node/35323

Δοκιμάζουμε τη Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 1988-1993

Κήρυξη πολέμου: Αυτό έκανε η Στουτγάρδη για να αλώσει την πρωτοκαθεδρία της BMW M3 E30. Ας ξαναθυμηθούμε το τελεσίγραφο και τις πρώτες πολεμικές επιχειρήσεις.

Όταν η Mercedes-Benz αποφάσισε να ανακατευτεί με τις μικρές σπορ μπερλίνες, λανσάροντας την 190 E 2.3-16, όποιος νόμισε ότι θα έμενε με μισοτελειωμένη τη δουλειά πλανήθηκε πλάνην οικτράν. Ακολούθησε η 2.5-16, προοίμιο των πληθωρικών Evolution και Evolution 2.

Κατασκευασμένη μόνο σε 5.743 κομμάτια, από τον Ιούλιο του 1988 έως τον Ιούνιο του 1993, η 190 E 2.5-16 δεν θα ήταν το ίδιο εμπορικά πετυχημένη με τη 2.3-16. Σήμερα όμως προκαλεί ισχυρό ενδιαφέρον στους συλλέκτες που ψάχνουν για ένα σχετικά σπάνιο και οικονομικό youngtimer. Έτσι λοιπόν ήταν ευκαιρία να κάνουμε μια βόλτα μια όμορφη, σαμπανιζέ, 190Ε 2.5-16 σε απόχρωση Smoke Silver της Ισμαήλος Classics.

Μα τόσο ίδια;
Το μόνο που αλλάζει ανάμεσα στο 2.3 και στη 2.5 για να σου πει τι συμβαίνει κάτω από το καπό είναι το διακριτικό «2.5-16» στο πίσω μέρος. Έτσι και πάλι έχουμε να κάνουμε με μια διακριτική και κομψή σιλουέτα, με μια ελαφριά σπορ αύρα, αλλά παρόλα αυτά και με ένα φορέα όλων των αισθητικών κλισέ από το Untertürkheim. Ο σχεδιασμός, για τα καλά γερασμένος το ’88, καθώς τον είχε καπελώσει το επελαύνον biodesign που θα γενικευόταν τα ’90s, υπέφερε επίσης μεταξύ της πελατείας των Merc από τη «χυδαιότητα» του αεροδυναμικού tuning.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Η γοητεία των γραμμών της, κατατάσσουν την 190Ε 2.5-16 στους Youngtimers αναφοράς.


Από την άλλη, το εσωτερικό της 190E είναι το αυστηρά τυπικό εκείνης της γενιάς «Mercedes-Benz» όπου, φυσικά, όλα είναι… μαύρα. Αλλά να σημειώσουμε ότι αν και γερασμένο σχεδιαστικά, το επίπεδο της ποιότητας κατασκευής της 190 σπανίως ξεπεράστηκε αργότερα.

Η θέση οδήγησης προδίδει την ηλικία της, ειδικά το τιμόνι που στην περίπτωσή μας φιλοξενεί τον έξτρα αερόσακο: Πάρα πολύ μεγάλο, καθόλου πρακτικό για σπορ οδήγηση με τις τέσσερις ακτίνες να εμποδίζουν το σωστό πιάσιμο, είναι επίσης τοποθετημένο πολύ χαμηλά και δεν ρυθμίζεται σε ύψος. Τα καθίσματα μοιάζουν με μπάκετ, εμπρός και πίσω –μια χαρά, εδώ- και σχεδιάστηκαν από τη Recaro!

Η στάνταρ μίξη τους με ύφασμα και δέρμα θα μπορούσε επίσης έξτρα να γίνει φουλ δέρμα –μαύρο, φυσικά. Πίσω από το μεγάλο τιμόνι, υπάρχει το ίδιο πλήρες, αλλά όχι και τόσο αναγνώσιμο καντράν της 2.3-16, καθώς και τα τρία στρογγυλά οργανάκια, «πεταμένα» στη βάση της κεντρικής κονσόλας κάτω από το ηχοσύστημα –θερμοκρασία λαδιού, χρονόμετρο(!) και βολτόμετρο.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Μεγάλο, φορτηγατζίδικο τιμόνι που πέφτει χαμηλά, εύκολα στη ρύθμιση καθίσματα και ποιότητα υλικών που αντιστέκεται σθεναρά στα χρόνια.


Λίγη διαδρομή παραπάνω
Προφανώς το ζωτικότερο σημείο σε αυτό το youngtimer είναι το μοτέρ. Σε πείσμα λοιπόν της εμμονής της Mercedes-Benz για την αναζήτηση της απόδοσης στα κυβικά, ο κινητήρας της 190E 2.3-16 χρησιμοποίησε ασυνήθιστες επιλογές. Για του λόγου το ασφαλές, ήταν η σπεσιαλίστρια του είδους Cosworth που ανέλαβε να φέρει σε πέρας το εγχείρημα, εξελίσσοντας το 2,3λιτρο, 4κύλινδρο, 16βάλβιδο σιδερένιο μπλοκ της E 230. 

Διατηρώντας αυτή την εξαιρετική βάση, οι μοτορίστες της Mercedes-Benz, επενέβησαν αυτοί σε πρώτο χρόνο, ανεβάζοντας τη χωρητικότητα για να βελτιώσουν την εγγενή αδράνεια του 16βάλβιδου μοτέρ χαμηλά και, ως εκ τούτου, να βελτιώσουν τις ρεπρίζ, Έτσι από τα 2.299 ανέβηκαν στα 2.498 cc, μεγαλώνοντας τη διαδρομή των εμβόλων από τα 80,2 στα 87,2 mm. Κάτι που φυσικά επέβαλε τροποποίηση στο στροφαλοθάλαμο, στις μπιέλες και στο στροφαλοφόρο.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Ελαστικός στις χαμηλές και στις μεσαίες στροφές, ο 4κύλινδρος 2,5λιτρος ανεβάζει αγόγγυστα μέχρι τις 7.000 rpm, αν και το αυτόματο σασμάν θέλει να του κάνει τη ζωή δύσκολη.


Για να αντισταθμιστεί το λιγότερο καρέ 16βάλβιδο μοτέρ, ήρθαν εκ νέου οι μηχανικοί της Cosworth για να τοποθετήσουν ελαφρύτερα έμβολα και να τροποποιήσουν τους εκκεντροφόρους, καθώς και την πολλαπλή εισαγωγής και το φιλτροκούτι. Τέλος, να σημειώσουμε επίσης τον πιο ελαφρύ σφόνδυλο, στην κατεύθυνση της αναζήτησης ενός πιο ζωντανού κινητήρα. 

Για την ανάδειξη των δυνατοτήτων του θα προτιμούσαμε το αυτοκίνητό μας να συνδυαζόταν με χειροκίνητο σασμάν. Παρόλο πως θα προερχόταν αυτούσιο από την 2.3-16, το 5άρι Getrag, dog leg, θα εκμεταλλευόταν ακόμη και την τελευταία ικμάδα του μοτέρ. Αντίθετα, το αυτόματο 4άρι που φοράει η δικιά μας Merc είναι πολύ «ταξιτζίδικο», πνίγοντας τη δυναμική του. Και μιας και μιλάμε για δυναμική, το μη καταλυτικό μοτέρ ανεβάζει 204 άλογα στις 6.800 rpm έναντι των 185 PS/6.200 rpm της επίσης μη καταλυτικής 2.3-16.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16

Η ροπή, σε αντίθεση, αποδίδεται διαφορετικά. Ναι μεν κατέβηκε από τα 24,0 kgm/4.500 rpm στα 23,4 kgm/5.000-5.500 rpm, αλλά όπως φαίνεται με καλύτερο άπλωμα στην κλίμακα των στροφών. Τόσο στο χρονόμετρο όσο και στην αίσθηση, οι ρεπρίζ κάποιες φορές είναι απογοητευτικές για τη χωρητικότητα του κινητήρα, ειδικά με το αυτόματο κιβώτιο που αργεί χαρακτηριστικά στο kickdown.

Σπορτίβ, αλλά όχι σπορ
Το χρονόμετρο και η ζυγαριά του εργοστασίου έρχονται να δώσουν μια σχετικότητα στις εντυπώσεις μας, με αναλογία βάρους/ισχύος πιο κολακευτική στα χαρτιά: 6,4 kg/PS. Με την ίδια αεροδυναμική, αλλά με μεγαλύτερο βάρος σχεδόν κατά 40 kg, οι επιδόσεις μεταξύ της 2.3-16 και της 2.5-16 εξελίχτηκαν ελάχιστα. Έτσι η αυτόματη 2,5άρα δεν κέρδισε τίποτα στα 0-100 km/h γράφοντας επίσης 7,8”, τα πήγαινε λίγο καλύτερα στο χιλιόμετρο που το κάλυπτε 0,7” πιο γρήγορα (27,8” έναντι 28,5”). H τελική ταχύτητα βελτιωνόταν κατά 5 km/h, πράγμα λογικό μιας και η μετάδοση ήταν πανομοιότυπη με αυτή της 2.3-16.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Διακριτική και κομψή, η 190Ε 2.5-16 αποδεικνύεται επίσης «διακριτική» στο πάτημά της στο δρόμο. 


Φυσικά, οι παραπάνω διαφορές σε απόλυτη τιμή είναι χωρίς ουσία, αλλά η ευχαρίστηση παίρνει μεγαλύτερη διάσταση ακούγοντας την 190E 2.5-16 να στροφάρει λίγο ψηλότερα και να είναι λίγο πιο ευαίσθητη στο «τηλεγράφημα» στο γκάζι. Όσον αφορά τους άξονες, όλες οι επιλογές στις αναρτήσεις και στις ρυθμίσεις τους διατηρήθηκαν αυτούσιες μεταξύ των δύο μοντέλων.

Ο πίσω άξονας με τους πέντε βραχίονες παρέμεινε λοιπόν εφοδιασμένος με σφαίρες πίεσης που ρυθμίζουν αυτόματα το ύψος, έλεγχος που μπορούσε προαιρετικά να επεκταθεί στους τέσσερις τροχούς με μπουτόν στο ταμπλό –όπως στο δικό μας αυτοκίνητο.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Αεροδυναμικά στοιχεία και ρύθμιση ύψους δεν είναι για το θεαθήναι. Παρά την τετράγωνη σιλουέτα, με Cx 0,32 η 190E ήταν η πιο αεροδυναμική στην κατηγορία της.

 
Εκείνο φυσικά που προκαλεί εντύπωση και έρχεται κόντρα με το σπορ χαρακτήρα της 2.5-16 είναι η διάσταση των ελαστικών που επίσης διατηρήθηκε η ίδια. Οι 15άρες ζάντες με τα λάστιχα 205/55, διαφυλάττουν μεν την άνεση, αλλά φτάνουν γρήγορα στο όριό τους στο απαιτητικό φρενάρισμα. Χωρίς μάλιστα ιδιαίτερη βοήθεια από τα τους τέσσερις δίσκους με ABS της Bosh) που αερίζονται άσχημα πίσω από τις ζάντες με το ελάχιστα σπορ σχέδιο.

Εδώ χρειάζεται να κάνουμε μνεία στο ASD που ήταν στάνταρ ήδη από τις τελευταίες 2.3-16. Στην ουσία πρόκειται για ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, υδραυλικό μπλοκέ που επιτρέπει το κλείδωμα από 0-100% του τροχού που πατινάρει, μέχρι τα 30 km/h. Από εκεί και πάνω λειτουργεί όπως ένα κανονικό μπλοκέ 35%. 

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16

Από τη βασική κιόλας 190άρα υπήρξε σημαντική πρόοδος στη συμπεριφορά για πισωκίνητο, αλλά η 2.5-16 (και η 2.3) πήγαν ακόμη πιο μακριά την τέχνη του συμβιβασμού μεταξύ άνεσης και σπορ αποτελεσματικότητας. Το μπροστινό βασίζεται σε μια αρχιτεκτονική ψευδό-McPherson, της οποίας η Στουτγάρδη βελτίωσε τις θεμελιώδεις αρχές.

Έτσι, τα γόνατα διαθέτουν μόνο το αμορτισέρ, με βελτιωμένη διαδρομή και παίζοντας απλώς τον αποσβεστικό ρόλο του, με το ελατήριο να είναι ξέχωρα. Το πίσω μέρος δεν έμεινε έξω από το παιχνίδι, καθώς η 190 διαθέτει ανεξάρτητη ανάρτηση με πέντε συνδέσμους, ελέγχοντας απόλυτα τη θέση του τροχού σε οποιαδήποτε κίνηση.

Από τα πρώτα χιλιόμετρα κιόλας, καταλαβαίνεις ότι αυτή η 190Ε, ούσα άνετη και πολύ ισορροπημένη, είναι τέλεια φτιαγμένη για σβέλτες έως πολύ σβέλτες διαδρομές. Εδώ να σημειώσουμε και τι δεν σου δίνει πίσω το τιμόνι (επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια με μεταβλητή υποβοήθηση), με τη συγκεχυμένη αίσθηση και τη μικρή έλλειψη ακρίβειας γύρω από τη θέση της ευθείας.

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16
Απόλυτα ισορροπημένη, η 190E 2.5-16 που κάθεται 1,5 πόντο χαμηλότερα και σε σκληρότερα ελατήρια, κάνει κέφι τη σπορ οδήγηση αλλά ζητά απεγνωσμένα πιο φαρδιά λάστιχα.


Σε πραγματική σπορ οδήγηση, πόσω μάλλον για μια track day, θα της άξιζαν λιγότερο συμβιβαστικές επιλογές όσον αφορά την άνεση της ανάρτησης και πιο φαρδιά λάστιχα. Αδιαμφισβήτητα, η πιο άκαμπτη και πιο σπορ BMW M3 E30 είναι πιο ευχάριστη και αποδοτική σε αυτό το πεδίο. Αυτό εν πολλοίς -και η ομολογκασιόν για το DTM- ήταν που οδήγησαν τη Mercedes-Benz να φτιάξει γρήγορα την περίφημη Evolution και στη συνέχεια την 190Ε 2.5-16 Evolution 2.

Μια ολοκληρωμένη σπορτίβ μπερλίνα, όπως και η προκάτοχός της, η 190 E 2.5-16 συνδυάζει όλες τις παραδοσιακές αξίες της Mercedes-Benz, προσθέτοντας οδηγική απόλαυση και τη βάση για σοβαρή εξέλιξη. Μια πολύ καλή εναλλακτική λύση απέναντι στην M3 Ε30, στο βαθμό που η τιμή της σήμερα είναι δελεαστική γι’ αυτό που προσφέρει το πακέτο: Κατά μέσο όρο 15 χιλιάδες η αυτόματη και δέκα χιλιάδες παραπάνω η χειροκίνητη. Τιμή που σε σύγκριση με τη μεγάλη αντίπαλό της BMW M3 Ε30 είναι σαφώς πολύ χαμηλότερη.

Η 190Ε 2.5-16 σε αριθμούς
ΑΜΑΞΩΜΑ
Τύπος Αυτοφερόμενο, 4πορτο
Αεροδυναμικός συντελεστής Cx 0,32 και Scx 0,61
Διαστάσεις 4.430 x 1.706 x 1.361 mm
Μετατρόχιο εμπρός-πίσω 1.446 mm - 1.431 mm
Μεταξόνιο 2.665 mm
Βάρος 1.300 kg
Ωφέλιμο φορτίο 500 kg
Πορτμπαγκάζ 385 lt 
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος Daimler-Benz M102 E25/2, ατμοσφαιρικός
Θέση Εμπρός, κατά το διάμηκες
Κύλινδροι Τέσσερις σε σειρά 
Χωρητικότητα 2.498 cc
Διάμετρος x διαδρομή 95,5 mm x 87,2 mm
Συμπίεση 9,7:1
Μέγιστη ισχύς 204 PS/6.750 rpm
Μέγιστη ροπή 24,5 kgm/5.000-5.500 rpm
Bαλβίδες Τέσσερις ανά κύλινδρο
Ανάφλεξη Ηλεκτρονική
Τροφοδοσία Έμμεσος ψεκασμός Bosch KE-Jetronic
Έλεγχος καυσαερίων (καταλυτικό μοντέλο) Τριοδικός καταλύτης, έξτρα αισθητήρας «λ» 
Σύστημα ψύξης Υγρόψυκτο, αντλίες, θερμοστατικά ελεγχόμενος ηλεκτρικός ανεμιστήρας, χωρητικότητα 8 lt
Σύστημα λίπανσης Υπό πίεση, χωρητικότητα 5 lt με αλλαγή φίλτρου
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Τύπος Στους πίσω τροχούς 
Κιβώτιο Αυτόματο 4τάχυτο με επιλογή «Sport»
Τελική σχέση μετάδοσης 3,07
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός Ανεξάρτητη, γόνατο με ανεξάρτητο το ελατήριο, αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Ανεξάρτητη, πέντε συνδέσμων, ελατήρια, αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος
Ζάντες Ελαφρού κράματος, σφυρήλατες, 7Jx15”
Λάστιχα 205/55 VR15
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι 284 mm, μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω Δίσκοι 258 mm, διπίστονες δαγκάνες
Χειρόφρενο Μηχανικό στους πίσω τροχούς 
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Τύπος Επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια
Υποβοήθηση Μεταβλητή
Κύκλος στροφής 10,57 m
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Τύπος 12βολτο
Εναλλάκτης 70Α
Μπαταρία 70Ah
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
0-400 m 15,2” @ 147 km/h 
0-1.000 m 27,8” @ 181 km/h
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Ρεζερβουάρ 70 lt
Κατανάλωση Υπεραστική/πόλη/εθνική/μέση 9,1-10,9 / 15,9-19,1 / 10,6-12,7 / 12,8 lt/100 km
ΤΙΜΗ
Τιμή σήμερα
€15.000 (άριστη κατάσταση), €27.000 (άριστη κατάσταση)

node/39112
Mercedes-AMG E 53 Coupé

Η Mercedes-Benz κόβει τις «63άρες AMG» από τις E-Class Coupé και Cabriolet

Εάν αναρωτιόσασταν για την άφιξη του V8 στην ανανεωμένη E-Class, να ξέρετε ότι δεν θα υπάρχει πλέον στις κουπέ και κάμπριο. Επομένως θα επιβιώσει μόνο η μπερλίνα AMG E 63, αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο σε Audi RS7 και BMW M8.

Παρασκευή, 29 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Η Mercedes-Benz κόβει τις «63άρες AMG» από τις E-Class Coupé και Cabriolet

Η Mercedes-Benz επανεξετάζει διαρκώς τα πολλά μοντέλα της: Κάποια διατηρούνται, κάποια νέα εμφανίζονται και άλλα εξαφανίζονται. Έτσι μπορεί ο κινητήρας V8 4.0 biturbo της AMG να δίνει σήμερα το παρών σχεδόν σε όλα τα SUV, αρχής γενομένης από την GLC, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για την E-Class. Ανανεωμένη εφέτος, μία από τις γηραιότερες Mercedes-Benz μαζί με την C-Class, η Ε διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις: μπερλίνα, στέισον, κουπέ και καμπριολέ.

Οι δύο τελευταίες, που επικεντρώνονται περισσότερο στο φαν, δεν θα έχουν πρόσβαση ωστόσο στον διτούρμπινο V8. Σύμφωνα με το αμερικανικό website Motor1, ο Γερμανός κατασκευαστής αποφάσισε να μην εντάσσει πλέον τις 63άρες εκδόσεις AMG στον κατάλογο των E-Class Coupé και Cabriolet, επειδή απλώς «δεν υπάρχει πλέον αυτή η ανάγκη».

Μια περίεργη επιλογή, δεδομένης της λιγότερο οικογενειακής τοποθέτησής τους στην γκάμα της E-Class σε σχέση με την μπερλίνα και τη στέισον. Οι 6κύλινδρες E 53 των 435 ίππων είναι κατά τα φαινόμενα επαρκείς και κατάλληλες για τη Mercedes-Benz σε αυτή την κατηγορία. Και επίσης κατά τα φαινόμενα, δεν θεωρεί πρόβλημα να αφήσει τις Audi και BMW να παίζουν μόνες τους μπάλα με μοντέλα όπως τα RS7 και M8.

node/39103

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Τη δύσκολη περίοδο των περιορισμών στην κυκλοφορία, κάθε κάτοικος του Βορείου Έβρου είχε δίπλα του μια Mercedes-Benz Α 160.

Παρασκευή, 29 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Όταν κάποιος ακούσει για αυτοκίνητα με το σήμα της Mercedes-Benz που κυκλοφορούν στους δρόμους του νομού Έβρου, μάλλον θα σκεφτεί αμέσως τα γνωστά τζιπ του στρατού. Το αθάνατο G-Class, στην πιο απλή εκδοχή του, είναι το όχημα που έχει επιλέξει ο ελληνικός στρατός για να μπορεί να ανταπεξέλθει στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Τους προηγούμενους μήνες όμως, όποιος ταξίδευε στο βορειοανατολικότερο άκρο της Ελλάδας, στο νομό που κυριαρχεί το γκρι, το χακί, οι απέραντες πεδιάδες και ο διάσημος ποταμός, έβλεπε να κινούνται διαρκώς μερικές νέες Mercedes-Benz Α-Class. Κι αν αναρωτιόταν ποιος είναι ο σκοπός της παρουσίας αυτών των ολοκαίνουργιων αυτοκινήτων εκεί, τα ευμεγέθη αυτοκόλλητα με το σήμα του «Μένουμε Σπίτι» φανέρωναν τη συμμετοχή τους στη εθνική προσπάθεια καταπολέμησης της πανδημίας.

Τα διακριτικά της Α. Ισμαήλος Α.Ε., Εξουσιοδοτημένου Διανομέα και Επισκευαστή της Mercedes-Benz Hellas ήταν ήδη γνωστά στους κατοίκους. Η εταιρία εδώ και δύο χρόνια έχει «αγκαλιάσει» την περιοχή και στέκεται δίπλα σε βασικά προβλήματα της καθημερινότητας των κατοίκων της. Από τις αρχές του 2018, το βορειότερο σχολείο της Ελλάδος, στα ακριτικά Δίκαια του νομού Έβρου, βρίσκεται υπό την προστασία της εταιρίας μέσω ενός προγράμματος υιοθεσίας που δημιουργήθηκε μαζί με γονείς, καθηγητές και μαθητές. Οι δράσεις που γίνονται στα πλαίσια του προγράμματος αυτού έχουν δημιουργήσει μια ξεχωριστή σχέση.

Με την έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού και την επιβολή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, λειτουργώντας με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά, δημιουργήθηκε ο συνεργατικός σχηματισμός TimetoAct. Η πρωτοβουλία των ανθρώπων της Α. Ισμαήλος Α.Ε έγινε άμεσα αποδεκτή από το Δήμαρχο Ορεστιάδας, κι έτσι ξεκίνησε η υλοποίηση της δράσης. Το TimetoAct λειτούργησε στα πρότυπα του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και η δράση του ήταν εθελοντική. Η συνεργασία για την δομή και την λειτουργία του απαίτησε τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τη Δημοτική Αρχή προς τους εθελοντές και τα στελέχη της ενέργειας. Το κόστος της δράσης καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από την Α. Ισμαήλος Α.Ε, ενώ τα έξοδα των καυσίμων των καθημερινών μετακινήσεων του προγράμματος ανέλαβε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ).

Ismailos

Ως τομέας ευθύνης επιλέχθηκαν τα 25 χωριά που αποτελούν τη Δημοτική Ενότητα Τριγώνου και τη Δημοτική Ενότητα Κυπρίνου. Ένα ποσοστό του τοπικού πληθυσμού ανήκει στις ευπαθείς ομάδες, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των κατοίκων των 25 χωριών είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην Ελληνική Επικράτεια. Κάθε κάτοικος μπορούσε με ένα απλό τηλεφώνημα να παραγγείλει ότι χρειάζεται και μέσα σε λίγες ώρες να το έχει παραλάβει στην πόρτα του σπιτιού του. Σκοπός ήταν να μην αισθανθεί κανένας κάτοικος αποκομμένος, και να συνεχιστεί η τροφοδοσία αγαθών προς όλους όσους έχουν ανάγκη.

Οι ολοκαίνουργιες Mercedes-Benz Α 160 ανέλαβαν δράση! Άλλωστε αποτελούν ιδανικό μέσο μετακίνησης, τόσο για τον ανοιχτό δρόμο, όσο και για τους ταλαιπωρημένους δρόμους των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Προσφέρουν κορυφαία άνεση, χάρη στη μελετημένη ανάρτηση και την τέλεια ηχομόνωση, οικονομία στη χρήση αφού δε ζητούν πολύ πάνω από 6 lt/100 km, και ασυναγώνιστη ασφάλεια, η οποία παρέχεται από τα πιο σύγχρονα βοηθήματα και τους επτά αερόσακους. Η όμορφη σιλουέτα χαρακτηρίζεται και από τον κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή της κατηγορίας, Cd 0,25.

Οι 15 εθελοντές του προγράμματος στάθμευσαν τις A-Class, βάσει προγράμματος, στα χωριά του τομέα ευθύνης. Ήταν ιδιαίτερης σημασίας η εικόνα που αντίκριζε κανείς στις εισόδους χωριών που μετρούν λιγοστούς, ηλικιωμένους μόνιμους κατοίκους. Νεαροί εθελοντές, ολοκαίνουργια αυτοκίνητα και συνεχής τροφοδοσία, έχτισαν ένα κλίμα αλληλεγγύης, ανεβάζοντας το ηθικό τόσο των κατοίκων όσο και των διερχόμενων.

Το Σπήλαιο ήταν η μόνιμη βάση για μια από τις Α 160. Ο Τζίμης είχε αναλάβει δράση εκτελώντας καθημερινά δρομολόγια προς 6 χωριά που είχε υπό την ευθύνη του. Η σύζυγός του η Σούλα είχε αναλάβει το τηλεφωνικό κέντρο που δημιουργήθηκε για την περίσταση. Ήταν μια από τις οικογένειες που βοήθησαν εθελοντικά τη δράση. Τα σπίτια του Σπηλαίου έχουν κόκκινες στέγες με κεραμίδια και χτιστές καμινάδες, και τα δικά τους περιβόλια, ενώ η πλατεία του χωριού έχει υπεραιωνόβια δένδρα. Στο χωριό είναι η έδρα του αγροτουριστικού Συνεταιρισμού Γυναικών Τριγώνου Ν. Έβρου «Γαία», που ειδικεύεται στην παρασκευή παραδοσιακών τοπικών εδεσμάτων. Βόρεια του χωριού, στην τοποθεσία "Κορυφή", υπάρχει το δημοτικό αναψυκτήριο σε χαμηλό ύψωμα με θέα τον κάμπο του Άρδα και την Αδριανούπολη. Στο υπόγειό του υπάρχει η αρχαιολογική εκπαιδευτική έκθεση Σπηλαίου. Πρόκειται για φωτογραφική αρχαιολογική έκθεση, με ευρήματα από τις ανασκαφές των τύμβων του Σπηλαίου και άλλων περιοχών του βορείου τμήματος του Έβρου.

Ismailos

Ο Δίλοφος, λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, είναι το χωριό των ανθρακωρύχων. Στο χωριό ζουν μόλις 28 κάτοικοι, ενώ σήμα κινητής τηλεφωνίας δεν υπάρχει. Όλοι οι κάτοικοι είναι σκληραγωγημένοι και ολιγαρκείς. Αυτοκίνητο της δράσης δεν στάθμευε μόνιμα εκεί. Τα λιγοστά αιτήματα καλύπτονταν άμεσα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονταν στα Δίκαια και στο Σπήλαιο. Ο Δίλοφος βρίσκεται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία και κοντά στο κοινό σημείο συνόρων των δύο χωρών με τη Βουλγαρία, το «τριεθνές». Είναι κτισμένος στις όχθες του ποταμού Έβρου. Συχνά, όταν το ποτάμι φουσκώνει, το νερό φτάνει ως τις αυλές των σπιτιών. Στο χωριό βρίσκεται ο τάφος του καπετάν Αντρέεφ, εθνικού ήρωα των Βουλγάρων που πολέμησε εναντίον των Τούρκων στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ακολουθώντας τις διαδρομές του προγράμματος TimetoAct φτάνουμε στα Δίκαια. Από εδώ μπορεί να πει κανείς ότι έχει τις ρίζες της η ευαισθητοποίηση της Α. Ισμαήλος Α.Ε στην περιοχή. Στα δύο σχολεία στάθμευαν για κάποιες μέρες μερικές Mercedes-Benz Α 160 που οδηγούσαν οι εθελοντές. Εδώ ο Πέτρος είχε την υψηλή εποπτεία, παρακολουθώντας καθημερινά αν όλα κυλούν σωστά. Είχε μια έξτρα ευθύνη, καθώς είναι μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου και γνωρίζει τα θέματα των χωριών όσο λίγοι. Δεν ήταν μόνος βέβαια, γιατί ο κύριος Δημήτρης, ο διευθυντής του Λυκείου, κινούνταν ανάμεσα στις Καστανιές όπου μένει και στα Δίκαια. Είχε κι εκείνος μια Α 160 και συντόνιζε το έργο των εθελοντών, αφού γνωρίζει τις οικογένειες όλων των μαθητών από πρώτο χέρι. Στις Καστανιές, η κατάσταση ήταν πολύ καλή. Μετά τα πρόσφατα επεισόδια με τους παράνομους μετανάστες η παρουσία των αρχών είναι έντονη και ζητήματα τροφοδοσίας δεν υπάρχουν, καθώς το χωριό διαθέτει όλα τα απαραίτητα καταστήματα.

Κοντά στις Καστανιές είναι τα Μαράσια, με λίγο παραπάνω από 100 κατοίκους, για τους οποίους όμως η συγκοινωνία είχε διακοπεί. Εκεί ο Ραφαήλ, αν και μαθητής Λυκείου, ήταν κάθε μέρα από νωρίς στο τηλεφωνικό κέντρο, ενώ ο πατέρας του ο Σαράντης εκτελούσε τα δρομολόγια του τομέα που περιλαμβάνουν τα Μαράσια. Τα Μαράσια βρίσκονται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία. Το χωριό είναι κτισμένο στο σημείο όπου ο ποταμός Άρδας (νότια) συναντάει τον Έβρο (βόρεια). Κυριολεκτικά βρίσκεται μόλις λίγα μέτρα από την Τουρκία. Στο ομώνυμο φυλάκιο του στρατού, στο τελείωμα του χωριού, μια γέφυρα 100 m χωρίζει την χώρα μας από τη Τουρκία. Σε 4,5 km από το χωριό βρίσκεται η Αδριανούπολη. Το χωριό έγινε πιο γνωστό το 2007, όταν η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε την «Κυρά των Μαρασίων» (Βασιλική Λαμπίδου-Φωτάκη), η οποία απεβίωσε στις 21 Ιουνίου 2011, σε ηλικία 107 ετών και κηδεύτηκε µε τιμές εν ενεργεία αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάµεων.

Ismailos

Ταξιδεύοντας αντίθετα, στα όρια με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συναντάμε δύο χωριά με πολύ λίγους κατοίκους και χωρίς καταστήματα τροφοδοσίας. Εκεί ο Τόλης με το Γιώργο μοιράστηκαν μια ακόμα Α 160, όχι μόνο για να ανταπεξέλθουν στο καθημερινό πλάνο παραγγελιών, αλλά και για να δηλώσουν την παρουσία τους, και να επιβεβαιώσουν ότι όλοι οι κάτοικοι είναι υγιείς, πηγαίνοντας στη Μηλιά και το Θεραπειό. Η Μηλιά βρίσκεται στις όχθες του Άρδα, εκεί που εισέρχεται στην ελληνική γη. Έχει λιγότερους από 30 κατοίκους και όλοι ασχολούνται με αγροτικές εργασίες. Το Θεραπειό, που έχει μόνο ηλικιωμένους πλέον, έχει πάρει την ονομασία του από το ότι παλιότερα, οι χριστιανοί έκαιγαν ξύλα, ξάπλωναν πάνω στη στάχτη και θεραπεύονταν. Ακόμη, κοντά στο Θεραπειό, μέσα στο ποτάμι, υπήρχε μια πηγή που κάθε χρόνο το δεκαπενταύγουστο ανάβλυζε θερμό ιαματικό νερό. Η γέφυρα που διασχίζει κανείς για να πάει σε αυτά τα δύο χωριά είναι πολύ χαρακτηριστική.

Όλες οι διαδρομές και οι δρόμοι του νομού Έβρου σου μεταδίδουν ένα αίσθημα λιτής και ουσιαστικής διαβίωσης. Η καλλιέργεια της γης και η φύση του νομού είναι στοιχεία που ξεχωρίζουν. Όποιος βρεθεί στο οδικό δίκτυο που συνδέει τα 25 χωριά του Βόρειου Έβρου βλέπει απέραντες καλλιεργημένες εκτάσεις. Την περίοδο της πανδημίας, έβλεπε και αρκετές Mercedes-Benz A-Class, που βρίσκονταν εκεί για να βοηθήσουν τους ανθρώπους αυτού του ξεχωριστού τόπου. Να τους κάνουν να είναι και να νιώθουν ασφαλείς. Όσο ασφαλής νιώθει και όποιος βρίσκεται μέσα σε μια Mercedes-Benz.

[Δελτίο Τύπου Α. Ισμαήλος Α.Ε.]