Δοκιμάζουμε την BMW XM

Οδηγούμε το πρωτότυπο εξέλιξης της BMW XM, του πρώτου SUV και πρώτου εξηλεκτρισμένου μοντέλου παραγωγής του αγωνιστικού τμήματος της BMW.

Δεν είναι λίγες φορές που το M Division της BMW έχει αφήσει -με πρωτότυπα- υπαινιγμούς για μια σύγχρονη μετενσάρκωση της Μ1. Ωστόσο, τον περασμένο Νοέμβριο παρουσίασε το XM concept, χαράσσοντας τελείως διαφορετική πορεία για το δεύτερο αυθύπαρκτο μοντέλο της ιστορίας του. H ΧM αποτελεί τρανό παράδειγμα της ευρείας ποικιλίας που καλύπτει πλέον η γκάμα Μ και ίσως ένα παράθυρο με αρκετά καθαρή θέα στο μέλλον.
Η BMW XM που θα διατίθεται αποκλειστικά ως «Μ», θα είναι το πρώτο SUV αλλά και συνολικά το πρώτο M μοντέλο με σύστημα plug-in hybrid . Βασίζεται στην ανανεωμένη X7 και το λανσάρισμ;a της είναι προγραμματισμένο για τον Μάρτιο. Η παραγωγή θα ξεκινήσει τον Δεκέμβριο, στο εργοστάσιο της BMW στο Spartanburg των ΗΠΑ.

Λογική κίνηση
Ο CEO της BMW M, Frank van Meel, θεωρεί πως η προσθήκη ενός SUV στην γκάμα είναι απολύτως λογική καθώς, όπως είπε, «η κατηγορία των SUV επιδόσεων είναι πλέον η μεγαλύτερη παγκοσμίως και με φοβερή δυναμική».

Η BMW XM αποτελεί προσθήκη στην γκάμα των εξηλεκτρισμένων BMW M, δηλαδή των i4 M50 και των iX M50 και M60.

Βλέποντάς την για πρώτη φορά, η BMW ΧΜ δείχνει λίγο μικρότερη από την X7. Κάτι που ισχύει, αλλά με πολύ μικρή διαφορά. Παρά το καμουφλάζ, η XM δείχνει καθαρά επιβλητική. Τα «νεφρά» της μάσκας είναι τεράστια και συνδυάζονται με επιθετικό προφυλακτήρα έτσι ώστε να δίνουν το στίγμα. Επίσης τα φώτα αποτελούνται από δύο ξεχωριστά μέρη, υιοθετώντας τη σχεδίαση αυτών της νέας 7-Series και της X7, ενώ οι τροχοί θα είναι διαμέτρου 21", 22" ή 23".

BMW XM

Η οροφή είναι οπισθοκλινής για να τονίζει τον σπορ χαρακτήρα του πίσω μέρους, το οποίο ο van Meel περιγράφει ως εξίσου μοναδικό με το εμπρός. Οι πόρτες έχουν τεράστιο άνοιγμα όπως και ο γενναιόδωρος χώρος αποσκευών, οπότε η πρακτικότητα είναι απλόχερη στην BMW XM. Όπως πρέπει να είναι σε κάθε SUV.

Η καμπίνα -όπως και το αμάξωμα- ήταν πολύ καμουφλαρισμένη για να έχουμε πλήρη εικόνα, αλλά ήταν διακριτά μερικά κοινά στοιχεία με την Χ7 Μ60, όπως η κυρτή οθόνη του infotainment, το τιμόνι και οι διακόπτες με τα χειριστήρια.

H θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και χαμηλή για τα δεδομένα των SUV, ενώ το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα προσφέρει άψογη στήριξη. Παράλληλα η εργονομία είναι άριστη, ενώ στο πίσω κάθισμα υπάρχει άπλετος χώρος για τα γόνατα με την κεκλιμένη οροφή να περιορίζει λίγο τον αέρα για το κεφάλι. Να σημειώσουμε ότι το πίσω κάθισμα είναι πιο μαλακό από τα εμπρός για περισσότερη άνεση, καθώς και ότι θα διατίθεται προαιρετικά η πρισματική οροφή που είδαμε στο πρωτότυπο Vision XM και αποτυπώνει εντυπωσιακά γραφικά.

Το πρώτο PHEV του M Division
Κάτω από το καπό βρίσκεται η τελευταία εξέλιξη του κινητήρα S68 4.4 V8 twin-turbo, o οποίος συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ που βρίσκεται μέσα στο κέλυφος του αυτόματου 8τάχυτου κιβωτίου με μετατροπέα ροπής, καταγωγής ZF.

Το σύστημα αποδίδει συνδυαστικά 650 PS και 800 Νm, απόδοση που σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με το πιο ισχυρό Μ παραγωγής. Θα ακολουθήσει και ισχυρότερη έκδοση με 760 PS και 1.000 Nm... To ηλεκτρικό μοτέρ αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία χωρητικότητας περίπου 25 kWh η οποία μπορεί να φορτίσει μόνο σε ρεύμα AC με ισχύ έως 7,4 kW. Η BMW XM μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά με ταχύτητες μέχρι 130 km/h, ενώ το εργοστάσιο υπόσχεται αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για περίπου 80 km.

Ο κινητήρας S68 προέρχεται από την ανανεωμένη X7 M60 xDrive. Ανεβάζει έως τις 7.200 rpm, έχει αναθεωρημένο στροφαλοφόρο άξονα, νέα αντλία λαδιού και αναβαθμισμένα τούρμπο, με το ηλεκτρικό μοτέρ να έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για την XM. Η ροπή περνά στους τροχούς μέσω του μηχανικού συστήματος τετρακίνησης xDrive το οποίο την αλλάζει συνεχώς και ενεργά μεταξύ των πίσω και των εμπρός τροχών.

Προς το παρόν δεν υπάρχουν νούμερα επιδόσεων, αλλά ο ισχυρός άνδρας της BMW Μ ισχυρίζεται ότι η ΧΜ σχεδιάστηκε για να βρεθεί την κορυφή στην κατηγορία της. Στην ηλεκτρική λειτουργία, η εκκίνηση γίνεται με απόλυτη ησυχία και όσο η ταχύτητα ανεβαίνει ο μόνος ήχος που γίνεται αντιληπτός είναι από την κύλιση των πληθωρικών τροχών.

BMW XM

Αναμενόμενα, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά οδηγικά προφίλ. Βυθίζοντας το πόδι στο γκάζι, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι όταν το ηλεκτρικό μοτέρ και ο V8 συνεργάζονται, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Το πρώτο προσφέρει αμεσότητα χαμηλά, συμπληρώνοντας ιδανικά το προφίλ του δεύτερου.

Η BMW XM σε κολλάει αποφασιστικά στο κάθισμα και στους επαρχιακούς δρόμους πέριξ του Salzburgring στην Αυστρία, έδειξε ότι έχει φοβερή απόκριση στο γκάζι και όση επιτάχυνση θα μπορούσες να ζητήσεις από οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Επίσης το ξεκίνημα είναι εξαιρετικά άμεσο ενώ κάθε ανέβασμα σχέσης συνοδεύεται από ένα απολαυστικό ακουστικό «μπέρδεμα».

Το κιβώτιο διαθέτει τρία προγράμματα για την ταχύτητα των αλλαγών, εκ των οποίων τα δύο πρώτα είναι αψεγάδιαστα. Στο τρίτο υπάρχει ακόμα δρόμος, αφού η μεταφορά της ροπής στους τροχούς ήταν κάπως άτσαλη.

Παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν είναι τελειοποιημένη, η BMW XM στρίβει με την ακρίβεια και την αίσθηση μιας καλοστημένης σπορ μπερλίνας. Ο χαρακτήρας της είναι αναμφίβολα αθλητικός και το σημαντικό είναι ότι βάζει και τον οδηγό στο παιχνίδι. Παρά τον τεράστιο όγκο, μπορείς να την τοποθετήσεις με αδιανόητη ακρίβεια και αυτοπεποίθηση. Το Μ Division έχει καταφέρει να κρύψει το βάρος της XM κάνοντας την να συμπεριφέρεται σαν να έχει τη μισή από την μάζα της.

Το πιο εντυπωσιακό της υπόθεσης όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο ελέγχεται η κλίση του αμαξώματος. Το μυστικό βρίσκεται στη νέα γενιά των ενεργών αντιστρεπτικών, που πλέον λειτουργούν σε τάση 48V αντί για 12, οπότε αντιδρούν με πολύ περισσότερη ακρίβεια και ταχύτητα. Σε πολύ γρήγορες στροφές εκδηλώνεται περιορισμένη κλίση που ποτέ δεν παίρνει διαστάσεις, ενώ η κίνηση κατά τον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου επίσης ελέγχεται τέλεια.

Η μπαταρία που βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα έχει συντελέσει σε χαμηλότερο κέντρο βάρους συγκριτικά με την X7. Γι’ αυτό και οι αλλαγές κατεύθυνσης είναι πολύ ζωντανές, κάτι στο οποίο βοηθάει και η ενεργητική τετραδιεύθυνση. Στρίβει τους πίσω τροχούς κατά 2-όσο και στις υπόλοιπες BMW με αυτό το σύστημα- αλλά έχει το δικό της αποκλειστικό λογισμικό.

Το τιμόνι είναι γρήγορο αλλά όχι υπερβολικά, και η πληροφόρησή του ικανοποιητική. Το επίπεδο πρόσφυσης χάρη στο σύστημα xDrive και τα τεράστια Pirelli P ZERO είναι απλώς κορυφαίο. Και σε συνδυασμό με το torque-vectoring που κάνει το πίσω σύστημα, η BMW XM εκτοξεύεται προς στην έξοδο της στροφής χωρίς δεύτερη σκέψη.

BMW XM

Στην ανάρτηση υπάρχουν αερόσουστες τόσο εμπρός όσο και πίσω και η ρύθμιση είναι σφιχτή. Ωστόσο η απόδοση είναι εξίσου σωστή με τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Η σκληρότητα προσαρμόζεται άμεσα στις διαφορετικές συνθήκες χωρίς να ταρακουνάει τους επιβαίνοντες και η απόσβεση είναι τρομερή. Μονάχα στο προφίλ Comfort υπήρξαν μερικές νευρικές αντιδράσεις, τις οποίες οι μηχανικοί έχουν τους επερχόμενους μήνες στη διάθεσή τους για να τελειοποιήσουν.

Αναμφίβολα οι αγορές με το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον για την BMW XM είναι των HΠΑ, της Κίνας και της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, ο van Meel εξέφρασε αισιοδοξία και για εκείνη της Γηραιάς Ηπείρου. Η τιμή του δεύτερου αυθύπαρκτου μοντέλου Μ στην Iστορία, παραμένει μέχρι στιγμής άγνωστη, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ξεπεράσει τις €188.500 που κοστίζει στη χώρα μας μια X6 Μ.

Αυτό μάλλον δεν έχει και πολλή σημασία όμως. Μετράει περισσότερο το ότι η σύντομη επαφή με το πρωτότυπο εξέλιξης του αυτοκινήτου έδειξε με ασφάλεια ότι θα αποτελέσει ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα παραγωγής στην ιστορία του M Division.

Του Greg Kable, απόδοση Ηλίας Γερονικολός