Test drive: Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Το νέο Swift, ειδικά με τον 1.000άρη βενζινοκινητήρατούρμπο, είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο σβέλτα, ευέλικτα και κυρίως διασκεδαστικά στην οδήγηση σουπερμίνι.
Το Swift είναι ίσως το πιο σημαντικό μοντέλο της Suzuki. Δεν έχει προφανώς το βάρος του ονόματος Vitara, αλλά κάνει περισσότερες πωλήσεις. Το σημαντικότερο όμως είναι πως υπήρξε ανέκαθεν ένα μοντέλο που ακολούθησε το δικό του δρόμο, τόσο εμφανισιακά όσο και από πλευράς οδηγικών χαρακτηριστικών.

Αναμενόμενο ήταν λοιπόν η νέα γενιά να ακολουθήσει μεν τις επιταγές του εκσυγχρονισμού, αλλά και να μην απεμπολήσει αυτόν το διαφορετικό χαρακτήρα. Και όταν λέμε νέα γενιά το εννοούμε, κυρίως διότι το νέο Swift είναι χτισμένο πάνω στη νέα, ελαφριά και, σύμφωνα με τη Suzuki, πολύ στιβαρή πλατφόρμα HEARTECT που ζυγίζει μόλις 87 kg. Είναι δηλαδή 26% ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Άρα πιο άκαμπτο και ελαφρύτερο συνολικά. Αν αυτό δεν είναι μια καλή αρχή, δεν ξέρω ποια είναι.

Το ζουμί ωστόσο της υπόθεσης είναι αυτός ο 1.000άρης κινητήρας τούρμπο με την 3κύλινδρη αρχιτεκτονική. Στο συγκεκριμένο μοντέλο των μόλις 900 ζυγισμένων κιλών δρα με τρόπο καταλυτικό. Κι ας συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Μισό λεπτό όμως να τα πάρουμε από την αρχή.

Είναι προφανές ότι η Suzuki δεν ήθελε να αλλάξει εντελώς σχεδιαστικό δρόμο με το νέο Swift. Καλά έκανε. Το σχήμα του προηγούμενου ήταν εξαιρετικά αναγνωρίσιμο, έστω κι αν θύμιζε αρκετά το 3θυρο MINIΤο νέο έχει διατηρήσει τις αναλογίες, την ίδια νοητή φόρμα, αλλά εκσυγχρονίστηκε, μάλιστα με αρκετά τολμηρό τρόπο. Στο εμπρός μέρος την ταυτότητα δηλώνουν η χαρακτηριστική μάσκα και τα μεγάλα φανάρια, ενώ στο πίσω οι δυνατοί ώμοι τονίζουν τη διάσταση του πλάτους. Στο προφίλ ξεχωρίζει το σβήσιμο της οροφής στις πίσω κολόνες, για να πετύχει αυτή την τόσο της μόδας πλέον ψευδαίσθηση της «πλευστότητας», καθώς και οι κρυφές χειρολαβές για τις πίσω πόρτες που υπάρχουν πλέον σε κάθε Swift. Να σημειώσουμε ότι το νέο Swift θα διατίθεται αποκλειστικά 5θυρο.


Από πλευράς διαστάσεων, σε πείσμα της συνολικής τάσης που επικρατεί, το συνολικό μήκος μειώθηκε κατά ένα πόντο από του προηγούμενου μοντέλου, φτάνοντας τα 3,84 m. Το πλάτος όμως αυξήθηκε κατά τέσσερις πόντους στα 1.735 mm, ενώ το ύψος μειώθηκε κατά 1,5 cm στα 1.495 mm. Η πιο ουσιαστική μεταβολή αφορά στο μεταξόνιο που αυξήθηκε κατά δύο πόντους. Τρεις πόντους πιο φαρδιά είναι και τα μετατρόχια. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό λοιπόν, το Swift επέλεξε να μην πλησιάσει καν τα τέσσερα μέτρα, τα οποία πλέον αγγίζουν τα περισσότερα της κατηγορίας, όπως το νέο Nissan Micra και Citroën C3 και ξεπερνούν το νέο SEAT Ibiza ή το Opel Corsa.

Παρόλα αυτά οι χώροι για τους επιβάτες είναι ικανοποιητικοί. Πλέον δύο ενήλικοι κάθονται άνετα και εν πάσει περιπτώσει οι χώροι δεν υπολείπονται σημαντικά από τον ανταγωνισμό. Επίσης έχει αυξηθεί η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, στα 265 λίτρα. Εδώ ωστόσο, το μικρότερο μήκος «ακούγεται», αφού πλέον η χωρητικότητα των περισσοτέρων καινούργιων σουπερμίνι βρίσκεται στα 300 λίτρα.

Από την άλλη φαίνεται ότι η πρακτικότητα ήταν ένας τομέας που οι σχεδιαστές του νέου Swift έδωσαν συνολικά μεγάλη σημασία, αφού υπάρχουν μπόλικες θήκες για μικροπράγματα και ποτήρια ή μπουκάλια. Δεν υπάρχουν χειρολαβές οροφής, αλλά αυτό μπορούμε να το συγχωρήσουμε. Αντίθετα δύσκολα καταπίνεται το γεγονός ότι στην έκδοση GL+ που οδηγούμε το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο πάνω κάτω και όχι και μέσα έξω. Αυτό ελάχιστα δυσκολεύει οδηγούς μεσαίου αναστήματος, αλλά οι πιο ψηλοί θα προβληματιστούν να ορίσουν τη βέλτιστη αναλογία χεριών προς πόδια. Συνολικά πάντως, η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet

Το ταμπλό έχει επίσης εκσυγχρονιστεί, τόσο εμφανισιακά όσο και τεχνολογικάΤα πλαστικά μέρη του είναι μεν και πάλι σκληρά, αλλά η συνολική εικόνα δείχνει πολύ πιο μοντέρνα και η συναρμογή των επιφανειών είναι πολύ προσεγμένη. Θα θέλαμε λίγο καλύτερο φινίρισμα στα πλαστικά του κάτω μέρους του ταμπλό και στις επενδύσεις των θυρών. Από την άλλη, όλα τα χειριστήρια έχουν ποιοτική λειτουργία και η συνολική εργονομία είναι απολύτως διαισθητική. Αυτό ισχύει και για το σύστημα infotainment το οποίο έχει αφενός εξαιρετική συνεργασία με τα smartphone, αφετέρου μεγάλες επιφάνειες αφής για εύκολο χειρισμό.

Ο τρόπος με τον οποίο κινείται το Swift με τον 1.000άρη τούρμπο είναι απολαυστικός. Παρόλο που, όπως προαναφέραμε, το χειροκίνητο κιβώτιο είναι 5άρι, αυτό δεν επηρεάζει σε τίποτε τη γενική εικόνα. Το ίδιο το κιβώτιο είναι σωστά διαβαθμισμένο και έτσι ο κινητήρας δεν βγαίνει σχεδόν ποτέ εκτός φακέλου λειτουργίας. Πράγμα ούτως ή άλλως δύσκολο, μιας και το 1.000άρι μοτέρ έχει μεγάλο εύρος λειτουργίας και ελάχιστη υστέρηση πολύ χαμηλά. Στροφάρει δε ακούραστα και χωρίς αισθητή πτώση στην απόδοση μέχρι και τον κόφτη, στις 5.900 rpm. Η αίσθηση από τον λεβιέ είναι επίσης αξιοθαύμαστη. Κουμπώνει γλυκά και γρήγορα, έχει μικρές διαδρομές και γενικά σε διαβεβαιώνει για την αξιοπιστία του. Δεν υπάρχει περίπτωση να χάσεις γρήγορη αλλαγή και επίσης καμία περίπτωση να σκαλώσει σε κατέβασμα. Από εκεί και πέρα εκμεταλλεύεσαι τη ροπή και το χαμηλό βάρος και έχεις στα χέρια σου ένα από τα πιο γρήγορα σουπερμίνι της αγοράς.


