node/10135

Audi: 25 χρόνια TDI

Σε 25 χρόνια, ο TDI διπλασίασε την ισχύ ανά λίτρο και μείωσε κατά 98% τις εκπομπές καυσαερίων. Οι άνθρωποι που το κατάφεραν μας πείθουν πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν έχουν πει την τελευταία κουβέντα.

Το παρόν και το μέλλον των κορυφαίων κινητήρων ντίζελ ήταν το θέμα συζήτησης και ανάλυσης, σε μια μέρα που είχε τα πάντα. Από πολυτελείς λιμουζίνες στους σκανδιναβικούς δρόμους μέχρι οδήγηση στην πίστα και ανάλυση των τεχνολογιών που βρίσκονται ακόμα σε πειραματικό στάδιο.

Το γεγονός ότι η Audi έχει επενδύσει κόπο και χρήμα στους κινητήρες ντίζελ δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια για να το καταλάβεις. Αρκεί να συγκρίνεις αντίστοιχες εκδόσεις με τον ανταγωνισμό ή απλώς να δεις πως έχει διαλέξει να πρωτοπορεί σε κάθε ευκαιρία.

Εισάγοντας έγκαιρα τεχνολογίες όπως η υπερτροφοδότηση, ο άμεσος ψεκασμός common rail, οι στροβιλοσυμπιεστές μεταβλητής γεωμετρίας και τα μπεκ εξαιρετικά υψηλής πίεσης ψεκασμού, μετρά 25 χρόνια αναζήτησης του καλύτερου συντελεστή απόδοσης από τους κινητήρες TDI.

Race Mode enabled
Ένα μέρος των εξελίξεων που προγραμματίζεται να δούμε στα αυτοκίνητα παραγωγής λαμβάνει χώρα στο αγωνιστικό τμήμα της Audi, στους αγώνες αντοχής της FIA και στο Le Mans.

Στην τελευταία του εξέλιξη, στο R18 e-tron quattro, ο 4λιτρος V6 TDI απέδιδε 537 ίππους, με άλλους 231 ίππους διαθέσιμους από το υβριδικό σύστημα. Η σύνδεση με τα στάνταρ μοντέλα έρχεται με την αύξηση της πίεσης των μπεκ ψεκασμού, με αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης, αλλά και με την ενεργή εκμετάλλευση της ενέργειας επιβράδυνσης.

Βλέπουμε ήδη στην επόμενη γενιά αντλίες περισσότερων bar και υπετροφοδότηση τριών σταδίων, λαμβάνοντας υπόψη και την ολοκαίνουργια πατέντα του ηλεκτρικού τούρμπο (βλ. παρακάτω). Για παράδειγμα στο νέο 3.0 V6 TDI που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στο Α7 Sportback, ο ψεκασμός γίνεται στα 2.000 bar, ενώ το διπλό τούρμπο σε άλλες εκδόσεις θα ανεβάζει την πίεση στα 3,2 bar.

Ένα μεγάλο κομμάτι της προόδου γίνεται και έξω από το θάλαμο καύσης. Στη διαχείριση των καυσαερίων συντελείται με ακόμα πιο λεπτομερή έλεγχο της καύσης, χάρη στους πολλαπλούς ψεκασμούς ανά κύκλο, με οξειδωτικούς καταλύτες, με φίλτρα μικροσωματιδίων και με το σύστημα Ad blue για τα οξείδια του αζώτου.

Στη μείωση των τριβών και των απωλειών γίνεται αντίστοιχη προσπάθεια, με χρήση ειδικών υλικών και λιπαντικών, με κύκλωμα ψύξης και λίπανσης που λειτουργούν μόνο όταν αυτό είναι αναγκαίο και με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που αναλώνει την ελάχιστη δυνατή ενέργεια.

Τοποθετώντας τα παραπάνω σε ένα συνολικό πλάνο διαχείρισης του στόλου της, η Audi επενδύει στην πρωτογενή παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων (e-diesel, e-ethanol, e-gas), προγραμματίζει την επέκταση των υβριδικών μοντέλων e-tron σε όλη την γκάμα και επενδύει σε μια νέα σειρά εξαιρετικά οικονομικών μοντέλων, με τίτλο Ultra. Ο στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των μέσων εκπομπών CO2 του στόλου αυτοκινήτων κάτω από τα 135 g/km που ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία μέχρι το 2020.

Εντός και εκτός πίστας
Εκτός από το φροντιστήριο γύρω από τις νέες εξελίξεις και το μέλλον των κινητήρων ντίζελ, η Audi ήθελε να νιώσουμε και στην πράξη τις ικανότητες των TDI.

Στη σφιχτή πίστα του Sturup, τα πρωτότυπα A6 3.0 TDI και RS5 TDI απέδειξαν με μεγάλη ευκολία πως τα σπορ χαρακτηριστικά και οι απαιτήσεις στο όριο δεν αφορούν μόνο τους κινητήρες βενζίνης.

Ταυτόχρονα, μας έδωσαν ένα παράδειγμα των δυνατοτήτων του ηλεκτρικού τούρμπο, σε επαναλαμβανόμενες «κόντρες» με ένα πολύ ισχυρότερο RS6. Τα «αδύναμα» με την ηλεκτροκίνητη φτερωτή, όντως είχαν πλεονέκτημα για τα πρώτα μέτρα.

Έξω, στο δρόμο, το ενδιαφέρον δεν ήταν μικρότερο. Μου έχει τύχει αρκετές φορές να γουρλώσω τα μάτια από την επιτάχυνση ενός TDI, όμως τον τρόπο που επιταχύνει ένα A8 4.2 V8 TDI, δεν τον χορταίνεις ποτέ.

Η βαριά, πλήρως εξοπλισμένη λιμουζίνα, με το «παλιό» Multitronic που αντικαθίσταται οσονούπω από το νέο διπλού συμπλέκτη, εκτοξεύεται σε κάθε δυνατό πάτημα του δεξιού πεντάλ. Με ένα μπάσο γουργούρισμα από 86,6 kgm ροπής, τα 2.200 kg επιταχύνονται σε μόλις 4,9” μέχρι τα 100 km/h.

Τόσο σε αυτό όσο και στο μικρότερο A7 Sportback με τον 3λιτρο τεχνολογίας cleandiesel, η απόλυτη απουσία θορύβου στην καμπίνα είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Πανεύκολο να ταξιδεύεις στην εθνική με ταχύτητα διπλάσια του ορίου και με μέση κατανάλωση μικρότερη από 10 lt/100 km. Τώρα, όσοι κάνουν υπολογισμούς για τα έξοδα καυσίμων, παραπέμπονται στα 23 μοντέλα Ultra που θα γνωρίσουμε στα ερχόμενα χρόνια, από το Α3 μέχρι το Α7 και με κατανάλωση από 3,2 έως 4,9 lt/100 km.

Ηλεκτρικό τούρμπο
Μέχρι πριν μερικά χρόνια, ήταν μια τεχνολογία κοντά στο όριο του αστικού μύθου. Και θα παραμείνει έτσι, εκτός από την πολύ ειδική χρήση την οποία σκοπεύει να υλοποιήσει η Audi.

Λειτουργώντας σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα συστήματα υπερτροφοδότησης των TDI, ένας ηλεκτρικά κινούμενος συμπιεστής έρχεται να γεμίσει την καμπύλη της ροπής στις πολύ χαμηλές στροφές, εκεί που ακόμα δεν υπάρχουν αρκετά καυσαέρια έτσι ώστε να δημιουργηθεί η αναγκαία υπερπλήρωση του θαλάμου καύσης.

Η λειτουργία του ηλεκτρικού τούρμπο προϋποθέτει την εγκατάσταση και των νέων ηλεκτρικών κυκλωμάτων που έχει σχεδιάσει η Audi με βασική τάση τα 48V, αντί για τα γνωστά 12V.

Μέρος τους είναι και μια μπαταρία μεγάλης χωρητικότητας, στην οποία αποθηκεύονται ποσά ενέργειας που ανακτώνται κατά την επιβράδυνση, ικανά να δικαιολογήσουν τη χρήση του ηλεκτρικού συμπιεστή, αφού δεν διαρκεί παρά ελάχιστα δευτερόλεπτα σε κάθε εκκίνηση. Σε πραγματικές επιδόσεις, ένα μοντέλο με ηλεκτρικό τούρμπο μπορεί να κερδίζει έως και δύο μήκη αυτοκινήτου σε κάθε εκκίνηση από στάση.


Ασημένιο Ιωβηλαίο
1989
Παρουσιάζεται ο πρώτος κινητήρας TDI στο Audi 100. Είναι 5κύλινδρος, έχει χωρητικότητα 2.5 lt, μέγιστη ισχύ 120 ίππους και μέση κατανάλωση 5,7 lt/100 km.

1991 Η πρώτη εμφάνιση ενός υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας, αλλάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε για το εύρος λειτουργίας ενός κινητήρα ντίζελ. Κάνει πρεμιέρα στο Audi 80 1.9 TDI, με ισχύ 90 ίππους και τη μέγιστη ροπή διαθέσιμη από τις 1.700 rpm.

1997 Παρουσιάζεται ο πρώτος ντίζελ σε διάταξη V6, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και πίεση ψεκασμού 1.850 bar. O 2.5 TDI στα A6 και Α8 αποδίδει από 150 έως 180 ίππους.

1999 Το Audi A8 3.3 V8 TDI, με 225 ίππους μέγιστης ισχύος, έχει τελική ταχύτητα 242 km/h. O V8 TDI ένα μηχανολογικό κόσμημα, με τέσσερις εκκεντροφόρους επί κεφαλής, με σχεδίαση για χαμηλό βάρος και με το πρώτο σύστημα common rail, στα 1.350 bar.

2001 Ο βενιαμίν της παρέας γράφει ιστορία σε ένα μοντέλο ιστορικά παρεξηγημένο. Πρόκειται για τον 3κύλινδρο 1.2 TDI, στο Audi A2, που με κατανάλωση 3 lt/100 km έθεσε ένα ρεκόρ πολύ μπροστά από την εποχή του.

2004 Η νέα σειρά των κινητήρων V6 της Audi, με κοινή περιεχόμενη γωνία και κοινή απόσταση μεταξύ κυλίνδρων, περιλαμβάνει και τον 3.0 TDI. Τοποθετείται για πρώτη φορά φίλτρο μικροσωματιδίων και μπεκ που λειτουργούν σε πίεση 1.600 bar.

2008 Ο ισχυρότερος κινητήρας ντίζελ για αυτοκίνητα, είναι η κορωνίδα της ιστορίας του TDI. Ο V12 με δύο τουρμπίνες μεταβλητής γεωμετρίας και με σύστημα ψεκασμού στα 2.000 bar αποδίδει ισχύ 500 ίππους και ροπή 101,9 kgm.

2009 Στον 3λιτρο TDI εφαρμόζεται για πρώτη φορά η τεχνολογία cleandiesel, δηλαδή ο ψεκασμός ουρίας Adblue για τον περιορισμό των οξειδίων του αζώτου στα καυσαέρια.

TAGS