλία συστημάτων μετάδοσης, αφού διατίθεται με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο και κίνηση εμπρός ή τετρακίνηση, και στους τέσσερις πιθανούς συνδυασμούς. Εδώ δοκιμάζουμε το προσθιοκίνητο, με αυτόματο 8άρι κιβώτιο Geartronic και έναν κοντό επιλογέα που κινείται χωρίς το πάτημα κάποιου πλήκτρου. Μια ακόμη ιδιαιτερότητά του είναι το ότι χρειάζεται δύο κινήσεις για τη μετάβαση από D σε R και αντίστροφα, αφού με μία μένει στο «νεκρό». Σε προβληματίζει στα πρώτα παρκαρίσματα, αλλά συνηθίζεται γρήγορα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BMW X2 xDrive20d

Το κιβώτιο κρατά τις στροφές χαμηλά αλλά κατεβάζει πρόθυμα όταν χρειαστεί, οπότε κινείσαι με μια ευχάριστη σβελτάδα στην πόλη. Πρέπει να επιταχύνεις έντονα για να καταφέρει το μοτέρ να νικήσει την πολύ καλή ηχομόνωση του XC40 και να γίνει περισσότερο αισθητό στην καμπίνα απ’ ό,τι ο βενζινοκινητήρας της έκδοσης Τ3. Σε σχέση με το μικρότερο, χειροκίνητο και κατά 100 kg ελαφρύτερο αδερφάκι του, οι επιδόσεις που πετυχαίνει το D3 των 1.620 kg είναι καλύτερες από στάση και λίγο υποδεέστερες εν κινήσει. Το χρονόμετρο δείχνει 9,6" για τα 100 km/h και 16,9" για τα 400 m (αντί για 10,2" και 17,3"), ενώ για τα 50-110 km/h χρειάζεται 8,2" (αντί για 7,9"). Από τον ανταγωνισμό, ένα αυτοκίνητο που έχουμε μετρήσει είναι η BMW X2 sDrive18d. Η οποία είναι ακόμη γρηγορότερη στις μετρήσεις από στάση, με 9,1" και 16,6" αντίστοιχα, ενώ επικρατεί και στη ρεπρίζ, με 7,6".

Το XC40 νιώθει άνετα στην πόλη, χάρη στο πανάλαφρο τιμόνι που «κόβει» αρκετά και στην ανάρτηση που στρογγυλεύει τις λακκούβες. Βρίσκεται όμως στο στοιχείο του στον ανοιχτό δρόμο. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι πολύ περιορισμένος, ενώ ο κινητήρας, που έχει ακριβώς 2.000 rpm στα 130 km/h, δεν ακούγεται καθόλου και σε αυτή την ταχύτητα καταναλώνει ελάχιστα πάνω από 7 lt/100 km. Ταξιδεύει ξεκούραστα, με το πλαίσιο να μένει ακλόνητο στον πλευρικό άνεμο και στις αλλαγές οδοστρώματος.

Volvo XC40 D3 by DRIVE Magazine

Σε δρόμο με στροφές, θα πρέπει να έχεις μόλις βγει από το Τ3 για να διαπιστώσεις ότι το εμπρός μέρος του D3 είναι λιγότερο άμεσο. Το τιμόνι δεν προσφέρει ιδιαίτερη πληροφόρηση, ενώ στο πρόγραμμα Dynamic η διαφορά στο βάρος του, όπως και στην απόκριση του γκαζιού, είναι μικρή –αρκετά μικρότερη απ’ ό,τι στο Sport των BMW Χ1/Χ2. Η κλίση πάντως είναι λογική και πρέπει να βρεθεί μεγάλο σαμαράκι μέσα σε στροφή για να αναταράξει το πλαίσιο και να σου θυμίσει ότι οδηγείς κάτι ψηλό και βαρύ. Τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν σχετικά νωρίς, αλλά πολύ διακριτικά και χωρίς να σου κόβουν τη φόρα. Τα φρένα ικανοποιούν σε αντοχή και αποτελεσματικότητα, με 100-0 km/h σε 37,7 m.

Σε σπορ χρήση, πιθανότατα θα αναζητήσεις paddles στο τιμόνι -που δεν υπάρχουν- ή έστω ένα λεβιέ που να μην κινείται αριστερά-δεξιά στη χειροκίνητη λειτουργία του, αλλά εμπρός-πίσω. Α! Και να είναι πραγματικά χειροκίνητη. Στο XC40 πρέπει να προσέχεις να μην πατάς το γκάζι πέρα από το διακόπτη του kickdown, διότι τότε κάθε εντολή για ανέβασμα ή κατέβασμα, απλώς αγνοείται.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Volvo XC40 T3

Κατά τα άλλα, το XC40 είναι το ευχάριστο SUV που ήδη γνωρίζουμε. Στο λιτό και καλοφτιαγμένο ταμπλό δεσπόζει η όρθια οθόνη 9" που ανταποκρίνεται πολύ καλά στην αφή και είναι εντυπωσιακά ευκρινής, αλλά χρειάζεται λίγη συνήθεια για να χρησιμοποιηθεί εν κινήσει. Υπάρχει πολύς χώρος για μικροπράγματα στην κονσόλα και κάτω από το υποβραχιόνιο. Ο οδηγός κάθεται ψηλά, σε πολύ βολική θέση και με καλή ορατότητα, η οποία περιορίζεται μόνο προς τα πίσω δεξιά από την ανηφορική βασική γραμμή του παραθύρου, η οποία πάντως δεν δημιουργεί κλειστοφοβική αίσθηση σε όσους κάθονται πίσω. Το πίσω κάθισμα είναι εξαιρετικά άνετο για δύο, αλλά ο τρίτος θα αποκαλύψει το πιο περιορισμένο πλάτος, σε σχέση με μια Χ1. Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ (460 lt) δεν ξεχωρίζει σε αυτή την κατηγορία, όμως υπάρχουν πρακτικοί γάντζοι, διπλό πάτωμα, θήκες στα πλάγια και με την αναδίπλωση του καθίσματος δημιουργείται επίπεδος χώρος.

Volvo XC40 D3 by DRIVE Magazine

Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης (€37.600) είναι πλούσιος, διαθέτοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας, αποφυγή μετωπικής σύγκρουσης, infotainment 9”, ψηφιακό καντράν 12,3”, εμπρός φώτα LED και αυτόματο κλιματισμό. Και γίνεται ακόμα πλουσιότερος στην έκδοση Momentum της δοκιμής (€42.506) με αισθητήρες παρκαρίσματος, ηλεκτρική ρύθμιση στήριξης μέσης, φωτοχρωματικούς και ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες, ηχοσύστημα High Performance με οκτώ ηχεία, Drive Modes, ζάντες 18" κ.ά. Έτσι, και αυτό το XC40 προσφέρει περισσότερα απ’ ό,τι ο ανταγωνισμός στα ίδια χρήματα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Volvo XC40 T5 AWD

Η μέση κατανάλωση των 7,7 lt/100 km είναι κι αυτή ανταγωνιστική. Ο πιο δύσκολος αντίπαλος για το XC40 D3 είναι το ομόσταυλο, βενζινοκίνητο Τ3, που μπορεί να καίει 1,5 lt/100 km παραπάνω αλλά κοστίζει και τουλάχιστον €7.000 λιγότερο (αναλόγως έκδοσης). Εκείνο δεν διατίθεται όμως με το αυτόματο 8άρι κιβώτιο, που τόσο πολύ ταιριάζει στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Αυτό τελικά θα καθορίσει και το αν η πλάστιγγα θα γείρει προς τη μεριά του D3: Αρκεί κάποιος να θέλει αυτόματο XC40 και, βέβαια, να μην έχει πρόβλημα να καλύψει τη διαφορά τιμής για να το προτιμήσει.


Τι λέει το DRIVE
Το D3 είναι ευχάριστο στη χρήση, με ένα συνδυασμό οικονομίας, επιδόσεων και εξοπλισμού που εύκολα σε κερδίζει. Ο βασικός λόγος επιλογής του όμως, σε σχέση με το βενζινοκίνητο Τ3, είναι το αυτόματο κιβώτιο.
Τιμή Από €37.600 (D3 Geartronic)
Τεχνολογία 1.969 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο, 150 PS/3.750 rpm, 32,6 kgm/1.750-3.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,6”
0-160 km/h 27,4”
0-400 m 16,9” @ 132,3 km/h
0-1.000 m 31,2” @ 166,7 km/h
50-110 km/h 8,2”
50-80 km/h 3,4”
80-110 km/h 5,1”
110-140 km/h 7,6”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 131 g/km
Διαστάσεις 4.425 x 1.863 x 1.652 mm
Χώρος αποσκευών 460 lt
Βάρος 1.620 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης