
Το ολοκαίνουργιο Citroën ë-C3 Aircross είναι πλέον και επίσημα μέρος της ελληνικής αυτοκινητικής σκηνής, επιβεβαιώνοντας για ακόμα μια φορά τη δέσμευση της εταιρείας να θέτει νέα τεχνολογικά, χωροταξικά και τιμολογιακά πρότυπα.
Πριν διαβάσετε την ετυμηγορία για το ë-C3 Aircross που είχαμε στα χέρια μας, έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να εξετάσουμε ολόκληρη την γκάμα του μοντέλου. Που με την πολυσυλλεκτικότητά της υπόσχεται να καλύψει με το παραπάνω τις ανάγκες του μέσου οδηγού.
Η βασική έκδοση φορά με τον γνωστό 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα 1.2 PureTech των 100 ίππων και 205 Nm, σε συνδυασμό με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Πρόκειται για ένα σύνολο που είδαμε και στο νέο C3 και διακρίνεται για την γραμμική απόδοση.
Η αυτοκινητική ουσία του Citroën ë-C3 Aircross δεν καθορίζεται μόνο από την ανταγωνιστική τιμή. Αλλά από τον συνολικά ισορροπημένο χαρακτήρα του
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Kia EV3, μικρό το δέμας, κορυφαίες επιδόσεις
Πιο πάνω στην γκάμα βρίσκεται η ήπια υβριδική έκδοση Hybrid, που για πολλούς είναι η πιο εμπορική επιλογή. Ο αλουμινένιος 3κύλινδρος κινητήρας 1.2 PureTech με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας φέρει μια σειρά από αναβαθμίσεις, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η αντικατάσταση του ιμάντα με καδένα, ενισχύοντας την αξιοπιστία του μοτέρ.
Συνδυάζεται με νέο 6άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e-DCS6 της Punch Powertrain, που ενσωματώνει ηλεκτρομοτέρ 28 PS και 55 Nm, αντικαθιστώντας το παλαιότερο αυτόματο 8άρι της Aisin. Το σύστημα κίνησης λειτουργεί σε ηλεκτρικό κύκλωμα 48V και τροφοδοτεί μια μικρή μπαταρία 0,43 kWh που είναι τοποθετημένη κάτω από το αριστερό κάθισμα. Το σύνολο αποδίδει 136 PS και 250 Nm.
Σε αυτό το σημείο είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε σε μια διευκρίνιση. Στον διαμορφωτή της γαλλικής φίρμας, η έκδοση εμφανίζεται ως Hybrid 145. Δεν έχει αλλάξει η ονομαστική ισχύς του μοτέρ αλλά ο τρόπος υπολογισμού της από τη Citroën. Ειδικότερα, η εταιρεία προσθέτει στην απόδοση του βενζινοκινητήρα κι ένα μέρος της ισχύος του ηλεκτρομοτέρ, φτάνοντας έτσι στα 145 άλογα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BYD Atto 2, ηλεκτρική καινοτομία στην ιδανική τιμή
Στην κορυφή της γκάμας βρίσκεται η 100% ηλεκτρική έκδοση που κάνει πρεμιέρα στο C3 Aircross και βασίζεται στην πλατφόρμα Smart Car. Ο ηλεκτροκινητήρας «Μ2», προϊόν της Emotors (κοινοπραξία μεταξύ του Ομίλου Stellantis και της Nidec Leroy-Somer) αποδίδει 113 PS, 125 Nm και τροφοδοτείται από μπαταρία φωσφορικού λιθίου-σιδήρου (LFP) χωρητικότητας 44 kWh. Μια γνωστή και δοκιμασμένη λύση που εγγυάται ασφάλεια και αξιοπιστία διατηρώντας το κόστος χαμηλά.
Η βασική έκδοση YOU! με τον κινητήρα των 100 ίππων ξεκινά από €18.900, περιλαμβανομένης της τρέχουσας προωθητικής ενέργειας από την ελληνική αντιπροσωπεία. Το ήπια υβριδικό Hybrid 145 στην έκδοση PLUS με το αυτόματο κιβώτιο κοστίζει από €25.000. Τέλος, η ηλεκτρική έκδοση ë-C3 ξεκινά από €27.400, χωρίς να υπολογίζεται η κρατική επιδότηση, ενώ η κορυφαία έκδοση MAX που δοκιμάσαμε τιμάται €31.400.
Ο εξοπλισμός της είναι καλός και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εμπρός και πίσω φώτα LED, έγχρωμη κεντρική οθόνη αφής 10,25” με σύστημα 3D Navigation, head-up display αλά Citroën, τιμόνι με επένδυση τεχνητού δέρματος, σύστημα επαγωγικής φόρτισης smartphone, αυτόματο κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας, καθίσματα Citroën Advanced Comfort, Active Safety Brake, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, Driver Attention Alert, αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας, Adaptive Cruise Control και πολλά ακόμη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale, cuore elettrico
Απέναντι στον ανταγωνισμό, το ë-C3 Aircross τοποθετείται με ισχυρό value for money, μιας και με εξαίρεση το BYD Atto 2 που έχει παραπλήσια τιμή (€29.990) και το φθηνότερο FIAT Grande Panda (€25.800 με 44άρα μπαταρία) τα υπόλοιπα μοντέλα του Ομίλου Stellantis με την 54άρα μπαταρία ξεκινούν από τις 31.400 στο φθηνότερο Jeep Avenger, κλιμακώνονται με το FIAT 600e στις €35.277 και την Alfa Romeo Junior στις €37.192 και να πιάνουν ταβάνι με το Opel Mokka-e στις €37.900. Όσο για τον ασιατικό ανταγωνισμό το MG ZS EV με την μπαταρία των 51 kWh ξεκινά από τις €35.950, το Hyundai Kona με την 48άρα από τις €31.990 και το Kia EV3 με την 58άρα φτάνει στις €35.990.
Σε επίπεδο εμφάνισης, η ψιλόλιγνη boxy σιλουέτα της απερχόμενης γενιάς φαίνεται πως έχει πάει ένα βήμα παραπέρα. Βλέπετε οι πιο έντονες ακμές, η ψηλότερη κορμοστασιά, οι μπάρες οροφής, τα προστατευτικά πλαστικά περιμετρικά αλλά και η μεγάλη απόσταση από το έδαφος -στα 19,3 cm- ενισχύουν πολύ περισσότερο το SUVίστικο παρουσιαστικό του.
Η σύνδεση με το C3 είναι εμφανής, με κύρια διαφορά το μέγεθος. Το μήκος έχει αυξηθεί κατά 25 πόντους, στα 4,39 m, το πλάτος κατά τρεις, στα 1,79 m, και το ύψος κατά δύο πόντους στα 1,66 m. Με το μεταξόνιο φτάνει τα 2,67 m. Στιλίστες δεν είμαστε, θεωρούμε όμως πως οι σχεδιαστές της Citroën έχουν προχωρήσει σε μια εύστοχη και ευχάριστη υλοποίηση, μιας και ο όγκος του αυτοκινήτου ταιριάζει ιδανικά με τις αναλογίες του.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτρικά B-SUV: Honda e:Ny1 vs Hyundai Kona Electric, διαφορά νοοτροπίας
Εμπρός ξεχωρίζει ο οβάλ λογότυπος της Citroën, που παραπέμπει στο ρετρό σήμα της εταιρείας από το 1919, με την κλειστή μάσκα και τα φίνα φώτα LED να υπογράφουν τη μοντέρνα αισθητική. Πίσω, οι φωτιστικές μονάδες LED διαμορφώνουν μια φωτεινή υπογραφή τριών επιπέδων, θυμίζοντας το γράμμα «C» και ενώνονται με μια ανακλαστική λωρίδα που αναδεικνύει το πλάτος του αυτοκινήτου.
Η χρωματική παλέτα είναι περιορισμένη, στην προσπάθεια της φίρμας να εκλογικεύσει το κόστος. Το ë-C3 Aircross διαθέτει μια έξυπνη και διακριτική πινελιά εξατομίκευσης. Τα λεγόμενα Color Clips, που βλέπουμε στους προφυλακτήρες και στην πίσω κολόνα.
.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: MG ZS EV 72 kWh, χιλιομετροφάγος;
Το εσωτερικό του ë-C3 Aircross ακολουθεί μια μινιμαλιστική και οδηγοκεντρική προσέγγιση, βασισμένη στη φιλοσοφία Citroën C-Zen Lounge. Το ταμπλό χωρίζεται σε δύο επίπεδα, δημιουργώντας πρακτικές θήκες-ραφάκια. Στον τομέα της ποιότητας μην περιμένετε θαύματα. Με εξαίρεση την υφασμάτινη επένδυση στο δεύτερο επίπεδο του ταμπλό, η καμπίνα απαρτίζεται στο σύνολό της από σκληρά πλαστικά. Το φινίρισμα είναι αξιοπρεπές και η μεταξύ τους συναρμογή πειστική.
Στις πλουσιότερες εκδόσεις PLUS και MAX συναντάμε την έγχρωμη οθόνη αφής 10,25” για το infotainment. H βασική YOU! ακολουθεί μια πιο σπαρτιατική λογική καθώς δεν διαθέτει οθόνη. Αντ’ αυτής, υπάρχει βάση για τοποθέτηση κινητού, το οποίο μετατρέπεται σε σύστημα ψυχαγωγίας. Τα γραφικά και η δομή του μενού του infotainment φαίνονται κομμάτι βασικά χωρίς πολλά διακοσμητικά στοιχεία. Υποστηρίζει όμως εργοστασιακή πλοήγηση και ασύρματη σύνδεση με Android Auto και Apple CarPlay.
Ακριβώς πάνω από το νέο τιμόνι με τις δύο ακτίνες και την μικρή διάμετρο «κρύβεται» ο ασπρόμαυρος ψηφιακός πίνακας οργάνων. Που η Citroën ονομάζει «head-up display». Όρος που αποδίδεται προφανώς κατ’ ευφημισμό. Οι ενδείξεις δεν εμφανίζονται στο παρμπρίζ αλλά στο πάνω μέρος του ταμπλό. Κι εδώ τα γραφικά δεν συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας.
Οι δυνατότητες παραμετροποίησης δεν είναι πολλές ενώ δεν υπάρχει πουθενά ένδειξη για την κατανάλωση. Πράγμα αρκετά περίεργο για ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και άβολο εδώ που τα λέμε, μιας και για να υπολογίζεις τι καις για να έχεις πλήρη εικόνα της αυτονομίας, χρειάζεται να καταφεύγεις σε μαθηματικές πράξεις! Τις εντυπώσεις διασκεδάζει (εν μέρει είναι η αλήθεια) η ύπαρξη ξεχωριστού πάνελ για τον κλιματισμό με φυσικούς διακόπτες.
Αφήνοντας πίσω την κατά τόπους λιτή αλλά πρακτική τεχνολογική προσέγγιση της Citroën στο εσωτερικό, περνάμε σε ένα πεδίο όπου η γαλλική φίρμα έχει μακρά παράδοση. Tην άνεση. Σημείο αναφοράς τα νέα καθίσματα Citroën Advanced Comfort (διαθέσιμα από την έκδοση PLUS). Χρησιμοποιούν πρόσθετο αφρώδες υλικό, πάχους έως 1,5 cm για ακόμα καλύτερη αίσθηση και απορροφητικότητα. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, μιας και η άνεση θυμίζει μεγαλύτερα και πολύ ακριβότερα μοντέλα.
Στο κομμάτι της ευρυχωρίας, το νέο Citroën ë-C3 Aircross τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας. Τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν με μεγάλη άνεση στην ευήλια και φωτεινή καμπίνα, με τον χώρο για το κεφάλι και τα γόνατα των πίσω να είναι γενναιόδωρος. Σε αντίθεση με ό,τι έχουμε συνηθίσει στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το δάπεδο της πίσω σειράς δεν είναι επίπεδο. Ο μεσαίος επιβάτης δεν θα δυσκολευτεί να βολέψει παρά ταύτα τα πόδια του. Και θα βολευτεί στο σχετικά στενό έδρανο. Αρκεί να μην είναι μεγαλόσωμος.
Οι θήκες για μικροπράγματα είναι μπόλικες και οι μεγάλες θήκες στις πόρτες αλλά και στα καθίσματα (υπάρχει ξεχωριστή θήκη ακόμα και για κινητό), ανεβάζουν ακόμα περισσότερο την πρακτικότητα.
Το πορτμπαγκάζ του ë-C3 Aircross έχει χωρητικότητα 460 lt που το κατατάσσει στον μέσον όρο της κατηγορίας. Κάτι που σημαίνει πως θα καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες για μια σύντομη οικογενειακή απόδραση. Και φτάνει τα 1.600 lt με τα πίσω καθίσματα ριγμένα.
Αυτό που επίσης εντυπωσιάζει είναι το γεγονός πως για το νέο C3 Aircross έχει προβλεφθεί και 7θέσια διάταξη (€744). Όπου τα καθίσματα της τρίτης σειράς έχουν ίδιες διαστάσεις με τα υπόλοιπα, υποβραχιόνια, ποτηροθήκες και θύρα USB. Αλλά, προσοχή! Μόνο το θερμικό και το υβριδικό C3 Aircross έχουν δυνατότητα για 7θέσιο σαλόνι. Το ë-C3 Aircross, όχι.
Tο ë-C3 Aircross που είχαμε στη διάθεσή μας εξοπλίζεται, όπως είπαμε με μπαταρία LFP, 44 kWh. Με δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC 100 kW (τιμή ΟΚ! για την κατηγορία), η αναπλήρωση ενέργειας από το 20%-80% έρχεται σε 26 λεπτά. Η τυπική φόρτιση σε εναλλασσόμενο ρεύμα από το 20% στο 100% διαρκεί 4 ώρες και 20 λεπτά με τον στάνταρ on board φορτιστή των 7 kW ή 2 ώρες και 50 λεπτά με τον έξτρα των 11 kW.
Το μοτέρ αποδίδει 113 PS και 125 Nm και η συνδυασμένη αυτονομία φτάνει, σύμφωνα με τους Γάλλους τα 306 km. H ροπή περνά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης και το 0-100 km/h έρχεται σε 12,9”, με την τελική ταχύτητα να σταματά στα 143 km/h.
Δεν είναι δα και σπουδαία νούμερα, όμως στην πράξη αντιλαμβάνεσαι πως το ë-C3 Aircross είναι πιο σβέλτο από αυτό που διαβάζεις στην μπροσούρα. Είναι φανερό άλλωστε πως το γαλλικό SUV δεν αποζητά να σε εντυπωσιάσει με τις επιδόσεις ή τον σπορ χαρακτήρα του. Δεν υπάρχουν προφίλ οδήγησης, ωστόσο η απόκριση αν πατήσεις με δύναμη το γκάζι είναι καλή και η ροπή παρούσα, επιτρέποντάς σου να προσπεράσεις γρήγορα και με ασφάλεια.
Στις στροφές, η συμπεριφορά του Citroën ë-C3 Aircross είναι αξιοπρεπής. Αρκεί φυσικά να μην το πιέσεις υπερβολικά. Το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ για τα γούστα μας, η πληροφόρηση επαρκής και η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης σε συνδυασμό με το ύψος και το βάρος (1.579 kg) θα φέρουν αναμενόμενα κλίση. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι αντιδράσεις παραμένουν προβλέψιμες.
Δεν υπάρχει λειτουργία «one pedal», όταν όμως αφήνεις το γκάζι καταλαβαίνεις ότι το αυτοκίνητο κόβει αρκετά. Αν θέλεις να περιορίσεις την ανάκτηση μπορείς να πατήσεις το κουμπί «C» στον λεβιέ. Υπολογίστε επίσης ότι το φρένο έχει αρχικά μια μικρή νεκρή διαδρομή και στη συνέχεια φρενάρει δυνατά - απαιτεί λοιπόν συνήθεια. Η απόδοση των φρένων από την άλλη είναι καλή και σε κανένα σημείο της δοκιμής δεν μας έδειξαν ότι κουράστηκαν.
Αυτό που εντυπωσιάζει στο Citroën ë-C3 Aircross είναι η συμπεριφορά στην πόλη. Κάθεσαι ψηλά, έχεις πολύ καλή περιμετρική ορατότητα και το ελαφρύ τιμόνι σε βοηθά να ελιχθείς στα στενά. Παράλληλα, η ανάρτηση Advanced Comfort με Progressive Hydraulic Cushions (υδραυλικά στοπ προοδευτικής απόσβεσης) είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις και πραγματικά κάνει θαύματα.
Το πάτημα του ë-C3 Aircross δεν θυμίζει B-SUV αλλά πολύ μεγαλύτερα και ακριβότερα αυτοκίνητα. Οι περισσότερες ανισομέρειες του οδοστρώματος απορροφώνται με πολύ μεγάλη μαστοριά παρά τις 17άρες ζάντες και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Θα πρέπει να περάσεις από πραγματικά μεγάλο σαμάρι με χιλιόμετρα για να μεταφερθούν ο κραδασμός στους επιβάτες.
