T&E: Tα βιοκαύσιμα είναι κάθε άλλο παρά «Bio». Σταματήστε τα το 2035!
Η οργάνωση προειδοποιεί ότι η περιορισμένη διαθεσιμότητα σε βιοκαύσιμα και το αμφίβολο περιβαλλοντικό όφελος δεν δικαιολογούν εξαίρεση για κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Transport & Environment (T&E) καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να μην ενδώσει στις πιέσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών που ζητούν να παραταθεί η χρήση βιοκαυσίμων στα νέα αυτοκίνητα και πέρα από το 2035.
Όπως υποστηρίζει, η μη-κερδοσκοπική οργάνωση που δρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και εστιάζει στην προώθηση βιώσιμων πολιτικών μεταφορών, τα διαθέσιμα αποθέματα είναι περιορισμένα και η συνολική περιβαλλοντική τους συνεισφορά απέχει πολύ από το να θεωρηθεί πραγματικά ουδέτερη σε εκπομπές CO₂.
«Η ευρεία χρήση βιοκαυσίμων μετά το 2035 μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές CO₂ αντί να τις μειώσει», προειδοποιεί η T&E
Η ΕΕ έχει ήδη αποφασίσει ότι από το 2035 όλα τα νέα αυτοκίνητα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO₂, στο πλαίσιο της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης και της στροφής προς την ηλεκτροκίνηση. Παρ’ όλα αυτά, αρκετοί κατασκευαστές ζητούν εξαίρεση ώστε οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα plug-in hybrid και τα μοντέλα με range extender να μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν με βιοκαύσιμα.
Στην πρόσφατη έκθεσή της, η T&E υπενθυμίζει ότι από το 2018 η νομοθεσία της ΕΕ έχει ήδη περιορίσει τη χρήση καυσίμων που προέρχονται από καλλιέργειες, όπως φοινικέλαιο και σόγια, στρέφοντας την παραγωγή σε χρησιμοποιημένα λάδια μαγειρέματος, ζωικά υποπροϊόντα και άλλα οργανικά απορρίμματα. Αυτές οι πρώτες ύλες αποτελούν πλέον περίπου τη μισή ποσότητα του βιοντίζελ που παράγεται στην Ευρώπη.
Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος αυτών των υλικών -περίπου το 60% των βιοκαυσίμων και το 80% των χρησιμοποιημένων λαδιών- εισάγεται από τρίτες χώρες, κυρίως από την Ασία. Όπως σημειώνει η οργάνωση, οι περιπτώσεις νοθείας και παραπλανητικής σήμανσης αυξάνονται, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το φοινικέλαιο που παρουσιάζεται ως «απόβλητο».
Παράλληλα, τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από καλλιέργειες προσφέρουν περιορισμένο όφελος ως προς τις εκπομπές: Η εξοικονόμηση CO₂ φτάνει το 60% συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα, αφού η καλλιέργεια, η συγκομιδή και η μεταφορά τους επιβαρύνουν σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επιπλέον, ενέχουν κινδύνους αποψίλωσης δασικών εκτάσεων για την παραγωγή τους.
Πιο προηγμένα βιοκαύσιμα, όπως αυτά που παράγονται από δημοτικά απόβλητα ή υπολείμματα της επεξεργασίας αστικών λυμάτων, είναι μεν πιο βιώσιμα, αλλά οι ποσότητες είναι εξαιρετικά περιορισμένες και έχουν ήδη δεσμευθεί σε μεγάλο βαθμό για την αεροπορία και τη ναυτιλία. Αν οι οδικές μεταφορές ενταχθούν στους ίδιους πόρους, η ζήτηση θα μπορούσε να υπερβεί την αναμενόμενη βιώσιμη προσφορά τους από δύο έως και εννέα φορές.
Σύμφωνα με την έκθεση, η ευρεία χρήση βιοκαυσίμων στα αυτοκίνητα μετά το 2035 θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των συνολικών εκπομπών CO₂ στην ΕΕ έως και κατά 23% μέχρι το 2050. Για τον λόγο αυτό, το T&E προτείνει τα βιοκαύσιμα να αποκλειστούν από τη μετα-2035 στρατηγική της ΕΕ και μόνο στην περίπτωση των e-fuels να υπάρχει περιορισμένη χρήση, έως περίπου 5% των αυτοκινήτων που θα μπορούν να λειτουργήσουν με πραγματικά ανθρακικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα.
Η συζήτηση αναμένεται να ενταθεί ενόψει των μέτρων που θα παρουσιάσει η ΕΕ στις 10 Δεκεμβρίου, καθώς η Ένωση καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στον πράσινο μετασχηματισμό και τις ανάγκες ενός κλάδου που αναζητά βιώσιμες λύσεις στη μεταβατική περίοδο.




