Test drive: Volvo XC40 T3

Ο βενζινοκινητήρας 1.500 κυβικών καθιστά τη βασική όχι απλώς την πιο συμφέρουσα, αλλά μάλλον την πιο έξυπνη επιλογή.

Η Volvo πέρασε μια μακρά περίοδο σχετικής εσωστρέφειας, πριν αρχίσει την αντεπίθεση σε όλα τα μέτωπα με εντελώς νέα αυτοκίνητα. Στοχεύοντας ενδεχομένως πρώτα σε αγορές εκτός Ευρώπης, ξεκίνησε ανάποδα. Από τα μεγάλα S90 και XC90. Αν και μικρό κομμάτι της αγοράς στη δική μας ήπειρο και πολύ περισσότερο χώρα, έδειξε τι είναι ικανή να κάνει η μάρκα σε αυτή τη φάση της ιστορικής διαδρομής της, μάλλον στην καλύτερη φάση που υπήρξε ποτέ.

Το XC40 ήρθε με μια μικρή καθυστέρηση, αν και η κατηγορία των κόμπακτ SUV και ειδικά των premium βρίσκεται σε αναβρασμό και ανάπτυξη μια δεκαετία τώρα. Η Volvo παρόλα αυτά δεν χρειάζεται να καλύψει το χαμένο έδαφος. Διότι πήρε το χρόνο για να προετοιμαστεί κατάλληλα, αξιοποιώντας παράλληλα την εμπειρία από τα μεγαλύτερα μοντέλα. Μπήκε λοιπόν στο χορό με ένα αυτοκίνητο που χτυπά κατευθείαν κορυφή, μιλώντας γενικά. Εξειδικεύοντας, σε επίπεδο εκδόσεων, ο βενζινοκινητήρας 1.500 κυβικών καθιστά τη βασική Τ3 όχι απλώς την πιο συμφέρουσα, αλλά μάλλον την πιο έξυπνη επιλογή.

Αντίθετα με άλλα αυτοκίνητα της κατηγορίας που προσδιορίζονται ως crossover και προσπαθούν ακόμη και σχεδιαστικά να κρύψουν τον όγκο τους, η Volvo διατυμπανίζει τον όρο SUV. Και το XC40 το δείχνει με τη σχεδίασή του. Τετράγωνα μοτίβα ταιριασμένα αρμονικά ώστε να προκύψουν ισορροπημένες αναλογίες που κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει ογκώδες και ταυτόχρονα κομψό και μοντέρνο. Σκαφτές εσοχές στα πλευρά αναδεικνύουν ακμές που προσθέτουν δυναμισμό και εκφράζουν διακριτικά το μοντέρνο που σίγουρα πρεσβεύει πλέον η Volvo. Σχεδιαστικό highlight, ο τρόπος που ανεβαίνει η βασική γραμμή για να σχηματιστεί η τρίτη κολόνα.

Volvo XC40 T3

Το XC40 είναι ένα εντελώς καινούργιο αυτοκίνητο, που πατά σε μια νέα σπονδυλωτή πλατφόρμα. Το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο κατά 40% από κράμα βωριούχου χάλυβα, περισσότερο από κάθε μοντέλο της κατηγορίας, σύμφωνα με τη Volvo. Το όφελος θα πρέπει να αναζητηθεί σε ακαμψία, άρα σε οδική συμπεριφορά και παθητική ασφάλεια. Το μεταξόνιο των 2,7 μέτρων εξασφαλίζει πολύ καλούς χώρους για τα γόνατα των πίσω. Ένας επιβάτης 1,90 κάθεται πίσω από οδηγό ίδιου αναστήματος χωρίς τα πόδια του να ακουμπούν στην πλάτη του εμπρός καθίσματος. Η είσοδος/έξοδος είναι εύκολη με το μεγάλο άνοιγμα της πόρτας, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τη γραμμή της οροφής που δεν χαμηλώνει στο πίσω μέρος. Σημαντικό όταν πας να τοποθετήσεις και να δέσεις παιδί στο παιδικό κάθισμα.

Ως προς το πλάτος, ο τρίτος επιβάτης θα βολευτεί στη μεσαία θέση, με κάποιες παραχωρήσεις. Σε ό,τι έχει να κάνει με την ποιότητα κατασκευής, η Volvo χρησιμοποιεί μαλακό πλαστικό, πολύ ευχάριστο στην όψη και στην αφή, και όλο το ταμπλό αναδίδει μια μασίφ αίσθηση. Η συναρμογή είναι εξαιρετικά στιβαρή και το φινίρισμα προσεγμένο. Σε κάποιες μικρές λεπτομέρειες, όπως στα τελειώματα στις διακοσμητικές φάσες, ο ψυχαναγκαστικός ίσως παρατηρήσει μια ασήμαντη ατέλεια.

