Η ΕΕ χαλαρώνει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης – Θα επιτρέπονται και μετά το 2035
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει μείωση εκπομπών CO₂ κατά 90% για τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, ανοίγοντας τον δρόμο για plug-in hybrid, e-fuels και περιορισμένη συνέχιση κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έκανε σήμερα (Τρίτη, 16/12) ένα βήμα πίσω από την πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου από το 2035, μια πρωτοβουλία που είχε παρουσιαστεί ως ορόσημο στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
Η αναθεώρηση αυτή έρχεται σε μια προσπάθεια στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετωπίζει έντονες πιέσεις, τόσο από τον ανταγωνισμό των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων όσο και από την επιτυχή πορεία της Tesla.
Ευρωπαϊκή στροφή στο «πράσινο» σχέδιο για τα αυτοκίνητα – Η ΕΕ εγκαταλείπει την πλήρη απαγόρευση κινητήρων καύσης έως το 2035
Σύμφωνα με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO₂ κατά 90% έως το 2035 σε σχέση με τα επίπεδα του 2021, αντί για 100% που προέβλεπαν οι προηγούμενοι κανόνες.
Το υπόλοιπο 10% των εκπομπών θα μπορεί να αντισταθμίζεται μέσω μηχανισμών όπως η χρήση χαμηλού άνθρακα χάλυβα που παράγεται στην ΕΕ, συνθετικά καύσιμα ή μη βρώσιμα βιοκαύσιμα, όπως υπολείμματα αγροτικής παραγωγής και χρησιμοποιημένο λάδι μαγειρικής. Με αυτό τον τρόπο, ανοίγει ο δρόμος για περιορισμένη συνέχιση πώλησης plug-in hybrid και αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης και μετά το 2035.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης μια μεταβατική περίοδο από το 2030 έως το 2032, κατά την οποία οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO₂ των αυτοκινήτων κατά 55% σε σχέση με το 2021, ενώ για τα επαγγελματικά οχήματα ο στόχος μειώνεται στο 40% από 50%. Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία νέας κατηγορίας για μικρά EV, με πιο χαλαρούς κανόνες και επιπλέον πιστώσεις CO₂ για οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ.
Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη υποχώρηση της ΕΕ από τις πράσινες πολιτικές των τελευταίων πέντε ετών και ακολουθεί ανάλογες κινήσεις από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, που ανακοίνωσε ότι θα καταγράψει χρέωση ύψους $19,5 δισ. και θα ακυρώσει ή αναπροσαρμόσει αρκετά από τα ηλεκτρικά της μοντέλα. Ευρωπαϊκοί όμιλοι όπως η Volkswagen και η Stellantis έχουν επίσης ζητήσει χαλάρωση των στόχων και μειωμένα πρόστιμα για την μη επίτευξή τους.
Η βιομηχανία των EV προειδοποιεί ότι η χαλάρωση των στόχων ενδέχεται να υπονομεύσει τις επενδύσεις και να αφήσει την Ευρώπη πίσω από την Κίνα στη μετάβαση προς καθαρότερη κινητικότητα.
«Η μετάβαση από σαφή στόχο μηδενικών εκπομπών 100% σε 90% μπορεί να φαίνεται μικρή, αλλά αν κάνουμε πίσω τώρα, δεν θα βλάψουμε μόνο το κλίμα. Θα βλάψουμε την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης», δήλωσε ο Michael Lohscheller, CEO της Polestar.
Ο William Todts, διευθυντής της T&E, τόνισε ότι η ΕΕ «παίζει με το χρόνο» ενώ η Κίνα προχωρά ταχύτατα: «Η προσκόλληση στους κινητήρες καύσης δεν θα κάνει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ξανά μεγάλες».
Ο αρμόδιος επίτροπος Βιομηχανίας της ΕΕ, Stéphane Séjourné, χαρακτήρισε τη νέα προσέγγιση «πραγματιστική αλλά ταυτόχρονα συνεπή με τους κλιματικούς στόχους». Στόχος είναι η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, χωρίς να τίθενται υπό αμφισβήτηση οι συνολικές φιλοδοξίες της ΕΕ για μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη και χαμηλών εκπομπών οικονομία.




