
Πιστοί και διστακτικοί οδηγοί διχάζονται για την ηλεκτροκίνηση
Διεθνής έρευνα αποκαλύπτει το αυξανόμενο χάσμα ανάμεσα στους οδηγούς ηλεκτρικών και θερμικών. Τι απομακρύνει τους σκεπτικιστές από την ηλεκτροκίνηση και τι χρειάζεται για να γίνει πραγματικά μαζική επιλογή;


Διεθνής έρευνα αποκαλύπτει το αυξανόμενο χάσμα ανάμεσα στους οδηγούς ηλεκτρικών και θερμικών. Τι απομακρύνει τους σκεπτικιστές από την ηλεκτροκίνηση και τι χρειάζεται για να γίνει πραγματικά μαζική επιλογή;
Πρόσφατη διεθνής έρευνα της Shell που διεξήχθη σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα σε δείγμα 15.000 οδηγών αποκαλύπτει κάτι ανησυχητικό: Το χάσμα ανάμεσα σε όσους έχουν υιοθετήσει την ηλεκτροκίνηση και σε εκείνους που παραμένουν σκεπτικοί μεγαλώνει. Γιατί συμβαίνει αυτό -και, το κυριότερο, πώς μπορεί να γεφυρωθεί;
H ηλεκτροκίνηση είναι πια καθημερινότητα για πολλούς, αλλά παραμένει διχαστική, αντιπροσωπεύοντας ταυτόχρονα μια τεχνολογική υπόσχεση και μια πηγή αβεβαιότητας
Όσοι έχουν ήδη περάσει στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, φαίνεται να μην το μετανιώνουν. Είναι ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους, έχουν λιγότερο άγχος για την αυτονομία, βλέπουν βελτίωση στις υποδομές φόρτισης και πολλοί εγκαταλείπουν ακόμη και το θερμικό όχημα που κρατούσαν ως «δεύτερο».
Στην Ευρώπη, οι ηλεκτροκινούμενοι οδηγοί που διαθέτουν μόνο ένα αυτοκίνητο (κι αυτό είναι ηλεκτρικό) αυξήθηκαν από 49% σε 54% μέσα σε ένα χρόνο. Στις ΗΠΑ από 34% σε 41% και στην Κίνα... στο εντυπωσιακό 89%. Η ηλεκτροκίνηση δείχνει να ενσωματώνεται όλο και πιο φυσικά στην καθημερινότητα -τουλάχιστον για όσους την έχουν ήδη δοκιμάσει.
Από την άλλη πλευρά επικρατεί σκεπτικισμός και στασιμότητα. Οι οδηγοί θερμικών αυτοκινήτων εμφανίζονται όλο και λιγότερο πρόθυμοι να κάνουν τη μετάβαση. Στην Ευρώπη, μόλις το 41% δηλώνει διατεθειμένο να αγοράσει ηλεκτρικό, ενώ πέρυσι ήταν 48%. Ο βασικός ανασταλτικός παράγοντας είναι οικονομικός: Το 43% θεωρεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη απλησίαστα.

Κι όντως, παρά τη μείωση στο κόστος των μπαταριών, οι τιμές παραμένουν υψηλές, οι κρατικές επιδοτήσεις μειώνονται (όπως στην Ελλάδα) και η προοπτική αύξησης των τιμολογίων ρεύματος προκαλεί ανησυχία.
Ακόμη και η αγορά μεταχειρισμένων -η οποία στην Ευρώπη γνώρισε άνοδο 39% το πρώτο 3μηνο του 2025- δεν θεωρείται ακόμα αρκετά ξεκάθαρη ή αξιόπιστη.