Η εργονομία είναι ή τουλάχιστον μοιάζει απλοποιημένη. Με όλες τις λειτουργίες να είναι ενσωματωμένες στο τάμπλετ των 9”, δεν υπάρχουν κλασικοί διακόπτες. Δεν είναι όμως ότι γλιτώνεις κινήσεις προκειμένου να κάνεις τη δουλειά σου. Οπότε είναι περισσότερο θέμα αισθητικής, με το σουηδικό ντιζάιν να θριαμβεύει και να κλέβει τις εντυπώσεις. Το ζητούμενο είναι να νιώθεις όμορφα, να ηρεμείς και να απολαμβάνεις τη βόλτα σε ένα περιβάλλον που συνδυάζει το εκλεπτυσμένο γούστο, με διακριτική πολυτέλεια και high-tech αίσθηση. Υπάρχουν πολλές πρακτικές θήκες που καταπίνουν όλα τα μικροπράγματα της οικογένειας για να μειώνουν τον οπτικό και όχι μόνο θόρυβο, οι τσέπες στις πόρτες είναι μεγαλύτερες, οι ποτηροθήκες πιο πρακτικές ενώ υπάρχει πολύς χώρος στη βάση της κονσόλας για τηλέφωνα κ.λπ.

Volvo XC40 T3

Η Volvo λάνσαρε πρόσφατα τον 3κύλινδρο 1.5 κινητήρα βενζίνης, o οποίος ήρθε να συμπληρώσει την γκάμα του XC40. Το αλουμινένιο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο αποδίδει 156 άλογα στις 5.000 rpm και 27 kgm ροπή μεταξύ 1.600-3.850 rpm. Αρχικά αντιμετωπίζεις με δισταγμό την προοπτική ενός 3κύλινδρου σε ένα premium αυτοκίνητο και μάλιστα αρκετά μεγάλο, σχετικά βαρύ, το οποίο προορίζεται να ταξιδεύει φορτωμένο. Αλλά σε αποστομώνει από την πρώτη στιγμή, από τη πρώτη μιζιά. Μάταια ψάχνεις την ενοχλητική χροιά ή τον κραδασμό. Είναι τόσο πολιτισμένος στο ραλαντί που αναρωτιέσαι αν όντως λειτουργεί. Και στην πορεία τόσο αθόρυβος, έτσι ώστε με λίγη μουσική και λόγω του χειροκίνητου κιβωτίου βρίσκεσαι συχνά να κρατάς τις σχέσεις περισσότερο από όσο πρέπει διότι το μοτέρ απλώς… το ξεχνάς. Η τέλεια ρύθμιση του συμπλέκτη κάνει ιδιαίτερα εύκολο το σταμάτα ξεκίνα της πόλης. Το αναφέρουμε διότι τελευταία έχει τύχει να οδηγήσουμε εκδόσεις μοντέλων με χειροκίνητο κιβώτιο, οι οποίες πωλούνται κυρίως με αυτόματο. Και το πεντάλ του συμπλέκτη είναι κάπως άβολα τοποθετημένο, η διαδρομή μεγάλη και η ρύθμισή του πρόχειρη. Το κιβώτιο έχει σφιχτό λεβιέ, πολύ ευχάριστο στο χειρισμό, με θετικό κούμπωμα και σαφείς διαδρομές.
Η απόκριση και η ελαστικότητα του σουηδικού συνόλου είναι εντυπωσιακή. Μόλις από τις 1.200 rpm, ακόμη και με 3η σε ανηφόρα, το XC40 επιταχύνει θετικά, διαλύοντας κάθε ενδοιασμό σχετικά με την επάρκεια του 3κύλινδρου. Στην επιτάχυνση 80-110 km/h με 3η κάνει 4,5”. Από εκεί και πάνω, για το 110-140 km/h θέλει 7,7” με 3η και 7,2” με 4η. Αυτό που καταλαβαίνει κάποιος είναι μια προτίμηση του μοτέρ της Volvo για τις χαμηλομεσαίες στροφές. Ενώ ο κόφτης είναι στις 6.200 rpm, πάνω από τις 5.000-5.2000 rpm δεν υπάρχει λόγος να τον πιέζεις.

Volvo XC40 T3

Η αγχολυτική επίδραση του Volvo XC40 στη διάθεση οδηγού και επιβατών προκύπτει και μέσα από την οδική συμπεριφορά. Το τιμόνι είναι ελαφρύ, περισσότερο από όσο χρειάζεται για μας που θα ψάξουμε το όριο της πρόσφυσης, ενώ λείπει και η πληροφόρηση. Αλλά θα φανεί υπέροχο σε όλους τους… φυσιολογικούς ανθρώπους. «Κόβει» αρκετά, χαρίζοντας ευελιξία και προστάζει ένα εμπρός σύστημα που αντιδρά άμεσα. Η ανάρτηση, αποτελούμενη από γόνατα MacPherson εμπρός και μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, συνδυάζει ιδανικά την άνεση και τον έλεγχο του βάρους. Απορροφά τις ανωμαλίες χωρίς θόρυβο, αλλά και χωρίς να περνά αναταράξεις στην καμπίνα. Ένας ακόμη σοβαρός λόγος που είναι ευχάριστο στην πόλη, πέρα από το ότι όπως είπαμε ξεκινά εύκολα και κινείται αβίαστα με λίγο γκάζι. Στον αυτοκινητόδρομο διατηρεί ακλόνητη αυτοπεποίθηση στα πολλά χιλιόμετρα και, σε συνδυασμό με τον χαμηλό θόρυβο, νιώθεις ότι είναι στο στοιχείο του. Στις κυματοειδείς ανωμαλίες δεν εμφανίζει ποτέ τάσεις πλεύσης, αλλά ούτε και νευρικές αναπηδήσεις στα κατσαρά. Στην περιφέρεια, η κλίση είναι όση ακριβώς χρειάζεται για να προειδοποιεί χωρίς να αγχώνει ή να εξελίσσεται σε αδράνεια. Έχει ανάλαφρη αίσθηση στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης και μια απρόσμενη προθυμία να κλείσει ακόμη και σε στροφές μεγάλης διάρκειας που κλείνουν στο τέλος. Παρότι το 55άρι προφίλ των ελαστικών 235/18 και η απόσταση των 21,1 cm από το έδαφος στερούν ενδεχομένως λίγη ακρίβεια. Τα ηλεκτρονικά δεν επιτρέπουν το παραμικρό γλίστρημα, η παρέμβαση ωστόσο είναι διακριτική. Δεν θα χρησιμοποιήσουμε υπερβολές του τύπου «μεταμορφώνεται το αυτοκίνητο» με τα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης. Πάντως αυτή η αλλαγή στο βάρος του τιμονιού και στην απόκριση του κινητήρα στο γκάζι, από το ιδανικό για την πόλη Comfort στο Dynamic, είναι και αισθητή και καλοδεχούμενη όταν οδηγείς σε μια διαδρομή με στροφές. Εξαιρετικά είναι και τα φρένα, με πολύ καλές τιμές ακινητοποίησης και πεντάλ με ωραία αίσθηση το οποίο περνά αναλογικά την πίεση στο κύκλωμα.

Ο εξοπλισμός ήδη από την έκδοση Base περιλαμβάνει επτά αερόσακους, απλό A/C, αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, αλουμινένιες ζάντες 17” και cruise control και τις δύο ψηφιακές οθόνες στον στάνταρ εξοπλισμό. Η σουίτα Intellisafe περιλαμβάνει το City Safety με ΕΒΑ, το Lane Keeping Aid και το Run-Off Road Mitigation. Η έκδοση Momentum της δοκιμής μας διαθέτει επιπλέον αυτόματο κλιματισμό, Park Assist, τροχούς 18” και τα Driving Modes.
 
Το σήμα της Volvo δεν στερείται κύρους. Η συνολική δε εικόνα του αυτοκινήτου είναι σύγχρονη και ελκυστική: Σχεδιαστικά, τεχνολογικά, στην καμπίνα. Με προτεραιότητα στην άνεση, στέκεται εξαιρετικά σε κάθε είδους δρόμο, συνδυάζοντας εξαιρετικά αντικρουόμενες απαιτήσεις. Ο κινητήρας ξεπερνά τις προσδοκίες και του πλέον δύσπιστου σε απόδοση, αλλά και με χαρακτηριστικά λειτουργίας απαραίτητα για ένα premium αυτοκίνητο.

Volvo XC40 T3

Τι λέει το DRIVE
Η συνολική εικόνα είναι μοντέρνα και ελκυστική, με έμφαση στην άνεση, στην ποιότητα και στην πρακτικότητα. Στέκεται εξαιρετικά σε κάθε είδους δρόμο και συνδυάζει εξαιρετικά αντικρουόμενες απαιτήσεις. Ο κινητήρας σε απόδοση αποστομώνει και τον πλέον δύσπιστο, αλλά και σε χαρακτηριστικά λειτουργίας απαραίτητα για ένα premium αυτοκίνητο.
Τιμή Από €30.700 (έκδοση δοκιμής Momentum €33.310)
Τεχνολογία 1.477 cc, i3, 12v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 156 PS/5.000 rpm, 27 kgm/1.850-3.850 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,2”
0-160 km/h 27,0”
0-400 m 17,3” @ 134,9 km/h
0-1.000 m 31,4” @ 169,3 km/h
60-160 (με αλλαγές) 22,1”
50-80 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (3η) 4,5”
80-110 km/h (4η) 6,2”
110-140 km/h (4η) 7,2”
110-140 km/h (5η) 11”
110-140 km/h (6η) 17,1”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 9,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 144 g/km
Διαστάσεις 4.425 x 1.863 x 1.652 mm
Χώρος αποσκευών 460 lt
Βάρος 1.520 kg
Μετρήσεις DRIVE