
Ercole Spada 1937-2025: Από την Coda Tronca στην αιωνιότητα
Περισσότερο γνωστός για τη δουλειά του στον Zagato παρά για το ίδιο του το όνομα, ο Ercole Spada υπήρξε ο δημιουργός μερικών από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της Alfa Romeo, της Aston Martin και της BMW. Έφυγε από τη ζωή στις 3 Αυγούστου 2025.


Ο Ercole Spada απεβίωσε στις 3 Αυγούστου 2025, σε ηλικία 88 ετών. Αν και το όνομά του δεν έγινε τόσο ευρέως γνωστό όσο εκείνα των Pininfarina ή Giugiaro, ο Λομβαρδός σχεδιαστής συγκαταλέγεται στους κορυφαίους της ιταλικής σχολής.
Ο Spada υπέγραψε ή επέβλεψε τον σχεδιασμό αυτοκινήτων που έγιναν σημείο αναφοράς στο είδος τους: Από αγωνιστικά κουπέ έως πρακτικά μικρομεσαία και πολυτελείς μπερλίνες, για κατασκευαστές τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους όσο η Alfa Romeo, η BMW ή η Nissan. Ας δούμε δέκα από τις πιο χαρακτηριστικές δημιουργίες του.
Ο Ercole Spada υπέγραψε επιτυχημένα τον σχεδιασμό μοντέλων τόσο για περιορισμένη όσο και για μαζική παραγωγή

Απόφοιτος βιομηχανικής μηχανικής, ο Spada εντάχθηκε το 1960 στο στούντιο σχεδιασμού και αμαξωμάτων της Carrozzeria Zagato, στο Milano. Οι δύο πρώτες του δημιουργίες παρουσιάστηκαν το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς. Η πρώτη, η Aston Martin DB4 GT Zagato που αποκαλύφθηκε τον Οκτώβριο στο Σαλόνι του Λονδίνου, θεωρείται μέχρι σήμερα αριστούργημα.
Ακολούθησε τον Νοέμβριο στο Torino η OSCA 1600 GT Zagato.

Το ταλέντο του δεν άργησε να φανεί: Tο 1961 σχεδίασε ένα ακόμα θρυλικό μοντέλο, την Alfa Romeo Giulietta SZ «Coda Tronca», της οποίας η χαρακτηριστική κοφτή ουρά, εκτός από την αεροδυναμική συμβολή της, έγινε εμβληματική. Μάλιστα, η Alfa Romeo την επανέφερε πρόσφατα στο μικρό SUV της, την Junior.
Ύστερα από περίπου μια δεκαετία στην Zagato, όπου συνεργάστηκε με μάρκες όπως η Lancia και η Lamborghini, ο Spada πέρασε από τη Ford και την Audi, πριν καταλήξει στην BMW, στο πλευρό του Claus Luthe. Εκεί επέβλεψε τον σχεδιασμό κορυφαίων μοντέλων: Tης 7 Series E32 (1986) αλλά κυρίως της 5 Series E34 (1987), που έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο ολοκληρωμένες BMW όλων των εποχών.

Το 1983 ήρθε το μεγάλο συμβόλαιο με τη FIAT, με τον Spada να επιστρέφει στην Ιταλία για να αναλάβει την ηγεσία του σχεδιαστικού και μηχανολογικού στούντιο I.De.A Institute, με το οποίο συνεργάστηκε εκ νέου με τις μάρκες του Gruppo FIAT.
Υπέγραψε έτσι μοντέλα στις πλατφόρμες Tipo Due, Tipo Tre και Tipo Quattro, ξεκινώντας από το FIAT Tipo -που αναδείχθηκε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1989» στην Ευρώπη– αλλά και τις Alfa Romeo 155 και Lancia Delta δεύτερης γενιάς, μεταξύ άλλων. Υπό τη δική του επίβλεψη δημιουργήθηκε επίσης το Nissan Terrano δεύτερης γενιάς, που λανσαρίστηκε το 1992.

Ο Ercole Spada θα λέγαμε -και αναμενόμενα- ότι αναδείχτηκε πιο ριζοσπαστικός σχεδιαστής. λειτουργώντας ως ανεξάρτητος.
Στη δεκαετία του 1990, ύστερα από την αποχώρησή του από το I.De.A, συνεργάστηκε με διάφορες μάρκες, χωρίς ωστόσο να αφήσει το ίδιο ισχυρό αποτύπωμα.

Το 2004, μαζί με τον γιο του Paolo, ίδρυσε το στούντιο Spadaconcept. Μία από τις τελευταίες του δημιουργίες ήταν η Codatronca TS Coupé του 2007, μια Chevrolet Corvette με νέο αμάξωμα και φυσικά τη χαρακτηριστική κοφτή ουρά -την ίδια σχεδιαστική υπογραφή με την οποία είχε ξεκινήσει την καριέρα του. Έτσι, έκλεισε με τον πιο συμβολικό τρόπο ο κύκλος του.