
Τα αυτόνομα IX θα βγουν στους δρόμους ή θα φάνε πόρτα;
Ο Όμιλος Stellantis παγώνει την έρευνα για αυτονομία Επιπέδου 3 λόγω κόστους και χαμηλού ενδιαφέροντος, ενώ οι Γερμανοί premium συνεχίζουν. Το μέλλον ίσως ανήκει περισσότερο στα ρομποταξί και στους Κινέζους, παρά στα κλασικά, αυτόνομα ΙΧ.


Ο Όμιλος Stellantis φαίνεται να ρίχνει το γάντι στο ζήτημα της αυτονομίας Επιπέδου 3 για οικονομικούς λόγους, αλλά κι επειδή οι πελάτες του δεν δείχνουν πρόθυμοι να αφήσουν το τιμόνι. Τι γίνεται όμως με τους ανταγωνιστές του και τα αυτόνομα ΙΧ, είτε πρόκειται για μαζικούς κατασκευαστές είτε για premium μάρκες;
Δεν πρόκειται για εγκατάλειψη, αλλά για «αναστολή». Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, ο Όμιλος Stellantis θα σταματήσει τις έρευνες γύρω από το αυτόνομο αυτοκίνητο, επικαλούμενος το τεράστιο κόστος και τις εξίσου μεγάλες τεχνολογικές προκλήσεις. Να θυμίσουμε ότι είναι δεν είναι έξι μήνες που ο όμιλος παρουσίασε το σύστημα AutoDrive, αυτονομίας Επιπέδου 3.
Στην πραγματικότητα, το πολυεθνικό σύμπλεγμα με τις 15 μάρκες σκοντάφτει στο Επίπεδο 3 της αυτονομίας, εκείνο που επιτρέπει σε ένα αυτοκίνητο να κινείται σε δημόσιους δρόμους χωρίς ανθρώπινη επέμβαση, με την προϋπόθεση όμως ότι ο οδηγός παραμένει σε εγρήγορση πίσω από το τιμόνι. Το επίπεδο αυτό έχει ήδη κατακτηθεί από τη Mercedes-Benz με το Drive Pilot, μια επιλογή αξίας 6.000 ευρώ διαθέσιμη στις κορυφαίες εκδόσεις των S-Class και EQS.
Την ημέρα που τα αυτόνομα ΙΧ θα είναι πραγματικά αξιόπιστα και οι οδηγοί θα γίνουν επιβάτες, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές κινδυνεύουν να έχουν χάσει ήδη το τρένο
Η BMW, από την πλευρά της, δοκιμάζει αυτοκίνητα χωρίς οδηγό μέσα στα εργοστάσιά της στο Dingolfing και στη Λειψία, θέλοντας να δείξει στον βασικό της ανταγωνιστή ότι διαθέτει προβάδισμα και ότι μπορεί να φτάσει στο Επίπεδο 4, όπου πλέον κανείς δεν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.
Ωστόσο, αυτή η «εμφύλια» μάχη ίσως συναντήσει το ίδιο οικονομικό εμπόδιο με τον Όμιλο Stellantis. Η κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία είναι πιο έντονη από ποτέ. Και πόσο κοστίζει τελικά η εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης;
Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, τουλάχιστον 106 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί από όλους τους μεγάλους ομίλους που ασχολήθηκαν με το θέμα την περίοδο 2010-2020, παρόλο που οι περισσότεροι συνεργάστηκαν με start-up ή με προμηθευτές όπως η Valeo και το LIDAR της (Light Détection and Ranging), που με λέιζερ και αισθητήρες ανιχνεύει ό,τι κινείται -ή δεν κινείται- γύρω από το αυτοκίνητο.
Παραδοσιακά, οι premium μάρκες όπως Mercedes-Benz, BMW και Audi υπήρξαν πρωτοπόροι στην καινοτομία, και οι πελάτες τις προτιμούν και για αυτόν τον λόγο. Η εγκατάλειψη της αυτόνομης οδήγησης θα ήταν για αυτές ένα μεγάλο βήμα προς τα πίσω που -προς το παρόν- δεν φαίνεται να σκέφτονται.
Για τον Όμιλο Stellantis όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Στελέχη του αποκάλυψαν στο Reuters, ανώνυμα, ότι ένας από τους λόγους που ο όμιλος έβαλε την έρευνα σε «αναστολή» είναι η χαμηλή ζήτηση από τους πελάτες.
Είναι αλήθεια ότι το Επίπεδο 2 έχει πλέον γίνει κοινός τόπος σε πολλά αυτοκίνητα και προσφέρει προσαρμοζόμενο cruise control και διατήρηση λωρίδας. Το τελευταίο (υποχρεωτικό εδώ και έναν χρόνο) θεωρείται ήδη αρκετά ενοχλητικό από πολλούς οδηγούς.
Μια τεχνολογία τόσο ακριβή και όχι απαραίτητη για τις πωλήσεις, είναι αρκετός λόγος για να εγκαταλειφθεί από τον γαλλο-ιταλο-αμερικανικό όμιλο. Τι γίνεται όμως με τη Renault, έναν άλλο μαζικό κατασκευαστή, του οποίου οι πελάτες δεν δείχνουν ενθουσιασμένοι με αυτοκίνητα που οδηγούνται μόνα τους; Στη Renault δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση διακοπής, αλλά επιδεικνύεται προσοχή. Ο επιστημονικός διευθυντής της, ο αμφιλεγόμενος Luc Julia, δήλωσε στο γαλλικό Science & Avenir ότι «είναι πολύ πιο περίπλοκο απ’ όσο κάποιοι ισχυρίζονται».
Ο ίδιος υποστηρίζει επίσης ότι ένα αυτόνομο αυτοκίνητο δεν μπορεί σήμερα να διασχίσει την Place de l’Étoile στο Παρίσι, αν και η Tesla έχει αποδείξει το αντίθετο. Ένα ακόμη πρόσωπο-κλειδί για τη Renault, ο Gilles Le Borgne, πρώην επιστημονικός διευθυντής και σύμβουλος του πρώην CEO Luca de Meo, εκτιμά ότι η αυτόνομη οδήγηση δεν θα είναι πλήρως έτοιμη το 2035 -χρονιά που εδώ και καιρό είχε οριστεί ως ορόσημο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Έρχονται αυτόνομα ηλεκτρικά ταξί στην Ευρώπη -όχι, δεν είναι Tesla
Έτσι, οι μαζικοί κατασκευαστές προχωρούν με μεγάλη προσοχή προς αυτήν την τεχνολογία ή την αναβάλλουν επ’ αόριστον για λόγους που κυμαίνονται από την οικονομική κρίση μέχρι τις ήδη τεράστιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση.

Ρομποταξί αντί για για αυτόνομα ΙX; Oι αναστολές και οι υπαναχωρήσεις κρύβουν κινδύνους. Οι Κινέζοι κατασκευαστές προχωρούν ταχύτατα, καθώς δεν υφίστανται την ίδια κρίση, ενώ ο Elon Musk συνεχίζει με το CyberCab. Τα ρομποταξί αναπτύσσονται στις ΗΠΑ και αναμένονται σύντομα και στην Ευρώπη. Η κινεζική WeRide συνεργάστηκε με τη Renault για δοκιμές στο Roland-Garros, ενώ η Uber σχεδιάζει παρόμοια ανάπτυξη στην Ευρώπη με άλλη κινεζική start-up.
Αν και αυτές οι πρωτοβουλίες δεν είναι άμεσα κερδοφόρες, μπορεί να δώσουν πλεονέκτημα σε όσους συνεχίζουν την έρευνα. Την ημέρα που τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα είναι πραγματικά αξιόπιστα και οι οδηγοί θα γίνουν επιβάτες, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.