Ford: Βήμα πίσω στα ηλεκτρικά και στροφή σε βενζίνη και υβριδικά

Ford: Βήμα πίσω στα ηλεκτρικά και στροφή σε βενζίνη και υβριδικά

Ακυρώνονται ηλεκτρικά μοντέλα, επανασχεδιάζεται το μέλλον του F-150 και το πρώτο προσιτό ηλεκτρικό της Ford μετατίθεται για το 2027, στον απόηχο των πολιτικών Trump και της μειωμένης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ford F-150 Lightning

Η Ford Motor ανακοίνωσε μια από τις πιο δραστικές αναπροσαρμογές στρατηγικής στην πρόσφατη ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, γνωστοποιώντας απομείωση ύψους 19,5 δισ. δολαρίων στον ισολογισμό της και την ακύρωση σειράς αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων.

Η απόφαση έρχεται ως άμεση αντίδραση τόσο στη σημαντική κάμψη της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο και στις πολιτικές της κυβέρνησης Donald Trump, που έχουν περιορίσει τη κρατική στήριξη προς την ηλεκτροκίνηση στις ΗΠΑ.

Για τη Ford, τα EV παραμένουν στο πλάνο, αλλά πλέον με όρους βιωσιμότητας και όχι ενθουσιασμού

Σύμφωνα με τη Ford, από το συνολικό ποσό της απομείωσης, περίπου 8,5 δισ. δολάρια αφορούν την ακύρωση προγραμματισμένων EV, 6 δισ. δολάρια συνδέονται με τη λύση της κοινοπραξίας μπαταριών με τη νοτιοκορεατική SK On, ενώ τα υπόλοιπα 5 δισ. δολάρια αποδίδονται σε «έξοδα που σχετίζονται με προγράμματα». Η απομείωση θα κατανεμηθεί κυρίως στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 και θα συνεχιστεί έως το 2027.

Στο επίκεντρο των αλλαγών βρίσκεται και το F-150 Lightning. Η Ford επιβεβαίωσε ότι το αμιγώς ηλεκτρικό pick-up θα αντικατασταθεί από ένα extended-range EV, το οποίο θα χρησιμοποιεί θερμικό κινητήρα για τη φόρτιση της μπαταρίας. Παράλληλα, ακυρώνεται το επόμενης γενιάς ηλεκτρικό pick-up με κωδική ονομασία T3, όπως και τα σχέδια για ηλεκτρικά επαγγελματικά van.

«Όταν η αγορά άλλαξε ουσιαστικά τους τελευταίους μήνες, αυτό ήταν το καθοριστικό σημείο για να πάρουμε αυτές τις αποφάσεις», δήλωσε στο Reuters ο CEO της Ford, Jim Farley. Όπως τόνισε η εταιρεία, η στρατηγική πλέον μετατοπίζεται δυναμικά προς βενζινοκίνητα και υβριδικά μοντέλα, με την πρόβλεψη ότι ο συνδυασμός hybrid, extended-range EV και αμιγώς ηλεκτρικών θα αντιπροσωπεύει το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων έως το 2030, από περίπου 17% σήμερα.

Ford F-150 Lightning

Η υποχώρηση της ζήτησης για EV στις ΗΠΑ είναι ενδεικτική: τον Νοέμβριο οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά περίπου 40%, μετά τη λήξη, στις 30 Σεπτεμβρίου, της ομοσπονδιακής φορολογικής επιδότησης των 7.500 δολαρίων. Παράλληλα, η κυβέρνηση Trump χαλάρωσε τα όρια εκπομπών και «πάγωσε» τα πρόστιμα για παραβιάσεις κανονισμών κατανάλωσης καυσίμου, ενθαρρύνοντας έμμεσα την επιστροφή στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το F-150 Lightning, που λανσαρίστηκε το 2022 με μεγάλες προσδοκίες και αρχικά πάνω από 200.000 παραγγελίες, δεν κατάφερε να διατηρήσει τον ρυθμό. Μέχρι τον Νοέμβριο του 2025, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 25.583 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 10% σε ετήσια βάση.

Παρά τη γενική αναδίπλωση, η Ford δεν εγκαταλείπει πλήρως την ηλεκτροκίνηση. Η επόμενη φάση περιλαμβάνει πιο προσιτά EV, εξελιγμένα από ειδική ομάδα στην Καλιφόρνια. Το πρώτο μοντέλο, ένα μεσαίο ηλεκτρικό pick-up με τιμή στόχο περίπου 30.000 δολάρια, προγραμματίζεται να λανσαριστεί το 2027 και θα παράγεται στο εργοστάσιο του Louisville.

Την ίδια ώρα, και άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές επαναξιολογούν τα πλάνα τους. Η General Motors προχώρησε σε απομείωση 1,6 δισ. δολαρίων, ενώ η Stellantis ακύρωσε το ηλεκτρικό Ram pick-up, δίνοντας έμφαση στα υβριδικά. Σε αυτό το περιβάλλον, εταιρείες όπως η Tesla και η Rivian ενδέχεται να βρουν περιθώριο αύξησης μεριδίου, αν και σε μια συνολικά μικρότερη αγορά.

Σύμφωνα με τη Ford, η δραστηριότητα των EV αναμένεται να επιστρέψει σε κερδοφορία έως το 2029, την ώρα που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επανεξετάζει, με μεγαλύτερο ρεαλισμό, τη στρατηγική της γύρω από την ηλεκτροκίνηση.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube