Ercole Spada 1937-2025: Από την Coda Tronca στην αιωνιότητα

Ercole Spada 1937-2025: Από την Coda Tronca στην αιωνιότητα

Περισσότερο γνωστός για τη δουλειά του στον Zagato παρά για το ίδιο του το όνομα, ο Ercole Spada υπήρξε ο δημιουργός μερικών από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της Alfa Romeo, της Aston Martin και της BMW. Έφυγε από τη ζωή στις 3 Αυγούστου 2025.

Ercole Spada

Ο Ercole Spada απεβίωσε στις 3 Αυγούστου 2025, σε ηλικία 88 ετών. Αν και το όνομά του δεν έγινε τόσο ευρέως γνωστό όσο εκείνα των Pininfarina ή Giugiaro, ο Λομβαρδός σχεδιαστής συγκαταλέγεται στους κορυφαίους της ιταλικής σχολής. 

Ο Spada υπέγραψε ή επέβλεψε τον σχεδιασμό αυτοκινήτων που έγιναν σημείο αναφοράς στο είδος τους: Από αγωνιστικά κουπέ έως πρακτικά μικρομεσαία και πολυτελείς μπερλίνες, για κατασκευαστές τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους όσο η Alfa Romeo, η BMW ή η Nissan. Ας δούμε δέκα από τις πιο χαρακτηριστικές δημιουργίες του.

Ο Ercole Spada υπέγραψε επιτυχημένα τον σχεδιασμό μοντέλων τόσο για περιορισμένη όσο και για μαζική παραγωγή

Ercole Spada
Κοντύτερη, ελαφρύτερη και με έντονα ιταλικό αισθησιασμό, η έκδοση Zagato της Aston Martin DB4 GT έκανε αμέσως τoν Ercole Spada οικείο όνομα στον κόσμο του αυτοκινήτου όταν παρουσιάστηκε το 1960. Σχεδιασμένη για τους αγώνες, η Aston Martin DB4GT Zagato κατασκευάστηκε σε μόλις 19 κομμάτια. Που σήμερα στοιχίζουν αρκετά εκατομμύρια ευρώ το καθένα τους.

Απόφοιτος βιομηχανικής μηχανικής, ο Spada εντάχθηκε το 1960 στο στούντιο σχεδιασμού και αμαξωμάτων της Carrozzeria Zagato, στο Milano. Οι δύο πρώτες του δημιουργίες παρουσιάστηκαν το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς. Η πρώτη, η Aston Martin DB4 GT Zagato που αποκαλύφθηκε τον Οκτώβριο στο Σαλόνι του Λονδίνου, θεωρείται μέχρι σήμερα αριστούργημα. 

Ακολούθησε τον Νοέμβριο στο Torino η OSCA 1600 GT Zagato. 

Ercole Spada
Για να κάνει την Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato ακόμη πιο αποδοτική, ο Ercole Spada εμπνεύστηκε από τις εργασίες του Γερμανού αεροδυναμιστή Wunibald Kamm και την ανασχεδίασε με κομμένη ουρά ή Coda Tronca. Ο σχεδιασμός της Coda Tronca επέτρεψε στην τελική ταχύτητα της Giulietta SZ να ανέβει από τα 189 στα 200 km/h. Ο Spada και ο Zagato είχαν βρει τον νικηφόρο συνδυασμό. Πιο εντυπωσιακή από την Giulia TZ, η Giulia TZ2 ήταν πιο επιβλητική αλλά και ελαφρύτερη, χάρη στο αμάξωμά της από φάιμπεργκλας.

Το ταλέντο του δεν άργησε να φανεί: Tο 1961 σχεδίασε ένα ακόμα θρυλικό μοντέλο, την Alfa Romeo Giulietta SZ «Coda Tronca», της οποίας η χαρακτηριστική κοφτή ουρά, εκτός από την αεροδυναμική συμβολή της, έγινε εμβληματική. Μάλιστα, η Alfa Romeo την επανέφερε πρόσφατα στο μικρό SUV της, την Junior.

Ύστερα από περίπου μια δεκαετία στην Zagato, όπου συνεργάστηκε με μάρκες όπως η Lancia και η Lamborghini, ο Spada πέρασε από τη Ford και την Audi, πριν καταλήξει στην BMW, στο πλευρό του Claus Luthe. Εκεί επέβλεψε τον σχεδιασμό κορυφαίων μοντέλων: Tης 7 Series E32 (1986) αλλά κυρίως της 5 Series E34 (1987), που έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο ολοκληρωμένες BMW όλων των εποχών.

Ercole Spada
Υιοθετώντας το φημισμένο και σπορ στιλ της 7 Series E32 που παρουσιάστηκε την προηγούμενη χρονιά, η BMW 5 Series E34 έκανε το ντεμπούτο της το 1987 και απέδειξε ότι το ταλέντο του Escole Spada δεν περιοριζόταν στα ιταλικά σπορ αυτοκίνητα. Σχεδιασμένη από τον Spada με τον Claus Luthe, η 5 Series E34 βοήθησε στην εδραίωση της εικόνας της BMW ως κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας στις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Το 1983 ήρθε το μεγάλο συμβόλαιο με τη FIAT, με τον Spada να επιστρέφει στην Ιταλία για να αναλάβει την ηγεσία του σχεδιαστικού και μηχανολογικού στούντιο I.De.A Institute, με το οποίο συνεργάστηκε εκ νέου με τις μάρκες του Gruppo FIAT. 

Υπέγραψε έτσι μοντέλα στις πλατφόρμες Tipo Due, Tipo Tre και Tipo Quattro, ξεκινώντας από το FIAT Tipo -που αναδείχθηκε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1989» στην Ευρώπη– αλλά και τις Alfa Romeo 155 και Lancia Delta δεύτερης γενιάς, μεταξύ άλλων. Υπό τη δική του επίβλεψη δημιουργήθηκε επίσης το Nissan Terrano δεύτερης γενιάς, που λανσαρίστηκε το 1992.

Ercole Spada
Ο Spada επέδειξε επίσης το ταλέντο του στον τομέα των μοντέλων μαζικής παραγωγής με το FΙΑΤ Tipo του 1988, ένα κόμπακτ αυτοκίνητο με πρωτότυπο στιλ και έξυπνη αρχιτεκτονική. Μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών, ο σχεδιασμός του Tipo συνέβαλε στο να ανακηρυχθεί Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς το 1989.

Ο Ercole Spada θα λέγαμε -και αναμενόμενα- ότι αναδείχτηκε πιο ριζοσπαστικός σχεδιαστής. λειτουργώντας ως ανεξάρτητος. 

Στη δεκαετία του 1990, ύστερα από την αποχώρησή του από το I.De.A, συνεργάστηκε με διάφορες μάρκες, χωρίς ωστόσο να αφήσει το ίδιο ισχυρό αποτύπωμα.

Ercole Spada
Στο στούντιο που είχε στήσει με τον γιο του, ο Ercole Spada επέστρεψε στην Coda Tronca το 2007 με την TS Coupe βασισμένη στη Chevrolet Corvette. Αυτή η μοναδική Corvette παρουσίαζε μια ιδιαίτερα ριζοσπαστική προσέγγιση στη «σιλουέτα του Spada».

 Το 2004, μαζί με τον γιο του Paolo, ίδρυσε το στούντιο Spadaconcept. Μία από τις τελευταίες του δημιουργίες ήταν η Codatronca TS Coupé του 2007, μια Chevrolet Corvette με νέο αμάξωμα και φυσικά τη χαρακτηριστική κοφτή ουρά -την ίδια σχεδιαστική υπογραφή με την οποία είχε ξεκινήσει την καριέρα του. Έτσι, έκλεισε με τον πιο συμβολικό τρόπο ο κύκλος του.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube