Test drive: Jeep Compass 2.0 MTJ 4WD Trailhawk

Δοκιμάζουμε την πιο off-road έκδοση του μικρομεσαίου Jeep, με τον δίλιτρο ντίζελ κινητήρα, το 9άρι αυτόματο κιβώτιο και την ειδικά ρυθμισμένη τετρακίνηση.

Οι δρόμοι σήμερα έχουν γεμίσει από SUV, που έχουν γίνει μόδα, σε σημείο που να ξεχνάμε από πού ξεκίνησαν και ποιος είναι ο αληθινός προορισμός τους. Ελάχιστα είναι πλέον αυτά που, πέρα από το στιλ, έχουν και σημαντικές δυνατότητες εκτός δρόμου.

Η Jeep πάντως δεν ξεχνάει τις ρίζες της. Όχι μόνο φροντίζει ώστε τα μοντέλα της να μπορούν να κινηθούν εκτός ασφάλτου, αλλά εξελίσσει και ειδικές, off-road εκδόσεις τους με τη σφραγίδα “Trail Rated”, που έχουν πιστοποιημένες επιδόσεις σε πέντε τομείς: απόσταση από το έδαφος, ελκτική πρόσφυση, ελευθερία άρθρωσης αναρτήσεων, ευελιξία και πέρασμα από βαθύ νερό. Τη σφραγίδα αυτή έχει το Compass Trailhawk της δοκιμής μας, όπως και τo αντίστοιχο Renegade.

Βασισμένο στην ίδια πλατφόρμα “Small-wide” με το μικρότερο αδελφάκι του, το Compass Trailhawk έχει τον ίδιο 2λιτρο πετρελαιοκινητήρα MultiJet II των 170 PS, το ίδιο αυτόματο κιβώτιο ZF 9 σχέσεων με μετατροπέα ροπής και το ίδιο σύστημα αυτόματης τετρακίνησης Selec-Terrain Low.

Selec-Terrain Low

Σε σχέση με το απλό Compass 2.0 MTJ 4x4, το Trailhawk έχει αυξημένη κατά 27 mm απόσταση από το έδαφος, μικρότερους τροχούς 17” με λάστιχα Falken «παντός εδάφους», προστατευτικές ποδιές από κάτω, μαρσπιέ Rock Rails της MoPar, και ειδικά σχεδιασμένους προφυλακτήρες για αύξηση των γωνιών υπέρβασης εμποδίων στις 30,0/24,4/33,6 μοίρες, ενώ το σύστημα Selec-Terrain έχει μια επιπλέον ρύθμιση, τη Rock, για βράχια. Οπτικά, το Trailhawk ξεχωρίζει από τα «μαυρισμένα» χρώμια, το μαύρο ματ αυτοκόλλητο στο καπό και τον κόκκινο γάντζο ρυμούλκησης πίσω, ενώ έχει και κόκκινες πινελιές στο μαύρο εσωτερικό του με τις δερμάτινες επενδύσεις.

Ανεξήγητα, το Trailhawk της δοκιμής μας είχε αισθητά χαμηλότερες επιδόσεις από το απλό Compass 2.0 MTJ 4x4 των 140 PS, που είχαμε δοκιμάσει πρόσφατα: 0-100 km/h σε 11,7” (αντί 10,9”), 0-1.000 m σε 33,3” (32,5”) και 80-110 km/h με kickdown σε 6,5” (5,9”). Οι διαφορές αυτές δεν δικαιολογούνται από το κατά 80 kg μεγαλύτερο βάρος του Trailhawk, οπότε δεσμευόμαστε να το ξαναμετρήσουμε μετά από έλεγχο στην αντιπροσωπεία.

Πάντως, υποκειμενικά δεν μας έλειπε δύναμη, ο κινητήρας μάς φάνηκε ότι είχε πιο γραμμική απόδοση και πιο πολιτισμένη λειτουργία από πριν, το κιβώτιο έδειχνε λιγότερο αργό και διστακτικό στις αλλαγές και, πάνω απ’ όλα, η κατανάλωση πετρελαίου ήταν χαμηλότερη, με μια ικανοποιητική μέση τιμή 8,6 lt/100 km.

Jeep Compass 2.0 MTJ engine

Ειδικού σκοπού 
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση οδηγώντας το Compass Trailhawk είναι η σφιχτή ανάρτηση. Στις χαμηλές ταχύτητες, νιώθεις έντονα τις ανωμαλίες του δρόμου, έστω κι ελαφρώς στρογγυλεμένες. Από την άλλη, το αυτοκίνητο γέρνει πολύ λιγότερο στις στροφές απ’ όσο περιμένεις, κρίνοντας από το ύψος και τις διαδρομές των αναρτήσεών του. Στρίβει με ασφάλεια, έστω κι αν το περιθώριο πρόσφυσης δεν είναι τόσο μεγάλο, και στις υψηλές ταχύτητες είναι σταθερό χωρίς να παρουσιάζει τάσεις πλεύσης. Τα φρένα δείχνουν δυνατά, με γραμμική απόκριση, αλλά οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε ήταν απογοητευτικές, αφού έμπαινε συνεχώς το ABS.

Υπεύθυνα γι’ αυτό ήταν τα λάστιχα “M+S”, που κλίνουν περισσότερο προς τη χρήση εκτός ασφάλτου. Τέλος καλοκαιριού, δεν βρήκαμε λάσπες ή χιόνια για να δοκιμάσουμε την ελκτική τους πρόσφυση, αλλά μας έδιναν κάποια παραπάνω σιγουριά στο χώμα και τις πέτρες. Σιγουριά μας έδινε και η ύπαρξη κανονικής ρεζέρβας.

Στους πετρόδρομους της Αττικής, η ανάρτηση είχε μια τάση να χτυπάει, αλλά από την άλλη έλεγχε σωστά το αμάξωμα ώστε να μη φοβόμαστε ότι θα απογειωθούμε άτσαλα ή θα βρούμε κάτω όταν αυξάναμε ρυθμό. Οι προφυλακτήρες και η κοιλιά δύσκολα ακουμπούσαν στο έδαφος και η ηλεκτρονική μεταφορά ροπής εξασφάλιζε ότι συνεχίζαμε να προχωρούμε ακόμη κι όταν δύο διαγώνιοι τροχοί ήταν στον αέρα.

Jeep Compass Trailhawk 4WD system
Για τα δύσκολα υπήρχε η δυνατότητα κλειδώματος του κεντρικού συμπλέκτη και με την επιλογή Low δεν μας πτόησαν ούτε οι πιο απότομες ανηφόρες. Μπορεί να μην υπάρχει κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού («αργό»), όπως ίσως πιστέψει κανείς κρίνοντας από την ονομασία, αλλά το σύστημα κλειδώνει την πολύ κοντή 1η με τη συνολική σχέση μετάδοσης 20:1 (στις περισσότερες άλλες περιπτώσεις το κιβώτιο ξεκινά με 2η).

Με δυο λόγια, το Compass Trailhawk έχει εκτός δρόμου δυνατότητες που μόνο παραδοσιακά, σκληροτράχηλα 4x4 και pickup μπορούν να ξεπεράσουν, και η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών πολύ σπάνια θα εξαντλήσει. Από την άλλη, οι δυνατότητες αυτές συνεπάγονται κάποιες θυσίες σε πρόσφυση στην άσφαλτο, λόγω ελαστικών, και μια χρηματική επιβάρυνση €8.800 σε σχέση με το επίσης πλούσιο σε εξοπλισμό και ικανό, αν και όχι τόσο δυνατό στα χαρτιά, Compass 2.0 MTJ AWD Limited των 140 PS. Πάντως, το Trailhawk εξακολουθεί να είναι σημαντικά φθηνότερο ακόμη κι από την πιο βασική έκδοση του Land Rover Discovery Sport, που θα μπορούσε να θεωρηθεί αντίστοιχο σε δυνατότητες.

Jeep Compass Trailhawk panning

Τι λέει το DRIVE
Κορυφαίες εκτός δρόμου δυνατότητες για SUV και πλούσιος εξοπλισμός, αλλά με κάποιες θυσίες στην πρόσφυση σε άσφαλτο και με μια χρηματική επιβάρυνση €8.800 σε σχέση με την ακριβότερη έκδοση του «απλού» τετρακίνητου Compass ντίζελ.
Τιμή Από €44.900
Τεχνολογία 1.956 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 170 PS/3.750 rpm, 380 Nm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,7”
0-160 km/h -
0-400 m 18,0” @ 122,5 km/h
0-1.000 m 33,3” @ 154,6 km/h
50-110 km/h 10,6”
50-80 km/h 4,2”
80-110 km/h  6,5”
110-140 km/h  10,4”
Φρένα 100-0 km/h 48,0 m
Τελική ταχύτητα 184 km/h
Μέση κατανάλωση 8,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 175 g/km
Διαστάσεις 4.398 x 1.819 x 1.660 mm
Χώρος αποσκευών 388* lt
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία. *Με κανονική ρεζέρβα

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης