Test drive: Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4

Υπάρχουν αρκετά μοντέλα με κινητήρα ντίζελ και σπορ χαρακτήρα. Η τετρακίνηση και οι άφθονοι χώροι είναι που κάνουν το Octavia RS μοναδικό.

Οι επιλογές κινητήρα, μετάδοσης και αμαξώματος της κορυφαίας έκδοσης του Škoda Octavia έχουν διευρυνθεί πλέον τόσο, που αν ρωτήσει κάποιος «πώς είναι το RS σήμερα», η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι αρκετά περίπλοκη.

Το ανανεωμένο Octavia RS παράγεται με δύο εκδοχές του 2.0 TSI, με 230 ή 245 ίππους, αλλά και με τον ντίζελ 2.0 TDI των 184 PS. Και όλες συνδυάζονται και με χειροκίνητο κιβώτιο και με αυτόματο DSG. Μέχρι εδώ, τίποτα περίεργο, αφού αυτό συμβαίνει λίγο πολύ και με την γκάμα των αδελφών Volkswagen Golf GTI και GTD. Η Škoda προσφέρει όμως όλα τα παραπάνω και σε έκδοση στέισον (Combi) -επιλογή την οποία η Volkswagen δίνει μόνο στο ντίζελ. Και τέλος, ο άσσος στο μανίκι της ακούει στο όνομα RS 4x4. Αποκλειστικά με κινητήρα ντίζελ και κιβώτιο DSG, είναι το μοναδικό μοντέλο ολόκληρου του ομίλου με σπορ χαρακτήρα και τετρακίνηση σε αυτή την κατηγορία μεγέθους/ισχύος. Και ανεβάζει τις διαθέσιμες εκδόσεις του Octavia RS σε… 14.

Στην Ελλάδα, δεν χρειάζεται να πονοκεφαλιάζεις. Η ελληνική αντιπροσωπεία, η οποία μέχρι πρότινος έφερνε μόνο το προσθιοκίνητο 2.0 TDI DSG, πλέον εισάγει αποκλειστικά το 4x4, σε Limo ή Combi, με ίδια τιμή (€36.980). Έτσι, προσφέρει ένα συνδυασμό που όμοιός του δεν υπάρχει ούτε στον Όμιλο Volkswagen ούτε αλλού. Τον ίδιο κινητήρα/κιβώτιο και αντίστοιχους χώρους προσφέρει η στέισον έκδοση ST του SEAT Leon FR TDI DSG (€25.945). Όμως αν ψάχνεις και τετρακίνηση σε αυτό το επίπεδο τιμής, μπορείς να σταματήσεις εδώ την ανάγνωση και να πας να παραγγείλεις το RS. Δεν έχεις καμία άλλη εναλλακτική.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4 - Φωτογραφία: Φωτεινή Πιμπα

Σύμφωνα με τη Škoda, σε σχέση με το δικίνητο Octavia RS 2.0 TDI DSG, το τετρακίνητο επιβαρύνεται με 85 kg. Η δική μας πλάστιγγα έδειξε 50 kg παραπάνω από το προ ανανέωσης μοντέλο. Διαφορά η οποία βέβαια, στην καθημερινή χρήση, δεν έχει αισθητή αρνητική επίδραση. Άλλωστε από χαμηλά έχεις όση δύναμη μπορεί να χρειαστείς κι ακόμα περισσότερη. Η απόκριση του γκαζιού είναι καλή στο Normal και αρκεί ένα μέτριο πάτημα για κατέβασμα σχέσης και πολύ ζωηρή επιτάχυνση. Το κιβώτιο παραμένει 6άρι, με ίδιες σχέσεις μετάδοσης, και αλλάζει όσο ομαλά και αστραπιαία περιμένεις από ένα DSG.

Με το launch control του προγράμματος Sport να κρατάει αρχικά το μοτέρ στις 2.500 rpm, το Haldex πέμπτης γενιάς να εξασφαλίζει την απαραίτητη πρόσφυση και το κιβώτιο να αλλάζει στις 4.500 rpm, το RS «ξεκολλάει» καλά από στάση, γράφοντας 0-100 km/h σε 7,4” και 0-400 m σε 15,4”. Περνάει δηλαδή την προηγούμενη, δικίνητη εκδοχή του (7,7”, 15,7”), όχι όμως και το Golf GTD με το 7άρι DSG (7,2”, 15,3”). Στις ρεπρίζ, λόγω του βάρους του, το RS 4x4 μένει λίγο πίσω και από τα δύο ομόσταβλα μοντέλα, αφού χρειάζεται 3,9” για το 80-110 km/h και 5,4” για το 110-140 km/h (RS FWD 3,8" και 4,8", GTD 3,6" και 5").

