Πρώτες κάμερες AI στην Αττική: Πάνω από 1.000 παραβάσεις σε λίγες ημέρες

Πρώτες κάμερες AI στην Αττική: Πάνω από 1.000 παραβάσεις σε λίγες ημέρες

Πάνω από 1.000 παραβάσεις σε λίγες ημέρες από τις πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης – Σε τροχιά εφαρμογής το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Παραβάσεων.

κάμερες AI

Εντυπωσιακά και ταυτόχρονα ανησυχητικά είναι τα πρώτα στοιχεία από τη λειτουργία του πιλοτικού συστήματος καμερών τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην Αττική, το οποίο ξεκίνησε να εφαρμόζεται την περασμένη εβδομάδα σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας. 

Μέσα σε μόλις λίγες ημέρες, από την Τρίτη έως και την Παρασκευή, οι κάμερες κατέγραψαν χιλιάδες σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, επιβεβαιώνοντας το μέγεθος του προβλήματος αλλά και τη σημασία της τεχνολογικής παρέμβασης στην οδική ασφάλεια.

«Οι κάμερες είναι εμφανείς, λειτουργούν με σαφείς κανόνες και στόχο έχουν την πρόληψη, όχι την τιμωρία», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Λεωφόρου Συγγρού, όπου η κάμερα που έχει τοποθετηθεί στο ύψος της Καλλιθέας κατέγραψε περισσότερες από 1.000 παραβάσεις που αφορούν χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Παράλληλα, περίπου 800 οδηγοί εντοπίστηκαν να κινούνται με ταχύτητα άνω του επιτρεπόμενου ορίου των 90 km/h. Αντίστοιχα υψηλοί αριθμοί παραβάσεων καταγράφηκαν και σε άλλα σημεία του λεκανοπεδίου, με 480 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη στη διασταύρωση Λ. Μεσογείων – Χαλανδρίου και 285 παραβιάσεις στη Λ. Βουλιαγμένης – Τήνου.

Οι συγκεκριμένες κάμερες αποτελούν τις πρώτες AI κάμερες που εγκαθίστανται στους δρόμους της Αττικής και ανήκουν αποκλειστικά στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η εγκατάστασή τους έγινε έπειτα από υπόδειξη της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας και με σαφή προσανατολισμό στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Το επόμενο διάστημα, οι κάμερες θα διασυνδεθούν με το υφιστάμενο σύστημα της Τροχαίας, ώστε να υπάρχει πλήρης και αυτοματοποιημένη διαχείριση των παραβάσεων.

Πιλοτικά, το σύστημα λειτουργεί σε οκτώ κομβικά σημεία της Αττικής: στο Δήμο Αθηναίων (Πανεπιστημίου και Λ. Βασ. Σοφίας), στο Δήμο Αγίας Παρασκευής (Λ. Μεσογείων και Λ. Χαλανδρίου), στο Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου (Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ), στο Δήμο Καλλιθέας (Λ. Συγγρού και Αγίας Φωτεινής), στο Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης (Λ. Ποσειδώνος και Ερμού), στο Δήμο Αλίμου (Λ. Ποσειδώνος και Λ. Αλίμου), στο Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης (Λ. Βουλιαγμένης και Τήνου) και στο Δήμο Φιλοθέης-Ψυχικού (Λ. Κηφισίας και Εθν. Αντιστάσεως).

κάμερες AI

Σε δηλώσεις του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τόνισε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εντάσσεται σε μια συνολική μεταρρύθμιση με ξεκάθαρο κοινωνικό αποτύπωμα. Όπως υπογράμμισε, στόχος της κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η προστασία της ανθρώπινης ζωής, περνώντας από τις εξαγγελίες στην πράξη. Οι κάμερες, όπως σημείωσε, είναι εμφανείς, λειτουργούν με σαφείς κανόνες και δεν έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά αποτρεπτικό, συμβάλλοντας στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς.

Κεντρικός πυλώνας της μεταρρύθμισης αποτελεί η δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το Πάσχα. Το νέο σύστημα θα ενοποιεί δεδομένα από σταθερές και φορητές κάμερες, καθώς και από ελέγχους της Τροχαίας, επιτρέποντας την ταχύτερη, διαφανή και πλήρως ψηφιακή διαχείριση των παραβάσεων, βάζοντας τέλος στις καθυστερήσεις και τον κατακερματισμό του παρελθόντος.

Μέσω των καμερών θα καταγράφονται κρίσιμες παραβάσεις, όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, αλλά και η κίνηση σε λεωφορειολωρίδες ή λωρίδες έκτακτης ανάγκης. Τα δεδομένα θα περιλαμβάνουν εικόνες, βίντεο και χρονικά μεταδεδομένα, με κρυπτογραφημένη διαβίβαση για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Οι πολίτες θα ενημερώνονται για τις παραβάσεις τους μέσω της ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr ή με ηλεκτρονικά μηνύματα, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων εξ ολοκλήρου ψηφιακά. Παράλληλα, η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα ενεργοποιείται άμεσα σε περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων, ενισχύοντας το αίσθημα δικαιοσύνης και ασφάλειας στο οδικό δίκτυο.

κάμερες AI

Σε πλήρη ανάπτυξη, το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει συνολικά 2.500 κάμερες σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων οι 2.000 θα τοποθετηθούν σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και οι 500 σε λεωφορεία δημόσιων συγκοινωνιών για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής προγραμματίζει την εγκατάσταση 388 επιπλέον καμερών, οι οποίες θα διασυνδεθούν με το Ε.Η.Σ., μαζί με εκείνες που λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.

Πέρα από την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, το νέο σύστημα αναμένεται να μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία, να ελαφρύνει το έργο των αστυνομικών αρχών και να βελτιώσει την εισπραξιμότητα των προστίμων, η οποία σήμερα παραμένει κάτω από το 10% τον πρώτο χρόνο. Ταυτόχρονα, το Ε.Η.Σ. θα παρέχει ανοικτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα σε φορείς και ερευνητές, συμβάλλοντας στον καλύτερο σχεδιασμό πολιτικών και στην καλλιέργεια μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας στην κοινωνία.

Πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube