Test drive: Volkswagen e-up!

Η ηλεκτρική έκδοση του VW up! αποτελεί μια ακόμη πρόταση για αστικές μετακινήσεις με χαμηλό κόστος και μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Αργά αλλά σταθερά, η γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων τα οποία διατίθενται στην ελληνική αγορά συνεχώς αυξάνεται. Τελευταία προσθήκη σε αυτή την παρέα είναι το VW e-up! που μαζί με το αντίστοιχο e-Golf θα διατίθεται στη χώρα μας από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Όπως και στην περίπτωση του smart fortwo electric drive, έτσι και με το e-up! χρειάζεται ένα έμπειρο μάτι για να το ξεχωρίσει από τα συμβατικά up!. Πέρα από το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά φώτα ημέρας LED μπροστά και τα ίδιου σχήματος ανακλαστικά πίσω είναι τα μόνα στοιχεία που το διαφοροποιούν, μαζί με τις ειδικά σχεδιασμένες ζάντες 15”. Το αμάξωμα είναι αποκλειστικά 5πορτο και το εσωτερικό διατηρεί την πρακτικότητα των συμβατικών εκδόσεων. Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες παραμένει αναλλοίωτος και το πορτμπαγκάζ διατηρεί την κορυφαία χωρητικότητα των 250 lt.

Οι μπαταρίες των 18,7 Kwh και 230 kg είναι τοποθετημένες στο πάτωμα, μέσα στο κεντρικό τούνελ και κάτω από το πίσω κάθισμα, στη θέση του ρεζερβουάρ. Έτσι αφενός δεν κλέβουν ούτε πόντο από την καμπίνα, αφετέρου συμβάλλουν στη συγκέντρωση του βάρους χαμηλά και στο κέντρο του αυτοκινήτου. Το ηλεκτρικό μοτέρ του e-up! είναι σημαντικά δυνατότερο από κάθε άλλο κινητήρα της γκάμας, αποδίδοντας 82 PS και 21,4 kgm. Η κίνηση φτάνει στους εμπρός τροχούς με μια και μοναδική σχέση μετάδοσης και παρότι η τελική περιορίζεται στα 130 km/h, οι επιδόσεις μέχρι εκεί είναι παραπάνω από ικανοποιητικές. Το e-up! είναι πιο γρήγορο σε κάθε μέτρηση από το βενζινοκίνητο up! των 75 PS και κοντράρει τα δυνατά τουρμποντίζελ σουπερμίνι, ενώ έχει το επιπλέον ατού της άμεσης απόκρισης του ηλεκτρικού μοτέρ.

Αν πάντως έχεις σκοπό την οικονομία, θα προτιμήσεις το πρόγραμμα Eco που περιορίζει τη δύναμη και την απόκριση, αλλά χαρίζει θεωρητική αυτονομία 150 km. Στην πράξη, τα 130 km είναι πιο ρεαλιστικό νούμερο, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι με θερμοκρασία περιβάλλοντος κοντά στους 0 οC μπορεί να πέσει ακόμα και στα 80 km. Ακούγονται λίγα, όμως αρκούν για τους περισσότερους. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οκτώ στους δέκα οδηγούς που κινούνται με ΙΧ στην πόλη διανύουν λιγότερα από 50 km την ημέρα. Και αν τα πράγματα δυσκολέψουν μπορείς να καταφύγεις στο Eco+, που μειώνει κι άλλο την απόδοση και απενεργοποιεί τον κλιματισμό.

Σε κάθε περίπτωση μπορείς να διαλέξεις την ένταση της ανάκτησης ενέργειας ανάμεσα σε τέσσερις επιλογές, έτσι ώστε το αυτοκίνητο να ρολάρει ή να φρενάρει έντονα όταν αφήνεις το γκάζι. Το e-up! είναι πιο άνετο από τα βενζινοκίνητα αδερφάκια του στους αστικούς δρόμους, αποσβένοντας τις ανωμαλίες όπως ένα καλό σουπερμίνι. Βέβαια, αν κατά λάθος φτάσεις με μεγάλη ταχύτητα σε μια γλιστερή πλατεία, θα διαπιστώσεις ότι υποστρέφει πιο εύκολα λόγω αδράνειας. Αντίστοιχα, στην έντονη επιτάχυνση και στις ανηφόρες οι εμπρός τροχοί σπινάρουν εύκολα, λόγω της περίσσειας ροπής.

Τόσο κατά την επιτάχυνση όσο και κατά την επιβράδυνση παράγεται ένα χαμηλής έντασης βουητό που βοηθά και στο να σε αντιληφθούν οι πεζοί. Στην καμπίνα δεν ακούγεται σχεδόν τίποτα και απλώς απολαμβάνεις τον πλούσιο εξοπλισμό που περιλαμβάνει από cruise control και δερμάτινο τιμόνι μέχρι City Emergency Brake και σύστημα πλοήγησης.

Η κατανάλωση ενέργειας είναι 14,0 kWh/100 km, κάτι που με μέση τιμή κιλοβατώρας €0,15 μεταφράζεται σε €2,1/100 km. Το ηλεκτρικό μοτέρ δεν έχει έξοδα συντήρησης, αφού δεν απαιτεί ούτε αλλαγή λαδιών, και οι μπαταρίες συνοδεύονται από εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 km. Για την πλήρη φόρτιση σε οικιακή πρίζα απαιτούνται εννέα ώρες, ενώ με το wallbox της VW ο χρόνος πέφτει στις έξι.

Το κόστος αγοράς του e-up! είναι βέβαια ιδιαίτερα υψηλό. Όπως και στην περίπτωση των BMW i3 και smart fortwo electric drive, για να το επιλέξεις με μόνο κριτήριο την οικονομία θα έπρεπε η αγορά του να επιδοτείται με ένα γενναίο ποσό, όπως γίνεται σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Στην Ελλάδα θα κοστίζει περίπου € 28.000, άρα η απόσβεση της διαφοράς από ένα βενζινοκίνητο θα γίνει κάπου στα 230.000 km. Έτσι το e-up!, μπορεί να μη γίνει εμπορική επιτυχία, αλλά εφόσον είναι σαφώς πιο διακριτικό από το i3 και σημαντικά πιο ευρύχωρο από το Smart, έχει τα φόντα να βρει το δικό του -μικρό- κοινό, που θα το κατευχαριστηθεί.

Τι λέει το DRIVE
Γρήγορο, οικονομικό και ιδιαίτερα ευχάριστο στην καθημερινή χρήση, αλλά η τιμή του το καθιστά παιχνίδι για λίγους, όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά εν Ελλάδι
Τιμή € 28.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία Ηλεκτρικό μοτέρ, 82 PS @ 12.000 rpm, 21,4 kgm @ 2.800 rpm, μία σχέση μετάδοσης
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,7”
0-400 m 18,0” @ 122,0 km/h
50-80 km/h 4,0”
80-110 km/h 6,6”
Φρένα 100-0 km/h 39,3 m
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Μέση κατανάλωση 14,0 kWh/100 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 3.540 x 1.645 x 1.498 mm
Βάρος 1.140 kg
Μετρήσεις DRIVE