Κίνα: Τέλος στις επιδοτήσεις για νέα ΙΧ λόγω εξάντλησης των κονδυλίων

Κίνα: Τέλος στις επιδοτήσεις για νέα ΙΧ λόγω εξάντλησης των κονδυλίων

Η επιτυχία του κινεζικού προγράμματος απόσυρσης ξεπέρασε τις προσδοκίες, με πάνω από 4 εκατομμύρια αιτήσεις να οδηγούν σε προσωρινή παύση των επιδοτήσεων και ενίσχυση των φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού.

Κίνα

Τουλάχιστον έξι πόλεις και μητροπολιτικές περιοχές στην Κίνα ανέστειλαν την παροχή επιδοτήσεων για την αγορά νέων αυτοκινήτων μέσω προγραμμάτων απόσυρσης, καθώς τα διαθέσιμα κονδύλια εξαντλήθηκαν ταχύτερα από το αναμενόμενο.

Σύμφωνα με επισκόπηση των σχετικών κυβερνητικών ανακοινώσεων από το Reuters, η αναστολή αφορά πόλεις όπως η Zhengzhou, η Luoyang, η Shenyang και η Chongqing, ενώ αντίστοιχο «πάγωμα» επιδοτήσεων εφαρμόστηκε και στη βορειοδυτική επαρχία Xinjiang.

Όταν οι επιδοτήσεις μετατρέπονται από μοχλός ενίσχυσης της κατανάλωσης σε εργαλείο στρέβλωσης της αγοράς, τότε η παρέμβαση είναι επιβεβλημένη

Οι αρχές σε Zhengzhou και Luoyang απέδωσαν την αναστολή στην εξάντληση του πρώτου γύρου χρηματοδότησης από την κεντρική κυβέρνηση, ενώ οι διοικήσεις των Shenyang και Chongqing υποστήριξαν ότι η διακοπή σχετίζεται με την αναδιάρθρωση του προγράμματος ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της κατανομής κεφαλαίων.

Η κυβέρνηση της Κίνας είχε βασιστεί σε επιδοτήσεις για την τόνωση της ζήτησης σε είδη υψηλού κόστους, όπως τα αυτοκίνητα, οι λευκές συσκευές και τα ηλεκτρονικά, εν μέσω μειωμένης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μακροχρόνιας κρίσης στην αγορά ακινήτων και ανησυχιών για τις μισθολογικές προοπτικές και την ανεργία. Η ανταπόκριση των πολιτών ήταν εντυπωσιακή: Μέχρι τις 31 Μαΐου είχαν υποβληθεί περισσότερες από 4 εκατομμύρια αιτήσεις για τις επιδοτήσεις απόσυρσης αυτοκινήτων, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου της χώρας.

Το εν λόγω πρόγραμμα πιστώνεται ως ένας από τους λόγους για την καλύτερη του αναμενόμενου αύξηση κατά 6,4% στις λιανικές πωλήσεις της Κίνας τον Μάιο, όπως δείχνουν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.

Αν και δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση για την επόμενη φάση της χρηματοδότησης, τόσο η National Development and Reform Commission όσο και το Υπουργείο Οικονομικών της Κίνας έχουν διαβεβαιώσει ότι το πρόγραμμα επιδοτήσεων θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι νέοι πόροι θα διατεθούν το τρίτο τρίμηνο, ενδεχομένως ήδη από τον Ιούλιο.

Κίνα

Ωστόσο, το πρόγραμμα έχει δεχτεί και έντονη κριτική, ειδικά από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς επιτάχυνε έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών που έχει διαβρώσει την κερδοφορία του τομέα. Οι ρυθμιστικές αρχές της Κίνας, σύμφωνα με δημοσίευμα του κρατικού μέσου Dahe Daily της επαρχίας Henan, εντόπισαν «παραθυράκια» στο σύστημα επιδοτήσεων, τα οποία θα επιχειρηθεί να κλείσουν με μελλοντικές προσαρμογές.

Κομβικό πρόβλημα έχει αναδειχθεί η πρακτική των λεγόμενων «zero-mileage used cars», δηλαδή η πώληση ολοκαίνουργιων οχημάτων ως μεταχειρισμένων, με τεράστιες εκπτώσεις, ώστε να καθαρίσουν τα αποθέματα. Με αυτόν τον τρόπο, αρκετές εταιρείες κατάφερναν να εμφανίζουν τα αυτοκίνητα ως επιλέξιμα για το πρόγραμμα απόσυρσης, αποσπώντας τις σχετικές επιδοτήσεις.

Η εφημερίδα Dahe Daily ανέφερε ότι η συγκεκριμένη πρακτική ήταν από τους βασικούς λόγους για την πρόωρη εξάντληση των κονδυλίων. Ενδεικτικό της σοβαρότητας του ζητήματος είναι το γεγονός ότι ο Wei Jianjun, πρόεδρος της Great Wall Motor, καταδίκασε δημοσίως τη μέθοδο, ενώ λίγες εβδομάδες αργότερα η People’s Daily, εφημερίδα που συχνά απηχεί τις θέσεις της ανώτατης πολιτικής ηγεσίας, ζήτησε να ληφθούν μέτρα για την εξάλειψη των «zero-mileage used cars».

Παράλληλα, το Υπουργείο Βιομηχανίας της Κίνας κάλεσε στις αρχές Ιουνίου τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε κλειστή σύσκεψη, κατά την οποία ζήτησε να σταματήσει άμεσα ο ανελέητος πόλεμος τιμών στον κλάδο. Το Reuters επισημαίνει πως η συνάντηση αυτή εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια ελέγχου των επιπτώσεων που έχει η επιθετική τιμολογιακή πολιτική στην υγιή λειτουργία της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας - της μεγαλύτερης στον κόσμο.

Η συγκυρία αυτή, με το προσωρινό «πάγωμα» των επιδοτήσεων, την επανεξέταση των κανονισμών και τις πολιτικές παρέμβασης στις τιμές, φανερώνει ότι η κινεζική κυβέρνηση επιχειρεί να βρει ισορροπία ανάμεσα στην ενίσχυση της κατανάλωσης και τη διατήρηση της σταθερότητας στον κρίσιμο αυτόν οικονομικό τομέα.

Πηγή: Reuters

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube