Test: Audi A4 Allroad quattro

Η Audi ψηλώνει το Α4 Avant και αγριεύει το παρουσιαστικό του, κάνοντάς το κατάλληλο για κάθε δρόμο, κάθε ώρα και κάθε περίσταση

Τα crossover κατακλύζουν την αγορά, αφού ολοένα και περισσότερα μοντέλα με διχασμένη προσωπικότητα εμφανίζονται σε κάθε κατηγορία τιμής. Η Audi, έχοντας δώσει ένα καλό δείγμα γραφής με το πρώτο Allroad που βασιζόταν στο προηγούμενο Α6, επέλεξε τώρα να προσφέρει δύο παραλλαγές «υπερυψωμένου station» στην γκάμα της. Έτσι δίπλα στο σημερινό, δεύτερης γενιάς Α6 Allroad έρχεται να προστεθεί και το μικρότερο A4 Allroad quattro, που εφοδιάζεται με τον νέο 2.0 TFSI των 211 PS.

Image maker
Με την πρώτη ματιά το αυτοκίνητο της δοκιμής δεν σε ξενίζει όσο το πρώτο Allroad. Τα πρόσθετα πλαστικά τμήματα που υπάρχουν σε φτερά, προφυλακτήρες και μαρσπιέ για την προστασία του αμαξώματος, αλλά και την απαραίτητη οπτική διαφοροποίηση του Α4 Allroad από το Avant, είναι βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος (προαιρετικά). Το στοιχείο που δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τον διαφορετικό προσανατολισμό του Allroad είναι το αυξημένο ύψος, με την ελάχιστη απόσταση από το έδαφος να φτάνει τα 18 εκ. ή 3,7 εκ. περισσότερα από το A4 Avant.
Συνυπολογίζοντας και τις ψηλότερες μπάρες οροφής, το Allroad είναι συνολικά 6 πόντους ψηλότερο: 1,495 m ύψος έναντι 1,436 του Avant. Κάτω από τον εμπρός προφυλακτήρα ξεπροβάλλει μια ανοξείδωτη ποδιά με τέσσερις εισαγωγές αέρα, και το ίδιο θέμα συνεχίζεται και στο πίσω μέρος. Το μεταλλικό προστατευτικό τμήμα αυτή τη φορά καταλαμβάνει σχεδόν όλο το πλάτος του αυτοκινήτου, ενσωματώνοντας και τις δύο απολήξεις της εξάτμισης.
Στο εσωτερικό του Α4 Allroad κάθεσαι ψηλά, όμως νιώθεις χωμένος στο αυτοκίνητο και όχι καθισμένος πάνω σε αυτό. Το ταμπλό προέρχεται αυτούσιο από το A4, είναι ελαφρώς κεκλιμένο προς τον οδηγό, έχει καλή εργονομία και όσα έχεις διαβάσει για την απτή ποιότητά του επαληθεύονται πλήρως και σε αυτή την περίπτωση. Ο εξοπλισμός είναι πλήρης, με μοναδικές ελλείψεις στην έκδοση της δοκιμής την ηλιοροφή και το cruise control.

Έχω πολλές επιλογές

Το αυτόματο κιβώτιο που επιλέχθηκε για το Α4 Allroad είναι το 7τάχυτο S tronic (διπλού συμπλέκτη) που γνωρίσαμε στο Q5. Με τη βοήθειά του, ο 2λιτρος TFSI επιταχύνει το Allroad από στάση στα 100 km/h σε 8,6”. Ο χρόνος που απέχει από τους ισχυρισμούς της Audi (6,9”) είναι λίγο καλύτερος από του Q5 με ίδιο κινητήρα και κιβώτιο (8,8”). Αντίστοιχο προβάδισμα διατηρεί μέχρι το χιλιόμετρο (29,6” έναντι 29,9”), όπως και στις ρεπρίζ 3ης με kick-down (80-110 km/h: Α4 Allroad 4,1”, Q5 4,3”).
Οι απαιτήσεις του σε βενζίνη είναι μάλλον λογικές για τις δυνατότητες του κινητήρα και το βάρος του (12,9 lt/100 km), και η χειροκίνητη έκδοση διαθέτει στο βασικό εξοπλισμό σύστημα start-stop για ακόμα περισσότερη οικονομία στην πόλη. Εδώ όμως έχουμε S tronic και πίσω από το μοχλό του κιβωτίου υπάρχουν οι τρεις επιλογές του συστήματος Audi Drive Select. Τα προγράμματα Comfort, Auto και Dynamic αλλάζουν την απόκριση του κινητήρα, το βάρος του τιμονιού και τη συμπεριφορά του S tronic.
Με την επιλογή Dynamic, το κιβώτιο μπαίνει στη σπορ λειτουργία αλλάζοντας σχέσεις σε ψηλότερες στροφές, το τιμόνι αποκτά τεχνητό βάρος που εκτός πόλης είναι ευπρόσδεκτο αλλά εντός μάλλον ενοχλεί, ενώ η απόκριση του γκαζιού δεν βελτιώνεται αισθητά. Στα αυτοκίνητα με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ της Audi, το Drive Select έχει περισσότερο νόημα. Με τη συμβατική ανάρτηση αναρωτιέσαι τι κερδίζεις μ’ αυτό και γιατί να μην υπάρχει απλώς μια θέση «S» στον μοχλό, όπως στα υπόλοιπα αυτόματα.

Onroad
Οι αλλαγές γίνονται και χειροκίνητα από τα paddles πίσω από το τιμόνι. Η εντολή του χεριού σου φαίνεται να αργεί λίγο να βρει το δρόμο για το κιβώτιο, ειδικά στα ανεβάσματα, παρότι η ίδια η αλλαγή σχέσης είναι εξαιρετικά γρήγορη. Το κεντρικό διαφορικό (Torsen) υπό κανονικές συνθήκες στέλνει στους πίσω τροχούς μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής (κατανομή 40/60). Τα υπερστροφικά παιχνίδια που φαντάζεσαι όμως δεν υλοποιούνται ποτέ λόγω του μη-απενεργοποιούμενου ESP. Πατώντας το σχετικό πλήκτρο στην κονσόλα, στον πίνακα οργάνων εμφανίζεται η ένδειξη «ESP Offroad» και το σπινάρισμα πλέον επιτρέπεται, όχι όμως και τα θεαματικά γλιστρήματα σε άσφαλτο ή χώμα.
Το «μικρό» Allroad είναι σε γενικές γραμμές άνετο και κάποιες ξερές αντιδράσεις της ανάρτησης με ταχύτητες πόλης οφείλονται περισσότερο στα λάστιχα χαμηλoύ προφίλ του συγκεκριμένου αυτοκινήτου (245/45R18). Ταξιδεύει με άνεση, όμως όταν αποφασίσεις να πιέσεις σε πιο κλειστή διαδρομή εμφανίζονται οι αδυναμίες που προκύπτουν από το μεγάλο ύψος και τον on-off προσανατολισμό της ανάρτησης. Οι κλίσεις δεν είναι μεγάλες, όμως ο έλεγχος των κινήσεων του αμαξώματος δεν γίνεται με την ακρίβεια του χαμηλού Α4. Αυτό, σε συνδυασμό με το κιβώτιο – πατάω τώρα, ανεβάζει -  αργότερα- περιορίζει το ρυθμό.
Τα λάστιχα πάντως (Pirelli P Zero Rosso) σίγουρα βοηθούν στο φρενάρισμα. Με τη συμβολή τους το βαρύ Allroad καταφέρνει να ακινητοποιηθεί από τα 100 km/h σε 37,2 m, πρακτικά ισοφαρίζοντας την επίδοση του κατά 400 kg ελαφρύτερου νέου Golf GTi!

Ποτς γκένεν αυτό;
Αν ψάξεις στους τιμοκαταλόγους της Audi για το πόσο περισσότερα χρήματα πρέπει να εκταμιεύσεις για το A4 Allroad quattro σε σχέση με ένα Α4 Avant αντίστοιχων προδιαγραφών σε περιμένει μια μεγάλη έκπληξη: το Allroad είναι φθηνότερο κατά €2.400 από το Α4 Avant και κατά €100 από το Q5. Και αυτό αλλάζει τα δεδομένα. Στα ίδια πρακτικά χρήματα με το Q5 παίρνεις κάτι που πάει λίγο καλύτερα, καίει λιγότερο και δεν θα πει όχι σε εκτός δρόμους εξορμήσεις. Εξάλλου, είναι πολλοί αυτοί που γλυκοκοιτάνε τις δυνατότητες των SUV αλλά δεν συμφωνούν με την αισθητική τους. Γι’ αυτούς το A4 Allroad quattro είναι ιδανικό.