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4 - Φωτογραφία: Φωτεινή Πιμπα

Από την πρώτη βόλτα, δεν μπορείς παρά να εκτιμήσεις το κορυφαίο επίπεδο άνεσης του RS. Όταν διαπιστώσεις μάλιστα ότι το συγκεκριμένο, που παρεμπιπτόντως είναι βαμμένο σε χρώμα Rallye Green, πατά στους έξτρα τροχούς 19” με λάστιχα 225/35, θέλεις… να μάθεις τσέχικα για να ρωτήσεις προσωπικά τους μηχανικούς της Škoda πώς τα κατάφεραν. Ο ήχος του κινητήρα μένει εκτός καμπίνας, εκτός από τις περιπτώσεις πλήρους επιτάχυνσης, και οι υπόλοιποι θόρυβοι είναι αρκετά περιορισμένοι για να μη στερήσουν από αυτό το Octavia το χαρακτήρα του απόλυτα ταξιδιάρικου αυτοκινήτου.

Το μεταξόνιο (2,68 m) είναι πέντε πόντους μεγαλύτερο από του Golf, ενώ το πίσω μετατρόχιο, που αυξήθηκε κατά 3,8 πόντους στην πρόσφατη ανανέωση, είναι τέσσερις πόντους φαρδύτερο. Έτσι, σε υψηλή ταχύτητα εμπνέει εμπιστοσύνη ακόμα και σε πολύ γρήγορο ρυθμό. Σε μια πιο σφιχτή διαδρομή, η περιορισμένη κλίση και το σχετικά άμεσο εμπρός μέρος δικαιολογούν το σπορ χαρακτήρα του. Η άφθονη ελκτική πρόσφυση σου επιτρέπει να πατήσεις γκάζι από πολύ νωρίς, χωρίς αλλοίωση της τροχιάς. Είναι αναμφίβολα πολύ αποτελεσματικό, ειδικά στα γλιστερά. Χρειάζεται αρκετή πίεση για να διαπιστώσεις ότι η ανάρτηση αργεί περισσότερο να επανέλθει σε ισορροπία ύστερα από μια ανωμαλία μέσα στη στροφή, σε σχέση με το GTD. Ή ότι το πίσω μέρος παραμένει εντελώς αδιάφορο στις εντολές για αποσταθεροποίηση με το τιμόνι και το γκάζι.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4 - Φωτογραφία: Φωτεινή Πιμπα

Κατά τα άλλα, το Octavia παραμένει το εξαιρετικό οικογενειακό αυτοκίνητο που γνωρίζουμε. Τα σπορ καθίσματα εμπρός προσθέτουν πλευρική στήριξη χωρίς να κόψουν πόντους από την άνεση, ενώ πίσω ακόμα και ενήλικοι κάθονται σταυροπόδι. Η μεγάλη πίσω πόρτα προσφέρει εύκολη πρόσβαση στα 568 lt του χώρου αποσκευών, ο οποίος διαθέτει αρκετές θέσεις πρόσδεσης, ενώ από κάτω του κρύβει μια ρεζέρβα ανάγκης. Και η κατανάλωση, που χρειάζεται πολύ βαρύ πόδι για να ξεπεράσει τα 8 lt/100 km, δεν τινάζει τη μπάνκα στον αέρα.

Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εμπρός φώτα Full LED, διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω και infotainment Bolero, με έγχρωμη οθόνη 8” και πλήρη συνδεσιμότητα. Υπάρχουν όμως ελλείψεις που δεν περιμένεις σε αυτό το επίπεδο τιμής. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει στάνταρ cruise control, αλλά ούτε και το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος Front Assist. Διατίθενται με έξτρα χρέωση, όπως και άλλα σύγχρονα οδηγικά βοηθήματα.

Η κορυφαία έκδοση του Škoda Octavia προσθέτει μερικές πινελιές ζωντάνιας στα γνώριμα χαρακτηριστικά του μοντέλου. Ωστόσο, ο βασικότερος λόγος για να επιλέξεις το RS είναι ο συνδυασμός επιδόσεων/κατανάλωσης και η σιγουριά που προσφέρει η τετρακίνηση σε δύσκολες συνθήκες. Κι όχι ο σπορ χαρακτήρας που σε αυτή την έκδοση είναι, εσκεμμένα, αρκετά φιμωμένος.


Τι λέει το DRIVE
Γρήγορο, οικονομικό, ασφαλές και γενικώς ευχάριστο. Όμως το χαρακτηριστικό που πρέπει βασικά να εκτιμάς για να το επιλέξεις, είναι η -μοναδική στην κατηγορία- τετρακίνησή του.
Τιμή €36.980
Τεχνολογία 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 184 PS/3.500-4.000 rpm, 38,7 kgm/1.750-3.250 rpm, AWD, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,4”
0-160 km/h 19,7”
0-400 m 15,4” @ 144 km/h
0-1.000 m 28,4” @ 184,2 km/h
60-160 km/h 16,6”
50-80 km/h 2,9”
80-110 km/h 3,9”
110-140 km/h 5,4”
Φρένα 100-0 km/h 37,3 m
Τελική ταχύτητα 228 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 136 g/km
Διαστάσεις 4.689 x 1.814 x 1.448 mm
Χώρος αποσκευών 568 lt
Βάρος 1.480 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα