node/37634

Aston Martin DB4 GT 1959-1963: Ήρεμη δύναμη

Μπορεί να τα βρήκε μπαστούνια στις πίστες και στους αγώνες από τη Ferrari, αλλά η DB4 GT δεν έπαυε να είναι ένα από τα ταχύτερα και τα πιο διακεκριμένα GT της γενιάς της.

Νικήτρια στις 24 Ώρες του Le Mans το 1959 και πρώτη βρετανική κατασκευάστρια εταιρεία που στέφθηκε πρωταθλήτρια στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής, η Aston Martin βρισκόταν στο απόγειο της θητείας της στους αγώνες εκείνη τη χρονιά. Θρίαμβος που κινδύνευε να μείνει χωρίς συνέχεια εξαιτίας της αλλαγής των κανονισμών που απέκλειε τα αυτοκίνητα «Σπορ» εις όφελος των μοντέλων «Υψηλού Τουρισμού». Με τη διάθεση να διατηρήσει το πλεονέκτημά του, ο David Brown, ιδιοκτήτης της βρετανικής φίρμας, αποφάσισε λοιπόν να μεταμορφώσει την κουπέ DB4 παραγωγής σε ένα «άγριο GT». 

Σπορ δρομέας μεγάλων αποστάσεων με γενναιόδωρες διαστάσεις, η DB4 που είχε ντεμπουτάρει στο λονδρέζικο σαλόνι Αυτοκινήτου του 1958, δεν διέθετε ωστόσο την αύρα ενός καθαρόαιμου αγωνιστικού αυτοκινήτου.

Aston Marin DB4 GT
Ισχυρή και γρήγορη, η DB4 GT μοστράριζε μια κόμπακτ σιλουέτα, όμορφη και άγρια συνάμα, και σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα πετυχημένη.


Δύναμη χωρίς δόξα
To στοίχημα ήταν φιλόδοξο, αλλά όχι μη ρεαλιστικό. Κάτω από τις καμπύλες της ωραίας κυρίας από το Newport Pagnell (η παραγωγή της DB4 σηματοδότησε τη μεταφορά από τις παλιές εγκαταστάσεις στο Feltham), η DB4 έκρυβε ισχυρό δυναμικό με το νέο 6κύλινδρο μοτέρ της, ήδη δοκιμασμένο στους αγώνες, τα τέσσερα δισκόφρενά της, τη μοντέρνα δομή της και την ελαφριά, αλουμινένια καροσερί της. Αμάξωμα τεχνοτροπίας «Superleggera» από την Carrozzeria Touring - σειρά από διασυνδεδεμένους χαλύβδινους σωλήνες που υποστηρίζαν ελαφριά λαμαρίνα από κράμα αλουμινίου και μαγνησίου. 

Πέρα από την αγωνιστική προετοιμασία του κινητήρα, που είχε σχεδιάσει ο Tadek Marek, που ανέβασε γαλήνια την ισχύ από τα 240 στα 302 άλογα, οι ουσιαστικές προσπάθειες κατευθύνθηκαν φυσικά προς την αγωνιστική ομοιογένεια, το μάζεμα και το ελάφρωμα του αυτοκινήτου.

Aston Marin DB4 GT
Άψογο και ευανάγνωστο καντράν, όμορφα εντεθειμένο στο μαύρο ματ ταμπλό, και ξύλινο τιμόνι, δημιουργούσαν ένα υπέροχο και λειτουργικό περιβάλλον.


Έτσι, σε σχέση με την DB4 παραγωγής, η GT είδε το μεταξόνιό της να κονταίνει κατά 13 πόντους, ενώ ελάφρυνε καμιά 100στή κιλά στο ζύγι, υιοθετώντας πιο φίνες λαμαρίνες στην καροσερί και αλλάζοντας τα τζάμια της με πλεξιγκλάς -εκτός βέβαια του παρμπρίζ. Με σιλουέτα πολύ συγγενή με αυτήν της μάνα της, η DB4 GT φιγουράριζε σαφώς πιο ομοιογενής με την πιο συμπαγή κοψιά της, αλλά και σφόδρα πιο επιθετική χάρη στη φαρδιά αεροεισαγωγή στο καπό και τα κελυφωτά φανάρια της. 

Γεννημένη για τους αγώνες, η όμορφη Αγγλίδα του Newport Pagnell δεν τόλμησε ωστόσο να αψηφήσει την παράδοση και να ξεφορτωθεί τα δερμάτινα καθίσματα, την παχιά μοκέτα, ακόμα και το καλοριφέρ της, παραμένοντας πολύ βαριά για αγωνιστικό αυτοκίνητο.

Aston Marin DB4 GT
Πλαισιωμένο από κομψά κάθετα φανάρια, το πορτμπαγκάζ ήταν ολοκληρωτικά κατειλημμένο από τη ρεζέρβα και το ρεζερβουάρ των 136 lt.


Τα 1.270 κιλά της συνιστούσαν ένα ανυπέρβλητο μειονέκτημα, ακόμα και γι’ αυτήν που ήταν το πιο ισχυρό GT της εποχής, ειδικά απέναντι στις Ferrari 250GT που δεν ξεπερνούσαν τον τόνο. Πάντα πίσω από τις Ιταλίδες, εγκατέλειψε γρήγορα την αγωνιστική σκηνή για να ταξιδεύει στους ανοιχτούς δρόμους, όπου για κάμποσα χρόνια δεν υπήρξε άξιος αντίπαλος για να αναμετρηθεί μαζί της.

H DB4 κλείνοντας να πούμε ότι ήταν αυτοκίνητο που άνοιξε το δρόμο για την εμβληματική DB5 που έγινε διάσημο, ως το αυτοκίνητο που επελέγη για τον James Bond, και για την DB6 που ακολούθησε. Σήμερα, όπως και όταν ήταν καινούργια, οποιοδήποτε DB4 είναι το κατάλληλο κομμάτι για ξεχωριστή οδήγηση, όσο οι παλιές Jaguar και οι παλιές Ferrari.

Aston Marin DB4 GT
Τα δύο διπλά SU αντικαταστάθηκαν από τρία διπλά Weber 45 DCOE4, τα πιστόνια αντικαταστάθηκαν από άλλα υψηλής συμπίεσης, ενώ η συμπίεση του μοτέρ ανέβηκε από το 8,25 στο 9,0:1.


Για όσους λοιπόν θα ενδιαφέρονταν, στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου σήμερα, μια Aston Martin DB4 GT σε κατάσταση «Concours» κοστίζει σχεδόν 3,4 εκατ. ευρώ. Αλλά ακόμη και ένα αυτοκίνητο σε κατάσταση «Fair», που θα χρειαστεί πολύ μάζεμα για να γίνει κομμάτι για εθνικά και διεθνή Concours d’Élégance, δεν πέφτει κάτω από τα δύο εκατομμύρια.

Η τελευταία εκδοχή της DB4, και αναμφισβήτητα ένα από τα ομορφότερα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ, ήρθε με τη μορφή της DB4 GTΖ της Carrozzeria Zagato. Συνολικά 19 αυτοκίνητα μεταφέρθηκαν στο Milano για να ντυθούν με την καροσερί, σήμα-κατατεθέν του Ιταλού καροτσερίστα. Οι DB4 GTZ μάλιστα ανέβηκαν λίγο σε ισχύ, φτάνοντας τα 318 άλογα. Ως πιο αποκλειστικές από όλες τις DB4, ήταν και οι πιο ακριβές, όπως εξάλλου και σήμερα που φτάνουν τα δέκα εκατομμύρια ευρώ. 

Aston Marin DB4 GTZ

Η DB4 GT με μια ματιά
Κινητήρας 6 κύλινδροι σε σειρά
Χωρητικότητα 3.670 cc 
Ισχύς 306 PS (net)/6.000 rpm
Ροπή 366 Nm/5.000 rpm
0-100 km/h 6,4”
0-1.000 m 25,6”
Τελική ταχύτητα 245 km/h
Παραγωγή 75 αυτοκίνητα (1959-1963)
Τιμή σήμερα €3.375.000 (κατάσταση Concours)

node/39101
Ventouri 260 Atlantique

Venturi 210 & 260 1984-1994: Κόντρα στον καιρό

Καλοαναθρεμμένα και καλά φτιαγμένα, τα Venturi μπορούσαν να τα βάλουν με τα καλύτερα GT της εποχής τους. Ελλείψει φήμης όμως, η πορεία τους είχε κοντά ποδάρια…

Πέμπτη, 28 Μαΐου 2020 | Γιάννης Κουτσουφλάκης Επικοινωνία

Venturi 210 & 260 1984-1994: Κόντρα στον καιρό

Διεθνές Σαλόνι του Παρισιού 1984. Στο περιθώριο των τεράστιων κατασκευών με τα αχανή σταντ που φιλοξενούσαν τους μεγάλους της παρισινής έκθεσης, ένα σταντ, μόλις και μετά βίας ταπεινό, προκαλούσε την περιέργεια των επισκεπτών. Κάτω από τη μαρκίζα που έγραφε «Ventury», με την ορθογραφία όπως την βλέπετε, με ένα «y», φιγουράριζε ένα κεντρομήχανο κουπέ. 

Με το «καλημέρα», ο σπορ προσανατολισμός του αυτοκινήτου ήταν δεδηλωμένος. Δημιούργημα του πάθους δύο ανθρώπων, του Gérard Godfroy και του Claude Poiraud, σχεδιαστή και μηχανικού αντίστοιχα, τράβηξε το ενδιαφέρον του Hervé Boulan, ενός επενδυτή o οποίος και κατάρτισε ένα σχέδιο παραγωγής. 

Στη συνέχεια όλα εξελίχτηκαν πολύ γρήγορα, με τη δημιουργία της MVS -Manufacture de Voitures de Sport- και την κατασκευή ενός πρωτοτύπου που φορούσε κινητήρα από Peugeot 505 Turbo. To δημιούργημα αυτό, πολύ βιοτεχνικό, εγκαταλείφθηκε εις όφελος ενός πιο φιλόδοξου πρότζεκτ που για καρδιά του θα είχε τον V6 Turbo PRV, το ίδιο 3λιτρο μοτέρ που φορούσε το Renault 25 V6 Turbo.

Ventouri 260 Atlantique
Ταχύτατο και ομοιογενές, το 260 με τον V6 PRV τούρμπο 2.8 αναδείχτηκε στην πιο επιτυχημένη έκδοση της σύντομης εποποιίας της Venturi.


Τους τρεις άνδρες ήρθε να συνδράμει ο Jean Rondeau. O οδηγός, κατασκευαστής και νικητής των 24 Ωρών του Le Mans του 1980, ενεπλάκη με τη σειρά του σε αυτήν την περιπέτεια για να εξελίξει το σασί και τις αναρτήσεις. Κοντά σε αυτόν και ο Jean-Pierre Beltoise και ο Mauro Bianchi, παλιός οδηγός της Alpine Renault, που συμμετείχαν στις πρώτες δοκιμές εξέλιξης στον δρόμο. 

Με λανσάρισμα το 1986, η τελική έκδοση παραγωγής της Venturi επιβλήθηκε μονομιάς ως μια αδιαμφισβήτητη αισθητική επιτυχία. Προκαλώντας τη σιλουέτα της Lotus Esprit, η γραμμή του αυτοκινήτου συνταίριαζε τη λιτή γοητεία και τα πολύτιμα αεροδυναμικά στοιχεία που του εξασφάλιζαν το καλό πάτημα στον δρόμο σε υψηλή ταχύτητα.

Με αυτοφερόμενο πλαίσιο μεγάλης στρεπτικής ακαμψίας και κοφτερό εμπρός σύστημα με διπλά ψαλίδια και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, η Venturi 260 έκανε πάρτι επίσης και στις φιδίσιες διαδρομές. Σχεδόν σωστό σε επιδόσεις με τον «γηραλέο» κινητήρα PRV, ωρίμασε για τα καλά το 1990, υιοθετώντας τον 2.8 V6 τούρμπο. Ισχυρό, γρήγορο και ελαστικό (430+ Nm από τις 2.000 rpm), αυτό το Venturi φιγουράριζε ανάμεσα στα δέκα ταχύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο.

Ventouri 260 Atlantique
Παρότι το μοτέρ δεν είχε ευγενική καταγωγή, έφτανε και αρκούσε στο Venturi για να τα βάζει στον δρόμο με ό,τι καλύτερο (και ακριβότερο) κυκλοφορούσε στην πιάτσα των GT.


Σε αντίθεση όμως με τα δυναμικά πλεονεκτήματα και τη σοβαρότητα στην κατασκευή του, η εμπορική επιτυχία του σημείωνε χαμηλές πτήσεις, αφενός λόγω της ορατότητας, αφετέρου λόγω έλλειψης ενός πραγματικού δικτύου διανομής.

Οι δυσκολίες αυτές έκοβαν την όρεξη όσων θα ήθελαν να επενδύσουν στη διανομή της Venturi ή των εμπόρων που ήδη διατηρούσαν επιχειρήσεις που εμπορεύονταν εξωτικά ή λιγότερο εξωτικά αυτοκίνητα. Κατάσταση που οδήγησε μοιραία στη διακοπή του εγχειρήματος το 1999. Και την κήρυξη πτώχευσης το 2000.

Την ίδια χρονιά, ο Μονεγάσκος Gildo Pallanca Pastor αγόρασε τη Venturi και αποφάσισε να επικεντρωθεί στους ηλεκτροκινητήρες. Αυτή η αλλαγή προσανατολισμού ήταν που γέννησε το περιορισμένης παραγωγής Fétish, το πρώτο ηλεκτρικό σπόρτσκαρ στον κόσμο. Η υποδοχή του Fétish ήταν ενθουσιώδης από το κοινό, οδηγώντας σε ακόμη πέντε καινοτόμα, πρωτότυπα αυτοκίνητα.

Ventouri 260 Atlantique
Καθαρό και λιτό όπως οι γραμμές του αυτοκινήτου, τo ταμπλό και η ατμόσφαιρα της καμπίνας γενικότερα ξεχώριζαν για το καλό γούστο που συνδυαζόταν με ακριβό δέρμα και -κατά περίπτωση- ξύλο -δείτε στην γκάλερι.


Ο ηλεκτρικός πυρετός της Venturi ήταν που την ώθησε να γίνει η πρώτη ομάδα που εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula Ε, υπό την ονομασία ROKiT Venturi Racing, με οδηγούς τους Felipe Massa και Edoardo Mortara. Σήμερα, η Venturi ειδικεύεται στην εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων υψηλής απόδοσης που προορίζονται να σπάσουν ρεκόρ ή να λειτουργήσουν σε ακραίες συνθήκες.

Έναν χρόνο πριν η «θερμική» Venturi κατεβάσει ρολά, τον Ιούλιο του 1998, είχα την τύχη να γνωρίσω τον αντιπρόσωπό της στο Χονγκ Κονγκ. Επρόκειτο για μια τελείως τυχαία γνωριμία, καθώς πιάσαμε κουβέντα στην επίσημη παρουσίαση της Maserati 3200GT στο Polo de Paris. H γνωριμία μας συνεχίστηκε σε ένα εκπληκτικό κινεζικό εστιατόριο (δεν το ’πιανε το μάτι σου) στο 17ο Διαμέρισμα του Παρισιού και την άλλη μέρα που διαμεσολάβησε για να μου δώσουν να κάνω βόλτα με μια Venturi 300 Atlantique. Παίρνοντας έτσι μυρωδιά την ευκαιρία που χάθηκε και, στο μέτρο του δυνατού, που αντιλήφθηκα τη σοβαρότητα της κατασκευής αυτών των αυτοκινήτων.

Ventouri 260 Atlantique

Αν σήμερα θελήσει κάποιος να αποκτήσει μια Venturi 210 ή 260, η υπόθεση δεν είναι πανάκριβη. Για μια 260 Coupé SPC σε πολύ καλή κατάσταση η τιμή δεν υπερβαίνει τις 50 χιλιάδες, ενώ για μια 260 Atlantique θα χρειαστεί μέχρι 70.000. Για μια 210 η τιμή είναι ελαφρώς πιο χαμηλή. 

H Venturi 260 με μια ματιά
Κινητήρας 6κύλινδρος σε V, τούρμπο, στο κέντρο
Χωρητικότητα 2.849 cc
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων Renix-EIA, τούρμπο Garrett T3, ιντερκούλερ
Ισχύς 260 PS/5.750 rpm 
Ροπή 432 Nm/2.000 rpm
Κιβώτιο Χειροκίνητο 5τάχυτο
Διαστάσεις 4,09 x 1,70 x 1,17 m
Μεταξόνιο 2,4 m
Ρεζερβουάρ 90 lt
Βάρος 1.265 kg
Φρένα Αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, 280 mm εμπρός και πίσω 
Λάστιχα Michelin MXX 205/55 ZR16 εμπρός, Michelin MXX 245/55 ZR16 πίσω
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,2”
0-400 m 13,2”
0-1.000 m 24,4”
Τελική ταχύτητα 270 km/h
Κατανάλωση 11,3 lt/100 km
Παραγωγή 264 αυτοκίνητα (1984-1994)
Τιμή σήμερα Από €60.000 έως €75.000 (πολύ καλή έως άριστη κατάσταση) 

node/39087

Στην παραγωγή ξανά η Aston Martin DB5 του James Bond

Η Aston Martin DB5 που οδηγούσε ο James Bond ξαναβγαίνει σε 25 αντίτυπα, με όλα τα gadget του «007» και εξωφρενική τιμή.

Πέμπτη, 28 Μαΐου 2020 | Αλέξης Γαλανόπουλος Επικοινωνία

Στην παραγωγή ξανά η Aston Martin DB5 του James Bond

Η Aston Martin είχε αποκαλύψει εδώ και καιρό τα σχέδιά της για την κατασκευή κάποιων DB5 με τις προδιαγραφές που είχε το αυτοκίνητο του James Bond στην ταινία Goldfinger. Και σήμερα, 55 χρόνια μετά την κατάργηση της DB5, η παραγωγή αυτών των 25 πολύ ξεχωριστών αυτοκινήτων έχει ξεκινήσει.

Η Aston Martin DB5 Goldfinger κατασκευάζεται από το Heritage Division της φίρμας, σε συνεργασία με την EON Productions, την εταιρία παραγωγής των ταινιών James Bond. Κι αυτό γιατί αυτό το «continuation» θα περιλαμβάνει πολλά από τα gadget που είχε και το αυτοκίνητο του Βρετανού πράκτορα, όπως μηχανισμούς δημιουργίας καπνού και ψεκασμού λαδιού πίσω, αναδιπλούμενες πινακίδες κυκλοφορίας, πυροβόλα που αναδύονται από το εμπρός μέρος (μη ενεργά…), οθόνη ραντάρ στο ταμπλό κ.ά.

Για την κατασκευή της «νέας» DB5 συνδυάζεται η προσοχή στη λεπτομέρεια που είχαν οι χειροποίητες Aston Martin εκείνης της εποχής με τη μοντέρνα, σημερινή τεχνολογία, και απαιτούνται 4.500 ώρες δουλειάς. Δεν πρόκειται για αποκατάσταση παλιών DB5, αλλά για καινούργια αυτοκίνητα, φτιαγμένα από το μηδέν, με ατσάλινο πλαίσιο και αλουμινένιο αμάξωμα. Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας ατμοσφαιρικός, 5λιτρος 6κύλινδρος με τρία διπλά καρμπιρατέρ SU, που αποδίδει περίπου 290 PS. Το 5άρι κιβώτιο είναι της ZF, και στέλνει την κίνηση σε ένα μηχανικό μπλοκέ διαφορικό.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Σε δημοπρασία η Aston Martin DB5 του James Bond [video]

Η Aston Martin DB5 Goldfinger απευθύνεται στους πιο φανατικούς αλλά και πιο εύπορους φίλους του James Bond, αφού η τιμή της αγγίζει τα €3.000.000 προ φόρων. Μάλιστα, οι 25 αγοραστές δεν θα μπορούν να χαρούν το νέο τους απόκτημα όπου θέλουν, αφού η DB5 Goldfinger δεν διαθέτει έγκριση τύπου για έκδοση πινακίδων και κυκλοφορία στο δρόμο!

Ο υπεύθυνος του Heritage Division της φίρμας, Clive Wilson, δήλωσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε την πρώτη νέα DB5 να παίρνει σιγά-σιγά την τελική της μορφή. Έχουν περάσει πάνω από 50 χρόνια από τότε που φτιάχτηκε εδώ ένα τέτοιο μοντέλο. Σήμερα γινόμαστε μέρος της ιστορίας της Aston Martin, κάνουμε κάτι για το οποίο θα έχουμε να λέμε στα εγγόνια μας».

Υπενθυμίζουμε ότι η DB5 Goldfinger αποτελεί το δεύτερο μοντέλο «continuation» της Aston Martin, μετά από την DB4 GT.

[Πηγή: Aston Martin]