Το αδύναμο σημείο εξακολουθούν και παραμένουν οι υποδομές φόρτισης. Η έρευνα δείχνει πως η φόρτιση παραμένει «αγκάθι» για τους Ευρωπαίους. Μόνο το 51% θεωρεί πως η αξιοπιστία των σημείων φόρτισης έχει βελτιωθεί τον τελευταίο χρόνο, και μόλις το 17% βρίσκει ικανοποιητική τη σχέση τιμής/αξίας. Στον αντίποδα, 69% των Κινέζων οδηγών θεωρεί πως η δημόσια φόρτιση είναι οικονομικά συμφέρουσα και 74% των Αμερικανών βλέπει πρόοδο στην αξιοπιστία των υποδομών.
Παρά το γεγονός ότι η Ευρώπη διαθέτει πλέον πάνω από ένα εκατομμύριο σημεία φόρτισης, η υπόσχεση για «εύκολη, γρήγορη και φθηνή» φόρτιση δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί στην πράξη.
Όσον αφορά την απαγόρευση θερμικών, η απάντηση είναι «ναι, αλλά...». Η ιδέα της σταδιακής κατάργησης των θερμικών οχημάτων βρίσκει θετική ανταπόκριση, αλλά υπό όρους. Στην Ευρώπη, 44% των οδηγών βενζίνης/πετρελαίου συμφωνούν με την κατάργηση, αλλά:
- Μόνο 56% θα στήριζε την αλλαγή εάν τα ηλεκτρικά παραμείνουν ακριβότερα
- Και μόλις 50% αν οι υποδομές φόρτισης δεν βελτιωθούν ουσιαστικά
Είναι σαφές λοιπόν, ότι η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να κερδίσει χωρίς προσιτές τιμές και αξιόπιστες υποδομές.
Οι ηλεκτροκινούμενοι από την άλλη έχουν γίνει πιο πιστοί από ποτέ. Κατά συνέπεια και πιο δεσμευμένοι: το 91% δηλώνει ότι δεν σκοπεύει να επιστρέψει σε θερμικό αυτοκίνητο. Για αυτούς, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σημαίνει:
- Ευκολότερη καθημερινότητα
- Μειωμένο κόστος χρήσης
- Μεγαλύτερη οδηγική άνεση
Για τους ηλεκτροκινούμενους οδηγούς δεν είναι εναλλακτική, αλλά αυτονόητη επιλογή. Ακόμη κι έτσι όμως, αποτελούν μειονότητα στην Ευρώπη.
Τι χρειάζεται για να κλείσει το χάσμα; Η μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτάται από την ικανότητα να πειστούν οι «αναποφάσιστοι». Πώς;
- Μείωση κόστους -Ιδιαίτερα στην αγορά μεταχειρισμένων, όπου χρειάζονται εύστοχα κίνητρα.
- Δημιουργία προσιτών μοντέλων -Όπως βλέπουμε με τις πρόσφατες αφίξεις low-cost EV (Hyundai Inster, Leapmotor T03, BYD Dolphin Surf, Citroën ë-C3…) στην Ευρώπη.
- Περισσότερη ενημέρωση -Πολλοί οδηγοί δεν γνωρίζουν τις πραγματικές οικονομίες, ούτε τις διαθέσιμες επιδοτήσεις
- Βελτίωση των υποδομών φόρτισης -Και ιδιαίτερα στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές.
Οι τοπικές αρχές έχουν κρίσιμο ρόλο, καθώς πρέπει να αποφευχθεί μια «αντικοινωνική» μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, όπως έδειξε και η αναταραχή με τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλης.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το 2025, η ηλεκτροκίνηση είναι πια καθημερινότητα για πολλούς, αλλά παραμένει διχαστική. Αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα μια τεχνολογική υπόσχεση και μια πηγή αβεβαιότητας. Για να γεφυρωθεί το χάσμα, χρειάζεται σαφήνεια, σταθερότητα και ενίσχυση της εμπιστοσύνης. Οι πρωτοπόροι αισθάνονται δικαιωμένοι. Όμως, η πλειονότητα των οδηγών… ακόμη το σκέφτεται.