Test Drive: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI vs Volvo V40 T3

Το Audi A3 Sportback και το Volvo V40 θέλουν να φέρουν όλη την πολυτελή αίσθηση των ακριβότερων και μεγαλύτερων αδερφών τους στο μικρομεσαίο μέγεθος. Ένα από τα δύο τα καταφέρνει εξαιρετικά.

Χωρίς να φαίνεται, το νέο A3 Sportback είναι πολύ διαφορετικό από το προηγούμενο. Χάρη στην πλατφόρμα MQB που χρησιμοποιεί είναι 1,8 πόντο μακρύτερο, 1,5 φαρδύτερο και 2 χιλιοστά ψηλότερο, ενώ έχει 5,8 πόντους μακρύτερο μεταξόνιο. Ταυτόχρονα, όμως είναι κι ελαφρύτερο. Αξίζει να αναφέρουμε επίσης, ότι σε σχέση με το 3θυρο Α3 έχει μακρύνει (7,3 πόντους σε μήκος και 3,5 σε μεταξόνιο), φαρδύνει (8 mm) και ψηλώσει (4 mm).

Το V40 προτιμά ένα σαφώς πιο μοντέρνο σχεδιαστικό μονοπάτι που καθρεφτίζει το ποιόν του. Η σχεδίαση είναι το ένα βαρύ χαρτί του, η υψηλή τεχνολογία και δη στον τομέα της ασφάλειας, το άλλο. Οι χώροι ωστόσο αποτελούν την αναμφισβήτητη αχίλλειο πτέρνα του.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Για να καταλάβεις πόσο καλά αποδίδει ο νέος, αλουμινένιος, 1.400άρης TFSI των 125 ίππων του Α3 Sportback, αρκεί να το κοντράρεις με το 1.600άρι V40 T3 των 150 ίππων. Ναι μεν στο 0-100 km/h το Volvo είναι πιο γρήγορο (8,4 έναντι 9,1 sec), όμως στις ρεπρίζ και ιδιαίτερα στις χαμηλές στροφές το Α3 παίρνει κεφάλι. Στο φρενάρισμα και τα δύο είναι πολύ καλά, με το Α3 να ακινητοποιείται από τα 100-0 km/h σε 36,9m, ενώ το V40 σε 37,7m.

Ωστόσο, εκεί που το Α3 δεν παίζεται είναι το πώς πατά στο δρόμο. Το νέο πάτωμα του εξασφαλίζει καλύτερο ζύγισμα και πιο ζωντανό εμπρός μέρος. Με τη χαμηλωμένη και σφιχτή ανάρτηση της έκδοσης Ambition, ο έλεγχος του αμαξώματος στις στροφές είναι άριστος και η κύλιση πολύ άνετη. Η σφιχτή ανάρτηση στρογγυλεύει με μαγικό τρόπο τις ανωμαλίες. Παράλληλα, είναι απόλυτα ευθύβολο και ταξιδεύει σα λιμουζίνα, εμπνέοντάς σου σιγουριά και ασφάλεια.

Κόντρα σε έναν τέτοιο αντίπαλο το V40 δείχνει σαν τον πτωχό πλην τίμιο συγγενή. Κρατά με επάρκεια σε όλες τις συνθήκες, με την αμέριστη βέβαια βοήθεια ενός καλού ESP. Η ανάρτηση ισορροπεί καλά μεταξύ άνεσης και κρατήματος, αλλά η ποιότητα κύλισης είναι μέτρια, με ξερή αντίδραση στις εγκάρσιες ανωμαλίες και δεν πλησιάζει τα κορυφαία στάνταρ του γερμανικού ανταγωνισμού.

Ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα είναι ελάχιστος, κάνοντας το V40 πολιτισμένο και φιλόξενο. Το ρόλο του σε αυτό παίζει και το πακέτο «υποστήριξης οδηγού», που χρεώνεται 2.559 ευρώ και περιλαμβάνει συστήματα που φρενάρουν αυτόματα το αυτοκίνητο για να αποφευχθεί ή να μετριαστεί μια σύγκρουση, που ελέγχουν τις τυφλές γωνίες του αμαξώματος, για το εάν ο οδηγός είναι κουρασμένος καθώς και για την αποφυγή μιας ακούσιας εκτροπής από τη λωρίδα του δρόμου. Αναμφισβήτητα χρήσιμο, αλλά έχει κοστολογηθεί υψηλά από την ελληνική αντιπροσωπεία.

Πώς είναι από μέσα;
Όσο απαιτητικός κι εάν είσαι, αποκλείεται να μείνεις παραπονεμένος από την καμπίνα του Α3 Sportback. Έχει μοντέρνα σχεδιαστική άποψη για τα δεδομένα της Audi, άψογη θέση οδήγησης και απόλυτα ικανοποιητική ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση. Έχει ακόμα εξαιρετικά προσεγμένη εργονομία και είναι κατασκευασμένο με τέτοια προσοχή στη λεπτομέρεια που σοκάρει. Όλοι οι διακόπτες είναι εκεί που πρέπει να είναι και φωτίζονται. Το μόνο που θέλει εξοικείωση για να το χρησιμοποιείς χωρίς να αποσπάται πολύ η προσοχή σου από το δρόμο, είναι το σύστημα πολυμέσων ΜΜΙ. Ειδικά όσοι δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τα τεχνολογικά γκατζετάκια, ίσως δυσκολευτούν αρχικά.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την ποιότητα, το Α3 είναι υποδειγματικό και δείχνει εντυπωσιακά «δεμένο». Τα υλικά του όχι μόνο είναι εξαιρετικής ποιότητας, αλλά έχουν αποστομωτική συναρμολόγηση, τέλειο φινίρισμα και ανάλογη αρμολόγηση.

Μπροστά σε μια τέτοια «καταιγίδα» ποιότητας, τα υλικά του V40, χωρίς να είναι κακά, μοιάζουν με ψιλόβροχο. Με το που κάθεσαι απολαμβάνεις το πολύ άνετο, αλλά χωρίς επαρκή πλευρική στήριξη κάθισμα. Το ταμπλό είναι φτιαγμένο από καλής ποιότητας, μαλακό ως επί το πλείστον, πλαστικό, βγάζοντας μια ακριβή και πολυτελή εικόνα η οποία όμως είναι περισσότερο θέμα εικόνας, παρά ουσίας.

Η συναρμογή είναι ξεκάθαρα υποδεέστερη και μακριά από τα premium στάνταρ, ενώ η ορατότητα προς τα πίσω κάτω του μετρίου, όπως και η εργονομία της κεντρικής κονσόλας με τα πολλά και μικρά κουμπιά. Κανένα παράπονο δεν υπάρχει από τις πρακτικές θήκες στην καμπίνα, που είναι μπόλικες και με σεβαστή χωρητικότητα.

Το Α3 πάντως είναι ακόμα πιο πρακτικό, έχοντας ακόμα περισσότερες θήκες και μεγαλύτερες πίσω πόρτες. Εκεί που η υπεροχή του ολοκληρώνεται, είναι η ευρυχωρία στο πίσω κάθισμα. Το Α3 είναι το πιο ευρύχωρο μοντέλο της κατηγορίας των πολυτελών μικρών οικογενειακών, παρέχοντας πολύ άνετο χώρο τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι. Το V40 βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα: Προσφέρει το λιγότερο χώρο τόσο στο πίσω κάθισμα όσο και στο πορτμπαγκάζ σε όλη την κατηγορία, θυμίζοντας τις πίσω θέσεις από σουπερμίνι.

Πόσο θα μου κοστίσει;
Παρότι δεν είναι φτηνά, και τα δύο μπορούν να υποστηρίξουν την τιμή τους. Το μεν A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition που είναι και η πιο ενδιαφέρουσα έκδοση, έχει βασική τιμή € 25.200, ενώ υπάρχει και η φτηνότερη κατά 2.000 ευρώ έκδοση Attraction Plus.

Η βασική έκδοση Optimum του V40 Τ3 των 150 ίππων ξεκινά από τα 22.500 ευρώ, ενώ η Kinetic που δοκιμάζουμε από τα 23.400. Από πλευράς εξοπλισμού, και τα δύο έχουν στο βασικό πακέτο αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, δερμάτινα σημεία επαφής, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου (16άρες το Volvo, 17άρες το Audi) και υπολογιστή ταξιδιού. Για την ασφάλεια και τα δύο έχουν ESP και επτά αερόσακους. Μόνο που το Volvo έχει και τον πρωτοποριακό αερόσακο πεζών, καθώς και το City Safety δεύτερης γενιάς που πλέον είναι ενεργό μέχρι τα 50 km/h. Με άλλα λόγια, το Volvo προσφέρει αντίστοιχο εξοπλισμό άνεσης και καλύτερο ασφάλειας με λιγότερα χρήματα.

Από την άλλη, το Α3 έχει το πάνω χέρι στο κόστος χρήσης: Πρώτα από όλα έχει μικρότερη μέση κατανάλωση: Η μέση τιμή της είναι στα 7,5 lt/100 km, όταν σε αντίστοιχες συνθήκες το V40 T3 θα χρειαστεί 8,1. Ενώ εάν προσπαθήσεις να οδηγήσεις οικονομικά, πετυχαίνει χαμηλότερες τιμές.

Στα τέλη κυκλοφορίας η διαφορά είναι αμελητέα, ενώ μικρή είναι και στο κόστος συντήρησης. Κατά κύριο λόγο, η υπεροχή του Α3 σε αυτόν τον τομέα έχει να κάνει με τη χρονική απόσταση μεταξύ δύο επισκέψεων στο συνεργείο, που σύμφωνα με την ένδειξη του αυτοκινήτου, μπορεί να φτάσει τα δύο χρόνια. Το V40 χρειάζεται κάθε χρόνο αλλαγή λαδιών.

Δια ταύτα
Είναι τέτοια η αρτιότητα του νέου Α3 Sportback που ουσιαστικά δεν μπορείς να το ψέξεις για τίποτα. Είναι σβέλτο, οικονομικό, εξαιρετικά καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο, πρακτικό και με ανταγωνιστική τιμή για μέτρα των premium μικρών οικογενειακών.

Το V40 T3 μπροστά στο παραπάνω πακέτο σαλπίζει... σουηδική υποχώρηση. Πρόκειται για ένα καλό δείγμα για τη δυναμική της Volvo, το οποίο όμως θέλει ακόμα πολλή δουλειά στον τομέα των χώρων, της άνεσης και βρίσκεται πολύ πίσω από το Audi στην ποιότητα και στη συναρμογή.  Ακόμα και απέναντι στο φθηνότερο VW Golf χωλαίνει σε αυτούς τους τομείς.

Αντίστοιχα υποδεέστερο από το A3, αλλά και τα άλλα premium χάτσμπακ, είναι στην οδική συμπεριφορά, στην άνεση και στην ποιότητα κύλισης. Έτσι προσπαθεί να καλύψει τις αδυναμίες του με μια ομολογουμένως υψηλής αισθητικής σχεδίαση που βρίσκει ασφαλώς ανταπόκριση σε ένα συγκεκριμένο κοινό, αλλά αυτό δεν μπορεί να κρύψει τη συνολική εικόνα.

Προφανώς πρόκειται για ένα ικανό αυτοκίνητο και αναμφισβήτητα είναι μεγάλη επιτυχία του μάρκετινγκ της Volvo που έχει καταφέρει να βάλει το V40 σφήνα στον premium γερμανικό ανταγωνισμό, χωρίς ουσιαστικά το προϊόν να ανταποκρίνεται.
 

 

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI

Volvo V40 T3

Τιμή

€25.500 (Ambition)

€23.400 (Kinetic)

Κυβισμός

1.395 cc

1.596 cc

Ισχύς

125 PS/5-6.000 rpm

150 PS/5.700 rpm

Ροπή

20,4 kgm/1.400-4.000 rpm

24,5 kgm/1.600-4.000 rpm

Επιτάχυνση 0-100 km/h

9,1”

8,4”

Φρένα 100-0 km/h

36,8 m

37,7

Τελική ταχύτητα

203 km/h

210 km/h

Κατανάλωση

7,5 lt/100 km

8,1 lt/100 km

Εκπομπές CO2

123 g/km

124 g/km

Διαστάσεις

4,31x1,79x1,43 m

4,37x1,80x1,45 m

Βάρος

1.295 kg

1.430 kg