Citroën ZX Rallye Raid ψάχνει οδηγό - ψήνεσαι για Dakar Classic;

Citroën ZX Rallye Raid ψάχνει οδηγό - ψήνεσαι για Dakar Classic;

H πρώτη Citroën ZX Rallye Raid που κατασκευάστηκε και δεν διαθέτει αγωνιστικό παλμαρέ, σε περιμένει για να γράψετε μαζί Ιστορία. Βγαίνει στο σφυρί σε λίγες μέρες από την ίδια την Automobiles Citroën.

Citroën ZX Rallye Raid

Πριν ξεψαχνίσουμε τη Citroën ZX Rallye Raid που βλέπετε, ας πάμε μια βόλτα στις αρχές της δεκαετίας του 1980, οπότε οι ιθύνοντες του WRC θα γεννούσαν τα πιο «δαιμονικά» ράλικαρ της Ιστορίας, δημιουργώντας το Group B.

Τα αυτοκίνητα που υπάγονταν σε αυτή τη νέα κατάταξη, ιδιαίτερα ελεύθερη σε ό,τι αφορά την ισχύ, τη μετάδοση και το βάρος, έπρεπε απλώς να κατασκευαστούν σε 200 κομμάτια. Μια εικοσαριά από αυτά, βελτιωμένα και με την ονομασία Evolution, μπορούσαν να λάβουν μέρος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Η Citroën ZX Rallye Raid αποτέλεσε την ύστατη εξέλιξη των Peugeot 205/405 T16, ενσωματώνοντας ό,τι καλύτερο διέθετε η τεχνολογία των ’90s

To Group B άφησε ανεξίτηλο σημάδι τόσο στη θεσμική ιστορία όσο και στη μνήμη των φαν των ράλι: Τα αυτοκίνητα ξεπερνούσαν τους 500 ίππους -νούμερο αδιανόητο για την εποχή- αλλά συνδέθηκε και με θανατηφόρα συμβάντα που οδήγησαν στην οριστική της απαγόρευση τον Μάιο του 1986, με ισχύ από 1η Ιανουαρίου 1987.

Citroën ZX Rallye Raid

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τα πέντε πιο τρομακτικά κεντρομήχανα του Group B [video]

Τα Audi Quattro, Renault 5 Turbo, Lancia Delta S4 και 037, Ford RS200, MG Metro 6R4 και φυσικά τα Peugeot 205 T16 βρήκαν τη δεύτερη νιότη τους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Rallycross. 

Από όλους τους κατασκευαστές, μόνο η Peugeot αναζήτησε συνειδητά έναν νέο διεθνή «παιδότοπο» για τα 205 T16. Κι αυτό επειδή η Lancia, με ισχυρό έρεισμα στη FIA, πρώτα έφτιαξε το αυτοκίνητο (Lancia Delta) και ύστερα γράφτηκαν οι κανονισμοί για τα αυτοκίνητα-αντικαταστάτες του Group B, κομμένοι και ραμμένοι πάνω του.

Η φίρμα του Sochaux λοιπόν, με επικεφαλής τον Jean Todt, στράφηκε προς τo rally-raiding, που εκείνη την εποχή γνώριζε τεράστια άνθηση, και πιο συγκεκριμένα προς τον θρύλο του αγώνα Paris-Dakar.

Citroën ZX Rallye Raid

Έτσι, το 1987, το 205 T16 Grand Raid, προσαρμοσμένο στις σκληρές συνθήκες των αφρικανικών ερήμων, κέρδισε «σχεδόν εύκολα» με τον Ari Vatanen το Dakar και το Ράλι των Φαραώ, ενώ ο Juha Kankkunen επανέλαβε το κατόρθωμα το 1988.

Για το 1989, η Peugeot εξέλιξε το 205 για να προωθήσει το νέο 405: Οπότε και γεννήθηκε το 405 Turbo 16 Grand Raid, το οποίο κατέκτησε τις διοργανώσεις του Dakar το 1989 και το 1990, με τον Ari Vatanen στην κολοφώνα της δόξας του.

Citroën ZX Rallye Raid

Το 1990, στο Baja Aragón της Ισπανίας, έκανε την εμφάνισή της η Citroën ZX Rallye Raid, διάδοχος του 405 Turbo 16, όταν η Peugeot αποφάσισε να εγκαταλείψει τα rally-raid για να επικεντρωθεί στις 24 Ώρες του Le Mans. Εμπνευστής της Citroën Sport ήταν ο έμπειρος Guy Fréquelin, που πήρε μαζί του τον Ari Vatanen, στρατολόγησε τον Pierre Lartigue και «έντυσε» το πλαίσιο του 405 με το αμάξωμα της ZX.

Το αποτέλεσμα ήταν άμεσο και εκκωφαντικό: Η πρωτοεμφανιζόμενη ZX Rallye Raid, παιδί του θρυλικού Group B, κατέκτησε το Baja Aragón, το Paris-Dakar και το Ράλι των Φαραώ. Από εκεί ξεκίνησε ένας θρύλος.

Citroën ZX Rallye Raid

Από το 1993, η Citroën εγκαταστάθηκε μόνιμα στην κορυφή του Παγκόσμιου Κυπέλλου Rally Raid, παραμένοντας αήττητη έως το 1997, με την ZX να κυριαρχεί -αρχικά με κίτρινο χρώμα (Camel), και κατόπιν κόκκινο, λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την καπνοβιομηχανία.

Η ZX Rallye Raid αποτέλεσε την ύστατη εξέλιξη των Peugeot 205/405 T16, ενσωματώνοντας ό,τι καλύτερο διέθετε η τεχνολογία των ’90s: Εξαιρετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος, αναρτήσεις με τεράστια διαδρομή, τετρακίνηση, 5κύλινδρο μοτέρ τούρμπο 2,0 λίτρων και αργότερα 2,5λιτρο, τοποθετημένο εγκάρσια και στο κέντρο, εγκάρσιο κιβώτιο ταχυτήτων με μπλοκέ διαφορικά εμπρός και πίσω, αεριζόμενους δίσκους με διπλό κύκλωμα και κατανομή πέδησης ρυθμιζόμενη από την καμπίνα, αμάξωμα από κάρμπον/κέβλαρ… Ένα «όπλο» φτιαγμένο από την Peugeot και εξελιγμένο από τη Citroën, που ελάχιστες πιθανότητες άφηνε στους αντιπάλους.

Citroën ZX Rallye Raid

Σύμφωνα με τα εργοστασιακά αρχεία, κατασκευάστηκαν συνολικά 29 σασί ZX Rallye Raid, όλων των εκδόσεων. Το αρχικό μοντέλο του 1990 εξελίχθηκε με φαρδύτερα μετατρόχια το 1992 (Evo 2), ενώ συνέχισε να αναβαθμίζεται έως την τελική εκδοχή Evo 5 του 1995 -με τέσσερις ρεζέρβες και ακόμη πιο εξελιγμένες αναρτήσεις.

Ορισμένα σασί έζησαν πολλές ζωές. Το αυτοκίνητο που παρουσιάζουμε εδώ και βγαίνει στο σφυρί στις 12 Οκτωβρίου στο Autoworld στις Βρυξέλλες δεν είναι άλλο από την πρώτη ZX Rallye Raid που κατασκευάστηκε -με αριθμό σασί C01. Πήρε δε ειδική έγκριση κυκλοφορίας στις 22 Ιουνίου 1990 με πινακίδες 4505 TX 92, που τις φορά ακόμη και σήμερα. Υπηρέτησε κυρίως ως αυτοκίνητο εξέλιξης, συμμετέχοντας στα περισσότερα εργοστασιακά τεστ, και διατηρεί τον κινητήρα XU9 των 1.991 cc.

Citroën ZX Rallye Raid

Οι πρώτες εκδόσεις με φαρδιά μετατρόχια, όπως η C01, θεωρούνται οι πιο «καθαρές» και όμορφες ZX Rallye Raid. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν έχει αγωνιστικό παλμαρέ. Αυτό όμως δεν αποτελεί πρόβλημα, μιας και ο επόμενος ιδιοκτήτης του μπορεί μαζί του να γράψει μαζί τις πρώτες σελίδες Ιστορίας. Και γιατί όχι, σε γνώριμο περιβάλλον για την ZX, όπως Dakar Classic, ακολουθώντας τα ίχνη των θρυλικών αδελφών» του…

Καταλαβαίνουμε ότι πολλοί από εσάς θα ήθελαν να γράψουν Ιστορία με την ZX Rallye Raid #1. Σας το ευχόμαστε, αλλά θα χρειαστεί να καταθέσετε μπόλικα όβολα. Καταρχάς για το ίδιο το αυτοκίνητο, μιας και ο οίκος Aguttes που το δημοπρατεί σε λίγες ημέρες, εκτιμά ότι ο πλειοδότης θα κινηθεί ανάμεσα στις 350 με 450 χιλιάδες ευρώ.

Citroën ZX Rallye Raid

Αν δεν σας φτάνουν τα όβολα, με χορηγούς τον «φραπέ» και τον «χασάπη» ίσως τα καταφέρετε. Και στη συνέχεια, δώστε τη ZX να τη βάλει στον νοικιάρικο στόλο της γαλάζια πολιτεύτρια. Και να εισπράττετε προμήθεια. Εμείς πάντως θα είμαστε από τους πρώτους που θα τη μισθώσουμε. 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube