Δοκιμάζουμε το Citroën C4 Cactus

Το μικρό crossover της Citroën αλλάζει χαρακτήρα, μας ξανασυστήνεται ως ένα μικρομεσαίο χάτσμπακ και διεκδικεί τον τίτλο του πιο άνετου μοντέλου της κατηγορίας.

Για τους περισσότερους, το όνομα της Citroën ήταν ανέκαθεν συνυφασμένο με την έννοια της άνεσης. Σήμερα, η γαλλική εταιρία επιχειρεί να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο αυτό το δεσμό, με την ευκαιρία της ανανέωσης του C4 Cactus.

Το Cactus έχει εναρμονιστεί με το αισθητικό πρότυπο των C3 και C3 Aircross στο εμπρός μέρος. Το προφίλ του έχει κάνει… στροφή προς τη συμβατικότητα, με τα Airbumps να έχουν περιοριστεί χαμηλά, ακριβώς πάνω από τα μαρσπιέ. Οι μπάρες οροφής έχουν μετακομίσει στη λίστα του έξτρα εξοπλισμού. Πίσω, τα φαρδύτερα φώτα εντείνουν την αίσθηση του αυξημένου πλάτους, ενώ και από εδώ έχουν αφαιρεθεί οι μεγάλες πλαστικές επιφάνειες. Έχει αφαιρεθεί επίσης το όνομα «Cactus». Έχει παραμείνει μόνο το «C4», ως ένδειξη του ότι δεν πρόκειται για ένα απλό φρεσκάρισμα, αλλά για μια αλλαγή χαρακτήρα και προσανατολισμού.

Μέχρι σήμερα, το C4 Cactus ήταν crossover. Πλέον επαναλανσάρεται ως συμβατικό χάτσμπακ της κατηγορίας C που αντικαθιστά και τη συμβατική C4, η οποία βαίνει προς κατάργηση. Βέβαια, το συνολικό ύψος των 1,48 m παραμένει ίδιο, όπως και η απόσταση από το έδαφος –την οποία η Citroen δεν ανακοινώνει. Το μήκος έχει αυξηθεί ελάχιστα, από τα 4,16 στα 4,17 m, κυρίως λόγω του εμπρός προβόλου, χωρίς καμία επίδραση στο μεταξόνιο των 2,60 m.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi 100

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι πολύ λιγότερες. Υπάρχει το ίδιο, χαμηλό και σχετικά λιτό ταμπλό, οι ίδιες επενδύσεις στις πόρτες, με χερούλια που παραπέμπουν σε δερμάτινα λουριά, και ένα όχι εντελώς στρογγυλό τιμόνι. Πρέπει να είσαι αρκετά παρατηρητικός για να προσέξεις ότι η κεντρική κονσόλα έχει φαρδύνει, και τώρα εμπρός από τον επιλογέα ταχυτήτων υπάρχει επαρκές πλάτος για δύο ποτηροθήκες. Αντίθετα, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη παρατηρητικότητα για να εντοπίσεις το βαθύ κόκκινο χρώμα του ταμπλό στο αυτοκίνητο που οδηγούμε, που οφείλεται στο Metropolitan Red -ένα από τα πέντε πακέτα διαμόρφωσης της καμπίνας του Cactus.

Η εξατομίκευση είναι πολύ σημαντική για τη Citroen κι όχι άδικα. Οι μισοί από τους αγοραστές του C3 Aircross, για παράδειγμα, επιλέγουν κάποιο εσωτερικό πακέτο, ενώ σε ποσοστό 40% προτιμούν και ένα εξωτερικό. Για το αμάξωμα του Cactus, με εννιά διαθέσιμα χρώματα και τέσσερα διακοσμητικά πακέτα, προκύπτουν 31 διαφορετικοί συνδυασμοί.



Τη σημαντικότερη διαφορά στην καμπίνα μπορεί να μην τη βλέπεις όταν έχεις ήδη καθίσει στη θέση του οδηγού, σαφώς όμως τη νιώθεις. Στα ήδη πολύ άνετα καθίσματα του απερχόμενου Cactus, ενσωματώθηκε πλέον η τεχνολογία Advanced Comfort. Έχουν μεταξύ άλλων 15 mm παχύτερο «αφρό» για περισσότερη άνεση, αλλά και αντοχή στο χρόνο, ενώ διαθέτουν στάνταρ ρυθμιζόμενη στήριξη μέσης. Η αίσθηση πραγματικά παραπέμπει σε άνετο καναπέ. Σε συνδυασμό με το τιμόνι, που πλέον ρυθμίζεται και σε απόσταση, η θέση οδήγησης είναι βολική και ξεκούραστη ακόμα και για έναν ψηλό οδηγό.

Πίσω του, δεν θα μπορέσει να καθίσει ένας αντίστοιχα ψηλός επιβάτης. Στη δεξιά μεριά όμως τα πράγματα είναι καλύτερα, αφού το ρηχό ταμπλό επιτρέπει στο συνοδηγό να τραβήξει το κάθισμά του αρκετά μπροστά. Όποιος θέλει να μεταφέρει μεγάλα αντικείμενα, θα εκτιμήσει το ότι η πλάτη του πίσω καθίσματος αναδιπλώνεται πλέον σε αναλογία 60/40. Ο χώρος αποσκευών παραμένει στα 348 lt με ρεζέρβα (358 lt με κιτ επισκευής), τιμή που, όπως άλλωστε και το ίδιο το αυτοκίνητο, ακροβατεί μεταξύ των κατηγοριών Β και C.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Citroën C3 1.2 PureTech 110

Καμία «ακροβασία» δεν υπάρχει στον τομέα της άνεσης. Η Citroën έχει βάλει στόχο την κορυφή, και μόνο αυτή. Γι’ αυτό εξόπλισε τα αμορτισέρ του C4 Cactus με τα Progressive Hydraulic Cushions, δηλαδή δύο μικρότερα αμορτισέρ εσωτερικά, στη θέση των bump stops. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που σχεδόν αδιαφορεί για το ανάγλυφο του δρόμου. Σύντομα καταλαβαίνεις ότι η Citroen δεν διάλεξε τυχαία για την παρουσίαση τη συγκεκριμένη διαδρομή στα περίχωρα της Μασσαλίας, μέσα από χωριά με δρόμους γεμάτους σαμαράκια. Διότι, πολύ απλά, δεν χρειάζεται να κόβεις, αφού είναι πρακτικά αδύνατο να τερματίσει η ανάρτηση ή να βρει κάποιο σημείο του αυτοκινήτου στο έδαφος –χάρη στο αυξημένο ύψος. Παράλληλα έχει βελτιωθεί η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση, οπότε τα χιλιόμετρα έρχονται ξεκούραστα.

Μοιραία, υπό πίεση το Cactus θα πάρει μεγαλύτερη κλίση απ’ ό,τι τα μοντέλα με πιο σπορ προσανατολισμό. Παραμένει όμως ιδιαίτερα φιλικό, με ακλόνητο πίσω μέρος και ένα πρόγραμμα ευστάθειας που επεμβαίνει πολύ διακριτικά για να επαναφέρει το εμπρός μέρος στην τάξη, αν υπερβάλλεις στην ταχύτητα εισόδου. Σε υψηλή ταχύτητα, το τιμόνι βαραίνει ευχάριστα και η ευθυβολία του Cactus στον αυτοκινητόδρομο θυμίζει μεγαλύτερο αυτοκίνητο.



Η βενζινοκίνητη γκάμα του C4 Cactus αποτελείται από παραλλαγές του βραβευμένου 1.2 PureTech. Παράλληλα με τον ατμοσφαιρικό των 82 ίππων και τον τούρμπο των 110, προσφέρεται πλέον και η δυνατότερη εκδοχή του, με 130 PS. Σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος, που οριακά ξεπερνά τα 1.100 kg, οι επιδόσεις είναι κορυφαίες. Χάρη στην αυξημένη ροπή των 23,4 kgm από χαμηλά, εύκολα μπορείς να κινείσαι με μια σχέση πάνω στο εύχρηστο, 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο με το οποίο συνδυάζεται αποκλειστικά αυτό το μοτέρ.

Από την άλλη, τη θέση του ρομποτιζέ κιβωτίου ETG έχει πάρει το πραγματικό αυτόματο ΕΑΤ6 που έχουμε εκτιμήσει σε άλλα μοντέλα του γαλλικού ομίλου, το οποίο στο Cactus συνδυάζεται με τον κινητήρα PureTech 110. Οι ομαλές αλλαγές του κιβωτίου και η παραπάνω από ικανοποιητική δύναμη, με 20,9 kgm από τις 1.500 rpm, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ευχάριστο σύνολο. Με ξεκούραστο, αγχολυτικό χαρακτήρα στην καθημερινή χρήση και αρκετά ζωηρές επιδόσεις όταν χρειαστεί, αυτή είναι σαφώς η καλύτερη εκδοχή του C4 Cactus. Πάντως και ο ντίζελ 1.6 BlueHDi 100 παραμένει στην γκάμα, ενώ το ερχόμενο φθινόπωρο θα λανσαριστεί και σε έκδοση με 120 PS, αποκλειστικά σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο EAT6.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Renault Captur 1.5 dCi 110 PS

Τα τρία επίπεδα εξοπλισμού Live, Feel και Shine του απερχόμενου Cactus διατηρούνται, έχοντας εμπλουτιστεί με περισσότερα στοιχεία. Υπάρχουν πλέον έξι βοηθήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως το Active Safety Brake που λειτουργεί έως τα 85 km/h, και συστήματα ελέγχου τυφλού σημείου και προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής λωρίδας. Η ευκολία στην καθημερινότητα εξασφαλίζεται με σύστημα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, αλλά και με αυτόματο παρκάρισμα Park Assist. Στην κορυφαία έκδοση Shine θα διατίθεται και πανοραμική ηλιοροφή, η οποία όχι μόνο λούζει την καμπίνα με φως αλλά περιορίζει τη ζέστη και την ακτινοβολία UV, οπότε δεν χρειάζεται σκιάδιο. Περιορίζει όμως αναπόφευκτα τον χώρο για το κεφάλι των πίσω. Όποιος θέλει να κινείται απροβλημάτιστα σε δύσκολες συνθήκες, θα μπορεί και πάλι να επιλέξει σύστημα Grip Control και λάστιχα M+S.

Ασχέτως του αν η Citroën αποφάσισε να μην αποκαλεί πια crossover το Cactus, αλλά συμβατικό χάτσμπακ, η ουσία είναι ότι κατάφερε να το κάνει πιο άνετο, πιο ικανό και, εν τέλει, πιο ευχάριστο. Το ακόμα πιο ευχάριστο είναι ότι η τιμή του θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο με του απερχόμενου, παρά τον επιπλέον εξοπλισμό και τα στάνταρ αμορτισέρ PHC -σε όλες τις εκδόσεις εκτός της βασικής 1.2 PureTech 82 Live. Έτσι, στα προτερήματά του αναμένεται να προστεθεί και το value for money. Υπομονή μέχρι το τέλος Μαρτίου, οπότε θα το δούμε στις εκθέσεις της Citroën και στους δρόμους της χώρας μας.


Τι λέει το DRIVE
Ένα αυτοκίνητο που σε προσελκύει με την ξεχωριστή του εμφάνιση, σε κρατάει κοντά του με το απαράμιλλο επίπεδο άνεσης και την ευχρηστία του, και όπως φαίνεται θα διατίθεται σε απόλυτα λογική τιμή.
Τιμή €19.000 (εκτιμώμενη, για το 1.2 PureTech 110 EAT6)
Τεχνολογία 1.199 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 110 PS/5.500 rpm, 20,9 kgm/1.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 4,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 105 g/km
Διαστάσεις 4.170 x 1.729 x 1.480 mm
Χώρος αποσκευών 358 lt
Βάρος 1.135 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή