Carlos Tavares: «Η Stellantis μπορεί να καταλήξει να εξαγοραστεί από τους Κινέζους»
Ο πρώην CEO της Stellantis προειδοποιεί ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βαδίζει προς παρακμή και ότι κινεζικές εταιρείες, όπως οι BYD και Geely, ενδέχεται να «σώσουν» τα εργοστάσια της Γηραιάς Ηπείρου -με το ανάλογο τίμημα.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν αρκούνται πλέον στην κυριαρχία της εσωτερικής τους αγοράς. Με σταθερά βήματα διεκδικούν παγκόσμια παρουσία, και σύμφωνα με τον Carlos Tavares, πρώην επικεφαλής της Stellantis, έχουν σοβαρές πιθανότητες να το καταφέρουν.
Ο Tavares, γνωστός για τις ευθείες και συχνά προφητικές τοποθετήσεις του, πιστεύει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν τελικά να διασώσουν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τη σταδιακή της φθορά. Ονόματα όπως BYD και Geely, όπως σημειώνει, δεν θα είναι απλώς επιζώντες στην επερχόμενη αναδιάταξη του κλάδου, αλλά πιθανότατα οι μεγάλοι κερδισμένοι.
«Σε λίγα χρόνια, μόνο πέντε ή έξι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν απομείνει στον κόσμο» λέει ο Carlos Tavares
Από τότε που αποχώρησε από τη Stellantis, σχεδόν έναν χρόνο πριν, ο Tavares έχει αφιερωθεί στη συγγραφή των απομνημονευμάτων του και στην προώθησή τους μέσω συνεντεύξεων, όπου συχνά μοιράζεται προβλέψεις για το μέλλον της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Οι Κινέζοι θα παρουσιαστούν ως σωτήρες»
Μιλώντας στους Financial Times, ο πρώην CEO προέβλεψε ότι μέσα στα επόμενα 10 έως 15 χρόνια κινεζικές μάρκες θα μπορούσαν να αναλάβουν καθοριστικό ρόλο στη διάσωση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας -ωστόσο, αυτό δεν θα έρθει χωρίς κόστος.
«Υπάρχουν πολλά “παράθυρα ευκαιρίας” που ανοίγουν για τους Κινέζους», δήλωσε χαρακτηριστικά. «Την ημέρα που ένας δυτικός κατασκευαστής βρεθεί σε βαθιά κρίση, με εργοστάσια στα πρόθυρα κλεισίματος και διαδηλώσεις στους δρόμους, ένας Κινέζος θα εμφανιστεί και θα πει “θα το πάρω, θα κρατήσω τις θέσεις εργασίας”, και τότε θα θεωρηθεί σωτήρας».
Ο Tavares γνωρίζει από πρώτο χέρι τη δυναμική των κινεζικών εταιρειών. Ήταν αυτός που ηγήθηκε της συμφωνίας εξαγοράς του 20% της Leapmotor από τη Stellantis, με στόχο την παγκόσμια επέκταση της νεοσύστατης κινεζικής φίρμας. Παραδέχεται όμως ότι οι Κινέζοι είχαν διαφορετικά κίνητρα: «Έκαναν αυτή τη συμφωνία γιατί κάποια μέρα θέλουν να μας καταπιούν», δήλωσε με νόημα.
Κριτική στις ευρωπαϊκές πολιτικές
Παραμένοντας πιστός στην κριτική του στάση απέναντι στις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Tavares κατηγορεί τη νομοθεσία για την απαγόρευση των νέων θερμικών αυτοκινήτων από το 2035, ότι έχει οδηγήσει τους ευρωπαίους κατασκευαστές σε τεράστιες -και πιθανώς χαμένες- επενδύσεις.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δαπανήσει πάνω από 100 δισ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση από τότε που θεσπίστηκε ο κανονισμός. Και τώρα εκτιμά πως η ΕΕ θα αναγκαστεί να αναθεωρήσει πλήρως το σχέδιό της.
«Ποιος θεωρεί υπεύθυνη την ΕΕ για τα €100 δισ. επενδύσεων που δεν θα αξιοποιηθούν; Κανείς», σχολίασε δηκτικά.
Ποιοι θα επιβιώσουν
Ο Tavares εκτιμά ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία εισέρχεται σε μια περίοδο τόσο βαθιάς αναδιάρθρωσης, που οι περισσότεροι σημερινοί κατασκευαστές δεν θα επιβιώσουν. Προβλέπει ότι στο τέλος αυτής της δεκαετίας θα έχουν απομείνει μόλις πέντε ή έξι μεγάλοι όμιλοι.
Στη λίστα των επιζώντων, σύμφωνα με τον ίδιο, περιλαμβάνονται εταιρείες όπως Toyota, Hyundai, BYD και πιθανώς ακόμη μία κινεζική φίρμα, ίσως η Geely. Οι υπόλοιπες θα απορροφηθούν από τα ισχυρότερα αυτά σχήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ίδιος δεν περιλαμβάνει τη Stellantis στους επιζώντες, είτε ως ένδειξη επαγγελματικής αποστασιοποίησης είτε -όπως σχολιάζουν κάποιοι- ως αιχμηρό «αντίο» από έναν άνθρωπο που γνωρίζει εκ των έσω τις αδυναμίες του ομίλου.




