node/18045

Simca 1301/1501 1966-1975

Η σειρά 1301/1501, 50 χρόνια πίσω, ήταν πολύ παραπάνω από ένα facelift των Simca 1300/1500 και ελαφρώς εξαμερικανισμένη, μιας και η εταιρεία ανήκε πια στην Chrysler.

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Simca ιδρύθηκε το 1934 από τη… FΙΑΤ, πέρασε το 1951 στη Ford και το 1958 στην Chrysler, την οποία απορρόφησε το γκρουπ PSA πριν εκλείψει τελείως από την αγορά, στις αρχές της δεκαετίας του ’80.

Αν και άγνωστη πια, η Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile (S.I.M.C.A.) υπήρξε μία από τις κορυφαίες κατασκευάστριες εταιρείες της Γαλλίας και ορισμένα από τα μοντέλα της έγραψαν ιστορία. Το Simca 1100 του 1974 ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις στη χώρα, ενώ τα 1307/1308/1508 και Horizon ανακηρύχτηκαν Ευρωπαϊκά Αυτοκίνητα της Χρονιάς το 1976 και 1978 αντίστοιχα.

Ένα μοντέλο της που μοσχοπουλήθηκε, με πολλά δείγματα να τσουλάνε τις ρόδες τους και στην Ελλάδα, ήταν το 1301/1501, ανάλογα με τον κινητήρα που ζούσε κάτω από το καπό του.

Με τη μορφή του 1300/1500 παρουσιάστηκε στην αγορά ως αντικαταστάτης του μακρόβιου Simca Aronde το 1963. Ήδη από τον Ιανουάριο του ίδιου χρόνου, ο αμερικανικός κολοσσός κατείχε την πλειοψηφία των μετοχών, όταν το 1.300/1500 λανσαρίστηκε τον Μάρτιο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Τον Σεπτέμβριο του 1966 μετονομάστηκε σε 1301/1501, αλλά στην πραγματικότητα επρόκειτο για κάτι παραπάνω από ένα απλό facelift του υφιστάμενου μοντέλου, αγγίζοντας την ουσία ενός ολοκαίνουργιου: Ταμπλό, φλας και εμπρός καπό ανασχεδιάστηκαν, ενώ το πίσω μέρος μάκρυνε. Αντίθετα, ο κλωβός των επιβατών παρέμεινε απαράλλαχτος.

Το 1301/1501 ανήκε στην κατηγορία «κούρσα», με άνετους χώρους για οικογένεια και τις αποσκευές της, διακριτική εμφάνιση και αξιοπρεπείς σε απόδοση κινητήρες που έβγαζαν από 54 μέχρι και 81 ίππους, κάνοντας το έτσι εξαιρετικά δημοφιλές στις ευρωπαϊκές αγορές. Το βάρος του βέβαια δεν επέτρεπε σπουδαίες επιδόσεις, αλλά τα 160 km/h που μπορούσε να πετύχει το πιο ισχυρό 1501 δεν ήταν άσχημα για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Αρχικά ο κινητήρας ήταν ο ίδιος με αυτόν των 1300/1500: Για το 1301 ένας Rush 1.290 cc με βαλβίδες επικεφαλής, καρμπιρατέρ μονού σώματος και 54 άλογα και για το 1.501 ένας 1.475 cc (type 342), με καρμπιρατέρ διπλού σώματος και 69 άλογα. Ο κινητήρας του 1301 αντικαταστάθηκε το 1970 με το νεότερο τύπου 345, χωρίς εντυπωσιακή απόδοση (60 ή 70 άλογα), αλλά καλύτερη και πιο οικονομική λειτουργία. Για το 1501 παρέμεινε ο τύπος 342 στην πιο ισχυρή του εκδοχή 342S με 81 άλογα.

Από το 1973 μέχρι και το τέλος της ζωής τους, το μεν 1301 κατέβηκε ένεκα της ενεργειακή κρίσης στα 67 και το 1501 στα 73 άλογα. Τα μοτέρ ονομάζονταν πια 2L2 και 2N2 αντίστοιχα, αλλά ουσιαστικά επρόκειτο για τους κινητήρες 345 και 342 με τους νέους κωδικούς της Chrysler. 

Εύκολο και απλό στη χρήση, το μεσαίο Simca παρουσιάστηκε σε πολλές εκδόσεις εκτός από κλασικά επιβατικό: Break, φορτηγάκι με δύο θέσεις και ανοιχτή καρότσα , φορτηγάκι κλειστό, αλλά και σε ειδική παραγωγή από το εργοστάσιο σε έκδοση ταξί.

Η παρουσίαση των 1301/1501 διακρινόταν από καθαρότητα στις γραμμές, αλλά με μια τάση «αμερικανοποίησης», ειδικά στα ταμπλό που ενσωμάτωνε το παλιομοδίτικο καντράν του Simca 1.100. Στις πλουσιότερες εκδόσεις του το 1501 μπορούσε κάποιος να βρει στροφόμετρο, μερικό χιλιομετρητή, θερμόμετρο νερού, δείκτη βενζίνης, ηλεκτρικό ρολόι καθαριστήρες δύο ταχυτήτων και παρμπρίζ με κρύσταλλο ασφαλείας. Στο 1301, προφανώς ο εξοπλισμός ήταν φτωχότερος χωρίς στροφόμετρο και παρμπρίζ ασφαλείας.

