
Από την παρακμή στην αναγέννηση: Τα Σαλόνια Αυτοκινήτου επιστρέφουν
Οι συγκυρίες των τελευταίων έδειχναν ότι τα μεγάλα Σαλόνια Αυτοκινήτου όδευαν προς εξαφάνιση. Οι ακυρώσεις, η πτώση στην προσέλευση και η απουσία κορυφαίων κατασκευαστών έδιναν την εντύπωση ότι οι εκθέσεις δεν έχουν μέλλον.


Τα Σαλόνια Αυτοκινήτου ξεκίνησαν να παρακμάζουν πριν από την πανδημία. Κι αυτό γιατί οι κατασκευαστές θεωρούσαν τη συμμετοχή τους σε ένα Σαλόνι υπερβολικά δαπανηρή, με αβέβαια εμπορικά αποτελέσματα.
Πολλοί περιορίζονταν σε επιλεκτικές εμφανίσεις, ενώ άλλοι εγκατέλειπαν τελείως τα Σαλόνια, προτιμώντας πιο στοχευμένες εκδηλώσεις. Η πανδημία του Covid 19 φάνηκε πως θα αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα. Η Γενεύη ακυρώθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή το 2020, ενώ το Παρίσι και η Γενεύη δεν πραγματοποιήθηκαν ούτε το 2021. Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 2020, οι περισσότεροι θεωρούσαν πως οι Εκθέσεις Αυτοκινήτου θα περάσουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Το Μόναχο όμως ήρθε να αλλάξει τα δεδομένα. Με ένα νέο μοντέλο που περιελάμβανε Έκθεση για επαγγελματίες στο εκθεσιακό κέντρο και παράλληλα περίπτερα με ελεύθερη πρόσβαση στο κέντρο της πόλης επιχειρήθηκε μια νέα αρχή. Αν και οι συμμετοχές ήταν περιορισμένες, το εγχείρημα έδειξε ότι υπήρχε ακόμη ενδιαφέρον.
Βλέπουμε λοιπόν πως τα Σαλόνια Αυτοκινήτου, που πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν καταδικασμένες, δείχνουν ξανά ζωντανές και έτοιμες να παίξουν καθοριστικό ρόλο στο μέλλον του αυτοκινήτου
Το 2022, το Παρίσι επανήλθε με μικρότερη διάρκεια, αλλά κατέγραψε 400.000 επισκέπτες. Ένα χρόνο αργότερα, ο αριθμός αυτός ξεπέρασε τις 500.000, με πολλές μάρκες όπως οι Audi, Škoda, Volkswagen, Kia και Tesla να επιστρέφουν. Παράλληλα, το Μόναχο υποδέχτηκε ακόμα περισσότερες συμμετοχές με την παρουσία κατασκευαστών όπως η Volvo, που είχε αποσυρθεί από τις εκθέσεις από από το 2014.
Η επιτυχία όμως δεν αποτυπώνεται μόνο στα μεγάλα Σαλόνια. Μικρότερες διοργανώσεις, όπως αυτή της Λυών, υιοθετούν πιο λιτή και οικονομική προσέγγιση: σύντομη διάρκεια, λιγότερα έξοδα για περίπτερα, έμφαση στο προϊόν και στις δοκιμές. Τα αποτελέσματα είναι το δίχως άλλο θεαματικά, με αύξηση επισκεπτών και χιλιάδες πωλήσεις επί τόπου. Κάτι που είδαμε και στην Auto Athina το 2024, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό της DFSK, η οποία πούλησε στην Έκθεση έναν σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων.
Το μήνυμα είναι σαφές. Oι επισκέπτες θέλουν να βλέπουν, να περιεργάζονται και να δοκιμάζουν τα αυτοκίνητα. Δεν είναι τυχαίο ότι το πιο επιτυχημένο Σαλόνι αυτοκινήτου είναι αυτό των Βρυξελλών, όπου υπογράφονται ακόμη και συμβόλαια αγοράς.
Η αναγέννηση των Σαλονιών Αυτοκινήτου συμπίπτει με μια περίοδο προκλήσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία. Οι κατασκευαστές χρειάζονται άμεση επαφή με τους πελάτες, ειδικά πριν την εφαρμογή νέων προγραμμάτων, όπως το κοινωνικό leasing σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (κυρίως στην Γαλλία). Ακριβώς αυτό προσφέρουν οι Εκθέσεις. Χαμηλότερο κόστος συμμετοχής, πιο προσιτές διοργανώσεις και ουσιαστική επαφή με τον καταναλωτή. Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε το γεγονός ότι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αποκαλύπτουν σημαντικά νέα μοντέλα στις ευρωπαϊκές εκθέσεις.
Το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου τον Σεπτέμβριο του 2025 αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ το Παρίσι σχεδιάζει το 2026 μια ακόμη πιο μεγάλη Έκθεση.
Βλέπουμε λοιπόν πως οι Εκθέσεις, που πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν καταδικασμένες, δείχνουν ξανά ζωντανές και έτοιμες να παίξουν καθοριστικό ρόλο στο μέλλον του αυτοκινήτου, διεκδικώντας ένα μέρος από την αίγλη του παρελθόντος.