Test drive: Škoda Superb iV

Η «λιμουζίνα» της Škoda ανανεώθηκε και ακολουθώντας την τάση της εποχής απόκτησε για πρώτη φορά υβριδική έκδοση και μάλιστα plug-in, με μια διόλου ευκαταφρόνητη αυτονομία κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Το αναπάντεχο συµπέρασµα από τη σύντοµη συµβίωση µας µε το εικονιζόµενο Škoda Superb iV είναι πως προκαλεί αρκετό «θόρυβο» στο πέρασµά του. Δεν γνωρίζουµε αν αυτό οφείλεται στο µέγεθος του ή στον εντυπωσιακό συνδυασµό του λευκού αµαξώµατος µε τις µαύρες λεπτοµέρειες. Εκείνο που ξέρουµε είναι πως είχαν καιρό να µας πιάσουν κουβέντα τόσοι πολλοί άνθρωποι, για ένα αυτοκίνητο που δεν είναι ένα από τα πολλά νέα και µοδάτα SUV ή κάποιο εντυπωσιακό σπόρτσκαρ.

Οι συζητήσεις µε τη σειρά τους παρουσίαζαν το δικό τους ενδιαφέρον, κυρίως όσον αφορά την εναλλαγή των εκφράσεων. Τον αρχικό ενθουσιασµό για το «ποιο είναι αυτό» διαδεχόταν ένα βλέµµα γεµάτο απορία, µόλις η κουβέντα έφτανε στα σχεδόν 50 χιλιάρικα που κοστίζει το συγκεκριµένο Škoda. Με το πρόσωπο των συνοµιλητών να καταλήγει σε µια έκφραση έκπληξης και θαυµασµού, µόλις εξηγούσες ότι είναι υβριδικό. Και µάλιστα απ’ αυτά που µπαίνουν στην πρίζα και µπορούν να κινηθούν χωρίς να καίνε βενζίνη.

Λειτουργική αυτονοµία
Πέρα από τα φορολογικά οφέλη -που προσφέρουν στους «εταιρικούς» χρήστες κυρίως όλα τα plug-in hybrid- το µεγάλο προσόν του Superb iV είναι η ηλεκτρική αυτονοµία. Συγκριτικά πάντα µε τον ανταγωνισµό. Τα 55 km που ανακοινώνει το εργοστάσιο, σύµφωνα µε το πρωτόκολλο WLTP, είναι µια µετριοπαθής τιµή που άνετα ξεπεράσαµε κινούµενοι στο ευρύτερο αστικό περιβάλλον της Αττικής. Και χωρίς µάλιστα να προσπαθήσουµε να καταρρίψουμε την εργοστασιακή μέτρηση.

Στην πράξη και µε δεδοµένο ότι οι καθηµερινές αποστάσεις προς την εργασία και τις λοιπές δουλειές δεν ξεπερνούν τα 60-70 km, το Superb iV µπορεί να κινείται για µέρες χωρίς σταγόνα βενζίνης. Για να το πετύχεις βέβαια θα πρέπει να φορτίζεις επιµελώς την µπαταρία, είτε -ιδανικά- µε έναν οικιακό φορτιστή είτε µε µια απλή οικιακή πρίζα η οποία κατά τη διάρκεια της νύχτας θα γεµίζει την µπαταρία. Αν τηρήσεις τα παραπάνω, στο τέλος της εβδοµάδας θα δεις τη µέση κατανάλωσή σου σε επίπεδα που θα ζήλευε ακόµα και… παπί! Τα 4,7 lt/100 km που καταναλώσαµε στη δική µας εβδοµάδα, θα µπορούσαν να είναι χαµηλότερα αν δεν είχε υπερισχύσει το «δε βαριέσαι τώρα!» και είχαµε κάνει µια ακόµα πλήρη φόρτιση.

skoda superb iv

Πολυτελείς επιδόσεις
Το Superb iV χρησιµοποιεί ένα επαναφορτιζόµενο υβριδικό σύστηµα που αποτελείται από τον γνωστό κινητήρα 1.4 TSI που αποδίδει εδώ 156 PS, έναν ηλεκτροκινητήρα 85 kW (114 PS) και µια συστοιχία µπαταριών 13 kWh που είναι τοποθετηµένη κάτω από τον χώρο αποσκευών. Η κίνηση µεταφέρεται αποκλειστικά στους εµπρός τροχούς, µέσω ενός αυτόµατου κιβωτίου DSG έξι σχέσεων, ενώ η συνδυαστική απόδοση φθάνει τους 218 PS και τα 400 Nm. 

Παρότι οι µπαταρίες έχουν αυξήσει το βάρος στα 1.730 kg, οι επιδόσεις δεν αποτελούν πρόβληµα για το Superb iV, όπως υποδηλώνουν και τα 7,7” για το 0-100 km/h ή τα 224 km/h τελικής που ανακοινώνει η Škoda. Η επιτάχυνση είναι παραπάνω από ικανοποιητική, είτε ξεχάσεις τον οικογενειακό προσανατολισµό και θελήσεις να κινηθείς σβέλτα σε µια ορεινή διαδροµή ή σε έναν κλειστό αυτοκινητόδροµο, είτε επιλέξεις το E-mode στα προγράµµατα λειτουργίας (σ.σ.: υπάρχουν ακόµα τα Sport και Hybrid) και αποφασίσεις να κινηθείς ηλεκτρικά. Ακόµα και χωρίς τη συνδροµή του βενζινοκινητήρα το Superb iV µπορεί να ακολουθήσει τη ροή της κίνησης δίχως πρόβληµα ακόµα και όταν αυτή του επιβάλλει να κινηθεί µε τριψήφιο νούµερο στο ψηφιακό καντράν. Άξιο αναφοράς είναι πως στην αµιγώς ηλεκτρική λειτουργία, το αυτοκίνητο παράγει έναν τεχνητό ήχο για να γίνεται αντιληπτό τους υπόλοιπους χρήστες του δρόµου και κυρίως στους πεζούς και τους ποδηλάτες που είναι και τα συχνότερα «θύµατα» των αθόρυβων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σε επίπεδο συµπεριφοράς στο δρόµο, τα παραπανίσια κιλά όχι μόνο δεν έχουν αλλοιώσει τα οδικά χαρακτηριστικά της τελευταίας γενιάς του Superb, αλλά σε συνδυασμό με τις αναθεωρημένες ρυθμίσεις των αναρτήσεων, τα έχουν βελτιώσει. Μάλιστα η έκδοση iV µε τη στάνταρ ηλεκτρονικά ρυθµιζόµενη ανάρτηση DCC, πατάει ακόµα καλύτερα από τις βενζινοκίνητες και ντίζελ εκδόσεις που είχαµε δοκιµάσει παλιότερα ενώ η άνεση παραµένει κορυφαία.

Τόσο στην πόλη όσο και στον αυτοκινητόδροµο η ανάρτηση λειτουργεί σαν µαγικό χαλί στρογγυλεύοντας ακόµη και τις πιο έντονες ανωµαλίες χωρίς να περνά στην καµπίνα θόρυβος ή να ταρακουνιούνται οι επιβάτες. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, ενώ σε σύγκριση με το παρελθόν έχει εξαλειφθεί πλήρως η ενοχλητική πλεύση στις κυµατοειδείς ανωµαλίες. Επίσης γέρνει λίγο στις στροφές όταν το πιέζεις ή φρενάρεις έντονα και γενικά το υβριδικό Superb δίνει πιο στιβαρή αίσθηση από τις υπόλοιπες εκδόσεις εµπνέοντας περισσότερη ασφάλεια και την αρχοντιά που αναζητάς σε ένα αυτοκίνητο αυτού του µεγέθους. Το µόνο που θα ξενίσει είναι τα φρένα. Όχι µε την αποτελεσµατικότητά τους, αλλά µε την αίσθηση του πεντάλ. Λόγω του συστήµατος ανάκτησης ενέργειας, δεν έχει τη γραµµική απόδοση που έχουν συνηθίσει οι περισσότεροι στα συµβατικά ΙΧ και χρειάζεται συνήθεια για να µην φρενάρεις απότοµα.

«Λιµουζίνα» παίρνεις
Σε όσους έχουν µείνει ακόµα στο παρελθόν της Škoda, οι €48.900 που κοστίζει το Superb iV µπορεί να προκαλέσουν εγκεφαλικό. Με τα δεδοµένα των PHEV όµως, η τιµή είναι απόλυτα ανταγωνιστική. Ειδικά αν συνυπολογιστούν η κρατική επιδότηση που είναι σε ισχύ, τα µηδενικά τέλη κυκλοφορίας ή το φορολογικό κέρδος για όσους αναζητούν το επόµενο «εταιρικό» τους αυτοκίνητο. Και φυσικά όλα τα υπόλοιπα προσόντα της τελευταίας γενιάς του Superb.

Κάποια από τα οποία ενισχύθηκαν ακόµα περισσότερο ύστερα από την πρόσφατη ανανέωση. Η ποιότητα και η ευρυχωρία της καµπίνας, για παράδειγµα, παραµένουν κορυφαίες, ενώ το πορτµπαγκάζ παρόλο που µειώθηκε στα 485 lt λόγω των µπαταριών παραµένει µεγάλο. Και φυσικά δεν πρέπει να αγνοούµε τον υπέρ-πλήρη εξοπλισµό που εµπλουτίστηκε µε ακόµα περισσότερα συστήµατα ασφαλείας και σύγχρονα τεχνολογικά καλούδια. 

Τι λέει το DRIVE
Θέλει τόλμη και πρέπει να είσαι πολύ σίγουρος για το προϊόν σου, όταν αποφασίζεις να το ονομάσεις… Superb! Και στην plug-in hybrid έκδοσή του το μεγάλο οικογενειακό της Škoda το υποστηρίζει σε κάθε τομέα. Είτε αυτός αφορά την οδική συμπεριφορά, την ασφάλεια και τους χώρους, είτε την ποιότητα, την κατανάλωση και το χαμηλό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα. 
Τιμή από €48.900
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 156 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 116 PS/2.500 rpm, 330 Nm, μπαταρία 13 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων 
Συνδυαστική απόδοση 218 PS και 400 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
Τελική ταχύτητα 214 km/h
Μέση κατανάλωση 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO225-42 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.869 x 1.864 x 1.468 mm
Χώρος αποσκευών 485 lt
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης