node/35427

Mercedes-Benz 460 Nürburg 1928-1933

Σχεδιασμένη με βιασύνη από τον Ferdinand Porsche, η βαριά και χαμηλών επιδόσεων 460 δεν ταρακούνησε το μικρόκοσμο της φημισμένης αυτοκινητοβιομηχανίας. Παρόλα αυτά όμως καταγράφηκε ως το πρώτο popemobile της Ιστορίας.

Στο ρυθμό των jazz-band και του τσάρλεστον, η Ευρώπη των ξένοιαστης και τρελής αποχής ζούσε αλ’ αμερικέν. Με μια πνοή ελευθερίας, νεότητας και δημιουργικότητας. Και τα αυτοκίνητα έπαιρναν μορφή με πολυτελείς ή ακόμα και ακραίας αισθητικής καροσερί. Μια εποχή όπου το τεράστιο είχε ξεχωριστή αξία, και η «ευπρέπεια» των αυτοκινήτων μετριόταν με το μήκος του καπό και τον αριθμό των κυλίνδρων. Και αν τα 16κύλινδρα ή ακόμα και τα 12κύλινδρα μοτέρ αποτελούσαν την εξαίρεση, οι οκτώ κύλινδροι είχαν μετουσιωθεί στο παγκόσμιο διαβατήριο για να μπεις στο πολύ κλειστό κλαμπ της πολυτελούς αυτοκινητοβιομηχανίας.

Από το 1923, ο Paul Daimler ψαχνόταν για να κατασκευάσει ένα 8κύλινδρο μοντέλο, αλλά η διοίκηση της εταιρείας του αρνιόταν την εξουσιοδότηση. Πήρε λοιπόν των ομματιών του και κατέφυγε στη Horch για να φτιάξει το αυτοκίνητο που ονειρευόταν. Το 1926, αυτό το μοντέλο βαφτίστηκε «Horch 8» και επιβλήθηκε ως ένα από τα πιο επιφανή της εποχής του. 

Απέναντι σε αυτή την επιτυχία, οι ιδιοκτήτες της Mercedes-Benz μετάνιωσαν λίγο αργά για την ατολμία τους και εξουσιοδότησαν τον Ferdinand Porsche να τους φτιάξει ένα 8κύλινδρο μοντέλο. Για να καταλάβουμε όμως, πώς προέκυψε στην εξίσωση της 460 ο Porsche, ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή.

Ο Ferdinand Porsche εργαζόταν για την Austro-Daimler του Paul Daimler (αυστριακή θυγατρική της Daimler του Gottlieb Daimler) ως τεχνικός διευθυντής και επικεφαλής σχεδιαστής, και διαδέχτηκε τον Paul Daimler ως επικεφαλής της Daimler το 1923. 

Στη συνέχεια, ο Porsche δημιούργησε την Daimler-Benz μεταξύ 1924 και 1926 με τη συγχώνευση των βιομηχανιών και των σημάτων της Daimler, της αντιπροσωπείας Mercedes του Emil Jellinek και της Benz & Cie του Karl Benz. Μέλος του διοικητικού συμβουλίου και υπεύθυνος για το σχεδιασμό νέων προϊόντων όφειλε, προφανώς επειγόντως, να πραγματοποιήσει τη μελέτη ενός νέου 8κύλινδρου κινητήρα και ενός αυτοκινήτου ικανού να ανταγωνιστεί με τον σοβαρότερο ανταγωνιστή του την εποχή εκείνη, τη Horch.

Η αλήθεια είναι ότι το όνομα «Nürburg» δεν οφείλεται όχι σε καμία συγκεκριμένη σπορ ιδιότητα αλλά στο γεγονός ότι υποβλήθηκε σε δοκιμές αντοχής στο Nürburgring επί 20.000 km σε 13 ημέρες.

H Nürburg 460 παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1928 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, ως διάδοχος του 6κύλινδρης κομπρεσοράτης 15/70/100 hp, η οποία είχε λανσαριστεί τέσσερα χρόνια πριν και θα παρέμενε στην παραγωγή μέχρι τον Φεβρουάριο του 1929. Ήταν δε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που κατασκευάστηκε από τον παλαιότερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο και που θα κινείτο από έναν 8κύλινδρο κινητήρα. Για το λόγο αυτό, αναφέρεται σε ορισμένες εκδόσεις ως «Nürburg 8», και το εξώφυλλο των πρώτων καταλόγων ήταν διακοσμημένο με ένα χρυσό-ανάγλυφο 8 μέσα σε ένα ρόμβο.

nurburg
Mercedes-Benz Nürburg 460 K Pullman Limousine (W08) 1928-1933.


Άρτια κατασκευασμένη άρτια και με το σασί ντυμένο με κομψή καροσερί, η 460 φαινόταν ότι είχε φτιαχτεί για να ανταγωνιστεί τους πιο φημισμένους του είδους. Δημιουργώντας μια τεχνολογική ψευδαίσθηση με τις πολύ αμερικανικές διαστάσεις της, η μεγάλη Mercedes-Benz ήταν ήδη ξεπερασμένη σε τεχνικό επίπεδο από το λανσάρισμά της. 

Το αποτέλεσμα πατούσε πάνω σε ένα παραδοσιακό σασί, ανασηκωμένο -«Hochbett», με τις διαμήκεις δοκούς ακριβώς πάνω από τους άξονες. Μια παράδοξη για την εποχή αρχιτεκτονική, καθώς τα σύγχρονα πλαίσια εκείνη την εποχή ευνοούσαν ολοένα και περισσότερο τις χαμηλές διαμορφώσεις πλαισίου «Tiefbett»- όπου οι άξονες στηρίζονταν πάνω τους.

Το μοτέρ της, αριστούργημα χύτευσης, ήταν ένας 8κύλινδρος κινητήρας σε σειρά με πλευρικές βαλβίδες και χωρητικότητα 4.622 cc που απέδιδε μάλλον χαμηλή ισχύ ακόμα και για τα δεδομένα της εποχής: 80 άλογα στις 3.400 rpm. Πόσω μάλλον που είχε να κινήσει βάρος πάνω από δύο τόνους, τιμωρώντας τη Nürburg 460 με τελική ταχύτητα μόλις 100 km/h και με κατανάλωση πάνω από 25 lt/100 km.

Οι τροχοί ήταν αναρτημένοι πάνω σε άκαμπτους άξονες που στηρίζονταν σε ημί-ελλειπτικά φύλλα εμπρός και πίσω. Το δε φρενάρισμα, και στους τέσσερις τροχούς, αναλάμβαναν ταμπούρα ενωμένα με μηχανικό σύνδεσμο που υποστηριζόταν από υποβοήθηση κενού της Bosch-Dewandre.

Το μέγεθος του αυτοκινήτου ήταν κοντινό σε αυτό της Horch 8, που χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο αναφοράς από τη μελέτη κιόλας της Nürburg 460. Η έκδοση «Pullman-Limousine» του 1928 της καροσερί της Horch είχε μήκος πέντε μέτρα, με το αυτοκίνητο να ζυγίζει συνολικά 2.100 km -1.400 kg ζύγιζε μόνο το σασί γυμνό. Αντίστοιχα, η έκδοση «Pullman-Limousine» του 1928 της Mercedes-Benz Nürburg 460 είχε μήκος 4,89 m που έφτανε τα 5,2 με το αφαιρούμενο πορτμπαγκάζ. Και η Nürburg 460 ζύγιζε 2,1 τόνους –γυμνό σασί 1.550 kg.
 

nurburg
Η θέση του οδηγού είναι κλασική για την εποχή και χωρίς πολλές πολυτέλειες. Μην ξεχνάμε ότι οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων, στη συντριπτική πλειονότητά τους, άφηναν το βολάν στους σοφέρ. Εξάλλου η οδήγηση ήταν μια εργασία που απαιτούσε κοπιαστική φυσική προσπάθεια.


Και τα δύο αυτοκίνητα διέθεταν επιβλητικό ύψος σε αυτό τη διαμόρφωση της καροσερί: 1,9 m παρόλο που η Horch, από το λανσάρισμά της ’26, έχει ενσωματώσει ένα ελαφρώς πιο χαμηλό σασί.

Εκτός από το μοντέλο «Pullman-Limousine» που οποίο κόστιζε 15.000 γερμανικά μάρκα από τη Mercedes-Benz, οι αγοραστές της W08 το 1928 θα μπορούσαν να επιλέξουν και μεταξύ της μπερλίνας «Tourenwagen» έναντι 14.000 μάρκων ή ενός τετράθυρου «Cabriolet D» για 17.500 μάρκα. Να κάνουμε επίσης αναφορά σε ένα διθέσιο καμπριολέ με κοντό μεταξόνιο, αν και δεν είναι σαφές εάν κάποιο από αυτά κατασκευάστηκε πάνω στη βάση της W08 του 1928.

nurburg
Mercedes-Benz Typ Nürburg (W08) 1928–1933. Την εποχή εκείνη, μπερλίνες και καμπριολέ δεν είχαν πορτμπαγκάζ, με το πίσω μέρος του αυτοκινήτου να πέφτει κάθετα πίσω από τους τροχούς. Το πορτμπαγκάζ ήταν ουσιαστικά ένα αφαιρούμενο μπαούλο.


Η πολύ ακριβή Mercedes-Benz W08 του 1928 θα έβρισκε ελάχιστους πελάτες και θα αντικαθίστατο την επόμενη χρονιά με μια πιο κομψή έκδοση, η οποία θα χρησιμοποιούσε πλέον χαμηλό σασί. Στο τέλος του 1928, η σύμβαση τεχνικού διευθυντή της Porsche δεν ανανεώθηκε. Δύο χρόνια σκληρής αντιπαράθεσης θα οδηγούσαν τη Mercedes-Benz εναντίον του πρώην τεχνικού διευθυντή της. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Mercedes-Benz θα προσπαθούσε επί έξι χρόνια για να πουλήσει σε μειωμένη τιμή, το μοντέλο Nürburg 460 του έτους 1928.

Έτσι, από το 1930, η Nürburg εκτός από το χαμηλό σασί ενσωμάτωσε μπόλικες τροποποιήσεις για να αρθεί στο ύψος των σύγχρονων περιστάσεων. Οι αναθεωρημένες αναρτήσεις βελτίωναν την άνεση και το κράτημα και η νέα αεροδυναμική μελέτη με το κεκλιμένο ψυγείο εκσυγχρόνισε ελαφρώς την όψη. Αλλά και το μοτέρ μεγάλωσε σε χωρητικότητα και ρυθμίστηκε εκ νέου, ανεβαίνοντας από 80 στα 110 άλογα, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο την τελική της Nürburg λίγο πιο κοντά στις φιλοδοξίες της.

Η 460 Nürburg όμως έχει και ιστορική σημασία, μιας και το καλοκαίρι του 1930 η Daimler-Benz AG έστειλε ένα αυτοκίνητο ως δώρο στον Πάπα Πίο XI. Τον πρώτο petrolhead Πάπα στο Βατικανό. Ο Ποντίφικας μόλις την παρέλαβε μάλιστα τη δοκίμασε για μια ώρα στους κήπους του Βατικανού.

Mercedes-Benz 460 Nürburg
Ο Πάπας Πίος παραλαμβάνει την Nürburg 460 και ακούει την παρουσίαση του αυτοκινήτου από τον δρ. Nibel στις 23 Μαΐου του 1930.


Έτσι μπορούμε να πούμε ότι η Nürburg 460 είναι το πρώτο popemobile της Ιστορίας. Και προς χάριν την Ιστορίας να συμπληρώσουμε για τον «οδηγό άχρηστων γνώσεων» του καθενός, ότι ο Πάπας Πίος XI, που παρέμεινε στην κεφαλή της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας από το 1922 έως το 1939 ήταν πραγματικός λάτρης των αυτοκινήτων. Διάφορα FΙΑΤ, Bianchi, Graham-Paige, Itala, Citroen και άλλα αυτοκίνητα αποτελούσαν μέρος του στόλου του Βατικανού επί των ημερών του.

Η Nürburg 460 με μια ματιά
Κινητήρας Οκτώ κύλινδροι σε σειρά
Χωρητικότητα 4.622 cc και 4.918 cc
Ισχύς 80 και 110 PS
Τελική ταχύτητα 100 έως 115 km/h
Παραγωγή 2.893 αυτοκίνητα (1928-1933)
Τιμή σήμερα Από €60.000 έως €100.000 ανάλογα με το μοντέλο και την κατάστασή του

node/39112
Mercedes-AMG E 53 Coupé

Η Mercedes-Benz κόβει τις «63άρες AMG» από τις E-Class Coupé και Cabriolet

Εάν αναρωτιόσασταν για την άφιξη του V8 στην ανανεωμένη E-Class, να ξέρετε ότι δεν θα υπάρχει πλέον στις κουπέ και κάμπριο. Επομένως θα επιβιώσει μόνο η μπερλίνα AMG E 63, αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο σε Audi RS7 και BMW M8.

Παρασκευή, 29 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Η Mercedes-Benz κόβει τις «63άρες AMG» από τις E-Class Coupé και Cabriolet

Η Mercedes-Benz επανεξετάζει διαρκώς τα πολλά μοντέλα της: Κάποια διατηρούνται, κάποια νέα εμφανίζονται και άλλα εξαφανίζονται. Έτσι μπορεί ο κινητήρας V8 4.0 biturbo της AMG να δίνει σήμερα το παρών σχεδόν σε όλα τα SUV, αρχής γενομένης από την GLC, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για την E-Class. Ανανεωμένη εφέτος, μία από τις γηραιότερες Mercedes-Benz μαζί με την C-Class, η Ε διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις: μπερλίνα, στέισον, κουπέ και καμπριολέ.

Οι δύο τελευταίες, που επικεντρώνονται περισσότερο στο φαν, δεν θα έχουν πρόσβαση ωστόσο στον διτούρμπινο V8. Σύμφωνα με το αμερικανικό website Motor1, ο Γερμανός κατασκευαστής αποφάσισε να μην εντάσσει πλέον τις 63άρες εκδόσεις AMG στον κατάλογο των E-Class Coupé και Cabriolet, επειδή απλώς «δεν υπάρχει πλέον αυτή η ανάγκη».

Μια περίεργη επιλογή, δεδομένης της λιγότερο οικογενειακής τοποθέτησής τους στην γκάμα της E-Class σε σχέση με την μπερλίνα και τη στέισον. Οι 6κύλινδρες E 53 των 435 ίππων είναι κατά τα φαινόμενα επαρκείς και κατάλληλες για τη Mercedes-Benz σε αυτή την κατηγορία. Και επίσης κατά τα φαινόμενα, δεν θεωρεί πρόβλημα να αφήσει τις Audi και BMW να παίζουν μόνες τους μπάλα με μοντέλα όπως τα RS7 και M8.

node/39103

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Τη δύσκολη περίοδο των περιορισμών στην κυκλοφορία, κάθε κάτοικος του Βορείου Έβρου είχε δίπλα του μια Mercedes-Benz Α 160.

Παρασκευή, 29 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Όταν κάποιος ακούσει για αυτοκίνητα με το σήμα της Mercedes-Benz που κυκλοφορούν στους δρόμους του νομού Έβρου, μάλλον θα σκεφτεί αμέσως τα γνωστά τζιπ του στρατού. Το αθάνατο G-Class, στην πιο απλή εκδοχή του, είναι το όχημα που έχει επιλέξει ο ελληνικός στρατός για να μπορεί να ανταπεξέλθει στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Τους προηγούμενους μήνες όμως, όποιος ταξίδευε στο βορειοανατολικότερο άκρο της Ελλάδας, στο νομό που κυριαρχεί το γκρι, το χακί, οι απέραντες πεδιάδες και ο διάσημος ποταμός, έβλεπε να κινούνται διαρκώς μερικές νέες Mercedes-Benz Α-Class. Κι αν αναρωτιόταν ποιος είναι ο σκοπός της παρουσίας αυτών των ολοκαίνουργιων αυτοκινήτων εκεί, τα ευμεγέθη αυτοκόλλητα με το σήμα του «Μένουμε Σπίτι» φανέρωναν τη συμμετοχή τους στη εθνική προσπάθεια καταπολέμησης της πανδημίας.

Τα διακριτικά της Α. Ισμαήλος Α.Ε., Εξουσιοδοτημένου Διανομέα και Επισκευαστή της Mercedes-Benz Hellas ήταν ήδη γνωστά στους κατοίκους. Η εταιρία εδώ και δύο χρόνια έχει «αγκαλιάσει» την περιοχή και στέκεται δίπλα σε βασικά προβλήματα της καθημερινότητας των κατοίκων της. Από τις αρχές του 2018, το βορειότερο σχολείο της Ελλάδος, στα ακριτικά Δίκαια του νομού Έβρου, βρίσκεται υπό την προστασία της εταιρίας μέσω ενός προγράμματος υιοθεσίας που δημιουργήθηκε μαζί με γονείς, καθηγητές και μαθητές. Οι δράσεις που γίνονται στα πλαίσια του προγράμματος αυτού έχουν δημιουργήσει μια ξεχωριστή σχέση.

Με την έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού και την επιβολή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, λειτουργώντας με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά, δημιουργήθηκε ο συνεργατικός σχηματισμός TimetoAct. Η πρωτοβουλία των ανθρώπων της Α. Ισμαήλος Α.Ε έγινε άμεσα αποδεκτή από το Δήμαρχο Ορεστιάδας, κι έτσι ξεκίνησε η υλοποίηση της δράσης. Το TimetoAct λειτούργησε στα πρότυπα του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και η δράση του ήταν εθελοντική. Η συνεργασία για την δομή και την λειτουργία του απαίτησε τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τη Δημοτική Αρχή προς τους εθελοντές και τα στελέχη της ενέργειας. Το κόστος της δράσης καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από την Α. Ισμαήλος Α.Ε, ενώ τα έξοδα των καυσίμων των καθημερινών μετακινήσεων του προγράμματος ανέλαβε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ).

Ismailos

Ως τομέας ευθύνης επιλέχθηκαν τα 25 χωριά που αποτελούν τη Δημοτική Ενότητα Τριγώνου και τη Δημοτική Ενότητα Κυπρίνου. Ένα ποσοστό του τοπικού πληθυσμού ανήκει στις ευπαθείς ομάδες, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των κατοίκων των 25 χωριών είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην Ελληνική Επικράτεια. Κάθε κάτοικος μπορούσε με ένα απλό τηλεφώνημα να παραγγείλει ότι χρειάζεται και μέσα σε λίγες ώρες να το έχει παραλάβει στην πόρτα του σπιτιού του. Σκοπός ήταν να μην αισθανθεί κανένας κάτοικος αποκομμένος, και να συνεχιστεί η τροφοδοσία αγαθών προς όλους όσους έχουν ανάγκη.

Οι ολοκαίνουργιες Mercedes-Benz Α 160 ανέλαβαν δράση! Άλλωστε αποτελούν ιδανικό μέσο μετακίνησης, τόσο για τον ανοιχτό δρόμο, όσο και για τους ταλαιπωρημένους δρόμους των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Προσφέρουν κορυφαία άνεση, χάρη στη μελετημένη ανάρτηση και την τέλεια ηχομόνωση, οικονομία στη χρήση αφού δε ζητούν πολύ πάνω από 6 lt/100 km, και ασυναγώνιστη ασφάλεια, η οποία παρέχεται από τα πιο σύγχρονα βοηθήματα και τους επτά αερόσακους. Η όμορφη σιλουέτα χαρακτηρίζεται και από τον κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή της κατηγορίας, Cd 0,25.

Οι 15 εθελοντές του προγράμματος στάθμευσαν τις A-Class, βάσει προγράμματος, στα χωριά του τομέα ευθύνης. Ήταν ιδιαίτερης σημασίας η εικόνα που αντίκριζε κανείς στις εισόδους χωριών που μετρούν λιγοστούς, ηλικιωμένους μόνιμους κατοίκους. Νεαροί εθελοντές, ολοκαίνουργια αυτοκίνητα και συνεχής τροφοδοσία, έχτισαν ένα κλίμα αλληλεγγύης, ανεβάζοντας το ηθικό τόσο των κατοίκων όσο και των διερχόμενων.

Το Σπήλαιο ήταν η μόνιμη βάση για μια από τις Α 160. Ο Τζίμης είχε αναλάβει δράση εκτελώντας καθημερινά δρομολόγια προς 6 χωριά που είχε υπό την ευθύνη του. Η σύζυγός του η Σούλα είχε αναλάβει το τηλεφωνικό κέντρο που δημιουργήθηκε για την περίσταση. Ήταν μια από τις οικογένειες που βοήθησαν εθελοντικά τη δράση. Τα σπίτια του Σπηλαίου έχουν κόκκινες στέγες με κεραμίδια και χτιστές καμινάδες, και τα δικά τους περιβόλια, ενώ η πλατεία του χωριού έχει υπεραιωνόβια δένδρα. Στο χωριό είναι η έδρα του αγροτουριστικού Συνεταιρισμού Γυναικών Τριγώνου Ν. Έβρου «Γαία», που ειδικεύεται στην παρασκευή παραδοσιακών τοπικών εδεσμάτων. Βόρεια του χωριού, στην τοποθεσία "Κορυφή", υπάρχει το δημοτικό αναψυκτήριο σε χαμηλό ύψωμα με θέα τον κάμπο του Άρδα και την Αδριανούπολη. Στο υπόγειό του υπάρχει η αρχαιολογική εκπαιδευτική έκθεση Σπηλαίου. Πρόκειται για φωτογραφική αρχαιολογική έκθεση, με ευρήματα από τις ανασκαφές των τύμβων του Σπηλαίου και άλλων περιοχών του βορείου τμήματος του Έβρου.

Ismailos

Ο Δίλοφος, λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, είναι το χωριό των ανθρακωρύχων. Στο χωριό ζουν μόλις 28 κάτοικοι, ενώ σήμα κινητής τηλεφωνίας δεν υπάρχει. Όλοι οι κάτοικοι είναι σκληραγωγημένοι και ολιγαρκείς. Αυτοκίνητο της δράσης δεν στάθμευε μόνιμα εκεί. Τα λιγοστά αιτήματα καλύπτονταν άμεσα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονταν στα Δίκαια και στο Σπήλαιο. Ο Δίλοφος βρίσκεται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία και κοντά στο κοινό σημείο συνόρων των δύο χωρών με τη Βουλγαρία, το «τριεθνές». Είναι κτισμένος στις όχθες του ποταμού Έβρου. Συχνά, όταν το ποτάμι φουσκώνει, το νερό φτάνει ως τις αυλές των σπιτιών. Στο χωριό βρίσκεται ο τάφος του καπετάν Αντρέεφ, εθνικού ήρωα των Βουλγάρων που πολέμησε εναντίον των Τούρκων στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ακολουθώντας τις διαδρομές του προγράμματος TimetoAct φτάνουμε στα Δίκαια. Από εδώ μπορεί να πει κανείς ότι έχει τις ρίζες της η ευαισθητοποίηση της Α. Ισμαήλος Α.Ε στην περιοχή. Στα δύο σχολεία στάθμευαν για κάποιες μέρες μερικές Mercedes-Benz Α 160 που οδηγούσαν οι εθελοντές. Εδώ ο Πέτρος είχε την υψηλή εποπτεία, παρακολουθώντας καθημερινά αν όλα κυλούν σωστά. Είχε μια έξτρα ευθύνη, καθώς είναι μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου και γνωρίζει τα θέματα των χωριών όσο λίγοι. Δεν ήταν μόνος βέβαια, γιατί ο κύριος Δημήτρης, ο διευθυντής του Λυκείου, κινούνταν ανάμεσα στις Καστανιές όπου μένει και στα Δίκαια. Είχε κι εκείνος μια Α 160 και συντόνιζε το έργο των εθελοντών, αφού γνωρίζει τις οικογένειες όλων των μαθητών από πρώτο χέρι. Στις Καστανιές, η κατάσταση ήταν πολύ καλή. Μετά τα πρόσφατα επεισόδια με τους παράνομους μετανάστες η παρουσία των αρχών είναι έντονη και ζητήματα τροφοδοσίας δεν υπάρχουν, καθώς το χωριό διαθέτει όλα τα απαραίτητα καταστήματα.

Κοντά στις Καστανιές είναι τα Μαράσια, με λίγο παραπάνω από 100 κατοίκους, για τους οποίους όμως η συγκοινωνία είχε διακοπεί. Εκεί ο Ραφαήλ, αν και μαθητής Λυκείου, ήταν κάθε μέρα από νωρίς στο τηλεφωνικό κέντρο, ενώ ο πατέρας του ο Σαράντης εκτελούσε τα δρομολόγια του τομέα που περιλαμβάνουν τα Μαράσια. Τα Μαράσια βρίσκονται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία. Το χωριό είναι κτισμένο στο σημείο όπου ο ποταμός Άρδας (νότια) συναντάει τον Έβρο (βόρεια). Κυριολεκτικά βρίσκεται μόλις λίγα μέτρα από την Τουρκία. Στο ομώνυμο φυλάκιο του στρατού, στο τελείωμα του χωριού, μια γέφυρα 100 m χωρίζει την χώρα μας από τη Τουρκία. Σε 4,5 km από το χωριό βρίσκεται η Αδριανούπολη. Το χωριό έγινε πιο γνωστό το 2007, όταν η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε την «Κυρά των Μαρασίων» (Βασιλική Λαμπίδου-Φωτάκη), η οποία απεβίωσε στις 21 Ιουνίου 2011, σε ηλικία 107 ετών και κηδεύτηκε µε τιμές εν ενεργεία αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάµεων.

Ismailos

Ταξιδεύοντας αντίθετα, στα όρια με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συναντάμε δύο χωριά με πολύ λίγους κατοίκους και χωρίς καταστήματα τροφοδοσίας. Εκεί ο Τόλης με το Γιώργο μοιράστηκαν μια ακόμα Α 160, όχι μόνο για να ανταπεξέλθουν στο καθημερινό πλάνο παραγγελιών, αλλά και για να δηλώσουν την παρουσία τους, και να επιβεβαιώσουν ότι όλοι οι κάτοικοι είναι υγιείς, πηγαίνοντας στη Μηλιά και το Θεραπειό. Η Μηλιά βρίσκεται στις όχθες του Άρδα, εκεί που εισέρχεται στην ελληνική γη. Έχει λιγότερους από 30 κατοίκους και όλοι ασχολούνται με αγροτικές εργασίες. Το Θεραπειό, που έχει μόνο ηλικιωμένους πλέον, έχει πάρει την ονομασία του από το ότι παλιότερα, οι χριστιανοί έκαιγαν ξύλα, ξάπλωναν πάνω στη στάχτη και θεραπεύονταν. Ακόμη, κοντά στο Θεραπειό, μέσα στο ποτάμι, υπήρχε μια πηγή που κάθε χρόνο το δεκαπενταύγουστο ανάβλυζε θερμό ιαματικό νερό. Η γέφυρα που διασχίζει κανείς για να πάει σε αυτά τα δύο χωριά είναι πολύ χαρακτηριστική.

Όλες οι διαδρομές και οι δρόμοι του νομού Έβρου σου μεταδίδουν ένα αίσθημα λιτής και ουσιαστικής διαβίωσης. Η καλλιέργεια της γης και η φύση του νομού είναι στοιχεία που ξεχωρίζουν. Όποιος βρεθεί στο οδικό δίκτυο που συνδέει τα 25 χωριά του Βόρειου Έβρου βλέπει απέραντες καλλιεργημένες εκτάσεις. Την περίοδο της πανδημίας, έβλεπε και αρκετές Mercedes-Benz A-Class, που βρίσκονταν εκεί για να βοηθήσουν τους ανθρώπους αυτού του ξεχωριστού τόπου. Να τους κάνουν να είναι και να νιώθουν ασφαλείς. Όσο ασφαλής νιώθει και όποιος βρίσκεται μέσα σε μια Mercedes-Benz.

[Δελτίο Τύπου Α. Ισμαήλος Α.Ε.]