Στο δρόμο, ο συνδυασμός διπλών ψαλιδιών εμπρός με άκαμπτο άξονα πίσω, ιδιαίτερα διαδεδομένος εκείνη την εποχή, δεν ήταν ό,τι καλύτερο σε εκτέλεση. Όπως η πλειονότητα των αυτοκινήτων με άκαμπτο άξονα, οι αντιδράσεις το πίσω μέρους έπλητταν την άνεση και ειδικότερα των πίσω επιβατών. Από την άλλη είχες ένα αυτοκίνητο που οι πόρτες του άνοιγαν διάπλατα, διευκολύνοντας το μπες βγες, αλλά παρόλο που θα καθίσματα προσέφεραν αυτοκρατορικές διαστάσεις ήταν μάλλον άσχημα σχεδιασμένα και χωρίς την παραμικρή πλευρική στήριξη. Πάντως η καμπίνα ήταν ιδιαίτερα άνετη για τέσσερις μεγαλόσωμους επιβάτες, όπως εξάλλου και το πορτμπαγκάζ που υποδεχόταν χωρίς δυσκολία σημαντικό όγκο αποσκευών -370 lt. Το μόνο πρόβλημα προέκυπτε με τη φουλ φόρτωση που επηρέαζε τη δυναμική ισορροπία του αυτοκινήτου λόγω του μεγάλου προβόλου.

Όποιο κι αν ήταν το μοτέρ, σιχαινόταν να γυρίζει ψηλά, εκδηλώνοντας τη δυσθυμία του αυτή με μπόλικο θόρυβο. Το ίδιο και η μετάδοση που εκτός από θορυβώδης, συνδυαζόταν με ένα λεβιέ χαρακτηριστικά αργό και ασαφή στις αλλαγές, με ένα αντιστοίχου ποιότητας και λειτουργίας υδραυλικό αμπραγιάζ. Και αν όλα αυτά μπορούσε να τα αποδεχτείς, διότι η πλειονότητα των αυτοκινήτων της κατηγορίας εκείνη την εποχή δεν τα έκανε και πολύ καλύτερα, το τιμόνι ήταν η αχίλλειος πτέρνα των 1301/1501. Ιδιαίτερα βαρύ, πολύστροφο, με μεγάλο κύκλο στροφής και παντελώς ανακριβές. Ένα δείγμα που εκείνη την εποχή σε έκανε να εκτιμάς τα πλεονεκτήματα της κρεμαγέρας έναντι του ατέρμονα.

Πάντως και εξαιρουμένης μιας τάσης για υποστροφή και τις εγγενείς αδυναμίες του άκαμπτου άξονα ή του τιμονιού, η οδική συμπεριφορά ήταν ισορροπημένη στις περισσότερες περιπτώσεις, χωρίς βέβαια να σε προτρέπει να το πιέσεις ή να χαίρεσαι να το οδηγείς έτσι. Όσο για τα φρένα, με συνδυασμό δίσκους/ταμπούρα ήταν αποτελεσματικά, χωρίς να εμπνέουν στον οδηγό την απόλυτη εμπιστοσύνη. Αιτία, το σπογγώδες πεντάλ με την απουσία ανάλογης πίεσης/φρεναρίσματος και η πτώση της απόδοσής τους σε γρήγορες κατηφορικές διαδρομές.         

Με σκοπό να προσελκύσει πελάτες, η Simca πρωτοπόρησε, προσφέροντας δύο χρόνια εγγύηση στα μηχανικά μέρη, στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης. Παράλληλα το αυτοκίνητο ποτέ δεν αντιμετώπισε προβλήματα με σκουριές.

Το Simca 1301/1501 παρέμεινε στην αγορά μέχρι το 1976 (η κατασκευή του σταμάτησε τον Δεκέμβριο του 1975) για να αντικατασταθεί την ίδια χρονιά από τα Simca-Chrysler 1307/1308/1309.

Τα Simca 1301/1501 δεν έμειναν στην Ιστορία ως κάτι το εξαιρετικό αλλά ως ένα εργαλείο άνετης και ασφαλούς μετακίνησης ιδιωτών και επαγγελματιών στην εποχή του. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το Simca 1301/1501 ήταν ένα από τα αυτοκίνητα που είχαν διαλέξει οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις για τη μετακίνηση των υψηλόβαθμων αξιωματικών τους, αλλά και το αγαπημένο αυτοκίνητο της… 17 Νοέμβρη! Το πλευρικό τριγωνικό παράθυρο και η εύκολη σύνδεση των καλωδίων της μίζας για να πάρει εμπρός το καθιστούσαν ιδιαίτερα ευάλωτο στην κλοπή.

Στη αγορά του κλασικού αυτοκινήτου τα 1301/1501 είναι από τα πιο φθηνά που κατασκεύασε η Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, καθότι αποτελούν αντικείμενα περιορισμένου συλλεκτικού ενδιαφέροντος. Επιπλέον είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί αυτοκίνητο στο οποίο να μην έχει γίνει μίξη γενεών στη συντήρησή του. Ως εκ τούτου κι αν βρεθεί κάποιο τέτοιο, η τιμή του ανεξαρτήτως έκδοσης και χρονολογίας για αυτοκίνητο σε «Condition 1» είναι κάτω από τα 6.000 ευρώ.    

Το 1301 LS του 1966 με μια ματιά
Κινητήρας Τέσσερις κύλινδροι σε σειρά
Κυβισμός 1.290 cc
Ισχύς 54 PS/5.200 rpm
Ροπή 9,3 kgm/2.600 rpm
Επιτάχυνση 0-100 km/h 24,0”
Επιτάχυνση 0-1000 m 40,1”
Τελική ταχύτητα 134 km/h
Βάρος 990 kg
Παραγωγή 605.815 (1301 1966-1975)
Τιμή 1969 11.335 FF
Τιμή σήμερα €2.500-€6.000