Eυρωπαίοι κατασκευαστές: Πίεση για χαλαρότερη μετάβαση στα ηλεκτρικά
Με την στροφή στα ηλεκτρικά να καθυστερεί, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πιέζουν την Κομισιόν να επιτρέψει βιοκαύσιμα και plug-in hybrid, και τους στόχους για πλήρη ηλεκτροκίνηση να μετατεθούν.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ελπίζουν ότι η Κομισιόν θα παρουσιάσει τον Δεκέμβριο ένα νέο πακέτο μέτρων για τον κλάδο.
Κανονιστικό πλαίσιο που θα προβλέπει πιο σταδιακή μετάβαση από την πλήρη απαγόρευση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που έχει προγραμματιστεί για το 2035. Η μετάβαση στα ηλεκτρικά έχει αντιμετωπίσει σημαντικές δυσκολίες, καθώς η ζήτηση δεν αυξάνεται με τους αναμενόμενους ρυθμούς και η πίεση από Κινέζους ανταγωνιστές εντείνεται.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές καλούν την ΕΕ να προσαρμοστεί -η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να προχωρήσει μόνο με φιλόδοξους στόχους
Από την Volkswagen μέχρι τη Renault, οι κατασκευαστές είχαν υψηλές προσδοκίες για την ηλεκτροκίνηση στις αρχές της δεκαετίας, θέτοντας φιλόδοξους στόχους. Η πραγματικότητα, όμως, τους έδειξε ότι η ζήτηση είναι χαμηλότερη από την αναμενόμενη και ο ανταγωνισμός πιο έντονος από ποτέ.
Τι αναμένεται στις 10 Δεκεμβρίου
Η Κομισιόν προγραμματίζει την ανακοίνωση μέτρων στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενός από τους σημαντικότερους κλάδους της Ε.Ε., εν μέσω υψηλών ενεργειακών δαπανών, δασμών στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και πίεσης από ασιατικούς ανταγωνιστές.
Οι γερμανικοί κατασκευαστές και η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητούν χαλάρωση των κανόνων που προωθούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου. Θυμίζουμε ότι προ ημερών, ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, ζήτησε από την Ε.Ε. μεγαλύτερη ευελιξία στους στόχους εκπομπών CO₂, προειδοποιώντας ότι ο κλάδος κινδυνεύει με «ανεπανόρθωτη κάμψη» χωρίς επαρκή στήριξη.
Τι αναμένεται στις 10 Δεκεμβρίου
Η Κομισιόν προγραμματίζει την ανακοίνωση μέτρων στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενός από τους σημαντικότερους κλάδους της ΕΕ εν μέσω υψηλών ενεργειακών δαπανών, δασμών στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και πίεσης από Ασιάτες ανταγωνιστές.
Οι Γερμανοί κατασκευαστές και η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητούν χαλάρωση των κανόνων που προωθούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου. Θυμίζουμε ότι προ ημερών, ο πρόεδρος του Ομίλου Stellantis, John Elkann, ζήτησε από την ΕΕ μεγαλύτερη ευελιξία στους στόχους εκπομπών CO₂, προειδοποιώντας ότι ο κλάδος κινδυνεύει με «ανεπανόρθωτη κάμψη» χωρίς επαρκή στήριξη.
Η ρύθμιση που θέλει όλα τα νέα αυτοκίνητα από το 2035 να είναι μηδενικών εκπομπών CO₂ υιοθετήθηκε τον Μάρτιο του 2023, όταν οι προοπτικές για τα ηλεκτρικά φαινόντουσαν πιο φωτεινές. Σήμερα, η βιομηχανία πιέζει για παραχωρήσεις, προτείνοντας να επιτραπεί η χρήση CO₂-ουδέτερων καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα, για κινητήρες εσωτερικής καύσης, plug-in hybrid ή αυτοκίνητα με range extender.
Οι μεγαλύτερες εταιρείες της Ευρώπης, όπως η Volkswagen, υποστηρίζουν ότι οι αμετάβλητοι στόχοι δεν έχουν πλέον νόημα και ότι η αγορά, και όχι η νομοθεσία, θα πρέπει να αποφασίσει πότε θα αφαιρεθούν πλήρως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αντί γι’ αυτό, προτείνουν κίνητρα για αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών.
Πού πήγε στραβά
Η ζήτηση για EV στην Ευρώπη αυξάνεται, αλλά όχι με τους ρυθμούς που είχαν σχεδιάσει οι κατασκευαστές. Τα δεδομένα της ACEA δείχνουν μερίδιο αγοράς 16% για αυτοκίνητα με μπαταρία τους πρώτους δέκα μήνες του έτους, από 13% πέρυσι.
Οι ανησυχίες για φόρτιση παραμένουν σημαντικές για τους καταναλωτές, με χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης να υστερούν στην υποδομή. Παράλληλα, οι υψηλές τιμές ρεύματος αποτελούν πρόβλημα, κυρίως στη Γερμανία, επιβραδύνοντας περαιτέρω την μετάβαση στα ηλεκτρικά.
Η πίεση στους κατασκευαστές είναι εμφανής: Από τη Volkswagen και την BMW μέχρι τη Renault και τον Όμιλο Stellantis, όλοι αναπροσαρμόζουν τους στόχους τους για ηλεκτρικά μοντέλα, αφήνοντας πίσω τις φιλόδοξες δεσμεύσεις της προηγούμενης δεκαετίας. Η Ευρώπη αναμένει με ενδιαφέρον την ανακοίνωση της Κομισιόν, καθώς τα επόμενα μέτρα θα καθορίσουν την πορεία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πηγή: Reuters




