Test drive: Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV S tronic

Test drive: Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV S tronic

Το καινούργιο A3 είναι πιο δυναμικό από ποτέ, σύγχρονο τεχνολογικά και εξηλεκτρισμένο, βάζοντας στόχο την κορυφή στα premium χάτσμπακ.

Μετά τη Mercedes-Benz A-Class και την BMW 1 Series τα προηγούμενα χρόνια, φέτος ήταν η σειρά της Audi να τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της, ολοκληρώνοντας τον κύκλο πλήρους ανανέωσης των premium χάτσμπακ της κατηγορίας C με το νέο Α3. Με πιο δυναμική εμφάνιση από ποτέ, εξηλεκτρισμένα κινητήρια σύνολα και σύγχρονες λύσεις συνδεσιμότητας και ασφάλειας.

Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα χάτσμπακ της κατηγορίας σήμερα, έτσι και το Α3 διατίθεται πλέον αποκλειστικά ως 5πορτο Sportback –στην προηγούμενη γενιά το 3πορτο αποτελούσε το 16% των πωλήσεων, με πτωτική τάση. Η μόνη άλλη εκδοχή αμαξώματος σήμερα είναι το Sedan, αφού και το Cabrio καταργήθηκε. Η συνήθης τακτική της Audi είναι κάθε νέο μοντέλο της να μην είναι ριζικά διαφορετικό από εκείνο που αντικαθιστά, όμως σε αυτή τν περίπτωση ήταν πιο τολμηρή. Τα εμπρός φανάρια διατηρούν το «δόντι» τους αλλά έχουν μεγαλώσει, ενώ τα τέσσερα νεύρα στο καπό και οι μεγάλες εισαγωγές αέρα στον προφυλακτήρα, σε σχήμα πεντάγωνου, δημιουργούν μια πολύ δυναμική εικόνα.

Η μεγαλύτερη αλλαγή έχει συντελεστεί στο πλάι, αφού το νέο Α3 δείχνει αρκετά φαρδύτερο. Στην πραγματικότητα το πλάτος του έχει κερδίσει περίπου τρεις πόντους, φτάνοντας τα 1.816 mm. Όμως οπτικά η διαφορά είναι πιο έντονη, χάρη στα ιδιαίτερα μυώδη φτερά: Τέσσερις καμπύλες που ξεκινούν από τα φώτα και φτάνουν σχεδόν μέχρι τη μέση της κοντινότερης πόρτας πριν «σβήσουν» τελείως. Οι επιφάνειες στις πόρτες είναι ελαφρώς κοίλες και φαρδαίνουν πολύ στο κάτω μέρος τους, για να εισφέρουν στο ίδιο εφέ. Έτσι δείχνει σπορ ακόμα και το πιο απλό Α3, ενώ στο S line που δοκιμάζουμε εδώ, με χαμηλότερη κατά 15 mm ανάρτηση και ζάντες 18", η εικόνα που προκύπτει θα ταίριαζε και σε κορυφαία σπορ έκδοση.

Τρεις πόντους περίπου έχει κερδίσει και το μήκος, φτάνοντας τα 4.343 m, ενώ το μεταξόνιο των 2.636 mm είναι ακριβώς ίδιο με του προηγούμενου. Οι πίσω κολόνες έχουν μεγαλύτερη κλίση, συμβάλλοντας στη σπορ εικόνα και αφαιρώντας οπτικά όγκο από τον πίσω πρόβολο –σε πλήρη αντίθεση με το πρώτο Α3 Sportback, που θύμιζε τα αγαπημένα στέισον της εταιρίας, σε μικρότερη συσκευασία. Πάντως ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,29 δεν εντυπωσιάζει με τα σημερινά δεδομένα.

Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV

Κάτω από όλα αυτά βρίσκεται φυσικά μια παραλλαγή της πλατφόρμας MQB. Το βάρος έχει αυξηθεί κατά 30-50 kg, αναλόγως έκδοσης, λόγω της αύξησης των διαστάσεων και του πλουσιότερου εξοπλισμού, ενώ καμία νύξη δεν γίνεται από την εταιρία σχετικά με την ακαμψία του. Το νέο Α3 δεν έχει δοκιμαστεί ακόμη από το Euro NCAP, αλλά θα μας έκανε εντύπωση να μην αξιολογηθεί αντίστοιχα με το VW Golf –πέντε αστέρια συνολικά, 95% στην προστασία ενηλίκων και 89% στων παιδιών.

Εσωτερικές διεργασίες
Στην καμπίνα του νέου Α3, απολύτως τίποτα δεν θυμίζει το προηγούμενο. Το συμβατικό ταμπλό με τους ρετρό, στρογγυλούς αεραγωγούς έχει δώσει τη θέση του σε μια κατασκευή με πολλά επίπεδα, έντονες ακμές, οδηγοκεντρική σχεδίαση και φουτουριστική διάθεση. Και εδώ οι αεραγωγοί είναι ιδιαίτεροι, αφού στέκονται ψηλά, εκατέρωθεν του καλύμματος του καντράν. Το πάνω μέρος του ταμπλό είναι μαλακό, όπως περιμένεις, και η συναρμογή πολύ καλή. Μόνο το πλαστικό χαμηλά στην κεντρική κονσόλα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για γκρίνια, αν συγκριθεί με της Σειράς 1, καθώς και το ότι οι πίσω πόρτες δεν καλύπτονται από μαλακό υλικό, όπως οι εμπρός.

Ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25" (και προαιρετικά 12,3", όπως στο δικό μας) συνδυάζεται με infotainment 10,1", για τη δημιουργία μιας απόλυτα σύγχρονης εικόνας. Εδώ υπάρχουν πιο πολλά φυσικά πλήκτρα απ’ ό,τι το Golf. Ο κλιματισμός ελέγχεται από δικό του πάνελ κι όχι μέσα από την κεντρική οθόνη, ενώ ένα πλήκτρο πολλαπλών λειτουργιών χαμηλότερα ελέγχει την ένταση του ήχου, την επιλογή σταθμού κ.ά. Το αποτέλεσμα ικανοποιεί εργονομικά αφού η οθόνη, ίδια με των Α1 και Q3, έχει μεγάλες, ευδιάκριτες ενδείξεις, πλήκτρα συντόμευσης και κατανοητά μενού. Θα ήταν καλύτερα όμως αν για κάποιες απλές ενέργειες, όπως είναι η ρύθμιση της φωτεινότητας των οργάνων, δεν χρειαζόταν να μπεις σε 2-3 υπομενού.

Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV

Η θήκη στο εμπρός μέρος της κονσόλας, εκεί όπου προαιρετικά υπάρχει θέση ασύρματης φόρτισης, έχει επαρκές πλάτος για τα περισσότερα smartphone και κλίση που βολεύει αν τη χρησιμοποιείς για ψιλά και μικροαντικείμενα. Έχει ακόμη θύρες USB-Α και USB-C, για την ταυτόχρονη φόρτιση/σύνδεση δύο συσκευών. Ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου ακολουθεί τη νέα τάση του ομίλου, με μικρό μέγεθος και χωρίς φυσικές θέσεις –επιστρέφει στο ίδιο σημείο μετά από κάθε επιλογή. Έτσι μένει ελεύθερος αρκετός χώρος γύρω του, τον οποίο η Audi προτιμά να αφήσει ανεκμετάλλευτο –σε αντίθεση με τα Golf και Leon, που έχουν επιπλέον θήκες εκεί.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Mercedes-Benz A 200 7G-DCT

Η θέση οδήγησης αγγίζει το ιδανικό, με το κάθισμα λίγο χαμηλότερα από πριν και το τιμόνι κατακόρυφο ακριβώς μπροστά σου. Τα σπορ καθίσματα της έκδοσης S line παρέχουν πολύ καλή πλευρική στήριξη, όχι όμως και ρύθμιση μέσης. Οι χώροι του προηγούμενου Α3 Sportback ήταν ήδη καλοί και στο νέο είναι ελαφρώς βελτιωμένοι, κυρίως χάρη στο περισσότερο διαθέσιμο πλάτος για τους αγκώνες, τόσο εμπρός όσο και πίσω. Ένας πέμπτος επιβάτης θα χρειαστεί να στριμώξει τα πόδια του, μεταξύ του τούνελ, των καθισμάτων και των ποδιών των άλλων δύο, όμως το ύψος της οροφής δεν θα τον προβληματίσει.

Αμετάβλητο είναι το πορτμπαγκάζ των 380 lt, με δύο θέσεις για το πάτωμά του, έτσι ώστε να εκμεταλλεύεσαι το πλήρες μέγεθός του ή να δημιουργείς επίπεδο χώρο με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος –και τη χωρητικότητα να φτάνει ως τα 1.200 lt. Από κάτω υπάρχει χώρος για εφεδρικό τροχό, όμως στάνταρ είναι το κιτ επισκευής.

Ευρύς εξηλεκτρισμός 
Η βασική βενζινοκίνητη έκδοση 30 TFSI φορά τον 3κύλινδρο 1.000άρη των 110 PS, ενώ ακολουθεί η 35 TFSI, με 4κύλινδρο 1,5 lt, 150 PS και σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων CoD. Και οι δύο διαθέτουν χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, ενώ αποκτούν ένα ήπια υβριδικό σύστημα (MHEV 48V) όταν συνδυάζονται με το 7τάχυτο αυτόματο διπλού συμπλέκτη S tronic. Αυτή η τελευταία εκδοχή, το 35 TFSI MHEV S tronic, είναι το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε εδώ.

Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV

Ένα ηλεκτρικό μοτέρ των 9 kW και 50 Nm βοηθά το έργο του βενζινοκινητήρα στις χαμηλές στροφές, χωρίς να επηρεάζει τη μέγιστη απόδοσή του, που είναι 150 PS στις 5.000-6.000 rpm και 250 Nm στις 1.500-3.500 rpm. Τα νούμερα είναι σαφώς ικανοποιητικά και το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επιλέγει πρόθυμα την κατάλληλη σχέση, εφόσον δεν το έχεις στο πιο ράθυμο πρόγραμμα Efficiency, για να τα εκμεταλλευτεί όσο καλύτερα γίνεται.

Με το χρονόμετρο να σταματά στα 4,1"/6,3" για τα 80-110/110-140 km/h, το Α3 βρίσκει τη θέση του ακριβώς ανάμεσα στη Mercedes-Benz Α 200 των 163 PS (4,1"/6,2") και στην BMW 118i των 140 PS (4,5"/6,6") –αμφότερες με 7άρι αυτόματο διπλού συμπλέκτη. Χρειάζεται η μέτρηση 60-160 km/h για να αναδείξει τη διαφορά δύναμης της Α-Class, με 17,2" για εκείνη, 19" για το Α3 και 19,3" για την 118i. Στις μετρήσεις από στάση, ο κινητήρας του Audi ανεβάζει 2.500 rpm αλλά η μετάδοση δεν επιτρέπει το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα. Έτσι πετυχαίνει 8,9" για το 0-100 km/h (αντί για 8,4" που ανακοινώνει η εταιρία) και 16,5" για τα 400 m. Αντίστοιχα δυσκολεύεται και η Mercedes-Benz, με 8,7" και 16,4", ενώ την έκπληξη εδώ κάνει η BMW, που ξεκινά ιδανικά γράφοντας 8,3" και 16,1"!

Το ήπια υβριδικό σύστημα του Α3 δείχνει την αξία του την ώρα του ανεφοδιασμού. Στις λεωφόρους της πόλης κινείσαι πολύ συχνά με τη φόρα και με τον TFSI σβηστό, πετυχαίνοντας έτσι πάνω από 1,0 lt/100 km πιο χαμηλή κατανάλωση από τον ανταγωνισμό, αν το προσπαθήσεις. Στον αυτοκινητόδρομο η διαφορά δεν είναι αντίστοιχη. Ταξιδεύοντας με 130 km/h (και 2.500 rpm) το Audi ζητά ελάχιστα παραπάνω από 6 lt/100 km –τιμή την οποία μπορεί να κοντράρει και η A-Class, χάρη στη μακρύτερη 7η σχέση της. Η εξαιρετική επίδοση στην πόλη όμως φέρνει τη συνολική μέση κατανάλωση του Α3 στα 7,9 lt/100 km, και το καθιστά το οικονομικότερο της κατηγορίας.

Σιγουριά και άνεση 
Εκεί, στην πόλη, δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι οδηγείς ένα S line με χαμηλωμένη κατά 15 mm ανάρτηση. Κανείς δε λέει «όχι» σε λίγη παραπάνω άνεση, οπότε η Audi φρόντισε αυτό το Α3 να περνά με ωραίο τρόπο από ταλαιπωρημένους δρόμους και με τα συμβατικά αμορτισέρ του –υπάρχουν και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, προς €1.054.

Το ότι πίσω έχει πολλαπλούς συνδέσμους, αντί για τον ημιάκαμπτο άξονα των πιο αδύναμων εκδόσεων, οπωσδήποτε βοηθά. Όπως βοηθά και για τη σωστή απόσβεση εκτός πόλης, που δεν αφήνει την ανάρτηση να τερματίσει, ούτε ταλαιπωρεί τους επιβάτες με αναπηδήσεις. Ο θόρυβος κύλισης σε τραχιά άσφαλτο είναι αποδεκτός, αλλά υψηλότερος απ’ ό,τι θα περίμενες –παρότι οι 18άρες ζάντες δεν φοράνε σπορ λάστιχα, αλλά τα οικογενειακά/οικολογικά Bridgestone Turanza T005. Σε υψηλή ταχύτητα, το Α3 είναι ήσυχο και η σταθερότητα που περιμένεις είναι εκεί, χωρίς τάσεις πλεύσης.

Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV

Σε σβέλτο ρυθμό, το τιμόνι είναι πιο ακριβές από ποτέ και το πλαίσιο ακολουθεί με ζωηράδα τις εντολές σου. Η ισορροπία στο όριο είναι ελαφρώς υποστροφική, αλλά όχι και αναίσθητη σε κάποιο «άσε» του γκαζιού με σκοπό το κλείσιμο της τροχιάς. Τα στάνταρ paddles είναι ευπρόσδεκτα, αλλά στο manual το κιβώτιο ανεβάζει μόνο του και διστάζει στο κατέβασμα αν οι στροφές πρόκειται να ξεπεράσουν τις 5.000 rpm.

Το Α3 λειτουργεί ιδανικά στο σβέλτο αλλά ταυτόχρονα ξεκούραστο, όχι πολύ πιεσμένο ρυθμό κίνησης. Όχι με τέρμα γκάζι, αλλά με τη ροπή του μοτέρ και τις ανεπαίσθητες αλλαγές του S tronic να ανεβάζουν αβίαστα τα χιλιόμετρα στο κοντέρ. Και όταν χρειαστεί, το μεσαίο πεντάλ με την κάπως μη γραμμική αίσθηση (λόγω ανάκτησης ενέργειας) φροντίζει για την άμεση επιβράδυνση, και την ακινητοποίηση από τα 100 km/h σε 37 m.

Στο ταμείο
Η τιμή των €22.410 για το βασικό μοντέλο της γκάμας (30 TFSI) είναι καλή, αφού το φέρνει δίπλα σε πιο «ταπεινές» προτάσεις. Έχει στάνταρ ψηφιακό καντράν 10,25", infotainment 10,1", εμπρός φώτα LED, αισθητήρες βροχής/φωτός, αυτόματο φρενάρισμα, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, κλήση έκτακτης ανάγκης, ζάντες αλουμινίου 16" κ.ά. Όμως το 35 TFSI MHEV S tronic ξεκινά από τις €28.310, και σε αυτό το επίπεδο οι απαιτήσεις είναι σαφώς μεγαλύτερες.

Προσθέτει υποβραχιόνιο, σπορ τιμόνι και φωτιζόμενους καθρέφτες στα σκιάδια, όμως δε διορθώνει τις πιο χτυπητές ελλείψεις, που είναι ο αυτόματος κλιματισμός (€682), το cruise control (€347), αλλά και η συνδεσιμότητα Android Auto και Apple CarPlay (€347). Και στην έκδοση S line (€31.110), πέρα από τα σπορ χαρακτηριστικά μέσα-έξω και τις ζάντες 17", το μόνο επιπλέον στοιχείο εξοπλισμού είναι οι αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BMW 118i Steptronic

Όπως σε όλα τα premium μοντέλα, θα πρέπει να επιλέξεις ό,τι χρειάζεσαι από τη λίστα των έξτρα, χωρίς να εκτοξευθεί η τιμή. Υπάρχουν από πρακτικές και προσιτές λεπτομέρειες όπως οι δύο θύρες USB-C πίσω (€62), μέχρι φώτα Matrix-LED (€1.823) ή το πλήρες πακέτο τεχνολογίας με ημιαυτόνομη οδήγηση, ΜΜΙ Navigation Plus, αυτόματο παρκάρισμα κ.ά. (€3.708). Δεν χρειάζεται πάντως να τα επιλέξεις όλα εξαρχής, αφού υπάρχει η δυνατότητα αγοράς κάποιων μετά την αγορά, όπως είναι το προσαρμοζόμενο cruise control ή το σύστημα πλοήγησης, με αναβάθμιση «over-the-air», μέσω διαδικτύου.

Συνοψίζοντας, η επαφή με το νέο Α3 Sportback δεν επιφυλάσσει εκπλήξεις. Η δυναμική εξωτερική και φουτουριστική εσωτερική εμφάνιση που είχες δει από τις φωτογραφίες, λειτουργούν ακόμα καλύτερα από κοντά. Ο εξηλεκτρισμός του 1.5 TFSI δεν είναι ένα θεωρητικό πλεονέκτημα, αλλά μια λύση που δουλεύει στην πράξη εξοικονομώντας λίτρα, ειδικά σε αστικό περιβάλλον. Και δημιουργεί έναν άξιο διεκδικητή της κορυφής σε αυτή την κλάση.

Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Audi A3 Sportback.


Τι λέει το DRIVE
Η Audi λανσάρει πριν από τον ανταγωνισμό της μια ήπια εξηλεκτρισμένη πρόταση, δίνοντας το προβάδισμα σε οικονομία και κόστος χρήσης σε ένα Α3 που ούτως ή άλλως είναι πιο δυναμικό, πιο ευρύχωρο και πιο ικανό από πριν.
Τιμή Από €28.310
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, απενεργοποίηση κυλίνδρων, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 9 kW (12,2 PS), 50 Nm, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 150 PS, 250 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h
8,9”
0-160 km/h 23,1”
0-400 m 16,5” @ 138,0 km/h
0-1.000 m 30,1” @ 174,9 km/h
60-160 km/h 19,0”
50-80 km/h 3,1”
80-110 km/h  4,1”
110-140 km/h  6,3”
Φρένα 100-0 km/h 37,0 m
Τελική ταχύτητα 224 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109-111 g/km (WLTP: 128-133 g/km)
Διαστάσεις 4.343 x 1.816 x 1.449 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.330 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube