Test drive: Kia Stonic 1.0 T-GDI

Ο 1.000άρης τούρμπο ταιριάζει γάντι στο νέο μικρό crossover της Kia και το αναδεικνύει σε μια από τις καλύτερες προτάσεις της κατηγορίας.

Το 43,2% των αγοραστών της κατηγορίας Β-SUV στην Ευρώπη έχει ως βασικό κριτήριο αγοράς την εξωτερική εμφάνιση. Και μόνο το 15% παραμένει πιστό στη μάρκα που οδηγούσε πριν. Ιδανικές συνθήκες δηλαδή για ένα ξεχωριστό σχεδιαστικά αυτοκίνητο από μια εταιρία που δεν ανήκει στο ευρωπαϊκό κατεστημένο.

Παλιότερα, κάτι τέτοιο είχε καταφέρει η Nissan με το Juke: Ένα ξεχωριστό, μικρό crossover που κατάφερε να κλέψει πολλούς πελάτες από τα συμβατικά σουπερμίνι, προσφέροντας διαφορετικότητα, πρακτικότητα και νεανικό χαρακτήρα σε μαζεμένο μέγεθος και στη σωστή τιμή. Μια αντίστοιχη συνταγή ακολούθησε και η Kia, υποσχόμενη ακόμα καλύτερη εκτέλεση, αν και σε επίπεδο εμφάνισης ήταν λιγότερο τολμηρή. Άλλωστε το Stonic θέλει να ανταγωνιστεί και τα πιο χρηστικά μοντέλα της κατηγορίας, όπως το Renault Captur.

Το Stonic έχει μυώδες αμάξωμα, με σχετικά χαμηλό προφίλ και τονισμένη τη διάσταση του πλάτους, δεν φτάνει όμως τη ρηξικέλευθη εμφάνιση του Juke. Και το εσωτερικό του είναι πιο συμβατικό, με το ταμπλό να μην διαφέρει επί της ουσίας από εκείνο του Rio. Τα πλαστικά που καλύπτουν το ταμπλό και τις πόρτες είναι σκληρά και ιδιαίτερα γυαλιστερά τις μέρες με δυνατό ήλιο. Στο κέντρο του δεσπόζει ένα σύγχρονο σύστημα infotainment με οθόνη αφής 7” και συνδεσιμότητα Android Auto και Apple CarPlay, ενώ από κάτω υπάρχει ο γνώριμος και πολύ πρακτικός, διώροφος χώρος για μικροπράγματα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Kia Stonic 1.6 CRDi

Η θέση οδήγησης δεν παραπέμπει σε crossover. Κάθεσαι χαμηλά και με τα πόδια απλωμένα εμπρός, όπως σε ένα συμβατικό χάτσμπακ της επόμενης κατηγορίας, με το τιμόνι να έρχεται όσο έξω θέλεις. Η αίσθηση δεν είναι κλειστοφοβική και η ορατότητα είναι καλή, όμως προς τα πίσω περιορίζεται από τις φαρδιές κολόνες. Υπάρχει αρκετός χώρος για το κεφάλι των πίσω επιβατών, ακόμα κι αν αυτοί έχουν ύψος 1,90. Όμως η τοποθέτηση του καθίσματος χαμηλά φέρνει τα πόδια τους σε μεγάλη γωνία, κάτι που ίσως κουράσει σε ένα μακρύ ταξίδι. Με χωρητικότητα 352 lt, το πορτμπαγκάζ ικανοποιεί. Σε αυτή την τιμή όμως περιλαμβάνεται και ο χώρος που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα, στη θέση της ρεζέρβας, ο οποίος είναι ελεύθερος λόγω ύπαρξης κιτ επισκευής.



Τα παραπάνω στοιχεία μας είναι ήδη γνωστά από το ντίζελ Stonic 1.6 CRDi. Δύο διαφορές του βενζινοκίνητου, τις οποίες εντοπίζεις από την πρώτη βόλτα στην πόλη, είναι ο λιγότερος θόρυβος και η καλύτερη άνεση. Γνωρίζοντας από άλλα μοντέλα του κορεατικού ομίλου ότι ο 1.0 T-GDI είναι πολιτισμένος κι όχι ιδιαίτερα τραχύς, το πρώτο ίσως το περιμένεις. Το δεύτερο όμως έρχεται ως ευχάριστη έκπληξη. Η ανάρτηση και πάλι χαρακτηρίζεται σφιχτή με απόλυτα κριτήρια, όμως ταλαιπωρεί σαφώς λιγότερο το σώμα των επιβατών. Η διαφορά είναι τόση που το 1.6 CRDi θα μπορούσε να είναι η… σπορ έκδοση του Stonic, και αυτή εδώ η συμβατική.

Ευτυχώς, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει πληγεί η οδική συμπεριφορά. Η κλίση παραμένει μικρή και η αδράνεια στις αλλαγές πορείας πολύ περιορισμένη. Αν μη τι άλλο, το κατά 70 kg χαμηλότερο βάρος που έδειξε η πλάστιγγα σε σχέση με το ντίζελ, έχει αποτέλεσμα την πιο σθεναρή αντίσταση στην υποστροφή. Παράπονα μπορεί να εκφράσεις για το τιμόνι, το οποίο είναι ακριβές, αλλά δεν σε πληροφορεί ιδιαίτερα για τη θέση ή την πρόσφυση των εμπρός τροχών. Όμως το πλαίσιο του Stonic αντιδρά με μια αμεσότητα που δεν έχουμε συνηθίσει σε crossover, ενώ παράλληλα η κοφτή αντιμετώπιση των ανωμαλιών το κρατά σταθερό σε κάθε οδόστρωμα και σε παροτρύνει να κινηθείς γρήγορα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το 1.000άρι είναι ακόμα πιο ευχάριστο από το ντίζελ στην οδήγηση. Και το μοτέρ παίζει το ρόλο του σε αυτό, με καλύτερη απόκριση γκαζιού και αρκετή όρεξη για στροφάρισμα, ειδικά πάνω από τις 4.500 rpm.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Renault Captur 1.5 dCi 110 PS

Η απόδοση του 1.000άρη κολακεύεται και από τη σχετικά σφιχτή κλιμάκωση του κιβωτίου, η οποία καταλήγει σε μια που βγάζει οριακά λιγότερα από 40 km/h ανά 1.000 rpm. Έτσι, το Stonic 1.0 DIG-T αποδεικνύεται ταχύτερο από το ντίζελ σε όλες τις ρεπρίζ εκτός από εκείνες με χαμηλές στροφές, αλλά και γρηγορότερο από το SEAT Arona 1.0 TSI των 115 PS. Για το 80-110 km/h με χρειάζεται 4,7”, με το Arona στα 5,0”, ενώ με 4η τα αντίστοιχα νούμερα γίνονται 5,8” και 6,2”. Από στάση, το Kia μένει αρχικά λίγο πίσω από το SEAT, με 0-100 km/h σε 9,6” αντί για 9,4”, αλλά παίρνει το προβάδισμα λίγο αργότερα, για να φτάσουν ακριβώς μαζί στα 1.000 m, σε 31,2”. Πολύ καλά είναι τα φρένα, με μεστό μεσαίο πεντάλ, σταθερότητα στη μέγιστη επιβράδυνση και απόσταση 37,8 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h.



Οι κοντές σχέσεις βέβαια έχουν μάλλον αρνητική επίδραση στην κατανάλωση. Τα 8,1 lt/100 km που μετρήσαμε είναι μέτρια τιμή για την κατηγορία και χρειάζεται αρκετή αυτοσυγκράτηση για να πέσουν σημαντικά κάτω από τα οκτώ. Δεν είναι ικανά να χαλάσουν όμως το χαμόγελο που σου αφήνει η οδήγηση του Stonic, το οποίο διατηρείται και τη στιγμή που θα κληθείς να περάσεις από το ταμείο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: SEAT Arona 1.0 ECO TSI 115 PS

Η τιμή ξεκινάει από τα €17.090 για την έκδοση EX Uptown, η οποία διαθέτει το infotainment με την οθόνη 7”, αλλά δεν έχει αυτόματο κλιματισμό ή cruise control. Όμως είναι αρκετά μικρή η διαφορά τιμής με την ΕΧ Premium (€17.660), η οποία έχει ακόμη αισθητήρες παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματους υαλοκαθαριστήρες, τεχνητό δέρμα στα καθίσματα, θύρα USB για τους πίσω κ.ά. Η έλλειψη σύγχρονων βοηθημάτων ενεργητικής ασφάλειας και από τις δύο εκδόσεις διορθώνεται με το πακέτο ADAS, το οποίο προσθέτει αυτόνομο φρενάρισμα, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αυτόματη μεγάλη σκάλα προβολέων κ.ά. με κόστος €1.000. Το δίχρωμο αμάξωμα, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής, χρεώνεται €500, δηλαδή μόνο €100 παραπάνω από το μεταλλικό χρώμα. Σημαντικό ατού, τέλος, είναι τα επτά χρόνια εργοστασιακής εγγύησης της κορεατικής φίρμας.

Το βενζινοκίνητο Stonic με τον 1.0 T-GDI είναι ακόμα πιο ευχάριστο από το ντίζελ. Το ενδιαφέρον οδηγικό προφίλ του συνδυάζεται με πιο άνετη κύλιση, καλύτερες επιδόσεις και λιγότερο θόρυβο στην καμπίνα, ενώ διατίθεται και σε σωστή τιμή. Το αποτέλεσμα είναι τελικά ένας πολύ δύσκολος αντίπαλος, όχι μόνο για το ντίζελ αδερφάκι, αλλά και για κάθε άλλον ανταγωνιστή του.


Τι λέει το DRIVE
Η βενζινοκίνητη έκδοση του μικρού crossover της Kia είναι ακόμα πιο ευχάριστη από την ντίζελ, και αντικειμενικά ένας δύσκολος αντίπαλος για τον ανταγωνισμό.
Τιμή Από €17.090
Τεχνολογία 998 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 120 PS/6.000 rpm, 17,5 kgm/1.500-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,6”
0-160 km/h 28,8”
0-400 m 16,8” @ 133,3 km/h
0-1.000 m 31,2” @ 163,8 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 24,5”
50-80 km/h (3η) 3,8”
80-110 km/h (3η) 4,7”
80-110 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (4η) 7,9”
110-140 km/h (5η) 9,9”
110-140 km/h (6η) 14,1”
Φρένα 100-0 km/h 37,8 m
Τελική ταχύτητα 184 km/h
Μέση κατανάλωση 8,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km
Διαστάσεις 4.140 x 1.760 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 352 lt
Βάρος 1.150 kg
Μετρήσεις DRIVE