Η καλή ποιότητα κύλισης μεταφέρεται και στον ανοιχτό δρόμο, όπου το ë-C3 Aircross παραμένει ευθύβολο και σταθερό. Από την άλλη η ηχομόνωση δεν είναι από τις κορυφαίες της κλάσης, μιας και σε ταχύτητες πάνω από 120 km/h αεροδυναμικοί θόρυβοι περνούν στην καμπίνα.
Για το τέλος αφήσαμε την κατανάλωση. Με την μπαταρία φορτισμένη στο 100%, η αυτονομία του αυτοκινήτου ήταν στα 300 km. Έχοντας οδηγήσει κυρίως σε πόλη και αστικό αυτοκινητόδρομο κι έχοντας κάνει πολλαπλές φορτίσεις για να έχουμε όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστα δεδομένα, η κατανάλωσή μας κυμάνθηκε στις 18,2 kWh/100 km. Που μεταφράζεται σε αυτονομία 250 km. Στον αστικό ιστό μπορείς να ξεπεράσεις τα 300 km, που ισοδυναμεί σε μια φόρτιση την εβδομάδα. Και στην εθνική μόλις που θα ξεπεράσεις τα 200 km, με την προϋπόθεση ότι θα πηγαίνεις το πολύ μέχρι 110 km/h.
Μοιραία, το πεδίο δράσης του νέου Citroën ë-C3 Aircross περιορίζεται ως επί το πλείστον στην πόλη και σε σύντομες διαδρομές γύρω από αυτή. Δύσκολα λοιπόν θα αποτελέσει βασικό αυτοκίνητο μιας οικογένειας, μολονότι μιλάμε για ένα ασφαλές, ευρύχωρο και ευκολοδήγητο μοντέλο. Σε περίπτωση που θελήσεις να ταξιδέψεις δεν υπάρχει route planner.
Αντ’ αυτού, η Citroën επιλέγει την καινοτόμο ψηφιακή εφαρμογή ë-ROUTES. Το app διατίθεται δωρεάν μέσω Play Store ή Apple Store και συνδέεται εύκολα και χωρίς κόπο με το infotainment του αυτοκινήτου. Έτσι μπορείς να επιλέξεις τον προορισμό που επιθυμείς και η εφαρμογή θα προχωρήσει σε εκτίμηση της αυτονομίας ανάλογα με την κατάσταση της μπαταρίας και τη διαδρομή. Ενώ θα σου προτείνει σταθμούς φόρτισης που είναι πράγματι διαθέσιμοι τη στιγμή της άφιξής σου.
Αν λοιπόν μπορείς να συμβιβαστείς με τη μικρή μπαταρία, το Citroën ë-C3 Aircross είναι ένα μοντέλο που αξίζει την προσοχή σου. Παρά τη φιλοσοφία low cost, η Citroën κατασκεύασε ένα ισορροπημένο αυτοκίνητο, αποδεικνύοντας για μια ακόμα φορά πως μπορεί να φτιάχνει προσιτά θερμικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπόλικη αυτοκινητική ουσία. Χωρίς να είναι φτηνιάρικα.
Citroën ë-C3 Aircross | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Ευρύχωρο, άνετο, ευέλικτο κι οδηγικά ευχάριστο μπορεί να γίνει ιδανικό καθημερινό αυτοκίνητο της οικογένειας. Στην πόλη και γύρω από αυτήν. Η ανταγωνιστική τιμή δεν φτάνει για να χρυσώσει το χάπι της μη ταξιδιάρικης αυτονομίας. | ||
Τιμή | Από €27.400 (προ επιδότησης) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονo ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία LFP χωρητικότητας 44 kWh, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης | ||
Απόδοση | 113 PS, 125 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.395 x 1.795 x 1.660 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 460-1.600 lt | ||
Βάρος | 1.579 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 12,9" | ||
Τελική ταχύτητα | 143 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 18,2 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 250 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC, 100 kW, 20-80% | 26 λεπτά | ||
AC, 7 kW, 10-80% | 4,2 ώρες | ||
AC, 11 kW, 20-100% | 2,5 ώρες | ||
Μέτρηση DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |