Διόδια στα αστικά κέντρα και... «ηλεκτρική» απόσυρση!

Διόδια στα αστικά κέντρα και... «ηλεκτρική» απόσυρση!

Τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Υποδομών-Μεταφορών, έθεσαν σε δημόσια διαβούλευση το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, το οποίο καλείται να βάλει τη χώρα... στην πρίζα.

Διόδια

Το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, με τη δέσμη προτάσεων, κινήτρων αλλά και αντικινήτρων που περιλαμβάνει, στοχεύει ξεκάθαρα στην όσο το δυνατόν πιο γρήγορη μετάβαση της χώρας μας στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. 

Το σχέδιο τίθεται σε δημόσια διαβούλευση έως και την Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023 

Συγκεκριμένα, το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, προβλέπει μεταξύ άλλων ότι, ο επόμενος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα πρέπει προφανώς να συνεχίσει να επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αλλά θα πρέπει αυτό, να συνδυαστεί και με την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων. 

Θα πρέπει δηλαδή να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να αποκτήσουν οι καταναλωτές νέας τεχνολογίας μοντέλα διαγράφοντας μια για πάντα από το χάρτη τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα τους με θερμικά συστήματα κίνησης. 

Η χώρα μας διαθέτει ένα από τους παλαιότερους στόλους οχημάτων στην Ευρώπη, με μέσο όρο ηλικίας τα 16,6 έτη (11,8 μ.ο στην ΕΕ). Μάλιστα από τα 5,5+ εκατ. επιβατικά Ι.Χ που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, το 25% αυτών, έχει ηλικία άνω των 20 ετών. 

Τα δε ελαφρά, μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα ξεπερνούν τα 20 έτη, με τα εμπορικά οχήματα και τα ταξί να υπερβαίνουν τα 15 και 12 έτη αντίστοιχα.

ev

Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα αυξάνουν συνεχώς τα μερίδια τους στη χώρα μας, με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να έχει βοηθήσει σημαντικά –όπως υποστηρίζουν τα συναρμόδια Υπουργεία- στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων επί του συνόλου των νέων ταξινομήσεων επιβατηγών αυξήθηκε από 0,4% το 2019, σε 7,9% το 2022.

Επιπλέον, οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, από μάξιμουμ 100 που ήταν το 2019 έφθασαν σχεδόν τους 3.200 το 2022. 

Ωστόσο, για να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες των μελλοντικών ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων στα μητροπολιτικά κέντρα όλης της επικράτειας δεν επαρκούν, δεδομένου ότι η πλειονότητα των κατοίκων σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, δεν έχει πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης, που θα μπορούσε θεωρητικά να φορτίζει το αυτοκίνητο του. 

Το σχέδιο θέτει σε απόλυτη προτεραιότητα του την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών που θα φροντίσουν ώστε να υπάρχει σύντομα, ένα σοβαρό δίκτυο δημόσιων φορτιστών, ανεξάρτητα των ιδιωτικών πρωτοβουλιών. 

tolls

Ένα ακόμη μέτρο όμως αυτού του σχεδίου, προβλέπει στη δημιουργία ζωνών χαμηλών ρύπων με διόδια για τα συμβατικά οχήματα. Όταν πριν λίγες ημέρες αναρωτιόμασταν εάν το μέτρο των διοδίων που θα ισχύσει στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης από το 2024 φθάσει και σε εμάς, σίγουρα δεν περιμέναμε αυτήν την εξέλιξη τόσο γρήγορα!

Όπως και να' χει, το σχέδιο προτείνει οι ζώνες να εισαχθούν αρχικά σε κεντρικές αστικές περιοχές στις μητροπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ή σε νησιά και σταδιακά να επεκταθούν σε μικρότερους δήμους.

Ο προϋπολογισμός της δράσης θα καθοριστεί με βάση τα έσοδα που προέρχονται από τα τέλη που εισπράττονται από την κυκλοφορία συμβατικών οχημάτων στις ζώνες χαμηλών ρύπων.
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube