H Tesla, η Xiaomi και η νέα εποχή της Κίνας

H Tesla, η Xiaomi και η νέα εποχή της Κίνας

Η ιεραρχία στην αγορά της Κίνας, της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου στον κόσμο, φαίνεται πως έχει αλλάξει για τα καλά. Ποιος ο ρόλος της Tesla, της Xiaomi αλλά και των λοιπών, δυτικών και σινικών κατασκευαστών;

Xiaomi SU7

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η GM και η VW, οι πάλαι ποτέ κυρίαρχοι παίχτες στην αγορά αυτοκινήτου της Κίνας, έχουν χάσει ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα η καθεμία σε ετήσιες πωλήσεις στην Κίνα από το 2019. Οι Κινέζοι καταναλωτές απομακρύνονται από τις δυτικές μάρκες αυτοκινήτων, περιλαμβανομένης και της Tesla και στρέφονται προς την BYD και αισίως την Xiaomi.

Ο αντίκτυπος που έχει αυτή η μετατόπιση προς τους εγχώριους κατασκευαστές είναι μεγάλος για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Mary Barra, προειδοποίησε τους επενδυτές πως οι οικονομικές δραστηριότητες της εταιρείας στην Κίνα είναι πιθανό να περικοπούν κι άλλο. Στις παλιές καλές μέρες, το 2018, η GM είχε έσοδα δύο δισ. δολάρια από την κινεζική αγορά. Νούμερο που πέρυσι περιορίστηκε 446 εκατομμύρια δολάρια. Η απώλεια ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων κάθε χρόνο από το 2019 και εφεξής είναι πραγματικά μεγάλο νούμερο, που ισοδυναμεί με τρία έως τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης. Σε συνδυασμό με τις μεγάλες απώλειες εσόδων, ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους σενάρια για μειώσεις θέσεων εργασίας. Σενάρια που επί του παρόντος διαψεύδονται και από την GM και από το VW Group.

H Tesla, αδιαμφισβήτητη ηγέτιδα στην παγκόσμια ηλεκτροκίνηση απειλείται ευθέως από την BYD και τις λοιπές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Tesla Cybertuck

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Κίνα τρομάζει αυτοκινητικά την Ευρώπη

Οι Κινέζοι κατασκευαστές, δουλεύοντας, επενδύοντας και μελετώντας την αγορά άνοιξαν την ψαλίδα στην τεχνολογία και το κόστος παραγωγής, θέτοντας σε κατάσταση συναγερμού Ευρώπη, Αμερική και Ιαπωνία. Ως εκ τούτου, οι παραδοσιακές, κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Είτε να περιοριστούν σε δευτερεύοντα ρόλο στην αγορά της Κίνας (και ενδεχομένως και σε άλλες αγορές, μιας και οι Κινέζοι εξάγουν σχεδόν παντού τα αυτοκίνητά τους) είτε να επενδύσουν πολλά δισ. για να προσπαθήσουν να γεφυρώσουν το χάσμα. Εγχείρημα δύσκολο (σε καμία περίπτωση ακατόρθωτο) και σαφώς κοστοβόρο.

Κάποιες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες πάντως, ξεκινώντας από μικρότερες βάσεις, έχουν ήδη μειώσει το μερίδιο αγοράς τους στην Κίνα. Ο Όμιλος Stellantis πούλησε μόλις 65.000 αυτοκίνητα στην Κίνα πέρυσι και αναθεωρεί συνεχώς τη στρατηγική του για την αγορά. Επιπλέον, η Ford έχει εκπονήσει σχέδια για να μειώσει το κόστος, να επικεντρωθεί στα επαγγελματικά μοντέλα και να χρησιμοποιήσει την Κίνα ως εξαγωγική βάση.

Κι αν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις κινεζικές ως προς τα EV έχουμε το παράδειγμα της Tesla, του αμερικανικού κολοσσού, που στις αρχές τις τρέχουσας δεκαετίας ήταν ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Ακόμα και στην Κίνα. Η εικόνα όμως έχει αλλάξει άρδην, μιας και η εταιρεία του Elon Musk βρίσκεται πίσω από την BYD. Κάτι που στις αρχές τις δεκαετίας έμοιαζε εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί. 

Πέρα όμως από την BYD, η Tesla απειλείται και από άλλες κινεζικές εταιρείες όπως η Xiaomi και η Geely. Οφείλουμε πάντως να παραδεχτούμε πως σε παγκόσμια κλίμακα, η Tesla κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 βρέθηκε και πάλι στην κορυφή των πωλήσεων, ξεπερνώντας την BYD. H αγορά όμως είναι ρευστή, δυναμική και πολύπλοκη. Μπορεί η Tesla να βρέθηκε στην πρώτη θέση, η ζήτηση ωστόσο για τα μοντέλα της ήταν μειωμένη κατά 8,5% σε σύγκριση με την περσινή χρονιά. Τη στιγμή που η ζήτηση για τα μοντέλα της BYD παρουσίασε αύξηση 13,4% σε σύγκριση με το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος 2023.

BYD

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Άλλη μία κίνηση-ματ από την Κίνα στην ηλεκτροκίνηση

Η Xiaomi είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση. Ναι μεν είναι ένας τεχνολογικός κολοσσός, πλην όμως τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα στην αυτοκινητοβιομηχανία, με το SU7 και αργότερα μέσα στο έτος με ένα SUV μοντέλο

Η μεγάλη ζήτηση πάντως έχει φέρει τα πρώτα προβλήματα, μιας και η αναμονή για τις παραδόσεις αναμένεται να αγγίξει τους εφτά μήνες. Σημειώστε όμως πως την ημέρα της παρουσίασης του SU7, η χρηματιστηριακή αξία της Xiaomi αυξήθηκε κατά τέσσερα δισ. δολάρια, ξεπερνώντας έστω και για λίγο την Ford και την GM.

Μπορεί η Xiaomi να αποτελεί ερωτηματικό, οι υπόλοιπες εταιρείες (BYD, Geely, SAIC, Nio) φαίνεται πως έρχονται με μεγάλη δυναμική και εδραιώνουν την κυριαρχία τους στην εγχώρια αγορά, την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου του κόσμου. Ακολουθώντας τα βήματα των Ιαπωνικών και Κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών ως προς την φιλοσοφία τους. Το αν θα κυριαρχήσουν και στην παγκόσμια αυτοκινητική αγορά είναι κάτι που θα φανεί εν καιρώ. Όσο όμως το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ο εξηλεκτρισμός έχουν ένα ισχυρό προβάδισμα.

Xiaomi SU7

Ίσως μια ρελάνς με το υδρογόνο να είναι ο τελευταίος κρυμμένος άσος στο μανίκι των δυτικών κατασκευαστών ή τα «ρέστα» τους αν προτιμάτε, στην προσπάθεια να ανατρέψουν το κλίμα και να ανακτήσουν τα ηνία. Ίδωμεν... 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube