Test drive: Hyundai Kona Hybrid

Δοκιμάζουμε την υβριδική, αυτοφορτιζόμενη έκδοση του μικρού κορεατικού SUV, με τον βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων και το 6άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

ΑΡΓΗΣΕ η Hyundai να μπει στο χορό των μικρών B-SUV. Πολλοί ανταγωνιστές της, μεταξύ των οποίων και η αδελφή Kia, εκμεταλλεύονταν για αρκετό καιρό πριν την κατηγορία. Όμως όταν αποφάσισε και μπήκε στο παιχνίδι, η κορεατική φίρμα έκανε αίσθηση. Παρουσίασε το Kona αρχικά με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, σύντομα ακολούθησε η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση Kona Electric και πέρσι το καλοκαίρι η Hybrid που δοκιμάζουμε εδώ.

Απ’ όσο γνωρίζουμε, μόνο το VW Golf VII υπήρχε σε περισσότερες εκδόσεις κινητήρα από το Kona. Και σίγουρα κανένα SUV.

Ενώ ο «εξάδελφός» του, το Kia Stonic, είναι χτισμένο πάνω στην πλατφόρμα του σουπερμίνι Rio, το Kona βασίζεται σε μια εντελώς καινούργια πλατφόρμα που μπορεί να υποστηρίξει τετρακίνηση, ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση και διαθέτει χώρο για την μπαταρία των εξηλεκτρισμένων εκδόσεων. Η δομή του αυτοκινήτου είναι κατά 51% από χάλυβα υπερυψηλής αντοχής (UHS) και περιλαμβάνει 115 m προηγμένων συγκολλήσεων για τη μέγιστη ακαμψία με το μικρότερο βάρος.

Hyundai Kona Hybrid_panning
Για τη σχεδίαση του Kona διαγωνίστηκαν όλα τα σχεδιαστικά κέντρα της Hyundai και κέρδισε τελικά αυτό της California. Η εμφάνισή του μπορεί να διχάζει, καθώς κάποιοι το βρίσκουν «φορτωμένο», όμως σίγουρα εντυπωσιάζει. Τα εμπρός φώτα σε δύο επίπεδα θυμίζουν Citroen C3, αλλά ο τρόπος που συνδυάζονται με τα πλαστικά προστατευτικά του αμαξώματος –«σαν περικεφαλαία Σπαρτιάτη», όπως λέει ο σχεδιαστής του, Chris Chapman– είναι ξεχωριστός και του χαρίζει προσωπικότητα.

Οι άλλες βενζινοκίνητες εκδόσεις του Kona έχουν κινητήρες τούρμπο. Ο 4κύλινδρος 1.6 του Hybrid είναι όμως ατμοσφαιρικός. Λειτουργεί στον κύκλο του Atkinson, για υψηλότερη θερμοδυναμική απόδοση, και για τον ίδιο λόγο έχει άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης και ξεχωριστή ψύξη για μπλοκ και κυλινδροκεφαλή.

Ο κινητήρας αυτός αποδίδει 105 PS και 147 Nm, και συνδυάζεται εν παραλλήλω με έναν συγχρονικό ηλεκτροκινητήρα 32 kW και 170 Nm, που τροφοδοτείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου πολυμερούς, ταχείας φόρτισης-εκφόρτισης, με χωρητικότητα 1,56 kWh.

Hyundai Kona hybrid system
To Kona μπορεί να κινείται με μόνο τον θερμικό κινητήρα ή μόνο τον ηλεκτρικό (για λίγα χιλιόμετρα) ή και με τους δύο μαζί, οπότε η συνδυαστική ισχύς του συστήματος φτάνει τους 141 PS και η ροπή τα 265 Nm. Τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς αναλαμβάνει ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, ειδικά εξελιγμένο για το υβριδικό σύστημα. Η εμπρός ανάρτηση είναι με γόνατα MacPherson, αλλά αντίθετα με τα άλλα προσθιοκίνητα Kona που έχουν ημιάκαμπτο πίσω άξονα, το Hybrid έχει το πίσω σύστημα πολλαπλών συνδέσμων των τετρακίνητων εκδόσεων.

Ελάχιστες οι αλλαγές στο εσωτερικό
To εσωτερικό του Hybrid δεν διαφέρει ουσιαστικά από των άλλων Kona. Είναι μοντέρνο αισθητικά και μελετημένο εργονομικά. Τα πλαστικά είναι σκληρά, αλλά η συναρμογή τους προσεγμένη και στιβαρή. Στην κορυφαία έκδοση Distinctive της δοκιμής μας, στο κέντρο του ταμπλό εξέχει και δεσπόζει η οθόνη αφής 10,25” του αναβαθμισμένου συστήματος infotainment και πλοήγησης, ενώ ο αναλογικός πίνακας οργάνων έχει μεγαλύτερη και έγχρωμη οθόνη πληροφοριών.

Hyundai Kona Hybrid_interior

Η θέση οδήγησης είναι σχετικά ψηλή, όπως αρμόζει σε ένα SUV, κι εύκολα τη φέρνεις στα μέτρα σου παρότι η κλίση της πλάτης ρυθμίζεται σκαλωτά. Η ορατότητα δεν είναι άπλετη με απόλυτα κριτήρια, αλλά οι κολόνες της σκεπής δεν είναι ιδιαίτερα φαρδιές και υπάρχει κι ένα τρίτο πλαϊνό παραθυράκι καθώς και κάμερα οπισθοπορείας για το παρκάρισμα.

Πρόβλημα χώρου δεν θα έχει ούτε ο πιο ψηλός οδηγός, όμως, παρά το μακρύ για την κατηγορία μεταξόνιο, ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών δεν εντυπωσιάζει. Το πλάτος πάντως και ο χώρος για τα πέλματα στο δάπεδο επιτρέπουν τη μεταφορά ενός τρίτου πίσω επιβάτη, τουλάχιστον για περιορισμένες αποστάσεις, χωρίς αυτός να στριμωχτεί δυσάρεστα.

Πρακτικές θέσεις για μικροπράγματα υπάρχουν κάμποσες στην κεντρική κονσόλα, αλλά οι θήκες στις πόρτες είναι πολύ στενές στην έκδοση Distinctive με το ηχοσύστημα αξιώσεων της Krell. Το πορτμπαγκάζ δείχνει ρηχό με το δάπεδο στην επάνω θέση, η οποία όμως διευκολύνει τη φόρτωση καθώς δίνει έναν ενιαίο, επίπεδο χώρο χωρίς κατώφλι και σκαλοπάτι όταν διπλώσεις τα πίσω καθίσματα. Η Hyundai ανακοινώνει χωρητικότητα 361 lt, όση ακριβώς και στα άλλα Kona, αλλά θα πρέπει να υπολογίζει και όλον το υποδαπέδιο χώρο, όπου υπάρχει ένα ενδιάμεσο ράφι από φελιζόλ και από κάτω του το κιτ επισκευής ελαστικού. Οι αποσκευές τεσσάρων ατόμων δεν θα έχουν πρόβλημα να χωρέσουν, όμως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ένα VW T-Cross είναι λίγο πιο ευρύχωρο και πιο πρακτικό, με πορτμπαγκάζ 385 lt (κατά την Volkswagen) και συρόμενο πίσω κάθισμα.

Πιο γρήγορο από τις προδιαγραφές
Το Kona Hybrid, όπως το μετρήσαμε, ζύγιζε 1.410 kg, δηλαδή 140 kg παραπάνω από το 1.0 τούρμπο. Έχει όμως και 21 ίππους περισσότερους –χώρια η ροπή– οπότε μας έκανε εντύπωση που η Hyundai λέει ότι είναι πιο αργό, με 0-100 km/h σε 11,6”, ενώ είχαμε κάνει 10,8” με το χιλιάρι. Τελικά, τα ηλεκτρονικά μας όργανα έδειξαν για το Hybrid μόλις 9,8” στο 0-100 και 31,5” στο χιλιόμετρο από στάση.

Οι επιδόσεις αυτές είναι πολύ καλύτερες από εκείνες του μόνου άλλου προσιτού υβριδικού crossover/SUV, του Toyota C-HR, που σημείωσε αντίστοιχα 11,6”/33,4”. Το υβριδικό Kona είναι σαφώς ταχύτερο κι από αυτόματα ντίζελ C-SUV, που μπορούν να θεωρηθούν αντίστοιχα οικονομικές επιλογές, όπως το Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT (11,4”/33,1”) ή το Fiat 500X 1.6 MTJ DCT (11,7”/33,0”). Γρήγορο είναι το υβριδικό Kona και στις ρεπρίζ εν κινήσει, με το «προσπέρασμα» των 80-110 km/h (με kickdown) να απαιτεί μόνο 4,8” έναντι 5,8” του Kona 1.0 T-GDi, 6,1” του C-HR, 5,7” του Qashqai και 5,8” του 500X.

Hyundai Kona Hybrid_engine
Το Kona Hybrid ξεκινά σχεδόν πάντα με μόνο τον ηλεκτροκινητήρα, ομαλά κι αθόρυβα. Και μέσα στην πόλη νιώθεις ότι χρησιμοποιεί την ηλεκτροκίνηση αρκετά συχνά. Το 6άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη τού δίνει κι ένα πρόσθετο πλεονέκτημα, αυτό της πιο φυσικής αίσθησης στην επιτάχυνση, καθώς οι στροφές του κινητήρα αντιστοιχούν πολύ περισσότερο με την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Στην κανονική οδήγηση τουλάχιστον, δεν παρατηρείται εκείνο το ενοχλητικό «πατινάρισμα» και βούισμα που έχουμε συνδυάσει μέσα μας με το CVT κιβώτιο των περισσότερων υβριδικών.

Το μόνο πράγμα που σε ξενίζει αρχικά είναι το οικονομόμετρο, που τερματίζει δεξιά όταν πατάς το γκάζι, θυμίζοντας ασυντόνιστο στροφόμετρο. Αν όμως ακολουθείς τις συμβουλές του και οδηγείς και με το (default) πρόγραμμα Eco, ειδικά στην πόλη, μπορείς να ρίξεις την κατανάλωση σε χαμηλά 5άρια. Η μέση τιμή που πήραμε για ολόκληρη τη δοκιμή μας ήταν 6,1 lt/100km, χαμηλότερη κι από των καλύτερων ντίζελ.    

Οδήγηση παιχνιδάκι
Όπως θα περίμενε κανείς, το Kona Hybrid είναι πολύ εύκολο στην οδήγηση, με το αυτόματο κιβώτιό του και το ηλεκτρομοτέρ που βοηθάει στα ξεκινήματα. Μόνο τα φρένα θα απαιτήσουν μια περίοδο προσαρμογής, καθώς η απόκρισή τους στο πεντάλ δεν είναι γραμμική, αλλά επηρεάζεται αισθητά από την ανάκτηση ενέργειας και παρουσιάζει διακυμάνσεις.

Το τιμόνι είναι ελαφρύ και κόβει αρκετά, διευκολύνοντας τους ελιγμούς, και η ανάρτηση, παρά τη σφιχτή ρύθμισή της και τα 18άρια λάστιχα με το 45άρι προφίλ, καταφέρνει να στρογγυλεύει τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου και σπάνια χτυπάει δυσάρεστα. Ο κινητήρας θορυβεί όταν τον πιέζεις –ειδικά κάνοντας kickdown– αλλά στην καθημερινή οδήγηση και στο ταξίδι δεν τον ακούς σχεδόν καθόλου. Ούτε νιώθεις το κιβώτιο να αλλάζει σχέσεις. Ο θόρυβος κύλισης στην τραχιά άσφαλτο είναι πάντως αισθητός, όπως και το θρόισμα του αέρα γύρω από τους καθρέφτες στις υψηλές ταχύτητες – αν και δεν φτάνει σε ενοχλητικό επίπεδο.

Ένα υβριδικό SUV δεν είναι βέβαια φτιαγμένο για σπορ οδήγηση, αλλά αν θελήσεις να κινηθείς γρήγορα σε δρόμο με στροφές, το Kona δεν θα πει όχι. Θα σε βοηθήσει μάλιστα, έχοντας σπορ πρόγραμμα στο κιβώτιο για αμεσότερη απόκριση στις εντολές, καθώς και «αυτιά» (paddles) στο τιμόνι για να αλλάζεις σχέσεις χειροκίνητα.

Hyundai Kona Hybrid_curve

Στρίβοντας, νιώθεις το ύψος του αυτοκινήτου περισσότερο απ’ ό,τι σε ένα C-HR, όμως η σφιχτή ανάρτηση κρατάει την κλίση του αμαξώματος υπό έλεγχο και δεν επιτρέπει άτσαλες αντιδράσεις στις αλλαγές κατεύθυνσης. Το τιμόνι δεν δίνει πολλή πληροφόρηση και είναι πιο ευαίσθητο από όσο χρειάζεται στην ευθεία, αλλά τα σπορ λάστιχα κρατάνε πολύ καλά, δεν νιώθεις έντονες τάσεις υποστροφής και η ροπή περνάει στο δρόμο χωρίς σπιναρίσματα.

Χάρη στα Michelin Pilot Sport 4, το Kona Hybrid σημείωσε και πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης στο φρενάρισμα. Από την άλλη, τα χαμηλοπρόφιλα 18άρια δεν κάνουν για χρήση εκτός ασφάλτου. Αν τα προσέξεις πάντως (και αγνοήσεις την έλλειψη ρεζέρβας), το Kona μπορεί να φτάσει αρκετά μακριά, χάρη στην άμεση και ομαλή ροπή του ηλεκτροκινητήρα, την απόσταση των 171 mm από το έδαφος και τους σχετικά κοντούς προβόλους, που δίνουν χρήσιμες γωνίες υπέρβασης εμποδίων, με τα μέτρα της κατηγορίας (17/16/29 μοίρες).  

Όχι φθηνό, αλλά καλά εξοπλισμένο
Το Hyundai Kona Hybrid διατίθεται σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού, με τον τιμοκατάλογο να ξεκινά από τα €23.990 και να φτάνει τα €27.090. Ένα μόνο άλλο προσιτό υβριδικό υπάρχει στην ελληνική αγορά, το Toyota C-HR 1.8 Hybrid, που είναι λίγο ακριβότερο (€24.070-29.050), αλλά είναι και μεγαλύτερο, στην επόμενη κατηγορία (C-SUV). Από την άλλη, αν ζητάτε απλά ένα οικονομικό στη χρήση, αυτόματο B-SUV, το αντίστοιχο Kona 1.6 CRDi DCT των 136 PS κοστίζει €21.890-24.990) – αν δεν το βλέπετε οικολογικά, δεν κινείστε κατά κύριο λόγο στην πόλη και δεν σας απασχολεί το αρνητικό κλίμα προς τα ντίζελ.

Το Kona Hybrid μπορεί να μην είναι φθηνό, όμως είναι πολύ καλά εξοπλισμένο ακόμη και στη «βασική» έκδοση Premium. Έχει στάνταρ ένα πακέτο ασφαλείας SmartSense, που περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης (χαμηλών και μεσαίων ταχυτήτων) με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών, ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, προειδοποίηση απόσπασης της προσοχής του οδηγού, περιοριστή ταχύτητας και υποβοήθηση της εκκίνησης σε ανηφόρα. Στάνταρ είναι επίσης ένα infotainment 7” με Apple CarPlay και Android Auto, το cruise control, ο αυτόματος κλιματισμός, οι αισθητήρες φωτισμού, βροχής και παρκαρίσματος, η κάμερα οπισθοπορείας, η οσφυική στήριξη στο κάθισμα, τα paddles αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, οι ζάντες αλουμινίου 16” κι ένα πλήρες ηλεκτρικό πακέτο.

Η έκδοση Premium Plus των €25.090 προσθέτει στα παραπάνω ζάντες 18”, προβολείς ομίχλης, σκούρα πλαϊνά κρύσταλλα, είσοδο/εκκίνηση χωρίς κλειδί και ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες. Τέλος, η Distinctive της δοκιμής μας, που κοστίζει €27.090, έχει πλουσιότερο εξωτερικό διάκοσμο, συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης (ενεργό cruise control με Stop & Go, αυτόματη πορεία στο μέσο της λωρίδας), αναβαθμισμένο infotainment 10,25” με πλοηγό, υψηλής πιστότητας ηχοσύστημα Krell και trip με μεγαλύτερη, έγχρωμη οθόνη.

Hyundai Kona Hybrid_rear tracking

Τι λέει το DRIVE
Για όποιον θέλει ένα οικονομικό crossover/SUV χαμηλού CO2 και διατηρεί επιφυλάξεις απέναντι στα ντίζελ, το Kona Hybrid αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση, με ικανοποιητική έως πολύ καλή απόδοση και συμπεριφορά σε όλους τους τομείς, και με τιμή που κρίνεται συμφέρουσα αν ληφθεί υπόψη ο εξοπλισμός ακόμη και της βασικής έκδοσης.
Τιμή από €23.990
Τεχνολογία 1.580 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, λειτουργία σε κύκλο Atkinson, σε συνδυασμό με ηλεκτροκινητήρα 32 kW και μπαταρία 1,56 kWh. Συνδυαστική ισχύς 141 PS, ροπή 265 Nm. Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,8”
0-160 km/h 28,1”
0-400 m 17,1” @ 131,1 km/h
0-1.000 m 31,5” @ 165,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 23,7”
50-80 km/h 3,4”
80-110 km/h  4,8”
110-140 km/h  8,2”
Φρένα 100-0 km/h 37,1 m
Τελική ταχύτητα 178 km/h
Μέση κατανάλωση 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 101 g/km
Διαστάσεις 4.165 x 1.800 x 1.565 mm
Χώρος αποσκευών 361 lt
Βάρος 1.410 kg
Μετρήσεις Drive, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης