Σουπερμίνι. Μια κατηγορία που παρά το γεγονός ότι έχει χάσει τα πρωτεία των πωλήσεων από τα B-SUV, παραμένει ιδιαίτερα δημοφιλής στη χώρα μας, προσφέροντας αυτοκίνητα που καλύπτουν ολοένα και περισσότερες ανάγκες.
Πλέον τα σουπερμίνι δεν περιορίζονται μόνο σε οικονομικές μετακινήσεις στην πόλη και γύρω από αυτή. Έχουν μεγαλώσει σε μέγεθος, προσφέρουν πλουσιότερο εξοπλισμό και μπορούν να καλύψουν με πειστικό τρόπο τις απαιτήσεις και τα «θέλω» του σύγχρονου αγοραστή.
Με τη νέα γενιά του Citroën C3, η γαλλική φίρμα φαίνεται πως σκέφτηκε έξω από το κουτί. Προσφέροντας ένα μοντέλο που παντρεύει την πρακτικότητα των σουπερμίνι με το SUVίστικο παρουσιαστικό που κάνει γκελ στο κοινό. Πράγματι, το C3 δεν μοιάζει με κανένα άλλο αυτοκίνητο της κατηγορίας: Υιοθετεί τετραγωνισμένες γραμμές, έντονες ακμές, ψιλόλιγνη κορμοστασιά και απόσταση από το έδαφος στα 19,7 cm. Η σχεδιαστική του αποδοχή αποτυπώνεται και στις πωλήσεις.
Απέναντι στην ασυναγώνιστη οικονομία του Toyota Yaris, το Citroën C3 αντιπαραβάλλει άνεση, ευρυχωρία και μια εξαιρετική σχέση τιμής-αξίας
Μέχρι τον Νοέμβριο του 2025 έχουν ταξινομηθεί 4.840 C3, 196 λιγότερα σε σχέση με το Toyota Yaris. Το μοντέλο που εδώ και δύο δεκαετίες φιγουράρει ως το απόλυτο best-seller της κατηγορίας. Το δίχως άλλο πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα αυτοκίνητα της μάρκας στην Ευρώπη, που πλέον βρίσκεται στην τέταρτη γενιά. Πιο μοντέρνο και τολμηρό από ποτέ, με τα φουσκωμένα φτερά και τη μεγάλη μάσκα να προσδίδουν έξτρα πόντους δυναμισμού στο σύνολο.
Το Škoda Fabia από την πλευρά του, μπορεί να μην έχει το σχεδιαστικό ταμπεραμέντο των άλλων δύο, αλλά παραμένει κομψό και ευχάριστο στο μάτι. Συνδυάζοντας με απόλυτη ομοιογένεια καθαρές γραμμές, όμορφα κοψίματα και έντονα νεύρα, κυρίως στο προφίλ αλλά και στο καπό. Από άποψη μεγέθους, το Fabia με μήκος 4,1 m είναι λίγο μεγαλύτερο από το C3 (μήκος 4,01 m) και σημαντικά μεγαλύτερο από το Yaris, το μοναδικό μοντέλο του συγκριτικού με μήκος κάτω από τα τέσσερα μέτρα (3,94 m).
Τι σημαίνουν αυτά πρακτικά για τους χώρους; Το Citroën C3 είναι το πιο ευρύχωρο από τα τρία. Ειδικότερα ο χώρος για τα πόδια και το κεφάλι των πίσω επιβατών ξεφεύγει από τα δεδομένα των σουπερμίνι και θυμίζει αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας. Ο οδηγός με τη σειρά του κάθεται ψηλά και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες του προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα του C3 είναι τα εργονομικά καθίσματα Advanced Comfort της Citroën. Διαθέσιμα από την έκδοση εξοπλισμού PLUS και πάνω χρησιμοποιούν πρόσθετο αφρώδες υλικό για ακόμα καλύτερη αίσθηση και απορροφητικότητα. To αποτέλεσμα δικαιώνει τους ανθρώπους της γαλλικής φίρμας, καθώς μιλάμε για τα πιο άνετα και μαλακά καθίσματα που θα συναντήσεις σε αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας-τιμής. Τέλος, η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, στα 310 lt (1.180 lt με την αναδίπλωση της πίσω σειράς) κρίνεται επαρκής για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Άνετες μετακινήσεις εξασφαλίζει και το Fabia. Δεν είναι όσο ευρύχωρο το C3 αλλά τέσσερις ενήλικοι θα ταξιδέψουν δίχως να νιώσουν στρυμωγμένοι. To πορτμπαγκάζ δε, με χωρητικότητα 380 lt (1.190 lt με την αναδίπλωση της πίσω σειράς) το τοποθετεί στο άνω άκρο της κατηγορίας.
Στο Yaris από την άλλη, οι χώροι δεν συγκαταλέγονται στα δυνατά του σημεία. Ο αέρας για τα πόδια και το κεφάλι των πίσω, το διαθέσιμο πλάτος και το πορτμπαγκάζ των 286 lt κινούνται στο κάτω άκρο της κατηγορίας. Η θέση οδήγησης όμως, είναι η καλύτερη συγκριτικά. Κάθεσαι μέσα και όχι πάνω στο αυτοκίνητο και το τιμόνι έρχεται αρκετά προς τα έξω, βοηθώντας ακόμη κι έναν ψηλό επιβάτη να βρει εύκολα τη θέση που τον βολεύει.
Στον τομέα της πρακτικότητας και τα τρία καταγράφουν υψηλές επιδόσεις. Διαθέτουν αρκετούς φυσικούς διακόπτες και ξεχωριστό πάνελ για τον κλιματισμό, διευκολύνοντας αφάνταστα την καθημερινότητα του οδηγού. Οι θήκες για μικροπράγματα είναι μπόλικες και πρακτικές, το πιο βαθύ υποβραχιόνιο όμως και οι λύσεις «simply clever» της Škoda -ναι υπάρχει κι εδώ η κλασική ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού- δίνουν ένα ελαφρύ προβάδισμα στο Fabia.
Περνώντας στο ψηφιακό υπόβαθρο της καμπίνας, το C3 ακολουθεί μια πιο λιτή προσέγγιση σε μια προσπάθεια εκλογίκευσης του κόστους. Ως εκ τούτου, η βασική έκδοση δεν έρχεται με κεντρική οθόνη αλλά με βάση που δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να μετατρέψει το κινητό τηλέφωνο σε infotainment του αυτοκινήτου. Στη μεσαία έκδοση PLUS και την κορυφαία MAX (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας) υπάρχει κεντρική οθόνη αφής 10,25” με τα απολύτως απαραίτητα. Ή για να ακριβολογούμε, με όλα όσα χρησιμοποιεί ο οδηγός: Ραδιόφωνο, εργοστασιακή πλοήγηση, bluetooth και ασύρματο Android Auto και Apple CarPlay.
Τα γραφικά είναι απλοϊκά αλλά η απόκριση στις εντολές άμεση και η περιήγηση στο ελληνικό μενού εύκολη. Την ίδια, λιτή λογική ακολουθεί και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, ο οποίος εμφανίζει στο πάνω μέρος του ταμπλό πληροφορίες για την ταχύτητα και την κατανάλωση. Το σύνολο της καμπίνας απαρτίζεται από σκληρά πλαστικά που διακρίνονται για την πολύ καλή τους συναρμογή.
Toyota Yaris και Škoda Fabia ακολουθούν μια πιο μοντέρνα τεχνολογική κατεύθυνση με ψηφιακό πίνακα οργάνων και κεντρική οθόνη αφής σε όλες τις εκδόσεις. Στην περίπτωση του Yaris, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει διαγώνιο 9” και η κεντρική οθόνη -υποστηρίζει ελληνικό μενού- 10,25”. Σε σχέση με τα άλλα δύο μοντέλα, τα γραφικά και οι απεικονίσεις μοιάζουν ένα βήμα εμπρός. Όπως και η ποιότητα κατασκευής, από τη στιγμή που το επάνω μέρος του ταμπλό είναι ντυμένο με αφρώδες υλικό. Όσο κατεβαίνεις τα υλικά σκληραίνουν, όμως η συναρμογή, το μοντάρισμα και το φινίρισμα είναι χωρίς πολλά λόγια, πολύ καλά.
Το Fabia, παρά το γεγονός ότι είναι στην αγορά περισσότερο από τους αντιπάλους του, παραμένει σύγχρονο και επίκαιρο. Σε αυτό συμβάλλει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 8” και η κεντρική οθόνη 8,25”. Εδώ να αναφέρουμε πως ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, μπορούν να αυξηθούν αντίστοιχα σε 10,25 και 9,2 ίντσες. Η λογική του infotainment είναι απλή και το σύστημα υποστηρίζει ελληνικό μενού. Η συναρμογή των σκληρών πλαστικών είναι καλή, ομοίως και το φινίρισμα. Συνολικά, η καμπίνα του τσεχικού μοντέλου είναι πολύ όμορφα παρουσιασμένη, με κλασικές γραμμές που αντέχουν στον χρόνο.
Περνώντας στα κινητήρια συστήματα, το νέο C3 κινείται από τον υπετροφοδοτούμενο 1.200άρη PureTech που αποδίδει 100 ίππους και 205 Nm και συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Ο κινητήρας σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος (1.151 kg) εξασφαλίζουν σβέλτες επιδόσεις, με το 0-100 km/h να έρχεται σε 10,6” και την τελική ταχύτητα να σταματά στα 160 km/h. Πέρα όμως από τα νούμερα, αυτό που θα εκτιμήσεις είναι ο τρόπος που το C3 απλώνει τη δύναμη του στον δρόμο. Η ροπή είναι διαθέσιμη από χαμηλά και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις σου δίνουν την αίσθηση πως βρίσκεσαι σε ένα αυτοκίνητο με περισσότερους από 100 ίππους.
To Fabia τροφοδοτείται από τον γνωστό 1.000άρη τούρμπο TSI του γκρουπ με 116 ίππους και 200 Nm. Στις χαμηλές στροφές δεν είναι το ίδιο ζωηρό με το C3. Μόλις όμως ο TSI ξεπεράσει τις 2.000 rpm ξυπνάει και το τράβηγμα είναι κάτι παραπάνω από θετικό ακόμα και με πλήρες φορτίο. Και για να μιλήσουμε με νούμερα είναι ταχύτερο από το C3. Tο 0-100 km/h έρχεται σε 9,7” (ακριβώς ίδια επίδοση με το Yaris) και η τελική ξεπερνά τα 200 km/h.
Ίδια ιπποδύναμη με το Fabia έχει και το Yaris, το μοναδικό της παρέας με εξηλεκτρισμένο κινητήριο σύνολο. Εξοπλίζεται με το υβριδικό σύστημα πέμπτης γενιάς της Toyota, όπου ο 1.500άρης θερμικός κινητήρας αποδίδει 92 PS και συνεργάζεται με ένα ηλεκτρομοτέρ 84 PS, με τη συνδυαστική απόδοση να φτάνει τους 116 ίππους.
Στο οδηγικό κομμάτι, δεν γίνεται να μην σταθείς στην άνεση που προσφέρει το Citroën C3. H ανάρτηση με το καινοτόμο σύστημα Citroën Advanced Comfort με Progressive Hydraulic Cushions (υδραυλικά τέρματα προοδευτικής απόσβεσης) φιλτράρει τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων με τρόπο πληθωρικό και μαστοριά που δεν συναντάς στην κατηγορία. Είτε κινείσαι με ταχύτητες πόλης είτε έχεις τριψήφιο νούμερο στο κοντέρ.
Από την άλλη, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, η τετραγωνισμένη σιλουέτα και η μεγάλη απόσταση από το έδαφος, το αφήνουν να γέρνει περισσότερο στις στροφές, χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται το κράτημά του που είναι υψηλό. Το τιμόνι είναι πιο ελαφρύ σε σύγκριση με τα άλλα δύο, δείχνοντας πως το C3 είναι ένα αυτοκίνητο προσανατολισμένο στην καθημερινή άνεση και ευελιξία.
Τον τίτλο του πιο δυναμικού αυτοκινήτου του συγκριτικού μας κερδίζει το Yaris. Το άμεσο μπροστινό, το ακριβές τιμόνι με φυσική αίσθηση, το καλοζυγισμένο πλαίσιο και η πιο σφικτή ανάρτηση του εξασφαλίζουν στιβαρό πάτημα στον δρόμο. Οι μικρές διαδρομές της ανάρτησης δεν ευνοούν στον ίδιο βαθμό την καθημερινή άνεση σε σχέση με τα άλλα δύο μοντέλα, χωρίς ωστόσο να γίνονται ενοχλητικές. Την ίδια στιγμή, η ηχομόνωση είναι βελτιωμένη και ο ήχος που περνά στην καμπίνα όταν πιέσεις το e-CVT είναι αισθητά μικρότερος σε σχέση με το παρελθόν.
Το Fabia αποδεικνύεται πιο άνετο από το Yaris καθώς το set-up της ανάρτησης είναι ένα «τσικ» πιο μαλακό, κυρίως στην πόλη, μετριάζοντας τις ξερές αντιδράσεις από τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα. Το 7άρι DSG, που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, συνεργάζεται άψογα με τον κινητήρα αλλάζοντας ταχύτητα τη σωστή στιγμή και το τιμόνι αν και ακριβές υστερεί λίγο σε πληροφόρηση απέναντι στο Yaris.
Στο κομμάτι της κατανάλωσης, το Toyota Yaris έχει εκ προοιμίου σημαντικό προβάδισμα. Το υβριδικό σύστημα της Toyota είναι το κορυφαίο του είδους κι εδώ και χρόνια έχει καταθέσει τα διαπιστευτήριά του. Το μεγαλύτερο μέρος των αστικών μετακινήσεων γίνεται ηλεκτρικά. Έτσι η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 4,4 lt/100 km. Και αξίζει να σημειώσουμε, ότι με εκπομπές 87 g CO2/km απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας. Στην πόλη βλέπεις άνετα νούμερα κάτω από 4 lt και σε ταξίδι με ταχύτητα έως 120-130 km/h, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 6 lt. Σε αντίστοιχες διαδρομές η μέση τιμή κατανάλωσης του C3 κυμάνθηκε στα 6,8 lt/100 km και στο Fabia στα 7 lt/100 km.
Με αρχική τιμή στις €18.300 -€17.300 με την τρέχουσα προωθητική ενέργεια- το νέο Citroën C3 με τους 100 ίππους και το χειροκίνητο κιβώτιο προσφέρει μια εξαιρετική σχέση τιμής-αξίας μιας και είναι φθηνότερο από τα Yaris και Fabia. Κι αν εξαιρέσουμε την έλλειψη κεντρικής οθόνης, η βασική έκδοση YOU! δεν έρχεται με ελλείψεις. Προσφέρει φώτα ημέρας και προβολείς LED, αυτόματη εναλλαγή μεσαίας/μεγάλης σκάλας, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας…
Οι πλουσιότερες εκδόσεις PLUS και MAX ξεκινούν από €19.900 και €20.900 αντίστοιχα. Και με την τρέχουσα προωθητική ενέργεια η τιμή τους πέφτει στις €18.900 και €20.300. Αν λοιπόν το ζητούμενο είναι το στιλ, οι χώροι και η καθημερινή άνεση, το Citroën C3 αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη επιλογή. Και μπορεί να ακούγεται κλισέ, όμως με τιμή σουπερμίνι αγοράζεις ένα αυτοκίνητο που είναι τουλάχιστον μια κατηγορία πάνω σε αρκετούς τομείς.
Μπορεί το C3 να έχει κλείσει την ψαλίδα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, όμως το Toyota Yaris μας απέδειξε για μια ακόμα φορά γιατί θεωρείται διαχρονικό best-seller. Δεν είναι το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο, πατάει όμως πολύ καλά στον δρόμο, είναι ευέλικτο και προσφέρει ασυναγώνιστη οικονομία καυσίμου σε κάθε είδους μετακίνηση. Πέρα όμως από όλα αυτά, η Toyota έχει καταφέρει να κάνει το όνομά της συνώνυμο της αξιοπιστίας. Προς αυτή τη κατεύθυνση, προσφέρει εγγύηση 11 ετών ή 200.000 km για όλα τα μοντέλα της και εγγύηση μπαταρίας 1.000.000 km. Όσο για την τιμή, το Toyota Yaris με τους 116 ίππους ξεκινά από €21.620.
Τέλος, το Škoda Fabia παρά τα χρόνια του παραμένει ένα ισορροπημένο και άνετο σουπερμίνι που με όπλο τους χώρους εξακολουθεί να κοιτά στα μάτια τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας. Με την προωθητική ενέργεια €2.000 της Kosmocar, το 1.000άρι Fabia με τους 116 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων ξεκινά από €22.950.
| Citroën C3 | Škoda Fabia | Toyota Yaris | |
|---|---|---|---|
| Τιμή | Από €18.300 | Από €22.950 | Από €21.620 |
| ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
| Τεχνολογία | Κινητήρας βενζίνης 1.199 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ιντερκούλερ, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων | Κινητήρας βενζίνης, 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, κίνηση εμπρός | HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός (VVT-i) στις βαλβίδες με ηλεκτρική ενεργοποίηση στις εισαγωγής (VVT-iE), άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, 92 PS, 120 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 80 PS, 207 Nm, μπαταρία 0,76 kWh, κίνηση εμπρός, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης |
| Απόδοση PS/rpm | 100/5.550 | 116/5.500 | 116 PS |
| Ροπή Nm/rpm | 205/1.750 | 200/2.000-3.500 | - |
| Διαστάσεις | 4.015 x 1.755 x 1.567 | 4.108 x 1.780 x 1.459 mm | 3.940 x 1.745 x 1.500 mm |
| Πορτμπαγκάζ | 310-1.180 lt | 380-190 lt | 286 lt |
| Βάρος | 1.151 kg | 1.183 kg | 1.185 kg |
| ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
| 0-100 km/h | 10,6" | 9,7" | 9,7" |
| Τελική Ταχύτητα | 160 km/h | 202 km/h | 175 km/h |
| Κατανάλωση | 6,8 lt/100 km | 7 lt/100 km | 4,4 lt/100 km |
| Εκπομπές CO2 | 126-128 g/km | 118-127 g/km | 87 g/km |
| Μετρήσεις DRIVE | |||
| Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης | |||





