Δοκιμάζουμε το Mazda CX-60 e-Skyactiv D 254 PS AWD

Δοκιμάζουμε το Mazda CX-60 e-Skyactiv D 254 PS AWD

Παρουσιάζοντας εν έτει 2023 έναν ολοκαίνουργιο 6κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα 3,3 lt, η εταιρεία από τη Hiroshima αποδεικνύει ότι διαφέρει από όλους. Και το αποτέλεσμα στο Mazda CX-60 τη δικαιώνει για ακόμα μια φορά.

Την περίοδο που όλο και περισσότεροι κατασκευαστές δηλώνουν ανοιχτά ότι δεν επενδύουν άλλο στην εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η Mazda κρατάει τις αποστάσεις της από αυτή την άποψη και το αποδεικνύει με άρμα της το νέο Mazda CX-60.

Συνεχίζοντας λοιπόν να μας εκπλήσσει ευχάριστα, εξέλιξε έναν ολοκαίνουργιο ντίζελ με κορυφαία τεχνολογία και πρωτοποριακή σχεδίαση, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με το σκέλος της διαδικασίας καύσης άρα και της αποδοτικότητας.

Ονομάζεται e-Skyactiv D και κάνει ντεμπούτο στο D-SUV των Ιαπώνων, συνδυασμό που γνωρίσαμε από πρώτο χέρι στην Ισπανία. Αποτελεί την εξέλιξη της σημερινής γενιάς του πετρελαιοκινητήρα της ιαπωνικής εταιρείας και για τη θέσπιση των κατασκευαστικών προδιαγραφών του ακολουθήθηκε η λογική του «Rightsizing». Μάλιστα τη βάση των δεδομένων αποτέλεσε η ροπή και επάνω της υπολογίστηκε τόσο η ιδανική χωρητικότητα όσο και η συνολική αρχιτεκτονική.

Mazda e-Skyactiv D engine
Βελούδινος και εντυπωσιακά οικονομικός, ο ολοκαίνουργιος e-Skyactiv D ταιριάζει γάντι στο Mazda CX-60. Ειδικά στην ισχυρότερη εκδοχή που συνδυάζεται με τετρακίνηση.

Οι supercomputers έδειξαν έναν 6κύλινδρο σε σειρά 3,3 lt (50% πάνω από τον υπάρχοντα), με βάρος που σύμφωνα με τη Mazda δεν είναι «αξιοσημείωτα μεγαλύτερο από ενός συμβατικού 4κύλινδρου». Οπότε δεν αλλοιώνει την κατανομή βάρους στη μεγάλη πλατφόρμα της εταιρείας με την οποία κατ’ αποκλειστικότητα είναι συμβατός.

Αυτό σημαίνει διαμήκη τοποθέτηση του μοτέρ, διπλά ψαλίδια για την εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους για την πίσω ανάρτηση, καθώς και κίνηση στους πίσω ή τους τέσσερις τροχούς. Η σύνδεσή τους με τον κινητήρα γίνεται μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων, το οποίο δε διαθέτει κλασικό μετατροπέα ροπής αλλά πολύδισκο συμπλέκτη για πιο φιλική αίσθηση και λιγότερες απώλειες.

Στον άξονα κινητήρα-κιβωτίου είναι προσαρμοσμένο και το ηλεκτρικό μοτέρ του ήπια υβριδικού 48βολτου συστήματος M Hybrid Boost, το οποίο αποδίδει 17 PS στις 900 rpm και 153 Nm στις 200 rpm, ώστε να υποβοηθά το θερμικό μοτέρ στις χαμηλές στροφές.

Υπάρχουν δύο εκδοχές απόδοσης του Skyactiv D: Η βασική σημαίνει 200 PS και 450 Nm, ενώ η ισχυρή 254 PS με 550 Nm. Η πρώτη είναι αποκλειστικά πισωκίνητη ενώ η δεύτερη αποκλειστικά τετρακίνηση, με το ενεργό σύστημα i-Activ All-Wheel Drive.

Εκτός από τις βοηθητικές τεχνολογίες για χαμηλή κατανάλωση και ρύπους, ο e-Skyactiv D έχει βέβαια να πει πολλά στον σχεδιασμό του θαλάμου καύσης που σύμφωνα με τη Mazda κάνει μια μικρή -ή όχι και τόσο μικρή- επανάσταση. Έτσι τα πιστόνια είναι σχεδιασμένα με τρόπο που χωρίζει το θάλαμο, έτσι ώστε να γίνεται απόλυτα εκμεταλλεύσιμος ο διαδοχικός ψεκασμός πετρελαίου και η διαδικασία να έχει ξεκάθαρα στάδια, να διαρκεί περισσότερο και να γίνεται σε χαμηλότερη θερμοκρασία.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D
To πιστόνι χωρίζει το θάλαμο καύσης σε δύο χώρους, βελτιστοποιώντας έτσι την ποιότητα της καύσης, την απόκριση του κινητήρα αλλά και τον ήχο.

Με τη σειρά του αυτό επιτρέπει την ανακύκλωση των καυσαερίων ακόμα και σε υψηλά φορτία, μειώνοντας δραστικά τις πραγματικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Μερικά ακόμα επιτεύγματα της τεχνολογίας Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition (DCPCI) αφορούν στο βαθμό απόδοσης που σύμφωνα με τη Mazda υπερβαίνει το 40% τον περισσότερο χρόνο σε πραγματικές συνθήκες, την καλύτερη απόκριση στην επιτάχυνση και την πιο εύηχη λειτουργία.

Ωστόσο η θεωρία όσο ενδιαφέρουσα κι εάν είναι, οφείλει να μετουσιώνεται σε αντίστοιχη βιωματική εμπειρία. Όντως, το άγγιγμα του start-button πυροδοτεί μια 6κύλινδρη χροιά που εσκεμμένα φτάνει στην καμπίνα ακόμα και με κλειστά τζάμια, ώστε να αγαλλιάζει το γυμνασμένο αυτί χωρίς σχεδόν καμία παραπομπή σε ντίζελ. Οι υπόλοιποι απλώς θα εκτιμήσουν τη βελούδινη λειτουργία που καλλιεργεί ένα ασαφές όσο και απολαυστικό αίσθημα πολυτέλειας και υψηλής τεχνολογίας, σαφώς καλοδεχούμενο -αν όχι απαραίτητο- σε ένα αυτοκίνητο όπως το Mazda CX-60 με βασική τιμή €50.000.

Σε συνδυασμό με το ηλεκτρικό μπουστάρισμα και την άριστη κλιμάκωση του άψογου σε όλα κιβωτίου, η επιτάχυνση είναι σβέλτη από τις πολύ χαμηλές στροφές, παρότι η ζυγαριά της Mazda έδειξε 1.816-1.905 kg για τις πισωκίνητες εκδόσεις και 1.884-1.950 kg για τις τετρακίνητες. Όσοι αναρωτιέστε, το εύρος στις τιμές έχει να κάνει με τους τροχούς και το επίπεδο εξοπλισμού.

Θα πρέπει να ξεπεράσεις το μεσαίο φάσμα για να αναζητήσεις περισσότερο τράβηγμα από την 200άρα εκδοχή, όταν εκείνη των 254 PS δείχνει συνολικά πιο ζωντανή και ταιριαστή στο Mazda CX-60. Το συνολικό ραφινάρισμα είναι εξαιρετικό σε κάθε περίπτωση και μόνο ένα περιστασιακό κόμπιασμα στερεί το χαρακτηρισμό του τέλειου, όταν ο -σβηστός- κινητήρας και η μετάδοση ξαναμπαίνουν στο παιχνίδι ύστερα από λειτουργία coasting.

Εύκολα το ξεπερνάς ωστόσο, αφού ο e-Skyactiv D ταιριάζει απόλυτα στο Mazda CX-60. Και ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση που φάνηκε να έχει και λίγο πιο σφιχτή ρύθμιση στην ανάρτηση. Οπότε ακόμα κι εάν δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός του μοντέλου, σου επιτρέπει να εκμεταλλεύεσαι το σωστό ζύγισμα του πλαισίου και την πισωκίνητη λογική της τετρακίνησης, ώστε να ευχαριστιέσαι τις στροφές με γρήγορο ρυθμό και άφθονη πρόσφυση.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D
Άνετο στο ταξίδι και δυναμικό στις στροφές, το Mazda CX-60 εκμεταλλεύεται την πλούσια ροπή του e-Skyactiv D σε κάθε περίπτωση.

Μόνο περνώντας από σαμαράκια με μεγάλη ταχύτητα θα βρεις κάπως ξερή την αντίδραση της ανάρτησης, ως το αναμενόμενο τίμημα για τον άριστο έλεγχο ενός βαριού αυτοκινήτου που απέχει 17 ή 17,5 cm (ανάλογα με τους τροχούς) από το έδαφος.

Όσο για το ταξίδι -που οφείλει είναι η βασική «δουλειά» ενός αυτοκινήτου όπως το Mazda CX-60, το μόνο που μπορείς να προσάψεις ως ατέλεια είναι μια σχετική ευαισθησία του εμπρός συστήματος ως προς την απόλυτη ευθυβολία. Σαφώς πταίσμα, όταν στον αντίποδα απολαμβάνεις αθόρυβη κύλιση σε μια καλαίσθητη καμπίνα με εξαιρετικά υλικά, γεροδεμένο μοντάρισμα σχεδόν παντού και εξοπλισμό που περιλαμβάνει τα πάντα ώστε παράλληλα να υποστηρίζεται ουσιαστικά και η premium σφραγίδα.

Χώροι υπάρχουν άφθονοι για έως και πέντε ενήλικους χωρίς το τούνελ μετάδοσης να είναι υπερβολικά ογκώδες. Για τις αποσκευές είναι διαθέσιμα 570 lt εάν εκμεταλλευτείς και τον κρυφό χώρο κάτω από το δάπεδο (477 lt χωρίς αυτόν).

Το κερασάκι βέβαια είναι ότι μπορείς να απολαμβάνεις αυτή την καμπίνα για ώρες χωρίς στάση, αφού η εντυπωσιακά χαμηλή κατανάλωση του κινητήρα κάνει το 58άρι ρεζερβουάρ καυσίμου να μοιάζει μεγαλύτερο από όσο στην πραγματικότητα είναι. Ύστερα από περίπου 130 km με το 200άρι και 190 km με το 254άρι, είδαμε στον υπολογιστή ταξιδιού μέση τιμή 6 και 6,4 lt/100 km αντίστοιχα, κάτι που ισοδυναμεί με πάνω από 900 km.

Αυτό από μόνο του είναι ικανό να καταστήσει το συγκριμένο μοτέρ το ιδανικό μέσα στην γκάμα του Mazda CX-60, με δεδομένο ότι η χρήση του θα πλησιάζει όσο πιο πολύ γίνεται το σκοπό για τον οποίο έχει σχεδιαστεί ένα D-SUV με μήκος 4,75 m. Για τους υπόλοιπους, υπάρχει ήδη η ισχυρότερη -και ακριβότερη- PHEV έκδοση των 327 PS, ενώ μέσα στη χρονιά θα ακολουθήσει και μια με επίσης ολοκαίνουργιο straight six βενζίνης και χωρητικότητα 3 lt.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D 254 PS AWD
Τι λέει το DRIVE Η Mazda μας έκανε μια ευχάριστη έκπληξη με έναν υπέροχο ντίζελ κινητήρα που
πετυχαίνει κορυφαία οικονομία και ταιριάζει ιδανικά στο D-SUV της.
  
ΤιμήΑπό €54.309 (από €49.432 το 200 PS)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤεχνολογίαMHEV 48V, κινητήρας πετρελαίου 3.283 cc, i6, 24v, 2 ΕΕΚ, common rail, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, ηλεκτρικό μοτέρ 17 PS, 153 Nm, μπαταρία 0,33 kWh, κίνηση AWD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση254 PS/3.750 rpm, 550 Nm/1.500-2.400 rpm
Διαστάσεις4.745 x 1.890 x 1.680 mm
Χώρος αποσκευών570 lt (477+93)
Βάρος1.844-1.950 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 
0-100 km/h7,4" 
Τελική ταχύτητα219 km/h
Μέση κατανάλωση 5,2-5,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2137-139 g/km
Μετρήσεις κατασκευαστή 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube

Videos από το DRIVE