Test drive: Škoda Octavia Grand Coupé 1.5 TSI EVO 150 PS

Η νέα γενιά του Škoda Octavia δεν ονομάζεται για λόγους εντυπωσιασμού Grand Coupé, καθώς διαθέτει τα φόντα για να το υποστηρίξει και να δηλώνει παρουσία σε περισσότερες από δύο κατηγορίες.

Το Škoda Octavia ανέκαθεν έπαιζε σε δύο ταμπλό. Και αυτό διότι λόγω διαστάσεων βρισκόταν με το ένα πόδι στην κατηγορία των μικρομεσαίων και με το άλλο στων μεσαίων. Είχε δηλαδή εντυπωσιακά μεγάλους χώρους, χωρίς όμως αντίστοιχα υψηλή τιμή ή μεγάλες διαστάσεις. Από το 1996 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, έχει καταφέρει χάρη σε αυτόν τον πολύπλευρο χαρακτήρα να κερδίσει την εμπιστοσύνη πάνω από 6,5 εκατομμυρίων οδηγών και είναι το best-seller της Škoda. Η νέα, τέταρτη γενιά του μοντέλου μόλις πάτησε τους τροχούς της στη χώρα μας και αποτελεί το αντικείμενο αυτού του Master Test.

Σχεδίαση – Τεχνολογία
H Škoda αποφάσισε σε αυτή την γενιά του Octavia να χαρίσει ένα πιο δυναμικό παρουσιαστικό που θα υποστηρίζει και την ονομασία Grand Coupe της 5θυρης έκδοσης. Στο εμπρός μέρος πρωταγωνιστούν τα γωνιώδη φανάρια με τεχνολογία LED (full LED matrix προαιρετικά) που πλαισιώνουν τη στενή μάσκα, οι δυναμικές γραμμές στο καπό και η εισαγωγή αέρα χαμηλά που καλύπτει όλο το πλάτος του προφυλακτήρα.

Οι ακμές στο προφίλ που αποτελούν σήμα κατατεθέν όλων των Škoda είναι πιο έντονες και οι ζάντες των 18” του μοντέλου που δοκιμάζουμε (στάνταρ οι 17άρες) γεμίζουν τους θόλους και αναβαθμίζουν την εικόνα και τις αναλογίες. Στο πίσω μέρος, τα LED φώτα με τα κυλιόμενα φλας έχουν το χαρακτηριστικό σχήμα «L», οικείο από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας, ενώ το πιο κοφτερό χείλος της πίσω πόρτας χαρίζει πιο δυναμική εμφάνιση.

Η τέταρτη γενιά του Octavia βασίζεται στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα MQB του Ομίλου VW και έχει ελαφρώς αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις σε σύγκριση με τον προκάτοχό του: Μήκος 4.689 mm (+19 mm), πλάτος 1.829 mm (+15 mm), ύψος 1.470 mm (+9 mm) και μεταξόνιο 2.686 mm (σταθερό). Όλα αυτά χαρίζουν πλούσιους χώρους, ενώ ξεγελούν το μάτι, κάνοντας το Octavia να δείχνει πιο χαμηλό. Ο χώρος αποσκευών διαμορφώνεται πλέον στα 600 lt από 580 με κιτ επισκευής, ενώ η πέμπτη πόρτα εξασφαλίζει ευκολία στη φόρτωση και την πλήρη εκμετάλλευσή του.

Η αναβαθμισμένη γκάμα κινητήρων του νέου Octavia περιλαμβάνει σύνολα TSI (βενζίνη), TDI (πετρέλαιο), G-TEC (φυσικό αέριο), eTEC (ήπια υβριδικό) και iV (επαναφορτιζόμενο υβριδικό). Η έκδοση που δοκιμάζουμε σε αυτό το Master Test είναι η 4κύλινδρη 1.5 TSI EVO των 150 PS και 250 Nm, και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Κύριο μέλημα στην εξέλιξη του συγκεκριμένου κινητήρα είναι η μείωση των εσωτερικών τριβών, γι’ αυτό και χρησιμοποιεί πλήρως ρυθμιζόμενη αντλία λαδιού και ειδικά κατεργασμένα ρουλμάν στροφάλου. Το σύστημα ψεκασμού είναι common rail και η μέγιστη πίεση που μπορεί να αναπτύξει είναι 350 bar.

Στη συγκεκριμένη έκδοση ισχύος -θα υπάρξει και μια με 130 PS- υπάρχουν ειδικά κανάλια ψύξης μεταξύ των κυλίνδρων αλλά και στην κεφαλή, καθώς και επίστρωση από πλάσμα ατσαλιού στους κυλίνδρους αντί για συμβατικά χιτώνια. Επίσης μερικά εξαρτήματα ευαίσθητα στη μεταβολή της θερμοκρασίας, όπως η πεταλούδα του γκαζιού, είναι θωρακισμένα με ειδικό υλικό, ενώ υπάρχει και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο μεσαίων κυλίνδρων ACT που λειτουργεί μεταξύ 1.400-4.000 rpm με χαμηλό φορτίο. Την λειτουργία του τελευταίου θα πρέπει να προσπαθήσεις για να την καταλάβεις.

Οι εκπομπές CO2 της γκάμας λανσαρίσματος στη χώρα μας ξεκινούν από τα 93 g/km για έκδοση 2.0 TDI των 116 PS. Η έκδοση 1.5 TSI ACT 150 PS της δοκιμής εκπέμπει 111 g/km κατά NEDC (153 g/km κατά WLTP).

Skoda Octavia Grand Coupe 1.5 TSI EVO 150 PS DRIVE 7

Εσωτερικό
Η εικόνα του εσωτερικού ακολουθεί τα ήπια μοτίβα της εταιρείας, αλλά είναι σημαντικά αναβαθμισμένη και εκσυγχρονισμένη. Το ταμπλό δύο επιπέδων αποτελείται από ένα μίγμα μαλακών και σκληρών πλαστικών πολύ καλής ποιότητας και χωρίζεται από μία υφασμάτινη φάσα που δείχνει ιδιαίτερα ταιριαστή. Η συναρμογή των υλικών είναι αρκετά καλή, και μόνο στο σημείο που ενώνεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με το γείσο του ταμπλό χρειαζόταν λίγη περισσότερη προσοχή. Τα πλαστικά ψηλά στις πόρτες είναι μαλακά για τις εμπρός και σκληρά για τις πίσω (με ίδια υφή), ενώ το μέτριας ποιότητας πλαστικό στα πάνελ τους είναι διακοσμημένο με μια φάσα δερματίνης που σπάει τη μονοτονία.

Ο οδηγός απολαμβάνει την αίσθηση ευρυχωρίας, αν και η ορατότητα προς τα πίσω περιορίζεται από τις κολόνες της οπισθοκλινούς οροφής. Τα εμπρός καθίσματα είναι φαρδιά, άνετα και με καλή πλευρική στήριξη, όμως το πιο ισχυρό σημείο της καμπίνας του νέου Octavia βρίσκεται ακριβώς από πίσω. Ο χώρος για τα πόδια των επιβατών είναι γενναιόδωρος, χάρη στο μεταξόνιο των 2,69 m. Ακόμα και ψηλοί ενήλικοι δύσκολα θα στριμωχτούν, ενώ παρά την πιο έντονη κλίση της οροφής σε σχέση με το παρελθόν, δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα χώρου για το κεφάλι τους.

Οι θήκες για τα μικροαντικείμενα είναι ιδιαίτερα χρηστικές, με τους πίσω να διαθέτουν υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες και άνοιγμα για τα σκι, ενώ οι τσέπες στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων διαθέτουν και θήκη για smartphone. Το πορτμπαγκάζ είναι πραγματικά τεράστιο, με 600 lt χωρητικότητα και τεράστιο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας. Η τιμή αυτή ισχύει με κιτ επισκευής ελαστικού, ωστόσο είναι διαθέσιμη και κανονική ρεζέρβα, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής, με την χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ σε αυτή την περίπτωση να φτάνει τα 553 lt.

Υπάρχουν επίσης δύο θήκες και γάντζοι για τις χειραποσκευές, και σε περίπτωση αναδίπλωσης της διαιρούμενης πλάτης του πίσω καθίσματος σε ποσοστό 60/40, ο χώρος ακουμπά τα 1.555 lt. Σε αυτό το σημείο όμως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν είναι εντελώς επίπεδος, αφού υπάρχει ένα μικρό σκαλί πέντε πόντων.

Πίσω από το νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών (θυμίζει S-Class) με τις δύο ακτίνες βρίσκουμε τη νέα έκδοση του ψηφιακού πίνακα οργάνων Virtual Cockpit με διαγώνιο 10,25”. Στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας κυριαρχεί η μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής 10” της έκδοσης Style (8,25” στις εκδόσεις Ambition) που ενσωματώνει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Μέσω μιας λωρίδας αφής στη βάση της οθόνης, ο χρήστης μπορεί να κάνει ζουμ στους χάρτες ή να αυξομειώσει την ένταση. Ακόμα, μπορεί να δεχθεί για ορισμένες λειτουργίες του φωνητικές εντολές και να αντιληφθεί συγκεκριμένες χειρονομίες. Επιπλέον, υπάρχουν αρκετές θύρες USB-C για φόρτιση συσκευών.

Skoda Octavia Grand Coupe 1.5 TSI EVO 150 PS DRIVE 6

Επιδόσεις – Κατανάλωση
Με 250 Nm μεταξύ 1.500-3.500 rpm και 150 PS μεταξύ 5.000-6.000 rpm, ο προηγμένος 1.5 TSI ACT ταιριάζει γάντι στα 1.310 kg του Octavia Grand Coupe. Τραβά δυνατά και γραμμικά από τις 1.500 rpm μέχρι τις 6.300 rpm του κόφτη, δεν σκορτσάρει ποτέ, ενώ αποκρίνεται όπως πρέπει στο πάτημα του γκαζιού ακόμα και στο πρόγραμμα λειτουργίας Eco των Drive Modes. Επιπλέον, ο λεβιές του κιβωτίου με τις έξι σχέσεις είναι ιδιαίτερα συνεργάσιμος και δεν δυσκολεύει στη χρήση.

Στο πεδίο μετρήσεων, το νέο Octavia Grand Coupé κατάφερε να γράψει 0-100 km/h σε ακριβώς 9,0”, τιμή ανταγωνιστική για την κατηγορία, αλλά υποδεέστερη από το Octavia τρίτης γενιάς με τον 150άρη TSI (0-100 km/h σε 8,5”). Είναι κάτι που οφείλεται κυρίως στο «κόψιμο» κατά το ξεκίνημα από τον έλεγχο της πρόσφυσης.

Αντίστοιχα καλό πρόσωπο παρουσιάζουν και οι ρεπρίζ, όπου η επιτάχυνση 80-110 km/h με την πολύ μακριά 3η (περίπου 170 km/h στο κοντέρ!) διαρκεί 4,4”, την στιγμή που το προηγούμενο απαιτούσε για την ίδια μέτρηση 3,9”. Στην μέτρηση 110-140 km/h με 4η, η διαφορά μεταξύ των δύο γενεών είναι αντίστοιχη: 6,6” για τη νεότερη και 6,1 για την απελθούσα. Σε αυτό το σημείο όμως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι εκτός από τα επιπλέον 70 kg σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, το αυτοκίνητο μετρήθηκε με καύσωνα και μόλις 640 km στον ολικό χιλιομετρητή.

Στο τομέα της κατανάλωσης, μετρήσαμε κατά μέσο όρο 7,8 lt/100 km, ενώ τιμή κοντά στα 7,0 lt/100 km είναι εφικτή εάν είσαι ευγενικός με το γκάζι. Σε συνθήκες ταξιδιού με ταχύτητα λίγο πάνω από το όριο, θα δεις κατανάλωση ελαφρώς πάνω από τα 6,0 lt/100 km χωρίς πολύ κόπο.

Οδική συμπεριφορά
Οι εκδόσεις του νέου Octavia μέχρι και 150 PS διαθέτουν ανάρτηση που αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Η Skoda όμως δίνει τρεις επιλογές για τα αμορτισέρ και τα ελατήρια: Βασική, σπορ (-1,5 cm) και εκτός δρόμου (+1,5 cm) που περιλαμβάνει και προστατευτικές ποδιές για τα μηχανικά μέρη. Επιπλέον προαιρετικά υπάρχουν ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ -όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής- και ένα πόντο χαμηλότερα ελατήρια, που περιλαμβάνονται στο σύστημα Dynamic Chassis Control (DCC) με κόστος €800 +ΦΠΑ.

Αυτό που εξασφαλίζει, είναι διαφορετικά προφίλ οδήγησης που επεμβαίνουν σε ανάρτηση, κιβώτιο και τιμόνι. Το DCC διαθέτει δύο επίπεδα σκληρότητας, Normal και Sport, με τη μεταξύ τους διαφορά να είναι μικρή. Και στα δύο προγράμματα ελέγχεται αποτελεσματικά η μάζα του αυτοκινήτου, χωρίς πλεύση στον αυτοκινητόδρομο και με μικρή κλίση στις στροφές. Και είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, παρά τις 18άρες ζάντες (€400 +ΦΠΑ) που φορούσε το αυτοκίνητο δοκιμής (17” έχει στάνταρ η έκδοση Style), η άνεση παρέμεινε σε καλό επίπεδο με αποτελεσματική απόσβεση παρά τη συνολικά σφιχτή ρύθμιση.

Μόνο σε αστικό περιβάλλον δείχνει να έχει λίγο πιο ξερή αντίδραση, γεγονός όμως που δεν ενοχλεί. Το περιθώριο πρόσφυσης που δίνουν τα λάστιχα 225/45 είναι μεγάλο και καθυστερεί να θέσει σε λειτουργία το ESP.

Το τελευταίο είναι δραστικό μεν, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Αυτό που ενοχλεί καμιά φορά είναι το σύστημα Active Lane Keeping Assist, που επεμβαίνει δραστικά στο τιμόνι. Ασφαλώς απενεργοποιείται, αλλά είναι by default ενεργό κάθε φορά που το αυτοκίνητο παίρνει μπρος. Το τιμόνι από την πλευρά του είναι ακριβές, χωρίς να μεταφέρει πολλή πληροφορία στον οδηγό. Αυτό όμως ελάχιστους αγοραστές ενός τέτοιου μοντέλου θα απασχολήσει.

Πέρα από τη ρύθμιση της ανάρτησης, στην άνεση στο ταξίδι συμβάλλουν επίσης η μακριά 6η και ο χαμηλός αεροδυναμικός θόρυβος. Δυνατό πρόσωπο παρουσιάζουν τα φρένα του νέου Octavia Grand Coupé, με την πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 km/h να απαιτεί 38 m, ενώ το πλατύ πεντάλ έχει καλή αίσθηση και αναλογική αντίσταση.

Skoda Octavia Grand Coupe 1.5 TSI EVO 150 PS DRIVE 17

Αγορά και χρήση
Η τιμή εκκίνησης του νέου Škoda Octavia 1.5 TSI ACT 150 PS έχει καθοριστεί στις €21.900 για τη βασική έκδοση Ambition και τις €24.900 για την πλουσιότερη Style που δοκιμάζουμε. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό, κρίνονται ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, μιας και πέρα από τους χώρους και τις επιδόσεις, ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πλήρης και επίκαιρος.

Η βασική εργοστασιακή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη είναι μόνο 24 μήνες, όμως υπάρχει η δυνατότητα επέκτασής της για άλλους 24 μήνες με κόστος €300. Η περιοδικότητα της συντήρησης προβλέπει service λαδιών κάθε χρόνο ή κάθε 15.000 km και γενικό κάθε δύο χρόνια ή κάθε 30.000 km.
Τέλος, ο 1.500άρης κινητήρας βενζίνης εξασφαλίζει λογικά πάγια έξοδα για την κατηγορία και χάρη στα 111 g/km CO2 έχει ετήσια τέλη κυκλοφορίας €109 και μπορεί να εισέρχεται καθημερινά στον Πράσινο Δακτύλιο της Αθήνας.

Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Škoda Octavia Grand Coupé στον configurator της ελληνικής αντιπροσωπείας

Τι λέει το DRIVE
Το νέο Škoda Octavia Grand Coupé ήρθε καθολικά βελτιωμένο και πέρα από την ευρυχωρία και την πρακτικότητα, έβαλε κάμποση φαντασία στη σχεδίαση τόσο της καμπίνας όσο και του αμαξώματος. Αυτά, σε συνδυασμό με τον επίκαιρο εξοπλισμό και το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον που αλληλεπιδρά εύστοχα με τον οδηγό, δημιουργούν ένα ευχάριστο και ικανό οικογενειακό μοντέλο.
Τιμή Από €21.900
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
0-160 km/h 21,6”
0-400 m 16,5” @ 142,3 km/h
0-1.000 m 29,7” @ 179,9 km/h
60-160 km/h 17,1”
50-80 km/h (3η) 4,2”
80-110 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (4η) 6,6”
110-140 km/h (5η) 8,0”
110-140 km/h (6η) 10,3”
Φρένα 100-0 km/h 38 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 111 g/km (WLTP: 153 g/km)
Διαστάσεις 4.689 x 1.829 x 1.470 mm
Χώρος αποσκευών 553 lt (με κανονική ρεζέρβα)
Βάρος 1.310 kg
Μετρήσεις DRIVE, Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης