Έτσι ο Tavares θέλησε να σώσει FIAT 500 και ιταλικά εργοστάσια
Η FΙΑΤ περνά φάση ανασυγκρότησης ύστερα από τις χαμηλές πωλήσεις των ηλεκτρικών της, με την επιστροφή θερμικών εκδόσεων και δη του FIAT 500 να θεωρείται κρίσιμη για την ενίσχυση του Torino και τη στήριξη της ιταλικής βιομηχανίας.
Όχι μόνο οι αποφάσεις που έλαβε ο Carlos Tavares ως αντίδραση στις καταστροφικές πωλήσεις του ηλεκτρικού FΙΑΤ 500e φαίνονται λογικές όταν ακούσει κανείς τις εξηγήσεις των στελεχών του Torino, αλλά η φίρμα του Ομίλου Stellantis πρέπει πραγματικά να αναγεννηθεί από τις στάχτες της την επόμενη χρονιά στην ευρωπαϊκή αγορά.
Το λιγότερο που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι η FΙΑΤ πέρασε από μια σειρά έντονων αναταράξεων τα τελευταία χρόνια. Σε ελεύθερη πτώση στην ευρωπαϊκή αγορά ύστερα από το τέλος της καριέρας του FIAT 500X και πιο πρόσφατα του θερμικού 500, βρέθηκε με μια γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων με πολύ χαμηλές πωλήσεις και ελάχιστες θερμικές προσφορές. Τα νέα 500e και 600e επρόκειτο αρχικά να αποτελέσουν αιχμή του δόρατος σε μια αγορά που θα στρεφόταν προς τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών -κάτι που, όπως φάνηκε την τελευταία διετία, δεν επιβεβαιώθηκε στην πράξη.
Το 2026, το Torino θα έχει στην γκάμα του το νέο θερμικό FΙΑΤ 500 που στοχεύει σε 100.000 μονάδες ετησίως
Αφού παρατάθηκε η διάρκεια ζωής του μικρού Panda (που έγινε λιγότερο ανταγωνιστικό σε αρκετές αγορές) και λανσαρίστηκαν επιτέλους θερμικές εκδόσεις των νέων 600 και Grande Panda (αρχικά ως ήπια υβριδικά και στη συνέχεια με πιο οικονομικό χειροκίνητο κιβώτιο), η FIAT μπορεί πλέον να υπολογίζει ξανά και σε ένα 500 με βενζινοκινητήρα. Η απόσυρσή του από τον κατάλογο υπήρξε λάθος -κάτι που αναγνωρίζει και η διοίκηση της μάρκας:
«Ναι, το να στοιχηματίσουμε αποκλειστικά στο 100% ηλεκτρικό μέλλον του 500 ήταν λάθος. Όσο κι αν αγαπώ αυτό το αυτοκίνητο, αποδείχθηκε ότι αυτή η τεχνολογία ταιριάζει μόνο σε ένα μικρό μέρος του κοινού του και ότι ήταν πολύ νωρίς για μια μαζική υιοθέτηση του ηλεκτρικού», παραδέχεται ο Gaetano Thorel, επικεφαλής των FIAT και Abarth για την Ευρώπη.
«Έτσι, ο Carlos Tavares αποφάσισε να ξεκινήσει την εξέλιξη ενός θερμικού 500 τρίτης γενιάς. Οι μηχανικοί μας χρειάστηκαν δύο μήνες για να μελετήσουν τη σκοπιμότητα του πρότζεκτ», εξήγησε ο Thorel.
Γιατί όμως δεν τοποθετήθηκε ο PureTech, o βενζινοκινητήρας τούρμπο των 1.2 lt και 100 PS στo νέo θερμικό 500; Ή γιατί δεν παρατάθηκε η ζωή της προηγούμενης γενιάς, προσαρμόζοντάς την στις τελευταίες ευρωπαϊκές προδιαγραφές, όπως έγινε με το Panda;
«Ο Carlos Tavares πήρε λογικές και πολύ μελετημένες αποφάσεις. Από τη μία πλευρά, η ανάπτυξη θερμικής έκδοσης για το 500e δεν κόστιζε πολύ περισσότερο από την προσαρμογή του παλιού 500 στις νέες προδιαγραφές. Από την άλλη, ο PureTech απλώς δεν χωρούσε κάτω από το καπό. Τέλος, αυτή η στρατηγική επέτρεψε την παραγωγή του αυτοκινήτου -και του κινητήρα- στην Ιταλία, αντί για την Πολωνία όπου συναρμολογείτο το προηγούμενο 500. Ήταν επίσης ένας τρόπος για να στηριχθεί η ιταλική βιομηχανία», σημείωσε ο Thorel.
Στην ερώτηση, γιατί το νέο εργοστάσιο της Grande Panda στη Σερβία αργεί να αυξήσει την παραγωγή του, ο Thorel απάντησε: «Το εργοστάσιο είναι ολοκαίνουργιο, από το μηδέν. Όχι μόνο παρουσιάζει ένα νέο μοντέλο πάνω σε ολοκαίνουργια πλατφόρμα, αλλά χρειάστηκε και η πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού. Η παραγωγή ανέβηκε πρόσφατα και δεν έχει φτάσει ακόμη στο μέγιστο. Είναι απολύτως λογικό να παίρνουν χρόνο τέτοιες διαδικασίες. Δεν ανησυχώ».
Ο επικεφαλής των FIAT και Abarth για την Ευρώπη, έδωσε επίσης νέες πληροφορίες για τα μελλοντικά κόμπακτ οικογενειακά FIAT, τα οποία θα βασίζονται στην πλατφόρμα «Smart Car» που χρησιμοποιούν τα Citroën C3/C3 Aircross FIAT Grande Panda και Opel Frontera. Διαβεβαίωσε δε, ότι το επόμενο SUV δεν θα μοιάζει με τα δύο συγγενικά μοντέλα και θα έχει δική του προσωπικότητα: «Αν τα μοντέλα μας δεν έχουν πραγματικό DNA FIAT, δεν θα πουλήσουν».
Το 2026 η FΙΑΤ θα έχει στην γκάμα της το νέο θερμικό 500 που στοχεύει σε 100.000 μονάδες ετησίως, καθώς και τις βασικές εκδόσεις του Grande Panda, με την παραγωγή στο Kragujevac να επιταχύνεται -αν θέλει να γίνει best-seller. Τότε είναι που η μάρκα προσδοκά να επιστρέψει στο ιστορικό της επίπεδο πωλήσεων στην Ευρώπη -ύστερα από πολλά πέτρινα χρόνια...



