Test drive: Toyota Aygo 1.0 VVT-i 5MT

Δοκιμάζουμε την έκδοση του νέου Aygo με το χειροκίνητο κιβώτιο, που είναι πιο οικονομική σε τιμή και κατανάλωση, αλλά έχει υπερβολικά μακριές σχέσεις

Δεν λέω, πολύ βελτιωμένο το ημιαυτόματο κιβώτιο x-shift του νέου Aygo. Και ασύγκριτα καλύτερο από εκείνο των μέχρι σήμερα Smart.

Όμως, κακά τα ψέματα: τα μηχανικά κιβώτια με τον αυτόματο συμπλέκτη ικανοποιούν οδηγικά μόνο σε πολύ σπορ αυτοκίνητα, όπου δεν σε νοιάζουν οι απότομες αλλαγές. Στα καθημερινά αυτοκίνητα, οι σχέσεις πρέπει να αλλάζουν ομαλά και ο συμπλέκτης να ενεργεί γλυκά. Κι εδώ ακριβώς είναι το πρόβλημα, αφού στο όνομα της ομαλότητας, οι αλλαγές είναι αργές, με το αυτοκίνητο να φρενάρει στην επιτάχυνση και τον συμπλέκτη να πατινάρει δυσάρεστα στην εμπλοκή του.

Αν μάλιστα αφήσεις το κιβώτιο στο αυτόματο πρόγραμμα, ο εγκέφαλός του καμιά φορά τα μπερδεύει, διστάζοντας να επιλέξει ανάμεσα στις σχέσεις.

Μην παρεξηγηθούμε: Αναγνωρίζουμε την ευκολία που προσφέρουν αυτά τα κιβώτια, αλλά ως οδηγοί προτιμούμε ασυζητητί να έχουμε εμείς τον έλεγχο. Γι’ αυτό και στη δοκιμή του Aygo x-shift είπαμε εκ των προτέρων ότι επιλέγουμε το χειροκίνητο κιβώτιο.

Έχοντας τώρα δοκιμάσει το Aygo και με αυτό το κιβώτιο, μένουμε σταθεροί στην προτίμησή μας – με κάποιες επιφυλάξεις όμως.

Η βασική μας επιφύλαξη δεν αφορά στον λεβιέ του κιβωτίου, που είναι λίγο «λαστιχένιος» και όχι πολύ ακριβής στο κούμπωμα, αφού από την άλλη είναι γρήγορος και συνεργάζεται καλά με τον μαλακό και αρκετά προοδευτικό συμπλέκτη.

Επιπλέον, το χειροκίνητο κιβώτιο δεν έχει τόσο μεγάλο κενό όσο το x-shift ανάμεσα στη και την ταχύτητα. Αυτό που δεν μας αρέσει όμως είναι οι πολύ μακριές σχέσεις του χειροκίνητου (από 7% έως και 21% μακρύτερες από τις αντίστοιχες του x-shift), που δυσκολεύουν τον μικρό κινητήρα στις ρεπρίζ.

Ως αποτέλεσμα, το χειροκίνητο Aygo είναι μεν ταχύτερο στις επιταχύνσεις από στάση (0-100 km/h σε 13,9” αντί 15,4” και 0-1.000 m σε 35,6” αντί 36,3”), αλλά υστερεί αισθητά στις επιταχύνσεις εν κινήσει και στα προσπεράσματα (80-110 με 3η/4η σε 9,4”/13,4” αντί 8,7”/10,6”) που είναι και ο πιο σημαντικός τομέας στην καθημερινή οδήγηση.

Από την άλλη όμως, πολύ σημαντική είναι και η οικονομία βενζίνης που δίνει το χειροκίνητο κιβώτιο. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε για ολόκληρη τη δοκιμή ήταν 5,8 lt/100km έναντι 6,7 lt/100km για το Aygo με το κιβώτιο x-shift. Διαφορά σημαντική, που φτάνει το 13%.

Κατά τα άλλα, το Aygo είναι όπως το ξέρουμε: πανεύκολο στην οδήγηση, ευέλικτο στην πόλη, νεανικό σε χαρακτήρα, πιο άνετο από πριν, αλλά όχι τόσο ραφιναρισμένο όσο άλλα μοντέλα της κατηγορίας του, ούτε τόσο ευρύχωρο.

Τελικά, το αν θα το προτιμήσει κανείς ανάμεσα στα πολλά μίνι πόλης της αγοράς, είναι θέμα προτεραιοτήτων. Αν όμως το αποφασίσει, θα λέγαμε πως είναι προτιμότερο να το πάρει με το χειροκίνητο κιβώτιο και να κάνει και 1.835 ευρώ οικονομία.

Τι λέει το DRIVE
Η έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο είναι προτιμότερη από την ημιαυτόματη x-shift από οδηγική άποψη και σημαντικά πιο οικονομική σε βενζίνη, αλλά θα προτιμούσαμε να μην είχε τόσο μακριές σχέσεις μετάδοσης.
Τιμή Από €10.190 (τιμοκαταλόγου, για το 3θυρο)
Τεχνολογία 998 cc, i3, 2 ΕΕΚ 12v, έμμεσος ψεκασμός, 69 PS/6.000 rpm, 9,7 kgm/4.300 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,9”
0-400 m 19,2”
0-1.000 m 35,6”
30-50 km/h (3η) 5,2”
50-80 km/h (4η) 11,2”
80-110 km/h (3η) 9,4”
80-110 km/h (4η) 13,4” 
80-110 km/h (5η) 19,5”
Φρένα 100-0 km/h 39,8 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Κατανάλωση 5,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 95 g/km
Διαστάσεις 3.455 x 1.615 x 1.460 mm
Μεταξόνιο 2.340 mm
Χώρος αποσκευών 168 lt
Βάρος 880 kg
Μετρήσεις DRIVE