Για να είμαι ακριβής, το Swift 1.0 BoosterJet είναι το δεύτερο πιο γρήγορο, πίσω μόνο από το Polo 1.0 TSI και το προηγούμενο SEAT Ibiza με τον ίδιο κινητήρα. Στο 0-100 km/h βγαίνει με το εντυπωσιακό 9,3”, ίδιο χρόνο με του Ibiza και 0,2” αργότερα από το Polo. Τα οποία όμως αμφότερα υπερνικά στο 400άρι από στάση (κάνοντας 16,6”) και στο χιλιόμετρο με χρόνο 30,6”. Οι αντίστοιχοι χρόνοι των Polo και Ibiza είναι 16,7” και 30,8” και 16,9” και 31,1” αντίστοιχα. Χάνει και από τα δύο σε ρεπρίζ, αλλά μόνο εξαιτίας του κιβωτίου, που διαθέτει μια σχέση λιγότερη.

Σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα βρίσκεται από σαφώς μπροστά μέχρι και μια αιωνιότητα μπροστά. Όλα αυτά με ένα ευχάριστο ηχόχρωμα και με κατανάλωση που σπάνια ξεπερνά τα 6 lt/100 km/h. Μέσα στην πόλη δεν θα σκορτσάρει ποτέ, ακόμα και στις επιταχύνσεις από στενό σε στενό, ενώ στον αυτοκινητόδρομο διατηρεί με χαρακτηριστική άνεση την ταχύτητά του, ανεξαρτήτως φορτίου. Θα θέλαμε να έχει και σύστημα stop/start το οποίο όμως περιλαμβάνεται μόνο στην πιο ακριβή έκδοση με το ήπιο υβριδικό σύστημα.

Στους δρόμους της περιφέρειας όμως, εκεί είναι που πραγματικά ευχαριστιέσαι το συγκεκριμένο Swift. Όχι, δεν μπορεί να συγκριθεί με το προηγούμενο Swift Sport, το οποίο ήταν πιο άμεσο σε αντιδράσεις και πιο κοφτερό στο «πάτα άσε». Συνολικά ωστόσο, μπορείς να το πας πολύ γρήγορα. Το τιμόνι έχει μεν μια μικρή ασάφεια ως προς την ακριβή θέση των τροχών, από την άλλη όμως δεν μεταφέρει στα χέρια σου άχρηστη πληροφόρηση, δεν έχει κραδασμούς, ούτε torque steer. Συνολικά, το εμπρός σύστημα είναι αμεσότατο. Αλλάζει αδιαμαρτύρητα και κυρίως ταχύτατα κατεύθυνση, πράγμα στο οποίο συντελεί και το μικρό βάρος του αυτοκινήτου.

Κι όλα αυτά χωρίς να έχεις στα χέρια σου καμιά ιδιαιτέρως σφιχτή ανάρτηση. H διαδρομή των τροχών είναι ικανή για να απορροφά σχεδόν όλες τις ανωμαλίες και η κλίση όση χρειάζεται για να σηματοδοτεί το ρυθμό. Στις πολύ γρήγορες στροφές η τάση είναι να σηκώνεται ελαφρώς ο πίσω εσωτερικός τροχός, αλλά η πρόσφυση είναι σχεδόν πάντα παρούσα. Το πλαίσιο είναι όντως στιβαρό και η αρχική προδιάθεση ανεπαίσθητα υποστροφική. Αυτό όμως όταν φτάσεις πραγματικά πολύ κοντά στο όριο. Δεν έχει εκείνη την εξαιρετικά ευπρόσδεκτη στους γνώστες έμφυτη τάση του προηγούμενου να γλιστρά με τα τέσσερα, όταν το προκαλέσεις. Ωστόσο ούτε και η νέα γενιά θα το αρνηθεί. Χρειάζεται λίγη παραπάνω προσπάθεια. Από την άλλη ελέγχεται και αρκετά πιο εύκολα, όντας σαφώς πιο προοδευτικό.

Μέσα στην πόλη σταδιακά ανακαλύπτεις πως η σχετικά σφιχτή ανάρτηση διαχειρίζεται με ψυχραιμία την πλειονότητα των ανωμαλιών του δρόμου. Μόνο σε πολύ κοφτές εγκάρσιες ανωμαλίες ο πίσω ημιάκαμπτος αντιδρά κάπως ξερά, με μια ελάχιστη τάση αναπήδησης. Θα θέλαμε λίγο καλύτερη μόνωση ωστόσο, καθώς αφήνει να περνά αρκετός θόρυβος μέσα στην καμπίνα, ειδικά όταν η επιφάνεια της ασφάλτου είναι σαγρέ.



Το Swift 1.0 BoosterJet ξεκινά από τα €13.880. Αντικειμενικά πρόκειται για μια από τις πιο ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς. Ειδικά αν συνυπολογίσεις και το στάνταρ εξοπλισμό που συμπεριλαμβάνει έξι αερόσακους, ESP, 16άρες ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης, cruise control, κεντρική οθόνη αφής 7”, με δυνατότητα συνδεσιμότητας και κάμερα οπισθοπορείας, αιρκοντίσιον, ακόμα και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα. Ομολογουμένως ο εξοπλισμός είναι μάλλον ιδιότροπος. Από τη μια θερμαινόμενα καθίσματα, από την άλλη όμως δεν έχει ένα πολύ πιο χρήσιμο hill holder ή τιμόνι που πάει μέσα έξω.

Η πιο ακριβή έκδοση είναι αυτή με το ήπιο υβριδικό 12βολτο υβριδικό σύστημα της Suzuki, SHVS, το οποίο μειώνει κατανάλωση και ρύπους στην έκδοση GLX. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει ακόμα στοιχεία όπως φώτα LED, ενεργό cruise control, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, πλοήγηση, πίνακα οργάνων με έγχρωμη οθόνη 4,2”, όμως στα €16.380 κοστίζει €2.500 περισσότερα και θέλει αρκετή περίσκεψη αν όντως αξίζει τον κόπο. Ανεξαρτήτως έκδοσης η εγγύηση είναι 5ετής και τα Swift που θα εισαχθούν στην Ευρώπη είναι made in Japan. Αυτό είναι μια προστιθέμενη αξία, σε ένα αυτοκίνητο πάντως που σε πείθει για τις δυνατότητές του ούτως ή άλλως.
 
Τι λέει το DRIVE
Το νέο Swift με τον 1.000άρη τούρμπο είναι δίχως δεύτερη σκέψη η καλύτερη έκδοση του νέου γιαπωνέζικου σουπερμίνι. Γρήγορο, ευέλικτο, αρκετά πρακτικό και το κυριότερο διασκεδαστικό οδηγικά σε μια εποχή που τα περισσότερα αυτοκίνητα της κατηγορίας γίνονται ολοένα και πιο διεκπεραιωτικά.
Τιμή Aπό €13.880 
Τεχνολογία 998 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 112 PS/5.500 rpm, 17,3 kgm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
0-400 m 16,6” @ 135,4 km/h
0-1.000 m 30,6” @ 168,2 km/h
50-110 km/h με αλλαγές 7,9”
50-80 km/h (3η) 4,0”
80-110 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (4η) 6,6”
110-140 km/h (4η) 8,6”
110-140 km/h (5η) 12,3”
Φρένα 100-0 km/h 37,3 m
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Μέση κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 104g/km
Διαστάσεις 3.840 x 1.735 x 1.4925 mm
Χώρος αποσκευών 265 lt
Βάρος 900 kg
Μετρήσεις DRIVE