Toyota: Γιατί οι μπαταρίες της είναι ξεχωριστές;
Στην πρόσφατη επίσκεψή μας στην Ισπανία για την οδηγική παρουσίαση του νέου Toyota bZ4X είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε από πρώτο χέρι περισσότερα για τις καινοτομίες που συνοδεύουν τις μπαταρίες του ιαπωνικού κολοσσού.
Η Toyota ήταν μια από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που πίστεψε στην ηλεκτροκίνηση λανσάροντας το υβριδικό Toyota Prius το 1997.
Έκτοτε μαζί με την Lexus έχει πουλήσει πάνω από 35 εκατομμύρια εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα παγκοσμίως, αποκτώντας τεχνογνωσία και δεδομένα που τις επιτρέπουν να ορίζει τις εξελίξεις σε μεγάλο βαθμό.
Πριν από μερικές ημέρες ταξιδέψαμε στη Μάλαγα της Ισπανίας προκειμένου να οδηγήσουμε το ανανεωμένο Toyota bZ4X. Και η αλήθεια είναι πως μείναμε έκπληκτοι από τις αναβαθμίσεις που παραπέμπουν περισσότερο σε πέρασμα σε επόμενη γενιά παρά σε απλό φεισλιφτ. Για να φτάσει σε αυτό το σημείο, η Toyota εφαρμόζει μια σειρά από καινοτομίες και τεχνολογίες που προστατεύουν την μπαταρία και τη διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό.
Tο ανανεωμένο Toyota bZ4X ένα από τα πλέον αποδοτικά EV της αγοράς αναλογικά με την χωρητικότητα της μπαταρίας του
Πρώτα απ' όλα, η μπαταρία, χημείας NMC, προϊόν της συνεργασίας ανάμεσα σε Toyota και Panasonic, αποτελείται από ευέλικτα κυκλώματα (FPC), δηλαδή λεπτά και εύκαμπτα ηλεκτρικά «μονοπάτια» που αντικαθιστούν μέρος της κλασικής καλωδίωσης. Μειώνοντας το βάρος και τον όγκο του συσσωρευτή. Προς αυτή τη κατεύθυνση τοποθετούνται αλουμινένιες πλάκες τερματισμού και ενδιάμεσες πλάκες που ενισχύουν τη μηχανική ακαμψία και κρατούν το βάρος χαμηλά, καθιστώντας τη μπαταρία πιο ανθεκτική σε καταπονήσεις.
Για την προστασία της ποιότητας της μπαταρίας, τα στοιχεία της και η διαχείριση της διαδικασίας παραγωγής έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να αποτρέπεται η είσοδος μεταλλικών τμημάτων τα οποία μπορεί να δημιουργούσαν βραχυκύκλωμα ή να κατέστρεφαν την μπαταρία.
Με την παρακολούθηση της τάσης, του ρεύματος και της θερμοκρασίας σε επίπεδο μεμονωμένων στοιχείων, ομάδων στοιχείων και ολόκληρης της μπαταρίας υπάρχει η δυνατότητα να εντοπιστούν άμεσα φαινόμενα τοπικής υπερθέρμανσης πριν αυτά εξελιχθούν σε πρόβλημα.
Για τη θερμική διαχείριση, σωλήνες ψυκτικού υγρού περνάνε σε όλη τη μπαταρία, διατηρώντας τη θερμοκρασία της μπαταρίας σε ιδανικό επίπεδο. Η νέα σύνθεση του ψυκτικού υγρού που δεν άγει εύκολα το ρεύμα αποτρέπει πυρκαγιές που προκύπτουν από βραχυκυκλώματα σε περίπτωση διαρροής του ψυκτικού υγρού.
Το σύστημα ψύξης της μπαταρίας χρησιμοποιεί ψυκτικό υγρό για να διατηρεί σταθερή την απόδοση της μπαταρίας σε συνθήκες υψηλού φορτίου, αυξάνοντας την χωρητικότητα και συντονίζοντας παράλληλα την ψύξη της μπαταρίας με τον κλιματισμό του αυτοκινήτου για βέλτιστη απόδοση. Το σύστημα μπαίνει σε λειτουργία όταν ο συσσωρευτής ζεσταίνεται κατά τη διάρκεια οδήγησης με υψηλό φορτίο ή κατά τη διάρκεια της φόρτισης. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται η υπερθέρμανση της μπαταρίας και ταυτόχρονα παρατείνεται ο κύκλος ζωής της.
Όσον αφορά το σύστημα θέρμανσης, η αντλία θερμότητας που διατίθεται στα ηλεκτρικά μοντέλα της Toyota διατηρεί την μπαταρία στην ιδανική θερμοκρασία ανεξάρτητα από την θερμοκρασία περιβάλλοντος. Εξασφαλίζοντας σταθερή απόδοση και μείωση του χρόνου φόρτισης ακόμα και τον χειμώνα.
Να αναφέρουμε επίσης πως η μπαταρία του bZ4X έχει πλέον μεγαλύτερο πλάτος αντί για μεγαλύτερο μήκος, επιτρέποντας την τοποθέτηση περισσότερων στοιχείων χωρίς αύξηση του συνολικού μεγέθους. Η μικρή μπαταρία διαθέτει 78 στοιχεία και η μεγάλη 104 (από 96 πριν την ανανέωση).
Έτσι, η ιαπωνική φίρμα κατάφερε να κάνει το ανανεωμένο Toyota bZ4X ένα από τα πλέον αποδοτικά EV της αγοράς αναλογικά με την χωρητικότητα της μπαταρίας του. Θυμίζουμε πως η έκδοση με τη μικρότερη μπαταρία των 57,7 kWh (54 kWh ωφέλιμες) μπορεί να διανύσει 444 km. Όσο για τις επιλογές με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 73,1 kWh (69 kWh ωφέλιμες) η αυτονομία ανεβαίνει στα 569 km στην δικίνητη έκδοση και στα 516 km στην τετρακίνητη. Με την κατανάλωση να υπολογίζεται σε 13,9 kWh/100 km στις δικίνητες εκδόσεις ανεξαρτήτως μπαταρίας και 14,5 kWh/100 στην τετρακίνητη με τους 343 PS.
Εξίσου αποδοτικά, σύμφωνα με τους ανθρώπους των Ιαπώνων θα είναι και τα επερχόμενα Toyota C-HR+ και Urban Cruiser που θα κάνουν πρεμιέρα το 2026. Τέλος να αναφέρουμε πως η Toyota εγγυάται με σιγουριά για το 70% της χωρητικότητας σε βάθος 11 ετών ή 1.000.000 km. Μοναδική προϋπόθεση είναι ο ετήσιος έλεγχος (ή κάθε 15.000 km) ύστερα από το πέρας της 6ετίας, κάτι που γίνεται χωρίς χρέωση.





