Ο Carlos Tavares προβλέπει διάσπαση του Ομίλου Stellantis
Ο πρώην CEO του Ομίλου Stellantis δεν αποκλείει το ενδεχόμενο διάσπασης του Ομίλου εξαιτίας αντικρουόμενων συμφερόντων. Τι είπε για τις κινεζικές εταιρείες;
Ο Carlos Tavares παραιτήθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 2024 από τη θέση του επικεφαλής του Ομίλου Stellantis. Οι περισσότεροι έκαναν λόγο για αιφνιδιαστική παραίτηση, ωστόσο η απόφαση μάλλον ήταν ειλημμένη καθώς ο Πορτογάλος είχε έντονες διαφωνίες με το διοικητικό συμβούλιο σχετικά με τη στρατηγική της εταιρείας.
Στο βιβλίο του με τίτλο «Un pilote dans la tempete» («Ένας πιλότος στην καταιγίδα») που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη Γαλλία, o Tavares μιλά ανοιχτά για πιθανή διάσπαση του Ομίλου Stellantis. «Ανησυχώ ότι η τριμερής ισορροπία μεταξύ Ιταλίας, Γαλλίας και ΗΠΑ θα διαταραχθεί». Θυμίζουμε πως ο Όμιλος Stellantis δημιουργήθηκε το 2021 μετά τη συγχώνευση του Group PSA (Peugeot, Citroën) και της FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Για να συνεχίσει λέγοντας πως ο Όμιλος θα μπορέσει να αντέξει στον χρόνο και να επιβιώσει μόνο αν εξασφαλιστεί «η αδιαπραγμάτευτη ενότητα». Πιθανότατα ο… δραματικός τόνος του Tavares να οφείλεται στο όχι και τόσο «βελούδινο διαζύγιο» με τον Όμιλο.
O Carlos Tavares δεν βλέπει μόνο πιθανή διάλυση του Ομίλου Stellantis αλλά και πρόταση εξαγοράς από κινεζική εταιρεία για τις ευρωπαϊκές μάρκες του Ομίλου

Υπήρχαν φωνές που επέκριναν την στρατηγική που εφάρμοσε στην Ευρώπη αλλά και την υπέρογκη αμοιβή του σε ετήσια βάση. Οι ετήσιες εκθέσεις που δημοσίευσε ο Όμιλος Stellantis από το 2021 έως το 2024 αποκαλύπτουν ότι ο Carlos Tavares λάμβανε υπέρογκα ποσά κάθε χρόνο. Το 2021, οι συνολικές αποδοχές του ανήλθαν σε €19.153.507. Το επόμενο έτος, η ετήσια αμοιβή του εκτινάχθηκε στα €23.459.006. To 2023, o Tavares αμείφθηκε με σχεδόν 36,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2024 έλαβε €23.085.718.
Ο ετήσιος βασικός μισθός του όμως ήταν €1.986.290 το 2021 κι από €2.000.000 τα επόμενα τρία χρόνια. Τα επιπλέον χρήματα πηγάζουν από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μπόνους, παροχές μετά τη συνταξιοδότηση και λοιπές πρόσθετες καλύψεις. Σε συνδυασμό με όλα αυτά, τα πολύ άσχημα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 και η μεγάλη μείωση των κερδών της εταιρείας οδήγησαν στην πρόωρη λύση του συμβολαίου του Tavares.
O Πορτογάλος πάντως δεν μένει μόνο στη διάσπαση αλλά κάνει και πρόβλεψη για το μέλλον. Σύμφωνα με την οποία μεγάλη κινεζική εταιρεία θα μπορούσε να καταθέσει πρόταση για να εξαγοράσει τις ευρωπαϊκές μάρκες του Ομίλου. Την ώρα που οι Αμερικανοί θα μπορούσαν να αναλάβουν ξανά τις δραστηριότητες της Βόρειας Αμερικής λέγοντας πως κάτι τέτοιο θα επιτρέψει την εστίαση στην τοπική αγορά, όπως κάνει η General Motors την τελευταία δεκαετία.

Τέλος, ο Tavares αναφέρθηκε και στον διάδοχό του, Antonio Filosa, τον οποίο χαρακτήρισε «ορθολογική επιλογή». Εμφανίζεται όμως επιφυλακτικός για τις κινήσεις του στην Ευρώπη μιας και ο Filosa, που διατέλεσε CEO του Ομίλου στη Βόρεια Αμερική έχει ήδη ακυρώσει ορισμένες ευρωπαϊκές επενδύσεις ενώ παράλληλα έχει δεσμευτεί να επενδύσει 13 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, την παραδοσιακά πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.
«Μετά την αποχώρησή μου, δεν είμαι σίγουρος ότι τα γαλλικά συμφέροντα που πάντα είχα στην καρδιά μου - είτε το πιστεύετε είτε όχι - θα υπερασπίζονται με τόσο καλό τρόπο» αναφέρει στο βιβλίο του. Ο Όμιλος Stellantis μέχρι στιγμής δεν έχει σχολιάσει το παραμικρό για τα όσα έχουν ειπωθεί στο βιβλίο του Tavares.





