Volkswagen: Στα κόκκινα με ζημιές €1,3 δισ. λόγω Porsche και αμερικανικών δασμών
Η στροφή της Porsche στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι αμερικανικοί δασμοί ύψους έως €5 δισ. οδήγησαν τη Volkswagen σε ζημιογόνο πορεία, με την εταιρεία να υπόσχεται αυστηρή εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης και αναδιάρθρωσης.
Η Volkswagen βρέθηκε αντιμέτωπη με μια από τις δυσκολότερες οικονομικές περιόδους των τελευταίων ετών, καταγράφοντας λειτουργικές ζημιές ύψους 1,3 δισ. ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του 2025.
Οι απώλειες αποδίδονται κυρίως στο υψηλό κόστος της στρατηγικής αναθεώρησης της Porsche στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και στους δασμούς των Ηνωμένων Πολιτειών, που εκτιμάται ότι θα επιβαρύνουν τη γερμανική εταιρεία με έως 5 δισ. ευρώ μέσα στο έτος.
«Η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση απαιτεί διορθώσεις, επιμονή και ρεαλισμό», δήλωσε ο CFO της Volkswagen, Arno Antlitz
Σύμφωνα με ανακοίνωση της, η Volkswagen έχει ήδη καταχωρήσει 4,7 δισ. ευρώ σε προβλέψεις λόγω της αλλαγής στρατηγικής της Porsche ως προς την ανάπτυξη ηλεκτρικών μοντέλων. Η θυγατρική της, στην οποία ο όμιλος κατέχει ποσοστό 75,4%, αποφάσισε να καθυστερήσει τη διάθεση των αμιγώς ηλεκτρικών εκδόσεων, επιλέγοντας να επαναπροσεγγίσει το κοινό με υβριδικά και θερμικά μοντέλα.
Παρά τις πιέσεις, η εταιρεία διατήρησε τις ετήσιες προβλέψεις της, ωστόσο υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλιστεί επαρκής προμήθεια μικροτσίπ. Η αναφορά αυτή θεωρείται προειδοποιητική, καθώς η εμπορική ένταση γύρω από την ολλανδική Nexperia απειλεί να προκαλέσει νέες αναταράξεις στην παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο CFO της Volkswagen, Arno Antlitz, δήλωσε πως οι αρνητικές επιπτώσεις από τις παραπάνω εξελίξεις «θα συνεχίσουν να επιμένουν», τονίζοντας την ανάγκη να εφαρμοστούν με συνέπεια τα προγράμματα βελτίωσης απόδοσης και να ενταθούν οι ενέργειες εξοικονόμησης και αποδοτικότητας. «Πρέπει να αναπτύξουμε νέες προσεγγίσεις ώστε να ανταποκριθούμε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς», υπογράμμισε.
Ο ίδιος χαρακτήρισε την εικόνα του 2025 «μικτή», επισημαίνοντας τη δυναμική ζήτηση για ηλεκτρικά Volkswagen στην Ευρώπη, αλλά και τις πιέσεις στο περιθώριο κέρδους εξαιτίας του κόστους μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Σε σύγκριση με το αντίστοιχο 3μηνο του 2024, όταν ο όμιλος είχε ανακοινώσει λειτουργικά κέρδη 2,8 δισ. ευρώ, το εφετινό αποτέλεσμα σηματοδοτεί μια θεαματική ανατροπή. Παρ’ όλα αυτά, οι ζημιές ήταν λιγότερο οξείες από τις προβλέψεις των αναλυτών, που εκτιμούσαν απώλειες έως 1,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με δημοσκόπηση της Visible Alpha.
Αν και τα οικονομικά αποτελέσματα δεν ήταν θετικά, η αντίδραση των αγορών ήταν συγκρατημένα αισιόδοξη: Η μετοχή της Volkswagen κινήθηκε 1,2% υψηλότερα στις πρωινές συναλλαγές της Φρανκφούρτης, αντανακλώντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών στη στρατηγική ανάκαμψης που έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή.
Αντίθετα, η Porsche κατέγραψε σημαντικές ζημιές για το ίδιο διάστημα, καθώς η αλλαγή πορείας στα ηλεκτρικά οχήματα καθυστερεί το λανσάρισμα νέων μοντέλων και μεταθέτει την έμφαση σε plug-in hybrid και θερμικές εκδόσεις που υπόσχονται να επαναφέρουν τη δημοτικότητα της μάρκας.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρίσκεται ο Oliver Blume, ο οποίος εκτελεί διπλό ρόλο ως CEO τόσο της Volkswagen όσο και της Porsche. Ο Blume αναμένεται να παραδώσει τη διοίκηση της Porsche στο τέλος του έτους, παραμένοντας στο τιμόνι της Volkswagen, έπειτα από αυξανόμενη πίεση επενδυτών που αμφισβητούσαν την ικανότητά του να διευθύνει δύο μεγάλες εταιρείες ταυτόχρονα, ειδικά σε μια περίοδο τόσο σημαντικών προκλήσεων.
Η επόμενη μέρα για τη Volkswagen Group προδιαγράφεται δύσκολη αλλά καθοριστική. Οι αμερικανικοί δασμοί, το αυξανόμενο κόστος μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και η τεχνολογική εξάρτηση από τους προμηθευτές ημιαγωγών δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα πιέσεων. Ωστόσο, η εταιρεία φαίνεται αποφασισμένη να αξιοποιήσει τη νέα στρατηγική της ως ευκαιρία για αναδιάρθρωση, ενίσχυση της αποδοτικότητας και επιστροφή στην κερδοφορία μέσα στα επόμενα τρίμηνα.
Πηγή: Reuters




