Test drive: Mercedes-Benz EQA 250

Με βάση την GLA η Mercedes-Benz μπήκε όσο γρήγορα χρειαζόταν στο παιχνίδι των ηλεκτρικών κόμπακτ premium SUV ώστε να βάλει τους δικούς της όρους στην κατηγορία.

Η Mercedes-Benz έχει πολύ περισσότερη από αρκετή εμπειρία για να γνωρίζει πως για να πετύχεις, χρειάζεται να βρεθείς στο σωστό σημείο στη σωστή στιγμή. Ακριβώς γι’ αυτό δεν έχασε χρόνο και ετοίμασε το πρώτο της αμιγώς κόμπακτ ηλεκτρικό πριν από τον ανταγωνισμό -πλην της Volvo.

Έτοιμη βάση
Όπως η EQC μοιάζει πολύ με την GLC, έτσι και η EQA διατηρεί άρρηκτα σχεδιαστικά δεσμά με τη βάση που ονομάζεται GLA. Βλέποντας το αμάξωμα από το πλάι θα εντοπίσεις λίγες μόνο διαφορές, αφού τα πέντε εκατοστά που έχει κερδίσει το μήκος (4,46 m) και τα επτά χιλιοστά ύψους (1,62 m) περνούν απαρατήρητα.

Έτσι κι αλλιώς το μεταξόνιο των δύο μοντέλων ταυτίζεται (2.729 mm) όπως και το πλάτος (1.834 mm), οπότε τη διαφοροποίηση αναλαμβάνουν ουσιαστικά η μάσκα και τα φώτα. Τα τελευταία είναι τεχνολογίας LED σε κάθε EQA και ενώνονται από μια οριζόντια φωτεινή λωρίδα έτσι ώστε να δίνουν το ηλεκτρικό στίγμα μέρα νύχτα. Ο συντελεστής Cd 0,28 φροντίζει για την ελαχιστοποίηση της ενεργειακής σπατάλης στην υψηλή ταχύτητα, ενώ υπάρχει η ενδιαφέρουσα υποσημείωση πως μιλάμε για το πρώτο μοντέλο EQ με πλήρως ψηφιακή εξέλιξη σε αυτό το πεδίο.

Mercedes-Benz EQA 250

Περνώντας στις πιο ουσιαστικές διαφορές μεταξύ GLA και EQA, η αρχή εντοπίζεται στο πάτωμα που πλέον φιλοξενεί την μπαταρία ως δομικό στοιχείο του, ενώ οι ζώνες απορρόφησης ενέργειας είναι ενισχυμένες για να αντιμετωπίζουν σωστά το αυξημένο βάρος της EQA.

Η μπαταρία αποτελείται από 200 στοιχεία που φιλοξενούνται σε πέντε modules, τα οποία είναι τοποθετημένα σε δύο επίπεδα στο μέσο του αυτοκινήτου. Καλύπτεται από εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 km, ενώ ένα αλουμινένιο φύλλο την προστατεύει από επαφές. Η εταιρεία πάντως αναφέρει πως το χαμηλότερο σημείο του αυτοκινήτου δεν είναι η μπαταρία αλλά τα πλαϊνά πλαστικά των μαρσπιέ, σε αντίθεση με την EQC για παράδειγμα.

Από τη μέγιστη τάση των 420 V και την ονομαστική χωρητικότητα των 190 Ah προκύπτει ενεργειακό περιεχόμενο 66,5 kWh, το οποίο μπορεί να φορτίζει στο συνεχές ρεύμα με ισχύ έως 100 kW και σε εναλλασσόμενο μέχρι με 11. Στην πρώτη περίπτωση αυτό σημαίνει φόρτιση από το 10% έως το 80% σε μισή ώρα, ενώ στη δεύτερη 10-100% σε λιγότερο από έξι. Από εκεί και πέρα η ώρα ανεβαίνει ανάλογα με την παροχή, ωστόσο το κύκλωμα ψύξης φροντίζει πάντα για την ιδανική θερμοκρασία της μπαταρίας για την πλέον αποδοτική λειτουργία και φόρτιση.

Πετυχημένο αποτέλεσμα
Στην EQA 250, η μπαταρία τροφοδοτεί έναν ηλεκτρικό ασύγχρονο κινητήρα που αποδίδει 190 PS με 375 Nm και είναι τοποθετημένος ανάμεσα από τους εμπρός τροχούς, σε μια κόμπακτ μονάδα μαζί με το κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης, το διαφορικό, το σύστημα ψύξης και τα ηλεκτρονικά ισχύος. Η κίνηση μεταδίδεται μόνο εμπρός, με τη διαχείριση της ισχύος να είναι άψογη.

Με εξαίρεση το προφίλ Eco που η απόκριση στο γκάζι είναι απλώς ικανοποιητική, σε όλα τα υπόλοιπα η EQA επιταχύνει με ζωντάνια και διατηρεί το σθένος της έως τα 130 km/h. Μετρήσαμε 0-60 km/h σε μόλις 4” και 0-100 km/h σε 8,4”, ενώ τα 50-80, 80-110 και 110-140 km/h ολοκληρώνονται σε 2,7, 4 και 6,3” αντίστοιχα, δίνοντας την υπόσχεση ότι η ασφαλής προσπέραση θα είναι πάντα εφικτή.

Με την προϋπόθεση ότι δεν θα κυνηγάς συνεχώς τα παραπάνω νούμερα και χάρη στην αποτελεσματική διαχείριση της ενέργειας, εφικτή είναι και η δυνατότητα να ξεπερνάς με άνεση τα 350 km μεταξύ δύο φορτίσεων, αγγίζοντας τα 400 km στο αστικό πεδίο. Σε όλη τη δοκιμή εμείς μετρήσαμε σχεδόν 21 kWh/100 km, ενώ μπορείς να πλησιάσεις τις 17,5 εάν οπλιστείς με υπομονή και κοιτάζεις μακριά ώστε να προβλέπεις την κίνηση.

Mercedes-Benz EQA 250

Από την άλλη πλευρά, το να ρυθμίσεις εξίσου πετυχημένα την ανάρτηση σε ένα αυτοκίνητο με αυτές τις διαστάσεις και βάρος δύο τόνων τόνους δεν είναι καθόλου εύκολο. Όμως στη Mercedes-Benz τα κατάφεραν καλά. Σε καθημερινές ταχύτητες τα εμπρός MacPherson, με αλουμινένια γόνατα και ψαλίδια βάσης, μαζί με τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους αντιμετωπίζουν σωστά και χωρίς πολύ θόρυβο τις κακοτεχνίες του δρόμου παρά τους μεγάλους, 18άρηδες, τροχούς. Μόνο σε διαδοχικές ανωμαλίες με υψηλή ταχύτητα μερικές φορές έχεις την αίσθηση πως δεν προλαβαίνουν να διαβάσουν απόλυτα τον δρόμο.

Ωστόσο το κράτημα είναι πολύ καλό, χωρίς μεγάλη κλίση στις στροφές και με υψηλή πρόσφυση. Όταν θέλεις να οδηγήσεις γρήγορα, η EQA μπορεί να σε υποστηρίξει αρκεί να μην της ζητήσεις να σου μεταφέρει πολλή πληροφορία από τον δρόμο.

Ζήτησέ της όμως να σου κάνει τη ζωή εύκολη κι εκείνη θα πετάξει τη σκούφια της. Η ευκολία οδήγησης είναι μέγιστη, με ανάκτηση ενέργειας που ρυθμίζεται σε τέσσερα επίπεδα και δίνει επαρκές φρενάρισμα για οδήγηση «one pedal». Προσωπική επιλογή είναι το αυτόματο πρόγραμμα που ενεργοποιεί και ρυθμίζει την έντασή της -άρα και την επιβράδυνση- ανάλογα με το τι υπάρχει στον δρόμο εμπρός από το αυτοκίνητο. Η αίσθηση του πεντάλ φρένων αυτή καθαυτή είναι τεχνητή και δεν συνηθίζεται εύκολα. Από την άλλη όμως η δύναμη του συστήματος είναι ικανοποιητική όπως και η αντοχή του. Η όχι κορυφαία απόσταση ακινητοποίησης που μετρήσαμε έχει να κάνει με την κατάσταση του πεδίου μετρήσεων την ημέρα που το χρησιμοποιήσαμε.

Όσο για την κύλιση, είναι μάλλον απίθανο να βρεις επίμεμπτο σημείο, καθώς όλοι οι θόρυβοι και οι κραδασμοί είναι πολύ αποτελεσματικά απομονωμένοι από μια συνολικά πολύ ήσυχη καμπίνα.

Ηλεκτρικό άγγιγμα
Ακολουθώντας την ίδια λογική με το αμάξωμα, η Mercedes-Benz άλλαξε λίγο μόνο την εικόνα της καμπίνας των κόμπακτ μοντέλων της προκειμένου να προκύψει η EQA. Αρχικά δύσκολα μπορείς να εντοπίσεις διαφορές από μια GLA… ωστόσο υπάρχουν.

Μέχρι και το μέσον του ταμπλό η εικόνα δεν αλλάζει σχεδόν καθόλου, με τις δύο οθόνες του διαδραστικού συστήματος πολυμέσων MBUX να είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Όπως πάντα η βασική επιλογή έχει διαγώνιο 7” και η προαιρετική των 10,25” αναβαθμίζει σημαντικά την ψηφιακή εμπειρία. Γι’ αυτό την προτείνουμε. Η πληροφορία που παρέχουν έχει ουσιαστικά αμέτρητο βάθος και έχει να κάνει με όλους τους τομείς του αυτοκινήτου, περιλαμβανομένου ασφαλώς του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης.

Η εργονομία όλου του πακέτου δεν φαίνεται απλή από την πρώτη στιγμή, όμως γρήγορα εξοικειώνεσαι και αντιλαμβάνεσαι ότι είναι σωστά μελετημένη. Πλαισιώνει δε μια αναπαυτική θέση οδήγησης με σωστή ορατότητα και άφθονο χώρο ακόμα και για τους ψηλούς.

Στο πίσω κάθισμα ο χώρος δεν είναι τεράστιος, ωστόσο αποδεικνύεται επαρκέστατος για κανονικού αναστήματος ενηλίκους. Μεγαλύτερος θα μπορούσε να είναι ο χώρος αποσκευών που χωράει 340 lt αντί για τα 435 μιας GLA. Για ένα κόμπακτ SUV δεν εντυπωσιάζει, αυτό είναι όμως το τίμημα για τον χώρο που χρειάζεται η μπαταρία.

Mercedes-Benz EQA 250

Εάν το καλοσκεφτείς, αυτή είναι η μόνη παραχώρηση ουσίας που ζητάει η μικρότερη ηλεκτρική Mercedes-Benz ως οικογενειακό. Το άλλο που ζητάει, όπως και κάθε ηλεκτρικό, είναι η κατάλληλη υποδομή για να φορτίζεις γρήγορα και να εκμεταλλεύεσαι σωστά μια αυτονομία αρκετά μεγάλη για να μη δημιουργεί προβλήματα. Λογικά όμως, αυτό θα είναι εντός πλάνου για εκείνον που μπορεί να διαθέσει €43.600 (με την επιδότηση Κινούμαι Ηλεκτρικά) για αυτοκίνητο.

Σε αυτή την τιμή περιλαμβάνεται πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, με στοιχεία όπως αυτόματοι προβολείς LED, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρική πίσω πόρτα και ο εσωτερικός ατμοσφαιρικός φωτισμός που προσθέτει πολύ στην εικόνα της καμπίνας. 


Τι λέει το DRIVE
Σύγχρονο και μοντέρνο, το πρώτο ηλεκτρικό κόμπακτ μοντέλο της Mercedes-Benz έχει ικανοποιητική αυτονομία και παράλληλα κορυφαία εικόνα σε ευκολία οδήγησης και κύλιση.
Τιμή Από €43.600 (με επιδότηση Κινούμαι Ηλεκτρικά)
Τεχνολογία BEV, ασύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ, μπαταρία 66,5 kWh (καθαρή), κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 190 PS, 375 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,4”
0-160 km/h 26,9”
0-400 m 16,2” @ 140,4 km/h
0-1.000 m 30,2” @ 158 km/h
50-110 km/h 6,7”
50-80 km/h 2,7”
80-110 km/h 4,0”
110-140 km/h 6,3”
Φρένα 100-0 km/h 40,6 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση 20,7 kWh/100 km
Αυτονομία 380 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.463 x 1.834 x 1.620 mm
Χώρος αποσκευών 340 lt
Βάρος 1.970 kg
Μετρήσεις DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης