13 ιδιαίτεροι ψηφιακοί πίνακες οργάνων

13 ιδιαίτεροι ψηφιακοί πίνακες οργάνων

Τα όποια υποτιθέμενα πρακτικά τους πλεονεκτήματα αμφισβητούνται. Και η σχεδίαση τους είναι συχνά αμφιλεγόμενη. Παρόλα αυτά οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων ανέκαθεν θεωρούνταν ένα ιδιαίτερο στοιχείο του εξοπλισμού του αυτοκινήτου.

Στον κόσμο αρέσουν οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων. Θεωρούνται ένα ιδιαίτερο γκάτζετ που αναβαθμίζει το τεχνολογικό προφίλ του αυτοκινήτου και την ατμόσφαιρα της καμπίνας. Παραπέμπουν σε κοκπιτ αεροσκάφους ή αγωνιστικού αυτοκινήτου, αίσθηση που για πολλούς ισοδυναμεί με +50 άλογα.  

Κάποιες φορές πάντως η σχεδίαση τους είναι αμφιλεγόμενη. Αισθητικά, ακροβατούν ανάμεσα στην επιστημονική φαντασία  και το… κιτς. Και από πρακτικής άποψης, κάποιες φορές οι ενδείξεις είναι τόσο μπερδεμένες και τα φωτάκια που γυαλίζουν ενοχλητικά τόσο πολλά που τελικά δεν βοηθούν καθόλου. Αυτός ήταν ο λόγος που ενώ η μόδα ξεκίνησε δυνατά στα τέλη της δεκαετίας του ’80, στη δεκαετία του ’90 τα αναλογικά όργανα κυριάρχησαν. Τα τελευταία ωστόσο χρόνια, οι δυνατότητες της τεχνολογίας επαναφέρουν τη συγκεκριμένη μόδα στο προσκήνιο. Οι προσαρμοζόμενες οθόνες TFT, με όμορφα γραφικά που αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες και το γούστο του οδηγού και ο προσεγμένος φωτισμός που δεν δημιουργεί περιττές αντανακλάσεις, κερδίζουν δίκαια έδαφος καθώς κάνουν όσα υπόσχονται.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Infotainment; Υπάρχει από το 1986! [video]

Ας θυμηθούμε μερικά αυτοκίνητα από τη δεκαετία του ’80 μέχρι και τη σύγχρονη εποχή με ξεχωριστούς ψηφιακούς πίνακες οργάνων. Δεν ήταν όλα καλόγουστα, ούτε πρακτικά. Τότε τα θέλαμε όμως. Και τώρα, μάλλον.

Aston Martin Lagonda
Είναι μία από τις πιο περίεργες εφαρμογές. Με μικρά πράσινα γράμματα και αριθμούς, σαν παλιό κινέζικο ψηφιακό ρολόι, χωρισμένα σε τρεις ξεχωριστές οθόνες. Αριστερά η ταχύτητα και το οδόμετρο, στη μέση η στάθμη βενζίνης, η θερμοκρασία και η επιλεγμένη σχέση στο αυτόματο σασμάν, και δεξιά το στροφόμετρο και το ρολόι.



Ford GT
Ο ψηφιακός πίνακας του σύγχρονου Ford GT βάζει στο κέντρο τη σημαντικότερη ένδειξη, ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, ας πούμε μπορεί να δείχνει την ταχύτητα ή τη σχέση στο κιβώτιο. Τα χρώματα αλλάζουν επίσης, με το γκρι του βασικού set-up να δίνει τη θέση του στο μπλε για τη ρύθμιση χαμηλής πρόσφυσης και κόκκινο για το πρόγραμμα πίστας.  



McLaren P1
Στο πάνω μέρος το στροφόμετρο σε μπάρα και στο κέντρο με ένα μεγάλο ψηφίο η επιλεγμένη σχέση. Αυτά είναι τα απαραίτητα και σημαντικά όταν οδηγείς ένα αυτοκίνητο όπως η McLaren P1 GTR, ένα αγωνιστικό που πήρε με πλάγιες μεθόδους έγκριση τύπου και για το δρόμο. Είναι πρακτικό, κομψό, μέχρι και πολυτελές μπορείς να το πεις μέσα στην απλότητά του, λόγω και των εξωτικών υλικών κατασκευής.



Audi R8
To Virtual Cockpit της Audi είναι μάλλον η καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη εφαρμογή της ιδέας ενός προσαρμοζόμενου ψηφιακού πίνακα οργάνων σε μια οθόνη TFT.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Audi R8 V10 στην πίστα των Σερρών [video]

Μεγάλες διαστάσεις οθόνης, εξαιρετικός σχεδιασμός γραφικών και μεγάλη δυνατότητα διαμόρφωσης και διαφορετικών προβολών.



Subaru XT Turbo
Ήταν μια από τις πρώτες προσπάθειες. Και απολύτως φυσιολογικά θυμίζει τα παιχνίδια με αυτοκίνητα σε Atari ή Amiga. Σε μια προσπάθεια να αποκτήσει 3D αίσθηση , το στροφόμετρο είναι ένας διάδρομος με μπάρες που γεμίζουν προς τα έξω, προς τον οδηγό. Το αυτοκίνητο έμεινε στην παραγωγή από το 1985 ως το 1991. Η σχεδίαση κουπέ με τρεις όγκους, αιχμηρό ρύγχος και κάθετο πίσω παρμπρίζ ήταν περίεργη. Το Subaru ήταν 4θέσιο, αλλά είχαμε δει το ίδιο μοτίβο σε διθέσια κουπέ νωρίτερα, όπως το Fiat X1/9 και το πρώτης γενιάς Toyota MR2. Ήταν η εποχή που η Subaru θεωρούσε ότι θα πετύχει επενδύοντας στην αεροδυναμική. Το αυτοκίνητο είχε συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,29. Ανάλογα με την αγορά, κάτω από το καπό υπήρχε 4κύλινδρος 1.8 ή 6κύλινδρος 2.7, boxer και στις δύο περιπτώσεις. Με αυτόματο 3άρι (για την Ιαπωνία) ή 4άρι αυτόματο κιβώτιο, ή 5άρι χειροκίνητο. Η ανάρτηση ήταν υδροπνευματική, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Σε ένα αυτοκίνητο με τέτοια εμφάνιση και αυτό το τεχνολογικό υπόβαθρο, ο πίνακας οργάνων δεν θα μπορούσε να μην είναι αντίστοιχα φουτουριστικός.



Vector W8
Ήταν ένα από τα πιο εξωφρενικά υπεραυτοκίνητα της δεκαετίας του ’90. Με αντισυμβατική εμφάνιση και τεχνολογία. Οπότε και ο πίνακας οργάνων δεν θα μπορούσε να είναι απλός. Έχει νόημα; Βγάζεις άκρη κοιτάζοντάς τον; Όχι. Όμως έτσι ήταν όλο το αυτοκίνητο.
Έμεινε στην παραγωγή από το ’89 ως το ’93, σχεδιασμένο από τον Gerald Wiegert και κατασκευασμένο από την Vector Aeromotive Corporation. Η εξειδικευμένη στην αεροναυπηγική εταιρεία προσπάθησε να περάσει στο αυτοκίνητο όλη την τεχνογνωσία της στα υλικά (ανθρακόνημα, αλουμίνιο, κέβλαρ) και στις μεθόδους κατασκευής. Ο κινητήρας ήταν 7λιτρος τούρμπο με ρυθμιζόμενη πίεση. Η επίσημη ιπποδύναμη ήταν 625 άλογα, αλλά στο δυναμόμετρο υποτίθεται ότι έβγαζαν ως και 1.200 ίππους. Με… 3τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, έκανε 0-100 km/h σε 3,9” και έπιασε 390 km/h σε δοκιμές στο Bonneville.



Lamborghini Reventon
Βασίζονταν στην Murcielago αλλά η σχεδίασή της ήταν εμπνευσμένη από τα μαχητικά αεροσκάφη Stealth. Το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο όλο από ανθρακόνημα, και καλύπτονταν από ένα μαύρο ματ φινίρισμα. Το αυτοκίνητο έδειχνε πραγματικά τρομακτικό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων ήταν η παρουσίαση μιας ιδέας που πέρασε με την πρώτη ευκαιρία, δηλαδή αυτή της Aventador, στην παραγωγή. Είχε και άλλες διαμορφώσεις, αλλά η συγκεκριμένη της φωτογραφίας είναι η πιο… αεροπορική, λες και είσαι μέσα σε F-16.



Chevrolet Corvette C4
Η τέταρτη γενιά της Corvette είχε σαν στόχο να βγάλει το αυτοκίνητο από τη σκοτεινή εποχή, να εκσυγχρονίσει το θρύλο και να δώσει μια προοπτική για το μέλλον. Στην πραγματικότητα, αυτή η προσπάθεια εκσυγχρονισμού δεν πήγαινε πολύ βαθύτερα από τα ψηφιακά όργανα ελέγχου του ταμπλό.



Honda S2000
Η Honda είχε κάθε δικαίωμα να χρησιμοποιήσει ψηφιακό ταμπλό, παρότι η μόδα είχε περάσει. Για τους Ιάπωνες, ήταν μια σαφής αναφορά στα μονοθέσια που έγραψαν ιστορία, αφού η διάταξη των οργάνων ήταν αυτή που βλέπαμε μια δεκαετία νωρίτερα στα on board πλάνα από τη McLaren του Senna.



Lexus LFA
Η Lexus υποστήριζε ότι χρησιμοποιούσε ψηφιακό στροφόμετρο γιατί ο V10 κινητήρας του LFA ήταν τόσο εύστροφος που κανένα αναλογικό όργανο δεν τον… προλάβαινε. Αλήθεια ή απλώς marketing, δεν έχει και τόση σημασία. Ήταν πανέμορφο, ακολουθώντας μια μοτοσικλετίστικη διάταξη με τα πάντα συγκεντρωμένα σε πολύ λίγο χώρο, μπροστά στο βλέμμα του οδηγού. Απλό και ευανάγνωστο.



Ferrari LaFerrari
Σε άλλη διαμόρφωση, για πιο παραδοσιακούς, το στροφόμετρο απεικονίζεται με ένα γραφικό ίδιο με το αναλογικό όργανο που συναντάμε στις 488 / 812 Superfast. Η συγκεκριμένη διάταξη, με το στροφόμετρο σε μπάρα σχεδίασης “hockey stick”, με την ένδειξη της ενέργειας της μπαταρίας του KERS σε μια ακόμη μπάρα στο κάτω μέρος, σε κάνει να νιώθεις περισσότερο… Vettel.



Fiat Tipo/Tempra
Ήταν μια αναβάθμιση, στη λογική της… Corvette C4. Επιφανειακή. Το Tipo και το βασισμένο σε αυτό Tempra είχαν αρχίσει να ξεπερνιούνται από τον ανταγωνισμό. Καλοί χώροι και κράτημα, αλλά πολλά κατασκευαστικά προβλήματα στην καμπίνα, ηλεκτρολογικά που συχνά οδηγούσαν σε ξαφνικό (προσωρινό, έστω) θάνατο και μοτέρ που πνίγηκαν με την προσαρμογή καταλύτη. Οπότε, πάρε ένα ψηφιακό καντράν και μάζευε παραγγελίες.



Fiat Uno Turbo
Οι γνώμες διίστανται. Το ψηφιακό ταμπλό είναι ιδιαίτερο, αλλά και το κανονικό με τα αναλογικά όργανα πανέμορφο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Fiat Uno Turbo i.e. Racing vs Renault 5 GT Turbo Phase 2

Κοινός παρονομαστής οι πολλές ενδείξεις, ασυνήθιστα πολλές για τα δεδομένα της εποχής. Το αυτοκίνητο είχε το περιεχόμενο, το γκάζι δηλαδή, να υποστηρίξει τη φαντεζί εικόνα.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube