Οδηγούμε: Renault Twingo RS

Οδηγούμε: Renault Twingo RS

Τιμώντας το δοξασμένο παρελθόν της στα μικρά καυτά hot hatches, η Renault αναστατώνει σαν σίφουνας την κατηγορία με ένα ψαγμένο σπορ αυτοκίνητο επικεντρωμένο στην πεμπτουσία της οδήγησης

Στο άκουσμα του ονόματος Twingo δύσκολα ξυπνούν οδηγικές φαντασιώσεις. Τόσο η προηγούμενη γενιά όσο και η παρούσα, επικεντρώνονται στην πρακτικότητα που χαρίζει ο πολυμορφικός χαρακτήρας, στοχεύοντας σε πελάτες που αναζητούν έξυπνες μεταφορικές λύσεις για την πόλη και όχι σε «οδηγούς». Όλα αυτά, μέχρι χθες. Σήμερα, το τμήμα Renault Sport Technologies, υπεύθυνο για τις σπορ εκδόσεις των Clio και Megane και την αγωνιστική παρουσία του εργοστασίου σε εκατοντάδες εθνικούς και διεθνείς θεσμούς ανά τον κόσμο, παρουσιάζει και την «αντρική» έκδοση.

Racers’ stuff

«Το υψηλό κόστος», ήταν η εξήγηση των ανθρώπων της Renault στην απορία μας γιατί επέλεξαν έναν ατμοσφαιρικό 1.600άρη αντί να «βγάλουν» τα 130+ PS από τον κινητήρα 1.2 Τurbo για τον οποίο τόσο περήφανοι ήταν όταν τον παρουσίαζαν ένα χρόνο πριν, αναλύοντας τη φιλοσοφία του downsizing. Και πιο ελαφρύς θα ήταν, και μικρότερος σε διαστάσεις, διευκολύνοντας έτσι τους μηχανικούς στην εξέλιξη της ανάρτησης.
Η μελλοντική αγωνιστική χρήση ωστόσο, μοιάζει πιο λογική εξήγηση. Ένας ατμοσφαιρικός 1.600άρης όχι μόνο ταιριάζει περισσότερο σε τέτοια χρήση, αλλά εντάσσεται και σε συγκεκριμένη κατηγορία. Όπως και να έχει, το πολύστροφο σύνολο με κωδικό Κ4Μ RS προσθέτει στον σκληροπυρηνικό χαρακτήρα του Twingo RS, όχι μόνο με τα 133 PS στις 6.750 rpm και τα 16,3 kgm στις 4.400 rpm που αποδίδει, αλλά κυρίως με τον αγριεμένο ήχο τής ειδικά εξελιγμένης εξάτμισης και την άμεση απόκρισή του στο γκάζι. Με 8,7’’ από στάση για τα πρώτα 100 km/h από στάση και τελική 201 km/h η άσφαλτος δεν ζαρώνει κάτω απ’ τους τροχούς του Τwingo, οι επιδόσεις ωστόσο είναι άκρως ανταγωνιστικές και η αίσθηση στο δρόμο πειστική, ακόμη και αν δεν εξαντλείς τη διαδρομή του στροφόμετρου ώς το shift light στις 7.000 rpm.

Σχολή οδηγών
Το αυτοκίνητο είναι γνωστή ποσότητα οπότε δεν θα σταθούμε σε πεζές λεπτομέρειες. Οι χώροι είναι άνετοι, ο εξοπλισμός πλήρης (ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες, AC, τέσσερις αερόσακοι) τα σκληρά πλαστικά τυπικά για την κατηγορία και η συναρμογή τους καλή. Καμία έκπληξη λοιπόν, όταν γι’ άλλη μια φορά δυσκολευτήκαμε να βολευτούμε στη θέση οδήγησης που αν και χαμηλή, το μη ρυθμιζόμενο τιμόνι προβληματίζει τους ψηλούς οδηγούς που το θέλουν κοντά χωρίς να πρέπει να φέρουν πολύ μπροστά την έδρα του καθίσματος. Τουλάχιστον την κατάσταση τη βοηθά η καλύτερη πλευρική στήριξη των σπορ καθισμάτων και η χοντρή στεφάνη του τιμονιού που γεμίζει τις παλάμες.
Στη lifestyle προσέγγιση του Abarth 500, η Renault που θέλει το Twingo RS να γίνει το Rallye της νέας χιλιετίας, απαντά με «ψαγμένες» μηχανολογικές λύσεις. Με σημαντικά αυξημένα μετατρόχια εμπρός και πίσω, συγκριτικά με το Twingo GT, το RS δείχνει «περισσότερο» αυτοκίνητο, στο μάτι αλλά και στον τρόπο με τον οποίο πατά στο δρόμο. Οι αναρτήσεις, με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, έχουν σκληρύνει σε σχέση με τη συμβατική έκδοση των 1,2 lt προκειμένου να εκμηδενιστούν οι κλίσεις – και ο στόχος έχει επιτευχθεί. Το Twingo «ακούει» στο τιμόνι με μια μονοκόμματη, αδιαπραγμάτευτη πίστη, βάζει τη μούρη του μέσα χωρίς αποκλίσεις και ενώ νομίζεις ότι έχεις αγγίξει το όριο, εκείνο μπορεί να κλείσει ακόμη περισσότερο την τροχιά του σε μια παρατεταμένη καμπή που «σφίγγει» εκεί που δεν το περίμενες, ανεξάρτητα αν οδηγείς τη βασική έκδοση Sport Chassis ή την Cup με την πιο σφιχτή και κατά τι χαμηλότερη ανάρτηση και τις 17άρες ζάντες. Για την Ελλάδα μάλιστα, η άνεση αλλά και η πιο προοδευτική προσέγγιση του ορίου τού «απλού» Twingo RS είναι μάλλον η καλύτερη επιλογή, ενώ η μικρότερη συνολική διάμετρος των τροχών (και το μικρότερο βάρος των ζαντών) κολακεύουν την απόδοση του κινητήρα. Το τιμόνι με την ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα δεν είναι τέλειο, ωστόσο προσφέρει ικανοποιητική πληροφόρηση για τις διαθέσεις των εμπρός τροχών, χωρίς εκείνη την ενοχλητική αίσθηση του μεγαλύτερου Clio RS ότι γυρίζουν στο κενό.
Τονίζοντας τον καθαρόαιμο σπορ χαρακτήρα της κατασκευής, η Renault απενοχοποιεί τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ΕSP και εμπιστεύεται τη δουλειά των μηχανικών της σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες του σασί. Στη νέα ρύθμιση της ανάρτησης και ειδικότερα στην επιλογή των σκληρότερων αντιστρεπτικών μεγαλύτερης διαμέτρου έχει προβλεφθεί το παιχνίδι της τοποθέτησης πριν τη στροφή. Με ένα ελαφρύ τίναγμα της ουράς, εύκολα ελεγχόμενο χάρη και στο μακρύ για την κατηγορία μεταξόνιο (μεγαλύτερο του C2 VTS, του 500 Abarth και του Swift Sport), το Twingo συνδυάζει την απόλαυση με την αποτελεσματικότητα, σε δύσκολα κομμάτια με την άσφαλτο να «διπλώνει» από τη μια στροφή στην άλλη χωρίς ανάσα. Κάτι τέτοιες ώρες ευχαριστείς τους υπεύθυνους για το κιβώτιο μηχανικούς που φρόντισαν να συνδυάσουν τη σφιχτή κλιμάκωση με έναν γρήγορο, σαφή επιλογέα με μικρές διαδρομές που αξιοποιεί το καλύτερο κομμάτι της απόδοσης του κινητήρα, από τις 2.000 ώς τις 5.500 rpm.

Tech info
Πολλή δουλειά έχει γίνει στην ανάρτηση ώστε από το αθώο Twingo GT να προκύψει το εξαιρετικό RS. Η σημαντικότερη ίσως ήταν η αύξηση των μετατροχίων κατά 60 mm εμπρός και 59 mm πίσω. Η απόσταση από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 10 mm ενώ τα ελατήρια και τα αμορτισέρ είναι κατά 30% σκληρότερα. Εμπρός τα γόνατα McPherson διαθέτουν αλουμινένιο ψαλίδι βάσης, ενώ η αντιστρεπτική ράβδος εδράζεται με βραχίονες στα γόνατα, βελτιστοποιώντας τον έλεγχο των κλίσεων.
Πίσω τον έλεγχο τον έχει ένας ημιάκαμπτος άξονας διατομής Η, ενώ σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί στοιχειώδης άνεση παρά τη σφιχτή ρύθμιση, τα αμορτισέρ είναι κάθετα τοποθετημένα και συνδυάζονται με προοδευτικής σκληρότητας ελατήρια.
H πίσω αντιστρεπτική ράβδος διαμέτρου 24 mm (αντί 22,5 mm του Twingo GT) είναι σκληρότερη κατά 25%, ενώ η ρύθμισή της σε σχέση με την εμπρός έγινε ώστε η ουρά να αποκτήσει περισσότερο υπερστροφικές διαθέσεις.
Στην έκδοση Sport, τα παραπάνω συνδυάζονται με τροχούς 16 ιντσών και λάστιχα 195/45, ενώ στην πιο σκληροπυρηνική Cup οι τροχοί είναι 17 ιντσών και τα λάστιχα 195/40. Επιπλέον, η ανάρτηση είναι κατά 4 mm χαμηλότερη, ενώ τα αμορτισέρ και τα ελατήρια 10% σκληρότερα.
Ο ατμοσφαιρικός 1.600άρης με κωδικό K4M RS έχει αναπτύξει τον σπορ χαρακτήρα του με μια σειρά βελτιώσεων που δέχτηκε από το τμήμα Renault Sport Technologies. Η εισαγωγή είναι πλέον αλουμινένια, η πεταλούδα του γκαζιού επανασχεδιάστηκε, ενώ μεταβλήθηκαν το μήκος και η διάμετρος των αυλών ώστε να βελτιστοποιείται η ροή του αέρα και κατά συνέπεια η πλήρωση των θαλάμων καύσης. Για τον ίδιο λόγο έχουν επανασχεδιαστεί και οι έδρες των βαλβίδων.
Οι εκκεντροφόροι διαθέτουν σχετικά άγριες ρυθμίσεις, αφού το βύθισμα των βαλβίδων φτάνει τα 11 mm αντί των 9 mm που συνηθίζεται σε πιο ήπιους κινητήρες αυτού του κυβισμού. Επίσης, διαρκώς μεταβαλλόμενη είναι και η διάρκεια του εκκεντροφόρου εισαγωγής, η γωνία του οποίου διαφοροποιείται ώς και 44ο σε σχέση με το στρόφαλο.
Η σχέση συμπίεσης φτάνει το 11,0:1, οι θάλαμοι καύσης έχουν μελετηθεί εκ νέου βελτιστοποιώντας το στροβιλισμό του μίγματος, ενώ οι μηχανικοί της Renault Sport Technologies είναι περήφανοι για την καινούρια πολλαπλή εξαγωγής με διάταξη αυλών 4 σε 1, κατασκευασμένη από πολύ λεπτό ατσάλι υψηλής αντοχής. Το μήκος, η διάμετρος και το σχήμα των αυλών εξασφαλίζει, σύμφωνα με την εταιρεία, τέλεια ροϊκότητα που μεγιστοποιεί την απόδοση. Εμείς αυτό που μπορούμε με σιγουριά να προσθέσουμε είναι ότι παράγει και ευχάριστα επιθετικό ήχο.
Τέλος, τα φρένα είναι δανεισμένα από μεγαλύτερα μοντέλα και συγκεκριμένα οι δίσκοι προέρχονται από το Megane II (αεριζόμενοι μπροστά με διάμετρο 280 mm, συμπαγείς πίσω διαμέτρου 240 mm) ενώ οι μπροστινές δαγκάνες είναι κοινές με αυτές της νέας Laguna.

Κυβισμός (cc)     1.598
Κύλινδροι / Βαλβίδες    4 / 16
Ισχύς (PS / rpm)    133 / 6.750
Ροπή (kgm / rpm)    16,3 / 4.400
0-100 km/h (sec)     8,7
Τελική ταχύτητα (km/h)    201
Μετάδοση    Κίνηση στους εμπρός τροχούς, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός    Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω    Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα (εμπρός / πίσω)    Αεριζόμενοι δίσκοι 280 mm / Δίσκοι 240 mm
Μήκος x Πλάτος x Ύψος (mm)    3.607 x 1.688 x 1.460
Μεταξόνιο (mm)    2.368
Βάρος (kg)    1.049

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube