Θα γίνει ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου (και) μια γυναικεία υπόθεση;

Θα γίνει ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου (και) μια γυναικεία υπόθεση;

Όλο και περισσότερες γυναίκες προσλαμβάνονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να αναλάβουν ρόλους κλειδιά στη σχεδίαση κυρίως του εσωτερικού των αυτοκινήτων αλλά -όλο και συχνότερα- και του εξωτερικού.

Γυναίκες όπως η Martina Starke στην BMW και η Agneta Dahlgren στη Renault είναι καταξιωμένες σχεδιάστριες στο χώρο της βιομηχανίας του αυτοκινήτου, αλλά είναι επίσης η εξαίρεση.

Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι γυναίκες αποθαρρύνονται να μπουν στον συγκεκριμένο επαγγελματικό τομέα, λέει η Siobhan Hughes, επικεφαλής σχεδιάστρια χρωμάτων και υλικών στην Jaguar, αλλά επειδή ελάχιστες γυναίκες συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν σοβαρές προοπτικές καριέρας στο σχεδιασμό αυτοκινήτων.

Η Hughes πιστεύει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να κάνει περισσότερα για να γίνει πιο ελκυστική στις επαγγελματίες γυναίκες σχεδιάστριες: «Όταν μιλώ σε φοιτήτριες πραγματικά εκπλήσσονται από τις προοπτικές καριέρας που τους ανοίγονται σε αυτό τον τομέα» λέει η ίδια στο Automotive News Europe και συνεχίζει «Η ανηψιά μου σπουδάζει σχέδιο στον τομέα μαζικών μεταφορών και είναι η μοναδική γυναίκα ανάμεσα σε 100 φοιτητές. Το γνωρίζει δε επειδή της ήταν οικείο από τη δική μου δουλειά. Οι περισσότερες νεαρές γυναίκες το αγνοούν πλήρως».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Γυναικείο Αυτοκίνητο της Χρονιάς η Jaguar F-Pace

Ωστόσο τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν. Το ένα τέταρτο από τους 160 σχεδιαστές που απασχολεί συνολικά η Volvo είναι γυναίκες. Μάλιστα σε αυτές συμπεριλαμβάνονται τρεις από τις κορυφαίες στυλίστριες της σουηδικής εταιρείας. Η Ebba-Maria Thunberg είναι αντιπρόεδρος, επικεφαλής του σχεδιασμού χρωμάτων και υλικών, η Christine Lindberg διευθύντρια σχεδιασμού του εσωτερικού και η Tisha Johnson επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της Volvo στην Καλιφόρνια.

Η Martina Starke εργάζεται στη BMW τα τελευταία 15 χρόνια και είναι πλέον επικεφαλής του τμήματος χρωμάτων και εξοπλισμού, τεχνολογίας υλικών και ελέγχου ποιότητας του σχεδίου για όλα τα μοντέλα της βαυαρικής εταιρείας. «Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ακόμα υπερβολικά ανδροκρατούμενη αλλά αυτό σιγά σιγά αλλάζει» λέει η ίδια. «Όταν πρωτοξεκίνησα στη BMW δεν υπήρχαν καθόλου γυναίκες στο εξωτερικό σχέδιο. Σήμερα έχουμε αρκετές. Επίσης έχουμε αναλογικά περισσότερες γυναίκες στο τμήμα σχεδιασμού απ’ ότι σε άλλες διευθύνσεις της εταιρείας».



Ωστόσο οι περισσότερες γυναίκες σχεδιάστριες ασχολούνται με τον σχεδιασμό του εσωτερικού. Πολύ λίγες έχουν ακόμα σημαίνοντα ρόλο στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό πεδίο του εξωτερικού σχεδιασμού. Ένα από τα λίγα παραδείγματα είναι η Agneta Dahlgren, η οποία έχει την ευθύνη για το σχεδιασμό των μεσαίων μοντέλων της Renault, συμπεριλαμβανομένου και του νέου Scenic. Η Dahlgren πάντα ενδιαφερόταν για τα αυτοκίνητα και από μικρή βοηθούσε τον πατέρα της και τον αδερφό της σε διάφορες μηχανολογικές εργασίες. «Δεν είμαι σίγουρη ότι τα κορίτσια δεν είναι γεννημένα για να παίζουν με αυτοκινητάκια. Τα εκπαιδεύουμε διαφορετικά από το αγόρια εξ’ αρχής. Και έτσι αναπόφευκτα ελάχιστα κορίτσια καταλήγουν να σπουδάζουν σε σχολές βιομηχανικού σχεδίου για αυτοκίνητο».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε τα νέα Renault Scénic & Grand Scénic

Φανταστείτε λοιπόν τι γινόταν το 1969, όταν η Mimi Vandermolden, προσελήφθη στη Ford. Η Vandermolden ξεκίνησε σχεδιάζοντας οικιακές συσκευές σε μια εταιρεία που ήταν προμηθευτής της Ford και σταδιακά μεταπήδησε στο σχεδιασμό αυτοκινήτων. Δούλεψε στην ομάδα που σχεδίασε τη Mustang, το Taurus, στον ανασχεδιασμό του Granada και υπήρξε επικεφαλής όλου του τμήματος για το Probe. Υπήρξε μια πρωτοπόρος κυρίως όσον αφορά την εργονομία και εισήγαγε καινοτομίες, όπως τους περιστροφικούς διακόπτες που ελέγχουν το σύστημα κλιματισμού. Είχε βάλει σκοπό να αναδείξει τις ανάγκες μιας γυναίκας οδηγού στους άνδρες συναδέλφους της σχεδιαστές. Γι αυτό επέμενε να φοράνε ψεύτικα νύχια για να δοκιμάζουν τα χειριστήρια. Τους απειλούσε μάλιστα ότι θα τους υποχρεώσει να φορέσουν και φούστες...

Σήμερα η Sonja Vandenberk είναι η επικεφαλής σχεδιασμού για χρώματα και υλικά στην Ford Ευρώπης, στην οποία μεταπήδησε από τη GM και ενώ πριν είχε εργαστεί και στη Mitsubishi και τη Nissan. Στο παλμαρές της περιλαμβάνονται το Opel Adam, το Mitsubishi Lancer, τα Ford Mondeo και S-Max, καθώς και το νέο Fiesta. Η ίδια πιστεύει ότι η αλλαγή του σκηνικού είναι προ των πυλών: «Πλέον τα χρώματα και τα υλικά δεν είναι μόνο γυναικεία αρμοδιότητα. Τόσο οι άνδρες, όσο και οι γυναίκες σχεδιαστές ενδιαφέρονται πλέον για τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο εσωτερικό των αυτοκινήτων και θέλουν να εκφράσουν τη συναισθηματική εμπειρία που προέρχεται από την οδήγηση ενός αυτοκινήτου και μέσω των υφής και του σχεδίου των υλικών».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Mary Barra: Μια γυναίκα για πρώτη φορά στο τιμόνι της GM

Η Claudia Braun είναι επίσης επικεφαλής του τμήματος χρωμάτων και υλικών της Mercedes-Benz. Στις πρόσφατες δουλειές της περιλαμβάνεται το εσωτερικό της E-Class αλλά και της Maybach. Πιστεύει ότι οι αλλαγές που επέρχονται στην αυτοκινητοβιομηχανία θα προσελκύσουν περισσότερες γυναίκες στο σχέδιο. «το αυτοκίνητο γίνεται όλο και περισσότερο ένα προϊόν lifestyle. Η τεχνολογία αλλάζει και μαζί της αλλάζει και η ζήτηση για νέες θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα το αυτοκίνητο πλέον γίνεται χώρος επικοινωνίας, με απαιτήσεις για αλληλεπίδραση και συνεχείς αλλαγές. Οι γυναίκες αισθάνονται πολύ άνετα με όλες τις παραπάνω απαιτήσεις».

Η Priyanka Gaitonde προσελήφθη στο ευρωπαϊκό σχεδιαστικό τμήμα της Nissan το 2011 και δούλεψε πάνω στο νέο Micra και το Infiniti Q30. «Αυτό που λατρεύω στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο γοργός βηματισμός της, η παγκόσμια διασύνδεση και η συνεργατικότητα» αναφέρει χαρακτηριστικά. «Συνεχώς ανταγωνίζεσαι με άλλες ομάδες και έτσι γίνεσαι πιο δημιουργικός».

 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube