Test drive: Škoda Octavia iV Grand Coupé

Το Škoda Octavia Grand Coupé παίζει ούτως ή άλλως σε διπλό ταμπλό και με την προσθήκη του συστήματος plug-in hybrid αποθεώνεται ο διττός χαρακτήρας του.

H Škoda πραγματοποιεί τα πρώτα βήματα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Η αρχή έγινε πριν ενάμιση χρόνο με το ηλεκτρικό μίνι Citigo-e iV και το plug-in hybrid Superb iV. Αλλά και με τη δημιουργία ενός νέου τμήματος (sub-brand) μέσα στην γκάμα μοντέλων που θα την οδηγήσει στο μέλλον, το Škoda iV.

Κάτω από την συγκεκριμένη ομπρέλα, η Škoda αναπτύσσει τη δική της οικογένεια εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων, πιστή πάντα στο DNA της. Γι’ αυτό τον λόγο θα επενδύσει μέχρι το 2024 δύο δισ. ευρώ για την εξέλιξη τέτοιων αυτοκινήτων και την ανάπτυξη υπηρεσιών κινητικότητας. Εγκυκλοπαιδικά, αυτό είναι το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα στην ιστορία της εταιρείας. Μάλιστα, μέχρι το 2022, η Škoda θα έχει στην γκάμα της δέκα εξηλεκτρισμένα μοντέλα.

Μέρος αυτού του σχεδίου είναι και το νεότερο μοντέλο που φοράει τον λογότυπο «iV» στην πίσω πόρτα, το νέο Octavia Grand Coupé της δοκιμής μας.

Για όλα τα γούστα
Είναι η πρώτη φορά που η γκάμα του Octavia αποκτά επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση, και μάλιστα όχι μία, αλλά δύο. Πιο συγκεκριμένα, το νέο Octavia Grand Coupé διατίθεται είτε ως iV είτε ως iV RS, χρησιμοποιώντας προφανώς και στις δύο περιπτώσεις την αναβαθμισμένη πλατφόρμα MQB 37 (W), διαθέτοντας συνδυαστική ισχύ 204 και 245 PS αντίστοιχα. Το αυτοκίνητο δοκιμής έχει το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα συνδυαστικής απόδοσης 204 PS και 350 Nm. Το συστατικό του από θερμικής πλευράς είναι ο 1.4 TSI EA211 με απόδοση 150 PS και 250 Nm που συνδυάζεται με 6άρι DSG κιβώτιο που έχει λειτουργία Sport και paddles στο τιμόνι. Από ηλεκτρικής πλευράς, βρίσκουμε το σύστημα HEM80evo που αποδίδει 116 PS (85 KW) και 330 Nm, καταναλώνοντας ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 13 kWh που βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Πέρα από τα γενικά Drive Modes που διαθέτει (Eco, Normal, Sport και Individual) και επεμβαίνουν στο βάρος του τιμονιού, στην αμεσότητα του γκαζιού και στην απόδοση του κλιματισμού, το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα διαθέτει ακόμα τα εξής προγράμματα: E-mode που κινεί αμιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο για περίπου 45 km και με ταχύτητα έως 140 km/h, το Hybrid Auto που επιλέγει την ενδεδειγμένη λειτουργία/συνεργασία των δύο κινητήρων και την Hybrid Charge που επεμβαίνει μέσω της κάμερας και των φρένων στην ένταση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας για να διατηρήσει ή και να αυξήσει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Στην πιο έντονη ρύθμιση αναλαμβάνει και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης να «γεμίσει» την μπαταρία. Με καθημερινή φόρτιση της μπαταρίας και επιλεγμένο το πρόγραμμα Normal, η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε στη δοκιμή ήταν στα 3,8 lt/100 km. Με το ίδιο πρόγραμμα λειτουργίας και επιλεγμένο το Hybrid Auto θα δείτε αυτονομία πάνω από 650 km με φουλαρισμένο τον τεπόζιτο καυσίμου και την μπαταρία.

Skoda Octavia iV Grand Coupe 2021 drive_gr 3

Η μπαταρία ιόντων λιθίου μπορεί να φορτίσει είτε σε οικιακή πρίζα είτε σε wallbox, με τον ενσωματωμένο φορτιστή να μπορεί να απορροφήσει μόνο 3,6 kWh. Μικρό το κακό. Όπως συμβαίνει σε όλα τα plug-in hybrid η μπαταρία είναι μικρή και φορτίζει σχετικά γρήγορα. Από μία πρίζα 230V χρειάζεται τρεις ώρες και 45 λεπτά για να φτάσει από το 0 στο 80% και πέντε ώρες για μια πλήρη φόρτιση. Σε περίπτωση σύνδεσης σε wallbox 3,6 kW, απαιτούνται δύο ώρες και 33 λεπτά για να φτάσει η μπαταρία στο 80% της χωρητικότητάς της και τρεις ώρες και 33 λεπτά για την πλήρη φόρτισή της. Η θύρα φόρτισης βρίσκεται στο εμπρός αριστερό φτερό και ανοίγει από διακόπτη στην πόρτα του οδηγού. Εκτός όμως από την μπαταρία του συστήματος κίνησης, υπάρχει και μια δεύτερη 12V κάτω από τον χώρο αποσκευών που τροφοδοτεί τα συστήματα χαμηλής τάσης του αυτοκινήτου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Škoda Octavia Grand Coupé 1.5 TSI EVO 150 PS

Όλα αυτά αυξάνουν το βάρος κατά 237 kg σε σχέση με την έκδοση 1.5 TSI eTEC 150 PS. Αλλά η αμεσότητα και η συνδυαστική απόδοση του ηλεκτρικού συστήματος στη ρύθμιση Sport (204 PS) επιτρέπουν πολύ δυνατές επιδόσεις. Τα πρώτα 100 km/h έρχονται από στάση σε μόλις 7,7” και η τελική ταχύτητα ακουμπά τα 220 km/h. Σε αυτό το προφίλ, ο θερμικός κινητήρας δεν σβήνει ποτέ, το 6άρι DSG αλλάζει ακατάπαυστα τις σχέσεις, ενώ μόλις αφήσεις το γκάζι και το επιτρέπουν οι στροφές κατεβάζει σχέση για να αυξήσει την ένταση της ανάκτησης ενέργειας. Τα φρένα με την σειρά τους έχουν αναλογικότητα και πολύ καλή αίσθηση στο πεντάλ.

Στα πιο καθημερινά προφίλ λειτουργίας και σε αστική χρήση, η εμπειρία αλλάζει κατά πολύ. Η εκκίνηση γίνεται πάντα με το ηλεκτρομοτέρ και μόνο εάν το απαιτήσουν η θέση του γκαζιού και το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας θα τεθεί σε λειτουργία με πολύ ομαλό τρόπο ο 1.4 TSI. Το περιθώριο μέχρι να συμβεί αυτό είναι μεγάλο και έτσι μπορείς μέσω των ενδείξεων του ψηφιακού πίνακα οργάνων να αποφύγεις την εμπλοκή του θερμικού κινητήρα στο σύστημα. Έτσι οδηγείς με την απόκοσμη ησυχία που απολαμβάνεις στα ηλεκτροκίνητα, έχοντας ταυτόχρονα πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Για την τελευταία όμως έχουν φροντίσει και η επιπλέον ηχομόνωση, αλλά και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα που διαθέτει η συγκεκριμένη έκδοση σε σχέση με τις συμβατικές έως και 150 PS.

Skoda Octavia iV Grand Coupe 2021 drive_gr 5

Καλοστημένο και ποιοτικό
Το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που, στην περίπτωση της έκδοσης iV, την φέρνουν μόνο μισό πόντο πιο κοντά στο έδαφος αντί για έναν που συμβαίνει στις συμβατικές εκδόσεις. Η άνεση είναι υψηλού επιπέδου ακόμα και με τροχούς 18”, οι ρυθμίσεις σκληρότητας Normal και Sport δεν διαφέρουν πολύ, ενώ ο έλεγχος του αμαξώματος είναι υποδειγματικός είτε ταξιδεύεις στην EO είτε κινείσαι στην περιφέρεια. Σε μια πιο σφιχτή διαδρομή και με επιλεγμένο το πρόγραμμα Sport, το Octavia Grand Coupé iV θα πάρει μετρημένη κλίση. Και παρά το γεγονός ότι η μπαταρία του υβριδικού συστήματος βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα, και ότι κάτω από τον χώρο αποσκευών βρίσκεται το ρεζερβουάρ βενζίνης (που χωράει 39,5 lt αντί για 45 lt των κανονικών εκδόσεων) και η μπαταρία 12V, το συνολικό ζύγισμα της μάζας δε θα φέρει σε δύσκολη θέση τον οδηγό.

Πέρα όμως από το γεγονός ότι το ντεπόζιτο είναι ελαφρώς μικρότερο, η θέση του περιόρισε τον χώρο αποσκευών που έπεσε στα 450 lt. Έχει διατηρήσει πάντως το ορθογώνιο σχήμα και τη δυνατότητα επίπεδου χώρου φόρτωσης σε περίπτωση που αναδιπλώσεις τις πλάτες του διαιρούμενου πίσω καθίσματος, ενώ το μόνο που υπάρχει κάτω από αυτόν είναι ένας μικρός χώρος για την αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης και του κιτ επισκευής ελαστικού. Κατά τα άλλα, η καμπίνα είναι ολόιδια και χωρίς χωροταξικές διαφορές, πράγμα που σημαίνει ότι θα χωρέσει με άνεση τέσσερις ενηλίκους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Škoda Octavia Grand Coupé 2.0 TDI 150 PS DSG7

Το ταμπλό δύο επιπέδων αποτελείται από ένα μίγμα μαλακών και σκληρών πλαστικών πολύ καλής ποιότητας και χωρίζεται από μία υφασμάτινη φάσα που δείχνει ιδιαίτερα ταιριαστή. Η συναρμογή των υλικών είναι αρκετά καλή, ενώ υπάρχουν μπόλικες και χρηστικές θήκες για μικροαντικείμενα. Τα πλαστικά ψηλά στις πόρτες είναι μαλακά για τις εμπρός και σκληρά για τις πίσω (με παρόμοια υφή), ενώ το μέτριας ποιότητας πλαστικό στα πάνελ τους είναι διακοσμημένο με μια φάσα δερματίνης που σπάει τη μονοτονία.

Skoda Octavia iV Grand Coupe 2021 drive_gr 6

Πίσω από το νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών με τις δύο ακτίνες βρίσκουμε τον ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit με διαγώνιο 10,25”. Στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας κυριαρχεί η μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής 10” της έκδοσης Style (8,25” στις εκδόσεις Ambition) που ενσωματώνει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Η χρήση του μετά από μια μικρή περίοδο εξοικείωσης είναι εύκολη, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη δυνατότητα να δεχθεί για ορισμένες λειτουργίες φωνητικές εντολές και να αντιληφθεί συγκεκριμένες χειρονομίες.

Η έκδοση iV του νέου Škoda Octavia Grand Coupé μπορεί να συνδυαστεί με τα επίπεδα εξοπλισμού Ambition και Style, με τιμή €35.900 και €37.100 αντίστοιχα. Ο ανταγωνισμός σε αυτήν την κατηγορία δεν είναι πολύ μεγάλος προς το παρόν. Από την άλλη, ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας, τα χαμηλά πάγια έξοδα, οι δυνατές επιδόσεις και η δυνατότητα καθημερινής κίνησης μόνο με ρεύμα, δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό την επιλογή της συγκεκριμένης έκδοσης. Επιπλέον, αυτό είναι και το ενδεδειγμένο βήμα μέχρι την αμιγώς ηλεκτρική μετακίνηση στη χώρα μας.

Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Škoda Octavia Grand Coupé

Τι λέει το DRIVE
Ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας, τα χαμηλά πάγια έξοδα, οι δυνατές επιδόσεις και η δυνατότητα καθημερινής κίνησης μόνο με ρεύμα, δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό την επιλογή της συγκεκριμένης έκδοσης.
Τιμή Από €35.900
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.395 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.550-3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 116 PS, 330 Nm, μπαταρία 13 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 204 PS, 350 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση* 3,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 22 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.689 x 1.829 x 1.477 mm
Χώρος αποσκευών 450 lt
Βάρος 1.533 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης