node/43992

Από τους ημιαγωγούς στα μέταλλα: Οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονται

Μέχρι πρότινος αντιμετωπίζαμε ελλείψεις σε ημιαγωγούς, που επιβάρυναν τους χρόνους παράδοσης νέων αυτοκινήτων. Πλέον θα πρέπει να περιμένουμε και μία σημαντική αύξηση στην τιμή, από την ανατίμηση των πρώτων υλών.

Η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία μπορεί να έχει πολλές αναγνώσεις, αναφορικά με την πολιτική, τη γεωστρατηγική ή την ηθική του πολέμου. Υπάρχει όμως και μία παράμετρος η οποία επηρεάζει άμεσα την παγκόσμια αγορά του αυτοκινήτου. Η Ρωσία διαθέτει ένα πλούσιο σε μέταλλα και ορυκτά υπέδαφος. Ως εκ τούτου, παράγει μεγάλο μέρος από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή οχημάτων, όπως ο χάλυβας για τα αμαξώματα, το παλλάδιο για τους καταλύτες ή το νικέλιο για τις μπαταρίες.

Παρότι σε αυτά τα μέταλλα δεν έχουν ασκηθεί μέχρι στιγμής κυρώσεις από τη δύση, στα χρηματιστήρια των μετάλλων οι τιμές έχουν εκτοξευτεί. Το αλουμίνιο και το παλλάδιο έχουν φτάσει σε τιμές ρεκόρ, την ίδια στιγμή που το νικέλιο έχει τετραπλασιάσει την αξία του και συνεχίζει μία κατακόρυφα ανοδική πορεία! Ήδη πολλές δυτικές βιομηχανίες επιλέγουν να διακόπτουν τη συνεργασία τους με ρωσικά μεταλλεία, γεγονός που, έστω και προσωρινά, δημιουργεί μία αναταραχή στις διεθνείς αγορές.

Τι έχουμε να περιμένουμε; Αναπαράγοντας δηλώσεις του Carlos Tavares, CEO της Stellantis, από το πρακτορείο Reuters, «αρχικά, αυτό που συμβαίνει είναι πως έχουμε μια κλιμάκωση του κόστους που προέρχεται από πρώτες ύλες και την ενέργεια, γεγονός που πρόκειται να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στο επιχειρηματικό μοντέλο». Με απλά λόγια, θα πρέπει σύντομα να αναμένουμε μία αύξηση στις τιμές των νέων αυτοκινήτων. Το πόσο μεγάλη θα είναι αυτή, κανείς δεν γνωρίζει να πει με σιγουριά. 

Σε αντίστοιχο μήκος κύματος τοποθετήθηκε και ο Andreas Weller, διευθύνων σύμβουλος της Aludyne, εταιρίας που κατασκευάζει χυτά εξαρτήματα από αλουμίνιο και μαγνήσιο για αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο ίδιος υποστηρίζει πως η ευρωπαϊκή επιχείρησή του σημείωσε αύξηση 60% στο κόστος του αλουμινίου τους τελευταίους τέσσερις μήνες, καθώς και εκτίναξη των λογαριασμών ενέργειας. Αυτό τους ωθεί να ζητάνε περισσότερα χρήματα από πελάτες, ακόμα και σε τιμές που έχουν ήδη συμφωνηθεί.

Ειδικά για τους Γερμανούς κατασκευαστές, υπάρχουν αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BMW και Volkswagen που έχουν άμεσα πληγεί από τη ρωσική εισβολή, καθώς διέθεταν υποκατασκευαστές καλωδίων στην Ουκρανία που, βεβαίως, έχουν σταματήσει την παραγωγή. Παράλληλα, υπολογίζεται πως η Γερμανία εισάγει από τη Ρωσία το 44% των αναγκών της σε Νικέλιο, το 41% σε τιτάνιο, το 33% σε χάλυβα και 18% σε παλλάδιο. 

Ενδεικτικά, η Ρωσία παράγει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας παραγωγής σιδήρου, το 6% του αλουμινίου, το 40% του παλλαδίου και, ενώ στο νικέλιο περιορίζεται στο 5%, εν τούτοις, εξασφαλίζει το 20% του υψηλής ποιότητας νικελίου, που χρησιμοποιείται στην αυτοκινητοβιομηχανία. 

Το αν βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά, η απάντηση είναι ναι. Η διαφαινόμενη κρίση των μετάλλων δείχνει να είναι πολύ πιο σοβαρή από αυτή της έλλειψης ημιαγωγών. Ειδικά εάν η δύση αποφασίσει να ασκήσει κυρώσεις προς αυτή την κατεύθυνση στη Ρωσία. Αυτό που θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο είναι μία γενναία αύξηση στις τιμές των νέων αυτοκινήτων. Και αν πρέπει να ελπίζουμε κάτι, είναι να υπάρξει σύντομα μία εξισορρόπηση, έστω και σε επίπεδα τιμών υψηλότερα αυτών των προηγούμενων μηνών.