Γυρισμένα κοντέρ: Μάστιγα €9 δισ. στην αγορά μεταχειρισμένων

Γυρισμένα κοντέρ: Μάστιγα €9 δισ. στην αγορά μεταχειρισμένων

Η παραποίηση του κοντέρ στα μεταχειρισμένα αποτελεί μια από τις πιο διαδεδομένες απάτες στην Ευρώπη, με τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις για ανυποψίαστους αγοραστές και ζημιά δισεκατομμυρίων ευρώ σε ολόκληρη την ΕΕ.

Κοντέρ

Η παραποίηση των κοντέρ αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες απάτες στην ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. 

Σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας carVertical σε πάνω από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα περίπου 1 στα 5 αυτοκίνητα κάτω των 5 ετών και σχεδόν το 50% των μοντέλων άνω των 10 ετών έχουν υποστεί «γύρισμα» του οδόμετρου.

Το φαινόμενο του παραποιημένου κοντέρ δεν κάνει εξαιρέσεις –ακόμη και μοντέλα τελευταίων ετών επηρεάζονται

Κοντέρ

Χιλιάδες χιλιόμετρα… εξαφανίζονται. Κατά μέσο όρο, τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη παρουσιάζουν μέση μείωση της ένδειξης του οδομέτρου κατά 79.841 km και αφορούν το 4,4% της αγοράς του μεταχειρισμένου. Η carVertical σημειώνει ότι ανάλογα με τη χώρα, παρουσιάζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις (π.χ. Λιθουανία: 18,1 %, Λετονία: 23,6 %). 

Και είχε επισημάνει ήδη σε έρευνά της τον Οκτώβριο του 2024 ότι η διασυνοριακή εισαγωγή μεταχειρισμένων στην ΕΕ αυξάνει κατά 4,5 φορές την πιθανότητα παραποίησης των χιλιομέτρων. Έτσι, ο υποψήφιος αγοραστής έρχεται αντιμέτωπος με μια εικόνα που μοιάζει καλή, η τιμή ακούγεται δελεαστική, τα χιλιόμετρα δείχνουν «λογικά»… αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ ADAC: Πειραγμένα κοντέρ; Πανεύκολο και στα φρέσκα μοντέλα!

Και τελικά ο αγοραστής πληρώνει το τίμημα. Ο CEO της carVertical, Rokas Medonis, επισημαίνει πως οι αγοραστές πληρώνουν κατά μέσο όρο 25% παραπάνω για ένα αυτοκίνητο με παραποιημένα χιλιόμετρα –χωρίς καν να το γνωρίζουν. Επιπλέον, οι πραγματικές φθορές του αυτοκινήτου εμφανίζονται γρήγορα, αυξάνοντας το κόστος συντήρησης και επισκευών.

Κοντέρ

Συνολικά, η οικονομική ζημιά από το φαινόμενο αυτό, μόνο στις 17 χώρες που αναλύθηκαν, εκτιμάται στα 5,3 δισ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο ΕΕ η ζημιά ξεπερνά τα 8,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Πού οφείλεται όμως αυτό; Προφανώς στην έλλειψη ελέγχου και διαφάνειας. Το βασικό πρόβλημα; Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ κρατών και η απουσία κοινών βάσεων δεδομένων. Αυτό επιτρέπει σε ορισμένους εμπόρους να εκμεταλλεύονται τα «τυφλά σημεία» του συστήματος. Σε πολλές περιπτώσεις, οι αγοραστές δεν γνωρίζουν καν ότι το όχημά τους είναι εισαγόμενο –με πιθανό ιστορικό ατυχημάτων, κλοπής ή αλλοίωσης χιλιομέτρων.

Δεν προκαλεί εντύπωση πως τα premium μοντέλα είναι από οι πιο ευεπίφοροι στόχοι. Σημαντικό ποσοστό των μεταχειρισμένων που εισάγονται σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές -και στη χώρα μας- προέρχεται από τη Γερμανία –χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι κατασκευάστηκαν εκεί. «Η Γερμανία λειτουργεί συχνά και ως χώρα-διέλευσης, με αυτοκίνητα που προέρχονται από την Ανατολική Ευρώπη», εξηγεί ο Moundyr Gainou, επικεφαλής της carVertical στη Γαλλία.

Κοντέρ

Τι αλλάζει λοιπόν στην ΕΕ; Με φόντο έναν γερασμένο στόλο αυτοκινήτων και τις διασυνοριακές συναλλαγές να αυξάνονται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει νέες ρυθμίσεις από το 2025: Υποχρεωτική καταγραφή των χιλιομέτρων, διασυνοριακή ανταλλαγή δεδομένων, αλλά και ετήσιο τεχνικό έλεγχο για οχήματα άνω των δέκα ετών.

Οι προτάσεις υπάρχουν. Το ζητούμενο είναι πλέον η πολιτική βούληση για εφαρμογή.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube